MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Dergelijke dingen zijn inderdaad niet in te stellen.

Zal het even proberen met een cent, bedankt voor de hulp!

Goh, dat het zo simpel kon zijn! Erg bedankt! Kan nu eindelijk zonder frustratie een plaat kopen, maar ook beluisteren! =D

Veel luisterplezier.

Tja, je kunt natuurlijk ook de verkopende partij vragen wat hun oplossing voor je probleem is - tenzij op de verpakking uitdrukkelijk stond aangegeven "gebruik deze platenspeler alleen om singles en 10"s te draaien" of "deze platenspeler is niet geschikt voor 12"s/p's"

Elke verzwaring van een element/arm - anders dan de voorgeschreven/aanbevolen instelling - zal leiden tot een extra slijtage (inslijpen van de groef) van het vinyl. Maar goed ik zou sowieso niet graag m'n vinyl afspelen op een speler van een paar tientjes. Ooit een iOn-speler op de kop getikt (om lp's ook om te kunnen zetten naar digitaal - ook voor vrienden), maar nooit gebruikt; apparaat staat in doos op zolder.

Mjuman schreef:
Elke verzwaring van een element/arm - anders dan de voorgeschreven/aanbevolen instelling - zal leiden tot een extra slijtage (inslijpen van de groef) van het vinyl.

Het is vooral de naald die wat sneller zal verslijten. Als er zo weinig naalddruk is dat de naald skipt, dan zal er met een muntje van 1 cent niet plots teveel naalddruk zijn en gaan lp's niet overmatig slijten. Waarschijnlijk heeft die speelgoedplatendraaier in de fabriek gewoon te weinig naalddruk gekregen.

Zolang het bij platen van 1 euro blijft kan Elohim zo wel verder.

Joost. schreef:
(quote)

natuurlijk heb ik daar zelf aan gedacht, maar ik vroeg me af of het verschil van geluid tussen twee boxen kon komen door opnametechnieken ofzo. ben ook maar een dummie op dit gebied

Dat zal vast wel kunnen maar het antwoord op die vraag lost je probleem niet op. Even een andere plaat proberen en je komt er vanzelf achter of het daar aan lag. Daarna weer verder kijken.

Mjuman schreef:
Ooit een iOn-speler op de kop getikt (om lp's ook om te kunnen zetten naar digitaal - ook voor vrienden), maar nooit gebruikt; apparaat staat in doos op zolder.
Snap daar ook weinig van....dat mensen zoiets kopen/gebruiken. Qua geluidskwaliteit kan het nooit wat zijn en het is nog retebewerkelijk ook om zo aan digitale versies van je albums te komen. Daar zijn vandaag de dag wel andere manieren voor.

Heb ook zo'n ding, maar er eigenlijk ook nog nooit platen mee gedigitaliseerd en ook nooit de behoefte daar aan gehad. Als ik het digitaal wil hebben kan dat ook wel op een andere manier inderdaad.

Hij mag ook weg voor 2 - 3 tientjes en da's minder dan die fijne speler van de Aldi

Ziegler
VanDeGriend schreef:
(quote)
Snap daar ook weinig van....dat mensen zoiets kopen/gebruiken. Qua geluidskwaliteit kan het nooit wat zijn en het is nog retebewerkelijk ook om zo aan digitale versies van je albums te komen. Daar zijn vandaag de dag wel andere manieren voor.

Dat valt soms toch tegen. Ik heb albums die echt nergens te downloaden zijn. Daar heb ik een platenspeler voor moeten lenen om die te digitaliseren.

Ziegler schreef:

Dat valt soms toch tegen. Ik heb albums die echt nergens te downloaden zijn. Daar heb ik een platenspeler voor moeten lenen om die te digitaliseren.

Breek me de bek niet open - is that the real thing? Mij doet dat sterk denken aan mannen die seks hebben met een opblaaspop (alhoewel Sting ...).

Ooit een site gevonden (en link weer kwijtgeraakt) van een Japanner die ongeveer alle Factory singles daar had staan, in mp4-formaat.

Ziegler
Als opblaaspoppen het beter doen dan da real thing zie ik het probleem niet zo.

T.a.v. streaming zit in een soort golfbeweging: ik heb alle stappen doorlopen - oriëntatie, vergelijken, plannen incl NAS aanleggen, kabels etc, budget reserveren; hoefde alleen nog maar eea te kopen. Bezoek aan een aantal goedgesorteerde winkels met collector's items en bezoek aan een grote zaak (Kompakt) met veel nieuwe gunstig geprijsde vinylreleases bracht dat tot een (nee niet grinding) halt: aan de ene kant de 'fun' die ik ontleen aan een lp opleggen en draaien; aan de andere kant, het budget dat nu een beetje is gekrompen door de recente aankopen.

Daarentegen vertik ik het om meer dan 9 euro uit te geven voor een nwe cd; dan moet de aanschaf maar even wachten.

Ziegler
Eigenlijk laat je de blaaspop liggen voor een vrouw die er 30 jaar geleden up to date uit zag.

Ziegler schreef:
Eigenlijk laat je de blaaspop liggen voor een vrouw die er 30 jaar geleden up to date uit zag.

Jij draait ook nog steeds op My First Sony

Qua merken ben ik trouw, maar niet aan Thorens (in '88 verkocht) en alleen boeven ruilen hun vrouw in voor een jongere upgrade; verder: Be Bop Deluxe - Drastic Plastic (1978)

Heb sinds een 2-tal weken een stevig zoemgeluid als ik mijn platenspeler (Pro-ject Debut) opzet. Ook voel ik lichte trillingen/vibraties als ik mijn speler aanraak, ook in de arm. Bij de andere onderdelen van mijn stereo ondervind ik niets. De aarding (?, kabeltje met vork) is langs beide kanten goed aangesloten.
Iemand enig idee? Of ga ik eens bij mijn verkoper? De speler is nog maar 3 maanden oud, voor die 2 weken had ik deze problemen niet.

Teruggaan: je hebt nog garantie!

nepuufd1 schreef:
Heb sinds een 2-tal weken een stevig zoemgeluid als ik mijn platenspeler (Pro-ject Debut) opzet. Ook voel ik lichte trillingen/vibraties als ik mijn speler aanraak, ook in de arm. Bij de andere onderdelen van mijn stereo ondervind ik niets. De aarding (?, kabeltje met vork) is langs beide kanten goed aangesloten.
Iemand enig idee? Of ga ik eens bij mijn verkoper? De speler is nog maar 3 maanden oud, voor die 2 weken had ik deze problemen niet.

Klinkt als aansluitingen-probleem; zou beginnen *alle* aansluitingen te checken - draadbreuk, geen goede verbindingen - je staat in je hemd als je je dealer langs laat komen en het blijkt een los contact te zijn

nepuufd1 schreef:
Ook voel ik lichte trillingen/vibraties als ik mijn speler aanraak...

Ik zou zeggen van de opwinding...

Mjuman schreef:
(quote)

Klinkt als aansluitingen-probleem; zou beginnen *alle* aansluitingen te checken - draadbreuk, geen goede verbindingen - je staat in je hemd als je je dealer langs laat komen en het blijkt een los contact te zijn

En wat bedoel je met 'alle' aansluitingen? Heb de kabel tussen de speler en de versterker al eens uitgehaald en opnieuw aangesloten zonder succes.
Hoe herken je een draadbreuk? Lijkt me toch vrij ongeloofwaardig met een leeftijd van amper 4 maanden;

Heb je toevallig een lichtdimmer daar in de buurt tegelijk aan staan? Die kan namelijk ook van invloed zijn.
Evt. kan je ook eens een ander stopcontact proberen.

Dat zijn twee goede tips - VDV had van zulks ook al eens last.

Kabel tussen speler en versterker - heb je geen pre-amp dan?

Misschien moet je eens kijken wat er gebeurt als je de platenspeler (met pre-amp dat dan wel) op een andere ingang aansluit; het zou ook maar zo een condensator in je versterker kunnen zijn.

Heb geen lichtdimmer en heb inderdaad ook geen pre-amp. Mijn versterker is krachtig genoeg en heeft een phono-uitgang.

Heb hem eens op andere stopcontacten aangesloten (zelfs bij de buren thuis) en de vibraties blijven. Lijkt me logisch dat die trillingen ook de oorzaak zijn van het gezoem, niet?
Dus ligt het waarschijnlijk wel aan het toestel.

Ga mijn verkoper eens contacteren.

nepuufd1 schreef:
Heb geen lichtdimmer en heb inderdaad ook geen pre-amp. Mijn versterker is krachtig genoeg en heeft een phono-uitgang.

Dat heeft helemaal nitsj met de kracht van de versterker te maken, maar uitsluitend met ingangsimpedantie. Mijn versterker is 2 * 100 (echte) watt, met dubbele voeding (per kanaal) levert een bonk vermogen, maar heeft een pre-amp nodig, omdat er geen phono-ingang is - die werd op een gegeven moment weggelaten.

My guess: hoe oud is je versterker? Versterkers behoeven ook onderhoud, Het werkte eerst goed, toen daarna niet meer; lijkt mij een kwestie van technische slijtage en dan wel in een van de oudere schakels van het geheel.

Er zit nl heel weinig in een draaitafel dat voor (electronische) sores kan zorgen - afgezien van bevestiging/afstelling element (incl dwarsdrukcompensatie), fijnregeling toerental (constant en stabiel). Mij lijkt dat the shit happens als het signaal de platenspeler verlaat en dat ligt aan het transport (kabels) of de weergave (versterker), niet de bron.

Hoe komt het dan dat ik de trillingen blijf voelen, zelfs als ik mijn platenspeler op een ander stopcontact aansluit, los van de keten?
En zou ik bij een (slijtage)probleem dan ook geen hinder ondervinden bij het afspelen van cd's of tuner?

Wellicht Voodo Chile van Jimi op de draaitafel Creepy.

Paradijs. Wish i was there

nepuufd1 schreef:
Hoe komt het dan dat ik de trillingen blijf voelen, zelfs als ik mijn platenspeler op een ander stopcontact aansluit, los van de keten?
En zou ik bij een (slijtage)probleem dan ook geen hinder ondervinden bij het afspelen van cd's of tuner?

Ben met mijn speler bij de verkoper langsgeweest en die bevestigde het probleem. Hij heeft het motortje wat onderzocht (op een manier waarop ik daar niet durf aankomen) en het bleek dat dat ijzeren onderdeel niet stabiel op de rubbertjes eronder lag.
Probleem tijdelijk opgelost. Heb er nu thuis toch tussendoor weer last van. Weet nu wel hoe ik het moet oplossen, maar ga hem toch eens terug brengen voor een definitieve oplossing.

Ik heb nieuwe draaitafels nodig en heb rond 400 eutjes aan budget.. Het moet sowieso een direct-drive zijn. Ik draai hoofdzakelijk Crossbreed en gebruik de tonar banana's.

Nu zag ik voor 200 de volgende modellen:
- Reloop 2000 MK 3
- Stanton T 62

Iemand ervaring hiermee of andere suggesties?

pavlova
In De Site > Gebruikers > platenspelers:

Toevallig zag ik, platenzaak Concerto in de Utrechtsestraat te Amsterdam passerend, in de etalage een stel beeldschone 'retro' koffergrammofoons staan, voor singles. Ze kosten rond 124 euro. Misschien heeft iemand van jullie belangstelling?
In elk geval zien ze er erg leuk uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.