MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Voor mij bestaat het fundament van een discussie hierin dat je overeenstemming bereikt over het onderwerp van de discussie, je argumenten inzichtelijk presenteert en inhoudelijk ingaat op alle argumenten van je opponent. Soms kan dat leiden tot herziening van je eigen standpunt, in ieder geval betekent het - mits aan het geschetste kader is voldaan - een verrijking van je inzichten.

Bij jou heb ik daar twijfel over, niet alleen vwb betreft de basis (uitgangspunten) voor de discussie, ook aangaande de wijze waarop je die voert en het selectief reageren op de aangevoerde argumenten. Je focust op één zaak, niet alleen in argumentatie, ook inhoudelijk. Mijn standpunt blijft: in een multidimensionaal model is een lineaire verklaring inadequaat, omdat bijv wijzigende demografische, economische aspecten daarin niet worden verantwoord.

Voor mij is het nu wel klaar!
Om weer terug te gaan naar waar het allemaal om begon: vinyl zal kunnen overleven mits de platenmaatschappijen de prijs niet blijven oprekken en ze voldoende outlets blijven houden. Etailers worden steeds belangrijker voor vinyl en de retail zal niet lang meer van alleen de verkoop van nwe lp's en cd's kunnen bestaan: de tweedehandsmarkt zullen ze meer en meer moeten omarmen, net als aanpalende producten en diensten. Dat er in een stad met 335.000 inwoners nog maar één echte platenzaak is, wekt bevreemding, maar is een teken aan de wand; ooit waren het er meer dan 20.

Mjuman schreef:
Bij jou heb ik daar twijfel over, niet alleen vwb betreft de basis (uitgangspunten) voor de discussie, ook aangaande de wijze waarop je die voert en het selectief reageren op de aangevoerde argumenten. Je focust op één zaak, niet alleen in argumentatie, ook inhoudelijk.

Nu ga je dezelfde toer op als kippenhok. In plaats van inhoudelijk te reageren en eventueel aan te geven op welk argument je nog graag reactie wil geef je een vage voorstelling van wat ik wel of niet zou doen. Als ik volgens jou ergens selectief gereageerd heb en er nog argumenten openstaan waarop je reactie wil, geef dat dan gewoon even concreet aan of zwijg erover, want het is ook niet zo dat jij overal op hebt gereageerd.

Mjuman schreef:
Mijn standpunt blijft: in een multidimensionaal model is een lineaire verklaring inadequaat, omdat bijv wijzigende demografische, economische aspecten daarin niet worden verantwoord.

Ik merkte in de grafiek op dat de aantallen in 2013 dezelfde zijn als in 1992. Conclusies heb ik daar verder niet aan verbonden en dat moet jij ook niet voor mij doen. Ik heb nergens gesteld dat dit qua verkoop gelijkwaardig zou zijn of iets dergelijks. Niet gaan invullen dus. Klaar!

Of de revival van vinyl zal overleven is zeer de vraag. Als de industrie het niet meer als winstgevend ziet stoppen maatschappijen even snel met het uitgeven van reissues en nieuwe albums op vinyl als ze er mee begonnen zijn. Iets dat zo gehypet wordt kan snel als een pudding in elkaar zakken.

Geheel tegen beter weten in, probeer ik het nog eenmaal en ik zal het over een heel andere boeg gooien.

Zonder de voortduring van de revival van vinyl zullen de platenmaatschapijen tussen nu en 4 jaar niet meer kunnen overleven. De muziekhandel zal een model moeten aannemen zoals ik hierboven schetste (2e hands, nieuw, lp's, cd's tickets etc) om te kunnen overleven. De cd is zo goed als dood als product (= hond in de PLC).

Ik moet de cijfers erbij zoeken, maar ik denk dat de muziekbusiness in NL gekrompen is tot 20% van wat ie ooit was (91 en 97) en dat in iets meer dan 15 jaar; het komt NOOIT meer terug. Met jaarcijfers van 130 miljoen omzet (fysiek en digitaal)op een bevolking van 17 miljoen kan je je afvragen wat de betekenis is, welnu ca 8 euro p.j.per hoofd van de bevolking. Voor digitaal (45% van de 130 miljoen) heb je geen retailkanaal nodig - vraag me trouwens altijd af wat de omzet is in iTunes (gift cards) in de retail.

Het gaat niet goed in de business en positief nieuws is welkom, ook voor de muziekliefhebber. De platenmaatschappijen doen er goed aan de prijs voor vinyl niet (verder) op te drijven, de retail zucht en kreunt: op een stad vab 335.000 is hier nog maar 1 echte platenzaak (ik tel mediamarkt niet mee); trouwens ook het aantal dvd-winkels is fiks geminimaliseeerd hier; in een straal van 2 km zijn er in 5 jaar tijd 8 verdwenen (ik tel Blokker niet als dvd-winkel).

En je hoeft maar naar mijn lijstjes met punten te kijken om te zien welke je niet hebt geadresseerd.

Je hoeft maar te lezen, het staat er inmiddels drie keer, dat ik geen verdere conclusies verbind aan diezelfde aantallen, om te snappen dat de (op zich interessante) vragen die je opgooit niet op mijn adres aankomen.

De rest van je betoog bevat ook geen argumenten tegen iets wat ik schreef of zo. Als jij tegen beter weten in zulke betogen wil houden moet je dat zeker niet laten. Maar stel het niet voor alsof je inhoudelijk ingaat op mijn mening en die weerlegt.

kippenhok
Kronos, jij presenteert een prikkelende stelling door vinylkopers the omschrijven als: "Wat oude zakken omwille van de nostalgie en een paar snotneuzen met een fetisj voor retrospulletjes."

Vervolgens gebruik jij als eerste cijfers om je stelling te onderbouwen.

Hulde dat je je op die manier onderscheidt; dit is tenslotte een discussieforum.

En juist omdat dit een discussieforum is kan je verwachten dat je tegengas krijgt. En dan wringt de schoen.

Als iemand een kritisch tegenwoord biedt dan duik je direct diep in de verdediging. Zoals Mjuman zegt: "selectief reageren op de aangevoerde argumenten. Je focust op één zaak, niet alleen in argumentatie, ook inhoudelijk. "

Ga er nou eens vanuit de we allemaal best aardige mensen zijn. En dat we allemaal wat plezier halen uit een stevige discussie. En dat we net zo als jij ook wel eens een prikkelende stelling op een discussieforum durven zetten.

Als ik bovenstaande zelf toepas, kan ik het best eens zijn met sommige punten die je in deze discussie maakt. Dat maakt voor mij dit ik de materie beter begrijp. En dat maakt het voor mij zelfs leuker om te blijven discussiëren, ook over andere onderwerpen in onze gezamenlijke hobby.

Probeer dat zelf ook eens. Lees nog eens rustig je eigen berichten en de reacties door en kijk eens naar de positieve punten. En gebruik dat eens als de basis voor een bijdrage aan onze interessante discussie.

kippenhok schreef:
Kronos, jij presenteert een prikkelende stelling door vinylkopers the omschrijven als: "Wat oude zakken omwille van de nostalgie en een paar snotneuzen met een fetisj voor retrospulletjes."

Dat was een prikkelend deel van de 'onderbouwing' van de stelling dat de voorspelling van Noel Gallagher misschien helemaal niet zo wereldvreemd is als werd voorgesteld.

Over wat nodig is opdat platenmaatschappijen zouden kunnen overleven de komende jaren, over welk model de muziekhandel zal moeten aannemen, over de prijzen die ze moeten hanteren, over hoe weinig platenzaken er nog zijn, over de toekomst van de cd, over hoe slecht het met de industrie gaat en of dit zich ooit zal herstellen, enz... heb ik me niet uitgesproken.

En ik ga dat ook niet doen omdat ik anders volgens jullie selectief zou reageren. Leer er maar mee leven.

buizen
Onweerwolf schreef elders:

Dat is het verschil tussen verzamelaars en muziekliefhebbers. Verzamelaars vinden de waarde van hun objecten belangrijk. Financieel of gevoelsmatig. Muziekliefhebbers interesseert het niet wat de waarde is zolang ze maar van de muziek kunnen genieten.

Vinylliefhebbers houden ook van muziek, that's obvious. Zij kopen vinyl om er naar te luisteren, te genieten van de muziek, net als CD-mensen. Vinylliefhebbers zijn echt niet - alleen maar - bezig met de waarde van hun verzameling.
En CD-mensen zijn ook verzamelaars, en genieten van hun verzameling natuurlijk.

En als vinyl baggerkwaliteit zou zijn zou ik geen langspeelplaat meer kopen.

Onweerwolf
buizen schreef:
Onweerwolf schreef elders:

(quote)

Vinylliefhebbers houden ook van muziek, that's obvious. Zij kopen vinyl om er naar te luisteren, te genieten van de muziek, net als CD-mensen. Vinylliefhebbers zijn echt niet - alleen maar - bezig met de waarde van hun verzameling.
En CD-mensen zijn ook verzamelaars, en genieten van hun verzameling natuurlijk.

Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Ik had het over het verschil tussen verzamelaars en muziekliefhebbers.

Waarom verplaats je dat naar hier?

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Waarom verplaats je dat naar hier?

Omdat het nu geplaatst is in een topic over 'algemene ergernissen', als iemand over enige maanden zoekt naar het onderwerp vinyl vind je het niet gauw terug. Het is best een interessante 'discussie' OVER VINYL (/CD) dus vind het meer horen in een vinyltopic.
Strikt genomen zijn de huidige vinyltopics ook niet ideaal voor de huidige discussie, de ene is geplaatst onder Overigen/apparatuur (alsof het vooral over platenspelers moet gaan) en het andere is specifiek voor Platenzaken.
Maar toch lijkt me vinyl-vinyl-vinyl meer aangewezen dan 'algemene ergernissen'.

buizen schreef:
Het is best een interessante 'discussie' dus vind het meer horen in een vinyltopic.

Interessante discussies horen in een vinyltopic, da's een goeie.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Interessante discussies horen in een vinyltopic, da's een goeie.

Heb 't speciaal voor jou aangepast.

buizen schreef:
Het is best een interessante 'discussie' OVER VINYL (/CD) dus vind het meer horen in een vinyltopic.

Als je het wil hebben over het verschil tussen verzamelen / muziekliefhebberen en dat beide elkaar niet hoeven uit te sluiten gaat dat volgens mij niet specifiek over vinyl. Het is ook geen bijster interessante discussie volgens mij.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Als je het wil hebben over het verschil tussen verzamelen / muziekliefhebberen en dat beide elkaar niet hoeven uit te sluiten gaat dat volgens mij niet specifiek over vinyl. Het is ook geen bijster interessante discussie volgens mij.

Nee ik wil het niet alleen over dat verschil hebben, sterker nog over dat 'verschil' ben ik niet eens begonnen maar iemand anders. CD- zowel als vinylliefhebbers houden van muziek en verzamelen.

Ik wilde het ook hebben over:
Muziek >> Algemeen >> Algemene muziekgerelateerde ergernissen

en

en

Allemaal uit 'algemene ergernissen', dat toch meer in vinyltopics hoort.
Maar begon met 1 reactie om daar het in dit topic verder over te hebben.
En over ergernissen gesproken, jouw afkeer van vinyl is wel bekend en niet bijster interessant.

buizen schreef:
En over ergernissen gesproken, jouw afkeer van vinyl is wel bekend en niet bijster interessant.

Ik heb helemaal geen afkeer van vinyl. Integendeel. Ik heb een afkeer van het onnozele overdreven ophemelen van vinyl, dat hyper hieperdepiep hypen van vinyl, waar zowel de media, de industrie als de kopers gretig aan meedoen. Met alle gevolgen van dien voor de echte liefhebbers.

Zijn jullie nou nog bezig?

Zo gaat dat als je verkeerd begrepen wordt. Moet je het telkens opnieuw uitleggen.

Kronos schreef:
Zo gaat dat als je verkeerd begrepen wordt. Moet je het telkens opnieuw uitleggen.

Aan mij niet hoor, ik snap het allemaal wel. En even terugkomend op de opmerking van west - als er één label is, waarvan de releases wisselvallig zijn in kwaliteit - en dan laat ik afwerking en QA onverlet - is het juist MoV.

Ik baal er stevig van dat alle Slowdive herpersingen door hen zijn gedaan. Je kunt jezelf uiteraard ook afvragen, waarom kwaliteitslabels (ECM, Wyndham Hill etc) bijna uitsluitend op zwart vinyl persen. Overigens wordt zowel de laatste Dead Can Dance, Anastasis, op transparant vinyl (op PIAS) tot audiofiele producties gerekend.

Robertus
Heren, overgewaaid uit het vergaartopic ben ik weer hier. Resumerend: Mijn platenspeler deugt niet. Wellicht weet iemand hier wat ik verkeerd doe of hoe slecht mijn speler daadwerkelijk is.

Welnu, ik ben sinds 2008 in het bezit van een AKAI ATT05U. Foto kan ik hier helaas niet plakken, maar is zeer gemakkelijk te vinden op Google-afbeeldingen. Het element is van Audiotechnica.

Okee, de keten is ook belangrijk en ik twijfel ook aan de versterking. In het verleden speelde ik over de AUX in van een NAD T741, dat is een surround receiver. AUX is mogelijk, want de AKAI heeft een ingebouwd voorversterkertje (schakelaar LINE of PHONO) zodat je het apparaat in principe overal aan kan hangen. Klein plusje voor gebruiksgemak dus.

Sinds 2013 heb ik een Denon AVR 3802, eveneens surround receiver, maar meer mogelijkheden en vermogen. En dus een PHONO in. AKAI dus op de conventionele manier op de PHONO aangesloten dus. AKAI heeft geen aarde, is ook niet nodig, want brommen heeft hij nooit gedaan.

Over beide versterkers, LINE of PHONO, maakt niet uit, maar de speler klinkt onveranderd futloos. Lage tonen zijn goed aanwezig, stereobeeld is in principe ook okee, maar het hoog sprankelt niet en dat is het grootste euvel. Bovendien, bij nieuw vinyl, lijkt de eerste keer afspelen wél te sprankelen, en vanaf de tweede keer lijkt het hoog al wat afgeknepen. Dit lijkt op snelle slijtage van de groeven, maar ik weet het niet zeker.....dit maakt mij erg angstig om er überhaupt nog nieuwe platen mee af te spelen.

Ik heb al alles geprobeerd: Experimenteren met de naaldkracht, dwarskrachtcompensatie, balanceren. Helemaal IN balans, maar wanhopig ook geprobeerd juist UIT balans (nog net niet op zijn kop Zelfs pootjes verwijderd, omdat die nogal instabiel leken.

Mijn vraag:

1. Heb ik een baggerspeler?
2. Doe IK iets verkeerd?
3. Of zou het een en ander liggen aan mijn voorversterking? Lijkt me onwaarschijnlijk, schakelen tussen PHONO of LINE (uiteraard ná verwisselen van ingang) maakt voor de geluidskwaliteit niets uit.

Nota bene: Oude, bekraste platen (jaren 70 en 80) spelen in elk geval nog prima door. Nieuw, 180 grams vinyl heeft veel last van statische electriteit en brandschone platen slaan vaak over. Heel raar.....

Wie, o wie, kan mij hier wat inzicht verschaffen?
Bij voorbaat dank,

Robertus

kippenhok
Kronos schreef:

Iedereen is gek behalve Kronos,

buizen
In principe ben ik vooral op zoek naar gewoon zwart vinyl en dan de eerste persingen en aangezien ik houd van bands die al in de jaren'70 of '80 begonnen en al dan niet nog bestaan begeef je je dan op de tweedehands markt.
Gewoon, om de albums af te spelen en te genieten van de muziek.
Vinyl klinkt voor mij gewoon het beste.
Maar wel een sport om van Rainbow Rising niet een release uit '97 te hebben maar de originele eerste (UK) persing uit 1976.
Daarnaast zijn er een zeer beperkt aantal bands jegens wie ik uit liefhebberij een verzamelwoede heb ontwikkeld en van die bands wil ik dan die idiote limited editions in groen, rood en blauw. Maar het slaat nergens op, dat moderne gekleurd vinyl. Weet van 90% niet eens hoe het klinkt en album en hoes zitten nog in het folie, onaangeraakt, voor de heb, voor de verzameling van je favoriete band.
In het licht van die verzameling staan hier ook 180grams elpees in de kast, daar ontkom je niet aan . Eentje heb ik gedraaid en klinkt goed, maar de originele eerste persing klinkt eigenlijk beter. De rest is nog in folie, binnenhoes nog nooit gezien.
Dat kan je doen als het maar om 1of 2 of 3 bands gaat.

Van meerdere zwart vinyl albums 'uit die jaren' heb ik meerdere exemplaren. Het beste exemplaar blijft onaangeroerd en er is een vast 'draaialbum'.
Je kunt er maar druk mee zijn, met dat vinyl.

buizen
Een betere voorversterker (heb er hier een liggen, echt een hele goede, en die mag je wel hebben) - maar ik weet niet of dat wel kan in combi met een speler met een ingebouwde voorversterker - of een andere platenspeler. Heb je wel eens geëxperimenteerd met een duurdere naald/element, als dat bij die speler van jou kan, Robertus?

Robertus
Andere voorversterker kan in principe prima, de output daarvan zou dan in één van de auxilary inputs van mijn versterker kunnen, dan staat de schakelaar van de speler in PHONO stand, zodat ik de ingebouwde voorversterking uitschakel. Dat is het enige voordeel van die speler, de aansluitmogeijkheden...

Dat laatste is meer een geldprobleem. Als ik niet werkloos was en in een uitkeringssituatie zat had ik dat meteen gedaan....(andere naald/element e.d.) Maar ik moet nu tijdelijk mijn prioriteiten veranderen.

Andere voorversterker wil ik best proberen, maar dan moet ik eerst de zekerheid hebben dat mijn naald/element combi mijn platen überhaupt niet beschadigt, dat is mijn grootste zorg en de belangrijkste reden dat ik de speler voorlopig niet aanraak. Wel dank voor je aanbod en wie weet doe ik wel en keer een beroep op je!

Dank voor je antwoord, buizen

Robertus. De beste manier om hier achter te komen is het uitsluiten van problemen. Dat betekent dat je platenspeler het op je vorige versterker wel goed deed en op je Denon niet (meer) Als je bij het overschakelen in 2013 naar je Denon dit probleem al had zit het 'm waarschijnlijk in de gebruikte lijnuitgang. Zoals je schrijft heeft de Akai een eigen phonoschakeling. Aansluiten op een phonoingang van je Denon lijkt mij dan niet slim. Op een lijningang van je Denon zou je het probleem niet moeten horen. Oorzaak zou dan in je Akai kunnen zitten. Lijkt mij stug. Is het mogelijk je Akai op een andere (leen) versterker aan te sluiten? Kun je dat ook weer uitsluiten. Snap je de methodiek? Her overslaan van je naald/element kan duiden op verkeerde naaldruk cq een naaldtip die niet meer correct is. Met een fiks vergrootglas kun je een visuele inspectie doen. Schoonmaken met pure alcohol (voorzichtig) is een optie. Met deze stappen zou je toch verder moeten komen tot de bron van je probleem.

kippenhok schreef:
Iedereen is gek behalve Kronos,

Omdat buizen het niet begrepen had? Doe niet zo gek.

Robertus
Broem schreef:
Robertus. De beste manier om hier achter te komen is het uitsluiten van problemen. Dat betekent dat je platenspeler het op je vorige versterker wel goed deed en op je Denon niet (meer) Als je bij het overschakelen in 2013 naar je Denon dit probleem al had zit het 'm waarschijnlijk in de gebruikte lijnuitgang. Zoals je schrijft heeft de Akai een eigen phonoschakeling. Aansluiten op een phonoingang van je Denon lijkt mij dan niet slim. Op een lijningang van je Denon zou je het probleem niet moeten horen. Oorzaak zou dan in je Akai kunnen zitten. Lijkt mij stug. Is het mogelijk je Akai op een andere (leen) versterker aan te sluiten? Kun je dat ook weer uitsluiten. Snap je de methodiek? Her overslaan van je naald/element kan duiden op verkeerde naaldruk cq een naaldtip die niet meer correct is. Met een fiks vergrootglas kun je een visuele inspectie doen. Schoonmaken met pure alcohol (voorzichtig) is een optie. Met deze stappen zou je toch verder moeten komen tot de bron van je probleem.

Merci, Broem

Pure alcohol, kan ik dat krijgen in de vorm van spiritus? Ik denk dat ik dat als eerst ga proberen, want het versterker-issue is denk ik wel duidelijk. Over de NAD heeft hij het even goed gedaan, daarna werd het minder. Over de Denon klinkt het slecht, ongeacht de ingangskeuze cq Phono of Line. (lees: Akai- of Denon voorversterking). Ik vermoed een versleten naaldtip of verkeerde element/naald combi. Of de naald is gewoon hartstikke vies......Voor wat betreft naaldkracht heb ik alles al uitgeprobeerd, van super licht, tot superzwaar, lijkt allemaal weinig uit te maken voor het geluidsbeeld. Hooguit slaat hij wat minder snel over wanneer de naaldkracht hoger ligt, maar voor het totaalgeluid maakt het weinig uit.....

Voor ca 2 euro koop je bij Kruidvat gedenatureerde alcohol (96%) - dat werkt prima. Tav de naald: bedenk dat een naald een beperkt aantal speeluren heeft - 1000 uur is een eerste indicatie, soms korter - ga na hoe lang je ermee gespeeld hebt.

Robertus
Best kans dat ik aan die draaiuren zit. Heb die speler sinds 2008 en vanaf die tijd tot pakweg 2013 heb ik toch behoorlijk veel platen gedraaid...

Die alcohol ga ik in elk geval proberen. Als dat niet werkt, dan ga ik toch liever voor een compleet andere speler die ook wat zwaarder opgebouwd is.

Robertus - even ter info: ik ben begin 2008 weer begonnen met lp's te draaien met een nieuwe platenspeler/element. Na 3 jaar heb ik het eerste element vervangen - naald vervangen is relatief duur en een nieuw element kan je meer luisterplezier geven. Toen ik in 2013 een nieuwe (tweedehands) platenspeler kocht heb ik daarvan na ca 2 jaar het element vervangen - de naald was gewoon op: dat is simpelweg te horen doordat de naald klinkt of ie continue vuil is (het naaldpuntje is dan grotendeels versleten en doordraaien met zo'n naald leidt tot beschadigingen. Helaas is er nog steeds geen opvanghuis voor mishandeld vinyl en komen die lp's dus gewoon weer op de markt, wanneer iemand ze wegdoet

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.