menu

Mijn Updates +
De Site / Algemeen / Wat mis je op MusicMeter?

zoeken in:
Ik had dit volgens mij in het verkeerde topic geplaatst, dus bij deze:

Manuel schreef:
Ik zou het handig vinden als het mogelijk was meer te zoeken in/statistieken te zien over de eigen toevoegingen. Bijvoorbeeld in het aantal stemmen, stemgemiddelde, jaar van uitgave of datum van toevoeging.

Misschien ligt het aan mij, ik vind dat soort statistiekjes nou eenmaal interessant.

Interessant dus, maar ook misschien wel handig om te zien welke toevoegingen meer en minder populair zijn.

Ik kreeg de indruk dat in ieder geval panjoe en aslan dit ook wel handig zouden vinden?

panjoe (moderator)
Sowieso zou een meer uitgebreide zoekfunctie op verschillende plekken in de site een welkome toevoeging zijn. Ik struin vaak door andermans stemmen, en dan zou het prettig zijn als ik kon zoeken op basis van genre of land van herkomst, bijvoorbeeld. Dat zou het wel een stuk makkelijker maken om op nieuwe tips te stuiten. En MusicMeter is sowieso een broedplaats voor statistiekenfreaks.

Neemt niet weg dat zo'n aanpassing compleet afhankelijk is van Jordy, en volgens mij heeft die al een lange lijst met suggesties.

Jordy (admin)
Begrijpelijke wensen, al weet ik niet of dit er binnenkort / ooit van gaat komen. De afweging tussen de hoeveelheid werk, en wat het oplevert op slaat voor mijn gevoel dan naar de verkeerde kant uit, sorry.Het doorzoeken van andermans stemmen zoals je ook je eigen stemmen kunt doorzoeken, staat wel op de wensenlijst, zou denk ik niet zo heel veel werk moeten zijn.

Andere zaken (die ik leuker vindt om te doen) hebben momenteel voorrang. Zo ben ik de afgelopen weken / maanden bezig met de site responsive te maken. Zodat hij mooi meeschaalt met allerlei schermgroottes, en de beschikbare ruimtes op bv. grote smartphones of kleinere tablets beter benut wordt. Ik ben dus nog steeds wel druk met de site alleen niet per se altijd met de dingen die in dit topic genoemd worden. Ik vind na al die jaren niet alles meer even leuk om te doen, en ik heb niet meer zo veel tijd als vroeger.

Ik zou het handig vinden om bij een “album-pagina” snel te kunnen switchen naar een ander album van dezelfde artiest d.m.v. een dropdown lijst. Eigenlijk op dezelfde manier als je bij TVMeter snel naar een ander seizoen van dezelfde serie kan via het pijltje omlaag naast de titel “Serie – Seizoen x”.
Ook bij BoekMeter zou dit handig zijn om snel naar andere boeken van dezelfde auteur te kunnen schakelen.

Dat is hier al eens eerder geopperd. Ik zou het ook wel handig vinden als je bijvoorbeeld de pagina van het album Closing Time van Time Waits hebt geopend en je van daaruit, via een pijltje of zo, rechtstreeks naar The Heart of Saturday Night kan klikken. Op die manier blader je makkelijk door de discografie van een artiest terwijl je nu altijd terug naar de artiestenpagina moet.

Het is al eerder geopperd maar ik zie hem niet op de ideeënlijst staan: het lijkt me enorm handig als verzamelaars die deel uitmaken van een reeks (Hitzone, Turn Up the Bass) aan elkaar gekoppeld worden, met iets vergelijkbaars als een artiestenpagina.

Arrie schreef:
Het is al eerder geopperd maar ik zie hem niet op de ideeënlijst staan: het lijkt me enorm handig als verzamelaars die deel uitmaken van een reeks (Hitzone, Turn Up the Bass) aan elkaar gekoppeld worden, met iets vergelijkbaars als een artiestenpagina.

Niet om te zeuren, maar net die genoemde hoeven voor mij nou niet zo 1-2-3.

Andere reeksen, Fabric, FabricLive, Late Night Tales, Balance, DJ Kicks etc eerder - maar goed laat ik niet té kritisch zijn: eigenlijk verdient het generieke reeksenidee steun. Hoeft niet per se een hoofd-tab te zijn, evt ook een speciaal item onder een genre zijn.

Het waren slechts voorbeelden. Jouw lijstje is inderdaad muzikaal gezien wat interessanter.

Jordy (admin)
Ja dat staat al jaren op de centrale ideeenlijst. Ik mis het ook wel eens, maar ik voorzie problemen met de vraag wie bepaalt wanneer iets reekswaardig is, en welke albums er wel of niet in een bepaalde reeks horen.

Jordy schreef:
Ja dat staat al jaren op de centrale ideeenlijst. Ik mis het ook wel eens, maar ik voorzie problemen met de vraag wie bepaalt wanneer iets reekswaardig is, en welke albums er wel of niet in een bepaalde reeks horen.
Daar kan ik me niet meteen iets bij voorstellen, Jordy. Kan je een voorbeeld geven? Bij de eerder genoemde reeksen (die dankzij de naam makkelijk te onderscheiden zijn à la Fabric, Balance, Berghain, Hitzone) is dat toch eenduidig.

Jordy (admin)
horen de Turn Up The Bass Megamixen wel of niet in het Turn Up The Bass lijstje?

is "g-funk" wel of niet lijstwaardig? of "albums van roodharige zangers" ?

er zijn vast nog veel betere voorbeelden

Jordy schreef:
horen de Turn Up The Bass Megamixen wel of niet in het Turn Up The Bass lijstje
Ja. (Of je maakt een andere lijst: lijkt me geen probleem.)
Jordy schreef:
Dit is naast de kwestie. Zie Arrie: "verzamelaars die deel uitmaken van een reeks".
Jordy schreef:
er zijn vast nog veel betere voorbeelden
Hopelijk. Anders lijkt het me het proberen waard .

Jordy schreef:

Ik snap niet zo goed wat dit met mijn voorstel te maken heeft?

Jordy (admin)
Arrie schreef:
(quote)

Ik snap niet zo goed wat dit met mijn voorstel te maken heeft?
Is inderdaad niet direct een reactie op jouw specifieke voorstel. Het voorstel dat eerder wel eens te spraken kwam was “lijsten” in het algemeen. Breder dan alleen verzamelaars. Want naast verzamelaars zijn er nog wel meer potentieel interessante soorten lijsten te bedenken, wellicht. Vooral bij films heb je bv. lijsten als "James Bond" films waar niet direct aan de titel te bepalen is of ze bij elkaar horen. En waarschijnlijk zijn er ook wel albumreeksen te verzinnen die niet direct een gelijke titel hebben, maar wel bij elkaar horen voor je gevoel.

Jordy (admin)
Ploppesteksel schreef:
(quote)
Ja. (Of je maakt een andere lijst: lijkt me geen probleem.)

dag 1: iemand maakt een lijst met Turn up the Bass 1 t/m 25
dag 2: iemand anders voegt megamix 1 t/m 10 aan de lijst toe
dag 3: persoon #1 denk, ja daag, ik wil alleen de normale albums, dus die maakt een nieuwe lijst "turn up the bass normaal"
dag 4: persoon #2 voegt de tutb rap 1/tm 5 toe aan lijst #1 want die vindt dat ook normale tutb albums
dag 5: persoon 1 vindt dat geen normale tutb albums, dient een correctie in om ze weer weg te halen, persoon #2 vind van wel en voegt ze via een correctie weer toe
dag 6: persoon 4 voegt alle dream en jaarmixen toe aan de "tutb normaal" lijst
dag 7: persoon 5 wil een lijst met alle normale albums rap of dance, zonder de mixen
dag 8: persoon 6 wil een lijst met alle dance albums , normaal of mix, zonder de rap albums

etc...

Beetje een extreem voorbeeld, maar ik probeer aan te geven dat de inhoud van een lijst denk ik vaak gebaseerd is op een mening. Iets wat niet te modereren is.

Zou het heel gek zijn om te zeggen, dat de crew hierin gewoon een keuze maakt wat het mooist/handigst is? Het is misschien niet helemaal mogelijk dit met regels dicht te timmeren maar het lijkt ook mij een heel handige functie voor de genoemde Fabric, Balance, Late Night Tales, etc. Ik heb hem zelf ooit ook wel eens geopperd en mis hem nog steeds.

Het hoeft wat mij betreft niet direct een systeem te zijn waarbij iedereen elke willekeurige lijst kan aanmaken, maar (in eerste instantie) meer een oplossing om meer overzicht bij die paar populaire reeksen te krijgen. En dat we dan gewoon accepteren dat Jordy/de crew/een selecte groep daarin een keuze maakt in het hoe en wat (bij voorlopig gebrek aan een “systeem”).

Dit gebeurd natuurlijk bij toevoegingen eigenlijk ook. De ene crewer laat iets sneller toe dan de andere, en sommige releases zitten in een grijs gebied waarbij de mening van de crew doorslaggevend is. En een reeks van Balance of Fabric lijkt me trouwens niet zo ingewikkeld.

Ja, ik zie ook het probleem niet zo. Er staat zoveel op deze site wat subjctief is en waar over te discussieren valt, zoals bijvoorbeeld de genre-aanduiding van een hoop releases en of een release nu een EP of een regulier album is. Als dat de enge reden is om hier niets mee te doen dan kunnen we de site an sich wel opdoeken

panjoe (moderator)
Denk dat het probleem eerder is dat het relatief veel werk is voor zo'n specifiek doeleinde.

Er zou wellicht een extra vakje kunnen bij het toevoegscherm met 'Serie' of 'Reeks'. Dan heeft de crew ook volledige controle en wordt het geen free-for-all.

Jordy (admin)
Het is wel wat makkelijk om het dan maar op de crew af te schuiven Als het weinig werk was om te bouwen had ik het wel eens willen proberen. Misschien zie ik onterecht vooral de problemen.

Je kan nu zoeken op label en dan aanvinken: 'Alleen albums waarop ik niet heb gestemd'.

Het zou mooi zijn als je op label kan zoeken maar dan ook 'alleen albums waarop ik heb gestemd' eruit kan filteren. Ofwel op diezelfde pagina of anders bij 'zoeken in eigen stemmen', waar nu niet op label gezocht kan worden.

Zou een chatbox/slowchat-functie misschien weer kunnen worden ingevoerd? Dit zal ongetwijfeld al eens eerder zijn geopperd, maar er zijn wel momenten dat ik hem mis. Gewoon een beetje ouwehoeren, zonder dat je het idee hebt dat je op bepaalde album-/topicpagina's teveel offtopic gaat.

Die was er ooit al?

Er schijnt ergens in de beginjaren een chatbox geweest te zijn, maar dat kan ik me ook niet meer herinneren. Los daarvan is de Soulseek-chat ooit levendig geweest, en had de FB-groep ooit ook standaard een chatbox, die best veel gebruikt werd. (Alle FB-groepen hadden toen automatisch een chatbox, maar die functie is weggehaald.) Heb er zelf niet zoveel behoefte meer aan, maar misschien is weer iets externs te bedenken?

Iets in combinatie met een site als Spotify?
Veel bezoekers hier zijn denk ik wat huiverig met Soulseek, was ik in het begin ook, bang dat ik iets illegaals aan het doen was.
Spotify is algemeen geaccepteerd in de maatschappij, en de drempel is veel minder hoog.
Ik ben er wel een voorstander van, gebruik deze nu ook met het top 2000 (albums) topic.

Vroeger hadden we op Soulseek ook iets van gelijktijdig een album beluisteren, en je bevindingen plaatsen op MusicMeter, was best animo voor, zou nu toch ook met Spotify of iets dergelijks kunnen?

deric raven schreef:
Vroeger hadden we op Soulseek ook iets van gelijktijdig een album beluisteren, en je bevindingen plaatsen op MusicMeter, was best animo voor, zou nu toch ook met Spotify of iets dergelijks kunnen?

CSL noemden we dat: cyber stereo listening. Was leuk!

Op Spotify is een tijdje de app Soundrop geweest, wat ook een soort chatbox was waar je tegelijkertijd naar dezelfde muziek luisterde. Dat was ook leuk, maar bestaat helaas niet meer. Ik geloof dat Spotify nu geen chatfunctie heeft.

Soundrop, inderdaad, ook aan mee gedaan, met dan zelf nummers toevoegen in een Spotifylijst van MusicMeter.
De animo daarbij nam op een bepaald moment af, was wel jammer, maar dat CSL zou echt nog steeds animo voor zijn.
Topic openen met mogelijkheid om in te schrijven bij een bepaald album en tijdstip via CSL, lijkt mij leuk om aan mee te doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:44 uur

geplaatst: vandaag om 23:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.