menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Ja en dan nog... Ik neem echt geen genoegen met de helft hoor! Pas bij meer dan de helft begint het mee te tellen wat mij betreft en dat is dus 3*, hoe je het ook bekijkt.

Yak
Ik wist bijna zeker dat dit topic al ergens bestond, maar na zo'n beetje de hele site te hebben doorgespit niks gevonden... misschien was het op MovieMeter.

Eindelijk wordt een topic van mij niet direct gesloten

Yak schreef:
Ik wist bijna zeker dat dit topic al ergens bestond, maar na zo'n beetje de hele site te hebben doorgespit niks gevonden... misschien was het op MovieMeter.

Er is wel vaker over dit onderwerp gesproken, dat klopt. Of er een apart topic over bestaat durf ik ook niet te zeggen.

Omayyad
Yak schreef:

Dan heb jij jouw vrijdagavond op een leuke manier doorgebracht!

rico-bballer
Genesis schreef:
0,5* Ali B

aERodynamIC schreef:
(quote)

Er is wel vaker over dit onderwerp gesproken, dat klopt. Of er een apart topic over bestaat durf ik ook niet te zeggen.
Hoe dan ook: het loopt

Alle mensen die uitmuntend, zeer goed, goed, redelijk, matig hier opschrijven begrijpen de bedoeling niet helemaal, want hoe bepaal je of iets zeer goed is of uitmuntend? Probeer eens te beschrijven wanneer een cd dan uitmuntend is, zoals ik dat ook heb gedaan.

Hele goede albums krijgen 5 sterren; hele slechte albums krijgen 1 stem. De rest vergelijk ik met de goede en slechte albums. Maar ik geef eerst albums die 5 of 1 punt verdienen een waardering; dat is de basis van waar uit ik werk.

fredpit
ik gebruik een dobbelsteen

reptile71 schreef:
(quote)

Alle mensen die uitmuntend, zeer goed, goed, redelijk, matig hier opschrijven begrijpen de bedoeling niet helemaal, want hoe bepaal je of iets zeer goed is of uitmuntend? Probeer eens te beschrijven wanneer een cd dan uitmuntend is, zoals ik dat ook heb gedaan.

5 sterren: dit is een album zonder slechte nummers, zo goed als perfect dus. Zoals Kasperbert al aangaf, wanneer ik een 5*-album beluisterd heb wil ik het meteen in mijn top 10 zetten Ik krijg er geen genoeg van.
4,5 sterren: net onder 5 (logisch eigenlijk). Ook deze albums kan ik eindeloos beluisteren, alleen verliezen ze een halfje door een paar net iets mindere nummers. Maar nog steeds zeer sterk.
4 sterren: ook een 4*-album kan ik zonder moeite beluisteren, maar met momenten vind ik het toch wat minder. Maar de positieve punten overwegen nog steeds.
3,5 sterren: hier begint het wat te minderen. Goeie en minder goeie nummers worden afgewisseld. Ook heb ik vaak niet zo'n zin om een 3,5* te luisteren. Maar desondanks is het nog steeds geslaagd.
3 sterren: Dit is voor mij ook wat de grens tussen net wel en net niet. Een paar goeie nummers, maar verder stelt het niet zo heel veel voor. Als ik al eens luister naar zo'n album, dan is het om de leuke nummers nog eens terug te horen, de rest 'probeer' ik door te komen.
2,5 sterren: vanaf hier begint het slecht te worden voor mij. Veel mankementjes, en het is zoeken naar een echt goed nummer. Ik luister weinig of nooit naar albums van 2,5 of minder sterren.
2*, 1,5*, 1*, 0,5*: allen gebuisd. Meestal zijn dit albums zonder goeie nummers, waar ik dan ook na een paar luisterbeurten gewoon niet meer naar omkijk. Om nu het onderscheid te maken tussen 2 of 1 ster, dat doe ik gevoelsmatig. Veel verschil tussen zeer slecht en afschuwelijk is er immers niet.

reptile71 schreef:

Ik voel mij aangesproken in deze en vind, van mijn kant, het grote aantal mensen dat een waardering uitdrukt in 'een aantal goede nummers', 'toch wel een paar mindere nummers', 'eigenlijk geen goede nummers' etc. wat weinig bevredigend. Een album is een verzameling nummers, maar het is ook een geheel dat meer dan, minder dan of gelijk is aan de som der delen.

Bij een geslaagd conceptalbum (een tamelijk zeldzaam fenomeen overigens) is dat 'meer dan de som der delen' evident, maar het kan ook gelden voor een verzameling liedjes die een bepaalde stemming vereisen: een stemming die niet bereikt wordt als een van die liedjes even op de radio is, ingeklemd tussen compleet andersoortige nummers, maar wel als ze in hun, verder niet per se conceptueel samenhangende schikking op de cd voorbij komen.

Een geheel dat minder is dan de som der delen is verder wel duidelijk lijkt me: een a twee liedjes zijn wel leuk, het derde en vierde liedje zijn op zichzelf niet minder leuk, maar de muziek is niet boeiend genoeg om het allemaal achter elkaar te horen. Voilá een goede reden voor een 2.5

Helemaal met je eens Casartelli! Een 5 sterren album staat dan ook als een huis. Zelfs de volgorde waarin de nummers staan kan belangrijk zijn om het als album goed over te laten komen. En inderdaad zijn er ook platen die gewoon in zijn geheel een lekker gevoel oproepen, terwijl er nou niet echt super bijzondere nummers opstaan.

reptile71 schreef:
En inderdaad zijn er ook platen die gewoon in zijn geheel een lekker gevoel oproepen, terwijl er nou niet echt super bijzondere nummers opstaan.

Mee eens: ik kan me goed voorstellen dat mensen bij een album van Jack Johnson 5 sterren geven omdat ze er prachtige zomerherinneringen aan over hebben gehouden. Dat het allemaal niet zo veel voorstelt en gewoon simpele laidback-muziek is doet er dan niet toe. Die 5* kan dan rustig naast een 5* album staan van b.v. een OK Computer (ook al weet iedereen dat dit totaal niet in verhouding staat).
Heel kil op het cijfertje beoordelen zou dan een compleet andere weerslag geven. Er mag van mij heel wat meer meespelen bij een beoordeling (en dan staan die twee 5* maar wat vreemd naast elkaar).

5,0 Meesterwerk in de zin dat het gewoon lekker in het gehoor ligt, de nummers in een fijne volgorde staan en als de teksten op en top zijn.
4,5 Hierbij staat er misschien een misser op het album, maar is het daardoor niet slechter.
4,0 Wat meer missers
3,5 Hier ontbreekt een van de dingen die ik boven genoemd heb.
3,0 Een van de bovenste punten ontbreekt, plus er zit een misser tussen.
2,5 Een van de bovenste punten ontbreekt, plus zitten er meer missers tussen.
2,0 Ontbreekt vrijwel alles wat ik boven genoemd heb.
1,5 Plus nog een misser
1,0 Plus twee, of meer, missers
0,5 Don't bother, don't care

Zeker, bij mij spelen herinneringen ook een rol. Counting Crows - August... is bijv. een bijzonder album voor mij omdat ik er op een bepaalde manier veel steun aan heb gehad in een moeillijke periode, hoewel er ook wel echte juweeltjes op staan vind ik.

Ik geef geen stemmen aan de hand van regeltjes,want dat is het hele moraal van de muziek lijkt me,zoals eerder aangegeven is het voor een gedeelte op basis van gevoel natuurlijk.
Ik bekijk het liever per situatie,bijv. een album kan ik 4,5* geven,terwijl die meer goeie of betere nummers kan hebben dan bijv Dark Side of the Moon,maar als geheel vindt ik DSotM meesterlijk,en dat is maar een voorbeeld.

Hier loop ik dus ook altijd mee te worstelen

Maar vanaf nu doe ik het zo:

5 ster = meesterlijk
4 ster = heel goed
3 ster = goed
2 ster = matig
1 ster = slecht

Nou nog even uitvogelen wat wel meesterlijk is en wat niet

Weet je... fok het eigenlijk. Gewoon op je gevoel die sterren geven

Dus nou doe ik het zo

5,0 ster = dit is gewoon meesterlijk
4,0 ster = vette shit
3,0 ster = aardige plaat maar ook niet meer dan dat
2,0 ster = jammerlijk gefaald
1,0 ster = dit zuigt

5: Perfect
4,5: Briljant/bijna perfect
4: Gewoon een topplaat
3,5: Keurig/vrij goed
3: Voldoende/goed
2,5: Middelmatigheid/net niet
2: Niet bijzonder/vrij matig/vrij zwak
1,5: Erg zwak
1: Bagger/wack/ongelofelijk slecht
0,5: Niks, maar dan ook niks goed aan die plaat

Weirdo Wizzy schreef:
Weet je... fok het eigenlijk. Gewoon op je gevoel die sterren geven
Denk dat dat beter is dan zo'n rijtje, want wanneer is iets nou vette shit en wanneer wordt het meesterlijk? Gevoelskwestie denk toch? Al die rijtjes zeggen zo weinig omdat het slechts woorden zijn. Het gaat erom wat die woorden inhouden, dat is waar de moeilijkheid ook zit. Je zegt nooit: "Ik vind dit album keurig/ vrij goed en dat album voldoende/ goed." Eerder zeg je: "Dat nummer op die plaat stoort me zo erg dat het de plaat minder maakt" of "dat nummer tilt de plaat zo op dat het gelijk een betere plaat is." Of je vind een album zo'n lekkere sfeer dragen dat je sowieso al vindt dat het minstens 4 sterren waard is.

Voordat weer iemand een rijtje plaatst, waarbij een cijfer in een weinig zeggende oneliner wordt gevat... misschien is het een aardig idee om eens bij elk cijfer een voorbeeld van een plaat aan te halen en eens met drie a vier regels per plaat aan te geven waarom die plaat díe score krijgt en niet een halfje meer of minder. Is wel een stuk bewerkelijker natuurlijk en natuurlijk zou ik eerst zelf het goede voorbeeld moeten geven, maar toch, wellicht voelt iemand zich al geïnspireerd...

Goede reacties. Het is idd vooral een gevoelskwestie, laten we dan ook maar op gevoel stemmen.

Goed id ook Casartelli. Ik denk dat je bedoeld dat je voor elke aantal sterren dan een soort richtpunt hebt. Ik zal het proberen (het zijn wel hiphopalbums)

5.0 ster: Eminem - The Slim Shady LP *** Zonder twijfel mijn favoriete album ooit. Alle nummers zijn op zijn minst goed en meer dan de helft is gewoonweg origineel en geniaal tegelijk. De sfeer van het album is een beetje ''raar'' kan het niet anders zeggen. De lyrics zuigen je gewoon mee in Slim Shady's wereldje. Op alle vlakken een 5 ster.

4.5 ster: Public Enemy - It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back *** Het sfeertje is geweldig op de plaat. Echt die good old hiphopsfeer van de eind jaren 80. Het rebelse druipt er vanaf. Er staan ook echt een paar klappers van jewelste op. Waarom 4,5? Er zijn gewoon iets te veel nummers waar je niks mee hebt. Altijd wel een twijfelgeval bij mij. Is het nou 4,5 of 5 ster? Dan gewoon kiezen voor de 4,5 want de 5 ster albums moeten voor mij ook echt onbetwiste 5 ster albums zijn

4 ster: Nas - Illmatic *** Elk nummer is gewoon duidelijk goed op deze plaat. Met voor mij ook 1 (misschien 2) uitschieters. Als een plaat alleen maar goede nummers heeft krijgt hij van mij echt wel een 4. Alleen er staat te weinig extra's op om het hoger te geven.

3.5 ster: Boogie Down Productions - Criminal Minded *** Album met zeker wel de helft echt goede nummers, maar ook weer met een paar nummers die je echt te weinig doen. Bovendien wordt het album eentonig na een tijdje want de beats beginnen teveel op elkaar te lijken (heb je vaker met eind jaren 80 hiphopalbums). Goed album dus maar niet constant genoeg.

3 ster: Fugees - The Score *** 1 uitschieter wat goede nummers maar veel doorsnee. Je veert haast nooit echt op, maar het luistert verder wel lekker.

2,5 ster DJ Krush - Kakusei *** Over het algemeen een saaie cd met veel saaie nummers. Dan toch nog 2,5? Ja want een paar nummers zijn dan wel weer zeeeer goed. Echt zo'n album waarvan je denkt het zat er wel in, maar het is er niet echt uitgekomen.

2.0 ster Eminem - Encore *** 2.0 ster albums zullen bij mij waarschijnlijk nooit de 3.0 ster gaan halen. Veel te veel matige nummers en een paar nummers kun je ook wel gewoon als slecht bestempelen. Als je (minstens) de helft van de cd loopt te irriteren dan kunnen zelfs die paar aardige nummers het niet redden.

Lager geef ik haast nooit dus dat iemand anders maar. Sorry dat het alleen maar hiphopalbums zijn maar daar luister ik nou eenmaal veel naar . Misschien herken je je in dit soort beschrijvingen bij een bepaalde sterrenbeoordeling. Ik zou ook graag van andere mensen willen zien.

Weirdo Wizzy schreef:
Goed id ook Casartelli. Ik denk dat je bedoeld dat je voor elke aantal sterren dan een soort richtpunt hebt. Ik zal het proberen (het zijn wel hiphopalbums)

Dat het alleen maar hiphopalbums zijn lijkt me geen enkel probleem: dat het uit hetzelfde genre komt, kan de inzichtelijkheid van de verschillen alleen maar groter maken.

Ik zal me straks ook eens op een constructieve eigen bijdrage storten.

EVANSHEWSON
MJ_DA_MAN schreef:
5: Perfect
4,5: Briljant/bijna perfect
4: Gewoon een topplaat
3,5: Keurig/vrij goed
3: Voldoende/goed
2,5: Middelmatigheid/net niet
2: Niet bijzonder/vrij matig/vrij zwak
1,5: Erg zwak
1: Bagger/wack/ongelofelijk slecht
0,5: Niks, maar dan ook niks goed aan die plaat

Beter had ik het nooit kunnen uitleggen.
Zoals hierboven dus, heb net hetzelfde "systeem" van quoteren.

0,5* betekent dat ik op moment van stemmen het album klote vind en er geen zin in heb er naar te luisteren. Dit draai ik later dan weer bij omdat, ik dan of wat helderder kan denken en er achter kom dat het toch minsten 1* waard is of het album is (misschien) inderdaad 0,5* waard maar ik besluit dat ik in mijn klote-bui niet voldoende goed naar het album heb geluisterd om er een waarde-oordeel over te vellen.

5* betekent dat het album bij de beste 5% van alle albums hoort die ik heb beoordeeld.

Alles tussen de 0,5* en 5* beoordeel ik op gevoel.

Jesse schreef:
0,5* betekent dat ik op moment van stemmen het album klote vind en er geen zin in heb er naar te luisteren. Dit draai ik later dan weer bij omdat, ik dan of wat helderder kan denken en er achter kom dat het toch minsten 1* waard is of het album is (misschien) inderdaad 0,5* waard maar ik besluit dat ik in mijn klote-bui niet voldoende goed naar het album heb geluisterd om er een waarde-oordeel over te vellen.
Met een beetje zelfkennis zou je ook gewoon nog niet kunnen stemmen dan.

Maar bij het beluisteren van zo'n album moet je natuurlijk wel weten dat het een goed gevoel geeft om een proteststem uit te brengen.

Jesse schreef:
Maar bij het beluisteren van zo'n album moet je natuurlijk wel weten dat het een goed gevoel geeft om een proteststem uit te brengen.
haha ja en zeker met zo'n bui is dat lekker natuurlijk. Soort van afreageren. Zelf doe ik niet aan die lage scores geven. Dan is het gewoon mijn muziek niet dus stem ik niet.

reptile71 schreef:
(quote)
Wat voor school heb jij dan op gezeten? Bij mij moest je minimaal een 5,5 hebben en dat is dus meer dan 50%. Maar misschien begin ik oud te worden en is het tegenwoordig anders.

Ik ben nooit naar school geweest, ik ben thuis gebleven om op de boerderij te werken...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:44 uur

geplaatst: vandaag om 02:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.