menu

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
Ik vraag me wel eens af hoe mensen bepalen hoeveel sterren ze een album geven. Ik weet dat er mensen zijn die heel veel albums 5 sterren hebben gegeven, anderen geven weer zelden 5 sterren, zoals ik zelf.
Wat voor maatstaven gebruik je? Of is het meer een momentopname of een gevoel? Of wat? Ik ben wel benieuwd.
Ik vind het namelijk best moeilijk, want als ik soms kijk naar de sterren die ik heb gegeven zie ik nog wel eens 2 albums met evenveel sterren, waarvan ik er dan toch één uiteindelijk wel beter vind of in elk geval liever draai.

5 sterren: Dit is een album met behoorlijk wat nummers erop die me gevoelsmatig echt raken, die diepe emoties bij me los kunnen maken, waar ik kippevel van kan krijgen. Zo'n album heeft zijn sporen meestal over een langere periode verdiend en het staat als een huis.

4,5 sterren: Als bovenstaand, maar met minder nummers die me diep raken of ze raken me toch wat minder diep. Of een album dat heel veel ijzersterke nummers bevat, maar waar ik niet dat speciale gevoel bij krijg als bij een vijf sterren album

4 sterren: Hier staan ook enkele van zulke nummers op die me raken, maar ze maken minder bij me los. Het album is vaak wat minder evenwichtig, waardoor slecht één of een paar nummers echte blijvertjes zijn. Of het is over zijn geheel gezien een mooi album, maar het raakt me niet voldoende.

3,5 sterren: Meestal zijn dit albums die ik over het geheel genomen best goed vind, maar gevoelsmatig pakken de nummers me niet of nauwelijks. Er komen geen sterke emoties los.

3 sterren: Best leuke muziek, maar daar blijft het meestal bij.

2,5 sterren: Een paar nummers van het album springen er wat uit maar verder valt het tegen. Of er springt niks uit maar het is allemaal matig.

2 sterren en minder : Hier vind ik weinig tot niets aan, waarschijnlijk is het gewoon mijn smaak niet en daarom stem ik dan ook liever gewoon niet.

Zoals je ziet speelt bij mij het gevoel dat de nummers bij me oproepen een grote rol. Iets kan ontzettend knap in elkaar zitten en geniaal bedacht zijn maar me volkomen koud laten. Dan scoort het bij mij laag. Ik wil emotie voelen en geraakt worden, door een nummer als het ware opgezogen worden en er deel van uit maken. Helaas zijn er maar weinig albums die voor mij veel van zulke nummers bevatten. Daarom koester ik Disintegration van The Cure zo enorm. Het staat op een voetstuk in mijn top 10. Als ik de 'belletjes' hoor van het begin van Plainsong dan lopen de rillingen al door mijn lijf en zodra de synth begint staat het kippenvel torenhoog op mijn huid. Dat is wat ik wil, ik wil het voelen, het moet door merg en been gaan, ik wil kunnen janken van de schoonheid van muziek en dat is zeldzaam en daarom is 5 sterren bij mij een grote uitzondering.

Graag hoor ik hoe anderen hun stem bepalen. En als je daar nog niet bewust mee bezig bent geweest is dit misschien wel het goede moment.

Kort gezegd :

5: briljant
4,5: uitmuntend
4: goed
3,5: tamelijk goed
3: gewoon
2,5: niet veel aan
2: slecht
1,5: barslecht
1:
0,5: vreselijk

Meestal stem ik wel gewoon op het gevoel afgaand.

5: meesterwerk - dit is een soort 'buitencategorie'
4,5: buitengewoon goed
4: zeer goed
3,5: goed
3: redelijk
2,5: middelmatig (of: wisselvallig)
2: mager
1,5: slecht
1: zeer slecht
0,5: bizar

Stem komt inderdaad op het gevoel, maar het blijft een hachelijke aangelegenheid. Meestal vergelijk ik platen van één artiest met elkaar en komt daar een stemmenlijstje uit, maar als het even kan wil ik dat een 3,5 bij artiest A ook altijd beter is dan een 3,0 bij artiest B. En dan is het feest van het eeuwige hereiken losgebarsten

De lijstjes met elkaar vergelijkend, geloof ik dat ik wat 'zuiniger' stem dan reptile71 en Arno...

Goede leidraad van beiden Arno en reptile71. Ik heb bij de beoordeling inderdaad wat moeite met het geven van een cijfer. Dit zal waarschijnlijk bij een aantal albums een herwaardering gaan opleveren, temeer omdat ik nog niet zo lang op deze site bezig ben. Bij mij is het inderdaad het gevoel dat een grote, zo niet de grootste rol speelt, net als reptile71 kan ik iets wat overigens knap gemaakt is, maar als deze muziek daarbij geen enkele snaar bij mij raakt etc, ook niet echt en juist waarderen. Kortom, cliché weliswaar, muziek is en blijft altijd zo persoonlijk. Daarom kan ik om sommige discussies ook hartelijk lachen, vooral om dergelijke eindeloze deze band versus dat bandje "waar je geen touw aan vast kan knopen" verhalen. Ik probeer wel zoveel als mogelijk niet lager te gaan als 2 of 2,5...daarom stem ik ook niet op albums die mij in het geheel niets doen of zo slecht zijn wat de kwaliteit betreft.

Ik wil analoog kunnen stemmen

fredpit
Het is ook bij mij het gevoel dat bepaalt hoeveel sterren een album krijgt. maar het begrip 'gevoel' geeft natuurlijk weinig duidelijkheid.

Ik krijg het juiste gevoel waneer de muziek de volgende kenmerken heeft

- Origineel/creatief (ik heb ondertussen voldoende vergelijkings materiaal)
- Energie (Een punkbandje dat alles geeft, een junk die zich door het leven sleept, een verliefdheid die je doet blozen..etcetc)
- Oprechte emotie (vrolijkheid, droevigheid, cynisme etc als het maar oprecht over weet te komen)
- Eerlijke opname (geen overproductie of gladgestreken product)
- Centrale plek voor de muziek (i.p.v. ego artiest, 'product' of image)
- Virtuositeit/samenspel (zonder dat het afstandelijk wordt)
- Persoonlijkheid artiest sluit aan bij eigen persoonlijkheid (iemand die al zijn energie en creativiteit uit jeeps of een 'opperwezen' haalt of de intelligentie van een deurmat laat blijken, kan ik moeilijk serieus nemen)

- Gebeurtenissen en eigen persoonlijkheid. (De juiste muziek op het juiste moment...)

0,5*: Ik neem de moeite niet eens (proteststem)
1,0*: Idem
1,5*; Idem
2,0*; Een aanslag op intelligentie en smaak
2,5*: Onvoldoende,
3.0*: Voldoende
3,5*: Ruim voldoende
4,0*; Goed
4,5*: Uitstekend
5,0*: Het erepodium, Voldoen aan al mijn criteria plus beetje extra..

0,5: Sterf
1,0: Heeft men hier wel moeite voor gedaan of trekt het gewoon op niets? Niets vindt ik positiefs
1,5: Slecht
2,0: Naast 1 of 2 songs is de rest om van dood te vallen.
2,5: Het merendeel overtuigt gewoon niet
3,0: Middelmatig album, er staat toch nog wat shit op.
3,5: Goed, maar toch staan er nog verschillende dingen op die niet goed genoeg zijn.
4,0: Dit is een goed album
4,5: 1 iets (1 song, trackindeling, 1 nummer dat te lang is, ...) dat me een beetje irriteerd doet dit album de das om.
5,0: 5/5=100/100=100%=Perfect=Er staat niks slechts of minder op, tot in de kleinste details verzorgt en niet saai. Niet veel albums komen in aanmerking en deze groep zal zeer wellicht niet veel uitgbreider meer worden.

Stemmen geven is altijd een combinatie van gevoel en redenatie.. als iets is afgeraffelt maar me toch iets doet (in sommige gevallen kan dat afraffelen juist een wonder doen bij een plaat) kan een plaat nog een voldoende krijgen, andersom ook, als iets tot aan de millimeter bijgeschaaft en bedacht is maar me geheel koud laat komt die voldoende toch echt niet in zicht (of een heel magere voldoende voor de moeite). Ik heb geen moeite om artiesten onderling te vergelijken, als het min of meer hetzelfde genre is (rock, electronica, hiphop). Daarom geef ik ook cijfers op basis van wat andere artiesten in mijn ogen meer danwel minder hebben.
De cijfers als volgt:

Een 5: eenzame hoogte, eigenlijk niets meer aan te veranderen! Heeft grote indruk gemaakt, iets dat me altijd zal blijven heugen.

4,5: een plaat van grote klasse, hoort zeker tot mijn favorieten! Het is hoogstens dat er één a twee nummers op staan die uit de toon vallen.

4: een goede plaat, eentje die je zonder meer kunt draaien. Is ófwel een artiest waar ik wat minder mee heb, ófwel een mindere god van een artiest waar ik veel mee heb.

3,5: een redelijk goede plaat, maar eentje die ik wat minder vaak draai. Mist toch aanzienlijk wat allooi om nu echt opgewonden van te raken.

3: een redelijke plaat, kan hem draaien, maar doe dat door de bank genomen toch zelden.

2,5: matige plaat, mist overtuigingskracht of kwaliteit om echt te kunnen boeien. Misschien ooit een keer of 5 gedraait, daarna wist ik het wel.

2: zwak product, dit is toch wel de mainstay van het gros van de popmuziek ben ik bang, en dan nog op een goede dag

1,5: hier hebben mensen maar wat in elkaar geflanst, er staat hoogstens een aardig nummer op, maar de rest is om te huilen. Radio3 kwaliteit.

1: dit is ófwel een bijzonder beroerd artiest ófwel een misser van apocalyptisch niveau. Een plaat die je download en na het beluisteren van een paar nummers gelijk wil wegflikkeren in je prullebak!

0,5: belachelijk slecht!

Casartelli schreef:
De lijstjes met elkaar vergelijkend, geloof ik dat ik wat 'zuiniger' stem dan reptile71 en Arno...
Opvallend dat je op geen enkele cd uit je top 10 hebt gestemd. De cd's waar je wel op hebt gestemd zou ik ook zuinig op stemmen hahaha. Toch wat harder zoeken naar goede muziek dan.

reptile71 schreef:
(quote)
Opvallend dat je op geen enkele cd uit je top 10 hebt gestemd.

Ik weet niet waar jij nu gezocht hebt, maar volgens mij staat bij al mijn toptien albums een 5,0

Top 10
acties: maak CSV-export | genereer stemtabel | naar Mijn Albums | naar Mijn Updates

1. Rush - A Farewell to Kings (1977) Canada
Rock
Label: Mercury

gemiddelde: 3,99 (65 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
9 berichten, laatste bericht: 16 februari 2007, 2:03 uur

2. R.E.M. - Automatic for the People (1992)

Verenigde Staten
Pop / Rock
Label: Warner

gemiddelde: 4,01 (637 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
122 berichten, laatste bericht: 3 augustus 2007, 22:36 uur

3. Marillion - Fugazi (1984)

Groot Brittannië
Rock
Label: EMI

gemiddelde: 3,82 (104 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
34 berichten, laatste bericht: 29 april 2007, 21:16 uur

4. Boudewijn de Groot - Picknick (1968)

Nederland
Pop
Label: Decca

gemiddelde: 3,87 (45 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
45 berichten, laatste bericht: 14 februari 2007, 18:31 uur

5. Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)

Groot Brittannië
Rock
Label: K-Scope

gemiddelde: 4,10 (94 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
56 berichten, laatste bericht: 9 augustus 2007, 0:11 uur

6. The Gathering - Mandylion (1995)

Nederland
Metal
Label: Century Media

gemiddelde: 3,80 (115 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
20 berichten, laatste bericht: 22 juni 2007, 10:44 uur

7. Supertramp - Crime of the Century (1974)

Groot Brittannië
Rock / Pop
Label: A&M

gemiddelde: 4,06 (145 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
49 berichten, laatste bericht: 10 augustus 2007, 13:02 uur

8. Talk Talk - Spirit of Eden (1988)

Groot Brittannië
Rock / Avant-Garde
Label: EMI

gemiddelde: 4,08 (156 stemmen), jouw stem voor dit album is 4,5
117 berichten, laatste bericht: 8 augustus 2007, 23:35 uur

9. Genesis - A Trick of the Tail (1976)

Groot Brittannië
Rock
Label: Charisma

gemiddelde: 3,88 (114 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
76 berichten, laatste bericht: 4 augustus 2007, 18:57 uur

10. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

Groot Brittannië
Rock
Label: Virgin

gemiddelde: 3,72 (220 stemmen), je hebt niet op dit album gestemd
149 berichten, laatste bericht: 19 juli 2007, 23:53 uur

Je hebt alleen op Talk Talk gestemd, verder nergens... Of begin ik nu echt seniel te worden?

Nou, seniel vind ik een wat groot woord, maar wat hij weergeeft is wat *jij* op die albums gestemd hebt. Ik concludeer dat je nog minstens negen meesterwerken te beluisteren hebt.

Overigens staat Spirit of Eden bij jou op nr.4 met slechts 4.5/5. Wie is er hier dan zuinig?

hahaha toch best seniel dus hahaha... Of gewoon niet echt slim van me Maar ik kan jouw stemmen in die lijst dus niet eens zien?

Casartelli schreef:
Overigens staat Spirit of Eden bij jou op nr.4 met slechts 4.5/5. Wie is er hier dan zuinig?
Ik heb maar 1 album met 5 sterren. Spirit of Eden is prachtig, maar niet gelijk aan Disintegration. 5 sterren betekent eenzame hoogte.

Nope... maar als je bovenaan twee tabjes naar rechts gaat, kun je wel ál mijn stemmen bewonderen.

Casartelli schreef:
Nope... maar als je bovenaan twee tabjes naar rechts gaat, kun je wel ál mijn stemmen bewonderen.
Je kunt wel merken hoe vaak ik dat soort dingen doe...

5*: Albums die niets minder dan geniaal zijn. Waar nummers opstaan die na meerdere luisterbeurten hun kracht behouden.
4,5*: Albums die tegen de 5* aanzitten maar waar net even teveel
zwakke nummers opstaan.
4*: Prima albums, die lekker toegankelijk zijn. Daar zit hem ook de kneep: hebben vaak geen eigen gezicht.
3,5*: De net niet albums. Vaak twee of drie ijzersterke nummers.
3*: Hier begint het eng te worden. Kunnen heel goed geniale albums zijn (volgens veel MuMe-ers) maar waarbij ik niet verder kom dan

Alles wat zich onder de 3*-en bevindt, daar luister ik niet eens naar.

Joy4ever schreef:
Alles wat zich onder de 3*-en bevindt, daar luister ik niet eens naar.
Knap dat je dat van tevoren al weet dan.

reptile71 schreef:
(quote)
Knap dat je dat van tevoren al weet dan.

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten

Joy4ever schreef:
(quote)

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten
Je bent echt geniaal!

rico-bballer
0,5 Zou ik alleen geven asl een artiest die ik goed vind pure rotzooi uitbrengt of iets wat in mijn categorie ligt maar er niet hoort te zijn.

1,0 Troep

1,5 Net zo erg als 1 maar dan met minder nummers op het album

2,0 Wel aan te horen, maar draai je niet vaker dan 5 keer.

2,5 Soms aangenaam als achtergrondmuziek

3,0 Net voldoende goede nummers maar toch te veel mindere

3,5 Gewoon goed album genoeg goede nummers maar te veel slechte om echt iets los te maken bij je.

4,0 Lekker album paar geniale of super nummers max 1 of 2 matige nummers de rest gewoon lekker. Maar het verschil tussen een magere 4 en een dikke 4 is groot heeft vooral te maken met het gevoel dat je erbij krijgt.

4,5 Vanaf hier is het een super album Max 1 nummer dat niet lekker licht ofzo veel goede to geniale nummers mist echt 1 punt waardoor het niet de 5 haalt iets waardoor het minder emotie's losmaakt of het minder bij je blijft.

5,0 Geniaal misschien meer niets minder.

5* - Geen commentaar nodig

4* - Zeer goede plaat

3* - Best aardig, goed aan te horen

2* - Matig tot Zeer Matig

1* - Ook geen commentaar nodig

5,0 Meesterwerk/Geniaal/Magnifiek etc...
4,5 Buitengewoon goed
4,0 Zeer goed
3,5 Goed
3,0 Aardig
2,5 Matig
2,0 Magertjes
1,5 Slecht
1,0 Abominabel
0,5 Absoluut wanprodukt

Verder kan het best zo zijn dat er op een meesterwerk een zwakker nummer staat en op een buitengewoon album alleen maar sterke nummers. Het gaat uiteindelijk om het algehele gevoel wat ik bij een plaat heb. De methode die ik hier wel eens tegenkom om per nummer een cijfer te gaan geven en dat dan te middelen is mij dus echt veel te klinisch.

5,0 Een van de beste albums die ik ken; Na luisteren wil ik deze altijd kwijt in mijn top 10. Deze albums vervelen nooit, zelfs niet als je ze een stuk of 10 keer achter elkaar draait. Tevens hebben ze nooit een echt zwak nummer.

4,5 Meesterwerk; staat soms slechts een of twee mindere nummertjes (lees: nog steeds aardig) op. Ook deze albums kan ik compleet grijsdraaien.

4,0 Bijzonder goed; ook hier zijn weinig minpunten op te ontdekken. Het kan nu echter wel eens zo zijn dat ik een nummer echt duidelijk minder vind, wat ik nu wel duidelijk ten koste vind gaan van de kwaliteit van de rest van het album. Deze albums kan ik een of twee keer per dag draaien, meerdere keren per week.

3,5 Goed; hier zijn echter wel duidelijk 'betere' en 'mindere' nummers op te vinden. Gemiddeld genomen geniet ik echter wel van deze albums. Deze albums kan ik een keertje of drie of vier in de week draaien.

3,0 Leuk; langzaam aan beginnen we ons op steeds gladder ijs te begeven. Hier zien we ook voor het eerst uberslechte nummers (tussen erg goede nummers), of juist gewoon allemaal nummertjes die slechts 'leuk' zijn. Deze albums hoef ik maar een of twee keer per week aan te horen.

2,5 Niet helemaal voor mij bestemd, maar ik kan wel begrijpen wat anderen er leuk aan vinden; over het algemeen zijn dit de albums die me niet meer pakken. Ik vind de muziek zelf op zich niet slecht, maar zoals ik al zei: het boeit me niet. Deze albums hoef ik hooguit twee keer in de maand aan te horen.

2,0 Zwak; hier had meer in kunnen zitten. We vinden vaak een of twee leuke nummers tussen een over het algemeen zeer zwakke plaat. Vanaf de 2,0 begrijp ik ook niet meer waarom een album voor anderen nou zo bijzonder is, omdat ik zelf er weinig bijzonders in kan horen. Een keer in het kwartaal is meer dan genoeg om dit aan te horen.

1,5 Ultrazwak; vanaf dit punt kunnen we de hoop gaan opgeven voor artiesten. We vinden voor het eerst een paar lachwekkend slechte nummers en krijgen de neiging om dit album al na 30 minuten af te zetten. Een keer per jaar is al veel te veel om dit gedrocht aan te horen.

1,0 Lachwekkend slecht; zo kunnen we nu denk ik wel het complete album noemen. Ronduit belachelijke melodieen die op de traanspieren werken. Na een kwartier uitgelachen te zijn kun je deze plaat maar beter afzetten.

0,5 Huilenswaardig slecht; als je eens een keer geemotioneerd wil overkomen, zet deze plaat dan op! Het ontzettend zwakke niveau doet je gewoon in tranen uitbarsten, want soms kan iets zo slecht zijn dat je medelijden krijgt met de desbetreffende artiest. Vermijd deze platen op elke mogelijke manier!

5* Kan niet beter/meesterwerk
4,5* Zeer goed
4* Goed
3,5* Aardig
3* Redelijk
2,5* Matig/tegenvallend
2* Zeer Matig
1,5* Slecht
1* Bar slecht
0,5* Ali B

Ik geef een 2.5 als een album gemiddeld is: "nog net geslaagd". Voor de rest gewoon wat op gevoel. 5.0 en 0.5 bewaar ik wel voor de super-extreme gevallen, daar spring ik liever niet te vrijgevig mee om.

Het is puur een gevoelskwestie. Zeker als je heel veel albums kent wordt het steeds moeilijker om nog wat onderscheid te maken. De ene 4* is de andere ook niet.
Ik bekijk het dan ook een beetje per 'genre' of zelfs per artiest-discografie. Daarbij spelen andere zaken als b.v. persoonlijke herinneringen ook een rol.
Mijn nummer 1 bijvoorbeeld heeft 5 sterren en is nummer 1 omdat ik met dit album de meeste 'geschiedenis' heb; er kleven heel veel herinneringen aan vast. Is het anno nu dan ook echt mijn favoriete album die ik nog steeds het meest draai? Die me het meest ontroert of wat dan ook? Nee, dat denk ik niet. Er zijn er die daar aan voorbij gaan en in principe dus daarboven geplaatst zouden moeten worden. Maar deze hebben dan toch nog wat minder bagage weten op te bouwen.
Dit soort dingen zijn niet echt te vangen in een aantal sterren of top 10 positie. En natuurlijk is een 538 dance smash met 3 sterren altijd nog vele malen slechter dan een mindere Pumpkins met dezelfde 3. En natuurlijk is de lol die te beleven valt met Abba-hits niet op 1 lijn te zetten met albums van Nick Cave.
Dat 5* erg veel waardering van mijn kant heeft en 0,5* niet lijkt me uiteraard logisch. En ik nanteer dan ook een beetje dezelfde beoordeling als velen hierboven: 2,5 is twijfelachtig tot net niet voldoende en vanaf 3 begint het pas een beetje interessant te worden en die mate neemt toe naarmate het aantal glitters stijgt.
Het nadeel van mijn 'gevoels-systeem' is wel dat het onduidelijk kan zijn naar andere users toe of dat het zelfs foutieve signalen afgeeft. Dat heb ik in bepaalde discussies wel ondervonden waarbij ik om de oren werd geslagen met mijn beoordelingen die mensen niet konden begrijpen. Dat is jammer want onterecht, maar als mensen die beoordelingen klinisch bekijken en zelf ook zo beoordelen krijg je deze reacties logischerwijs wel. Daarom probeer ik vaak ook toelichting te geven bij de albums zelf.

Waarom is 3* pas geslaagd bij jullie? Op school ben je toch geslaagd met 50%?

fredpit
Gajarigon schreef:

Hakken over sloot noemt men dat...goed genoeg voor een diploma maar niet goed genoeg voor mijn favoriete albums.

bovendien zitten we hier niet op school.

Gajarigon schreef:
Wat voor school heb jij dan op gezeten? Bij mij moest je minimaal een 5,5 hebben en dat is dus meer dan 50%. Maar misschien begin ik oud te worden en is het tegenwoordig anders.

reptile71 schreef:
(quote)
Wat voor school heb jij dan op gezeten? Bij mij moest je minimaal een 5,5 hebben en dat is dus meer dan 50%. Maar misschien begin ik oud te worden en is het tegenwoordig anders.

Op de middelbare scholen is 50% genoeg voor technische vakken om een 5,5 te halen, op sommige technische studies is dat ook het geval. Dit heeft te maken met het feit dat de schaling van 1 tot 10 loopt en niet meer van 0 tot 10. Toch ben ik het niet helemaal eens met het feit dat 3* niet overeen zou komen met 50% (ik neem aan dat Gajarigon een 2,5 als 50% ziet ). Als we kijken naar het laagste wat we kunnen stemmen, dan is dat een 0,5 en niet 0. Dus het gemiddelde ligt eigenlijk op 2,75. Ronden we dat af in het MuMe stemmen systeem, dan komen we op 3* uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:36 uur

geplaatst: vandaag om 06:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.