menu

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
In De Site > Algemeen > Genres:

Ik erger me behoorlijk aan de genre's die je hier uit kunt kiezen!
Zo heb ik al veel cd's toegevoegd met het genre 'wereld'...... terwijl dat er eigenlijk helemaal NIET bij past!

Het genre was meer Goethe-Rock/Folk muziek...
Ik vind dat er meer genre's bij moeten komen, omdat dit gewoon heel chaotisch werkt! Dan maar 500 genre's waar je uit kunt kiezen, dan een paar genre's die wel HEEEEL breed zijn!

Kos
soeperman87 schreef:

Goethe-Rock
Das Leiden des Jungen Werthers op speedcore-riffjes of zo?

Neen dat is door Goethe geinspireerde rockmuziek. Een gehele muziekstroming in Duitsland met in Belgie een eigen festival en dergelijken.

soeperman87 schreef

Dat is door Goethe geinspireerde rockmuziek

Alright !!!! ... Mephisto doet weer mee

Zeker weten dat je geen Goth-Rock bedoelt?

Vind het in ieder geval geen genre dat een eigen afdeling moet krijgen binnen MusicMeter?

ach ja, die verdomde hokjes ook altijd...

Die hokjes zijn anders wel handig bij het bespreken van muziek. Zo heeft de ander ineens een idee in welke richting hij moet denken. Als je Faithless en Void Settler onder hetzelfde genre moet zetten, kan je het eigenlijk beter weglaten.

Wat ik al in een ander topic zei: zo blijf je bezig. Het komt hier al zelfs tot Goethe-Rock...

Mja, iets specifieker moet toch wel kunnen? Nu moet ik onder dance triphop, drum 'n' bass en electro scharen. Volgens mij is hier ook al wel een ander topic over, trouwens (het algemene topic over de site).

T.O. schreef:

Zeker weten dat je geen Goth-Rock bedoelt?

Vind het in ieder geval geen genre dat een eigen afdeling moet krijgen binnen MusicMeter?

Neen jij misschien niet maar ik wel, aangezien er nog wel 10.000 albums kunnen worden toegevoegd onder dit genre. En neen ik bedoel zeer zeker geen goth-rock.

brooklyn schreef:

Wat ik al in een ander topic zei: zo blijf je bezig. Het komt hier al zelfs tot Goethe-Rock...

Sja, misschien wel, maar nu staat bijvoorbeeld de band: Corvus Corax onder wereld muziek, en dat is ZOOOOOOOOOO breed! Terwijl het toch echt Goethe-Rock/Folk is, en mja Goethe-Rock is een heel bekend genre, en heeft niks met hokjes te maken.

Inderdaad, erg storend om het zo te laten, erg slordig ook, heel veel dingen kloppen nu gewoon niet. Enne waarom bijvoorbeeld wel R&B en geen Goethe-Rock? Goethe-Rock is ook een zeer brede stroming, evenals R&B.

Jordy (admin)
Deze discussie is al eindeloos gevoerd. In eerste instantie wil ik alleen (erg) brede genres gebruiken. Ten eerste omdat er dan top-lijsten zijn te genereren, en om te voorkomen dat er eindeloze discussies ontstaan over het precieze hokje waarin albums geplaatst moeten worden. Ik ken de stroming Goethe-Rock niet, maar dit lijkt me een rock variant? Waarom is dit dan als "world" toegevoegd?

Ik vind het niet zo probleem als bij een album alleen een erg brede hoofdstoming vermeld staat, uit de berichten wordt al gauw duidelijk wat het precies voor muziek is. Dus gewoon "dance" in plaats van eindeloze discussies over of iets nou techno is, of trance, of hardstyle, of weet ik veel wat. Iedereen verstaat weer wat anders onder die specifieke benamingen, en ik vind het gewoon zonde van de tijd om daar veel moeite in te steken met z'n allen.

Jordy schreef:

Ik ken de stroming Goethe-Rock niet, maar dit lijkt me een rock variant? Waarom is dit dan als "world" toegevoegd?

Omdat goethe-rock terug gaat naar de oud Germaanse en ook nog wel Romeinse en Griekse tijd. Instrumenten als doedelzakken en dergelijken... Geen richting komt in de buurt... De ene goethe-rock band maakt metal (voorbeeld: Rammstein), de andere maakt folk (voorbeeld: Corvus Corax), ook zijn er zelfs komische varianten (voorbeeld: Knorkator) en ook heb je goethe-rock bands die industrial maken (voorbeeld: Goethes Erben, BlutEngel).....
Al die bands zijn goethe-rock met een neiging naar een andere muzieksoort als industrial, folk, comic, wereld, dance, metal enzovoort...
goethe-rock is dus een heel breed genre, vandaar....

Nu even nog iets anders:

Ik kom hier niet om mensen aan te vallen, mijn mening op te dringen of whatever, misschien dat dit zo overkomt, maar dat even terzijde.

Ik vind het gewoon zonde dat zo'n mooie-uitgebreide en zeer actuele site volgens mijn mening soms een beetje te onder gaat, als je een mooi venstertje ziet met een band en dan het verkeerde genre erbij......

ik ben het eens met het plaatsen van brede genres, maar een genre als trip-hop is moeilijk te plaatsen.
hier zou een algemeen genre als 'Lounge' voor aangemaakt kunnen worden. dit genre mis ik nogal namelijk.

voor mij heeft lounge niets te maken met triphop.

triphop valt meer onder Lounge dan de andere genres die er nu zijn.

Sja en ik mis dus Goethe-Rock omdat dat net zo breed als R&B en Trance is.

Ik snap je probleem niet soeperman. Je zegt dat Rammstein onder Goethe-Rock valt, maar daarbij volstaat metal toch echt wel hoor. Heb eerlijk gezegd ook nog nooit van Goethe-Rock als stroming gehoord en op allmusic (er)kennen ze het ook niet als genre.

Trance is helemaal niet breed trouwens .

Maar het probleem lijkt me toch redelijk duidelijk BoordAppel. De genres blijven echt wel zeer ruim, waardoor het nut dikwijls vervalt.

De genres blijven echt wel zeer ruim, waardoor het nut dikwijls vervalt.

Ja, dat snap ik. Maar in dit specifieke geval snap ik het niet. Als je als band Goethe-Rock kan maken zodat het gewoon in het hokje metal past snap ik niet helemaal waarom zo nodig een genre Goethe-Rock erbij moet komen.

mag ik bij deze dan wel het genre 'Lounge' aanvragen ?? dat vind ik toch een genre wat erg lastig te plaatsen is onder de andere genres...
ik heb alle lounge-albums die ik nu heb toegevoegd onder Dance gezet, maar nu zie ik dat het album van Gotan project onder 'Wereld' gezet is, wat -wat mij betreft- doet denken aan rare afrikaanse trommellaars...

Jordy (admin)
Voorlopig worden er (nog steeds) geen nieuwe genres toegevoegd. Op een later moment ga ik me weer eens beraden over welke genres er wel of niet op moeten. Hierbij wil ik het liefst gebruik gaan maken van een onafhankelijke site/instituut, zodat er verder geen discussies kunnen ontstaan over de genres. Zoals we op MovieMeter ook doen, waar we de genres van imdb.com aanhouden.

lijkt me een prima idee
dan houd ik erover op

JonnieBrasco
Nog even een paar opmerkingen m.b.t. de genres op MusicMeter:

* Ik denk dat Folk een basis-genre wat echt compleet vergeten is. Bij veel Folk albums zie ik tot mijn grote spijt dat er Pop bij staat. En in sommige gevallen Country. Dat is het gewoon niet! Alsnog het verzoek om het genre 'Folk' toe te voegen. Ik ben wel bereid het aan te passen bij de albums - als dat er eens een paar honderd zijn... (met behulp van amg kan dit redelijk vlot).

* Dance is toch wel een te gedetailleerde naamgeving voor alles wat electronica zou moeten zijn. Als je het genre 'dance' naar 'electronica' hernoemt, dan klopt het allemaal veel beter!

Jordy schreef:

Op een later moment ga ik me weer eens beraden over welke genres er wel of niet op moeten. Hierbij wil ik het liefst gebruik gaan maken van een onafhankelijke site/instituut, zodat er verder geen discussies kunnen ontstaan over de genres. Zoals we op MovieMeter ook doen, waar we de genres van imdb.com aanhouden.

Gebruik de allmusic guide!: www.allmusic.com
Naar mijn mening de enige site die daar goed over nagedacht heeft, en zijn ze net als IMDB ook niet de grootste?

Jordy (admin)
Electronic ipv Dance lijkt me een goede actie. Over Folk weet ik niets. Ik denk dat elke liefhebber van elk (sub)-genre wel zegt "dit is ECHT een eigen genre hoor!", dus daar moeten we nog maar even naar kijken.

JonnieBrasco
Ik ben ook niet zo'n Folk-kenner maar zie wel dat het een basis-genre is, en geen sub-genre. AllMusic over Folk:
Each country has their own folk music, but the genre usually refers to American and British music that has been passed through the generations by oral tradition. It's simple, acoustic-based music that spins everyday events and common people into mythic status. Many traditional folksongs have no known author, they have simply evolved over the years.

Dat is heel wat anders dan 'pop' of 'country'.

Klopt inderdaad.

Zoiets als The Chieftains of Clannad bijvoorbeeld, valt moeilijk binnen Pop en Country.

ik was hiermee bezig in andere topic en werd hiernaartoe verwezen dus:

kan het genre techno ook toegevoegd worden?

het is naar mijn mening namelijk nergens een sub genre van.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:04 uur

geplaatst: vandaag om 14:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.