menu

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Ook dat niet. Het is al ver voordat hiphop bestond ontstaan.

Bron?

Sietse

Ayo rap?

De internetruimte die bespaard had kunnen worden...

Awel, weer wat geleerd.

In De Site > Algemeen > Het grote feedback / opmerkingen topic #2:

Bedankt. Als ik het goed begrijp zijn we nu tien jaar verder en nog steeds wordt er vastgehouden aan die verouderde standaard van alleen erg brede genres gebruiken? Dat vind ik niet erg gebruikersvriendelijk voor een muziekdatabase die met de dag groter wordt en waar in die tien jaar tal van nieuwe subgenres zijn ontstaan. Zoals ik in mijn vorige post al aangaf doe je veel artiesten en albums te weinig eer aan door deze onder één genre te scharen.

Als de huidige lijst met genres achterhaald, of niet meer up-to-date is, dan denk ik graag met jullie na over een nieuwe lijst met genres. Bij voorkeur eentje die gebaseerd is op een "standaard" van een andere grote site/muziekblad/instantie, en niet eentje die gevuld wordt door de persoonlijke mening van de mensen die deze discussie voeren, de genres die zij belangrijk vinden. We moeten dan kijken in hoeverre het haalbaar is om deze switch te maken.

Het principe van een lijst van een stuk of 15 a 20 globale genres, daar sta ik nog steeds achter. Ik wil deze site niet vervuilen met eindeloze discussies over genres of tags. De insteek van deze site is bovendien ook niet om een complete/correcte database te willen zijn, maar om van de "gangbare" albums een heldere presentatie te geven, eentje waar je in een oogopslag een globale indruk van het album krijgt. Met doorklikmogelijkheden naar externe sites voor meer informatie.

De keuzemogelijk van twee genres zou behouden moeten blijven en eigenlijk ook niet moeten worden uitgebreid. Maar je moet dan wel kunnen aangeven of het twee hoofdgenres betreffen of een hoofd- en subgenre. Dat lijkt mij het makkelijkst.

Hoofdgenre: Electronic
Hoofdgenre: Rock

of

Hoofdgenre: Electronic
Subgenre: Dubstep

Of je moet de hoofdgenres wat uitbreiden. Industrial en Dark Cabaret zijn bv genres die niet echt te verklaren zijn met twee hoofdgenres, omdat er een heel scala aan invloeden in te vinden zijn.

Ik heb genres als new wave en prog(symfo)rock wel altijd gemist

Misterfool
Ik niet, is gewoon rock . Als ik zo kijk zijn er twee genre's die nu vaak onder avant-garde gedumpt worden, maar tegenwoordig alles behalve zijn: Noise en Ambient. Dat zijn ook nog eens twee genre's die een vrij unieke structuur hebben die afwijkt van andere genre's.

Helemaal niks heb ik met ponty mython's idee. Het zorgt voor alleen maar meer discussie over de welk subgenre bij welke muziek past.

1 genre zou je van mij kunnen weghalen. Ik zie niet zo snel waarom ska niet gewoon onder reggea zou kunnen vallen. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is dat toch vooral sneller gespeelde reggea melodietjes.

Ik blijf er nog steeds bij dat het genre electronic uitgebreid moet worden met subgenres. Zeker house en techno moeten gewoon beschikbaar zijn als (sub)genre, de rest is nog discutabel.

House en techno kan gewoon onder dance.

Misterfool
House en techno lijken me toch gewoon subgenre's van Dance.

Op rock muziek kun je ook dansen, zullen we dat ook maar onder dance plaatsen? Sowieso vind ik het een beetje vreemd dat MuMe een term gebruikt als genre.

Misterfool
Dance is een genre die volgens mij bij elke muzieksite wordt gebruikt. Maar mischien kan iemand als Onderhond, tovenaar het beter uitleggen. Ik zit niet zo in dat genre.

Dance is gewoon een genre hoor, trance, techno, hardcore en zulke dingen vallen daaronder. Vroeger was house mee de verzamelnaam daarvoor, tegenwoordig is dat dance.

Dance lijkt mij sowieso te prefereren boven "house", wat eigenlijk zelf een subgenre is van dance. Begin jaren '90 werd die hele rave/trance scene nog wel vaak aangeduid met house, maar dat is er na een tijdje wat uitgegaan. Ben zelf geen house fan (het subgenre dan) dus daar zal iemand anders beter wat uitleg over kunnen geven (ik gok op een T.O. ofzo?), maar "dance" lijkt mij in ieder geval een perfecte verzamelnaam voor alle dansbare electronische muziek.

panjoe (moderator)
Ik zie niet in wat er zo verouderd is aan deze genreverdeling. Natuurlijk zal je altijd albums hebben die moeilijk te plaatsen zijn, waarbij de grenzen tussen pop, rock, folk en electronic bijvoorbeeld compleet vervagen, maar het nut van een meer specifieke genreverdeling voegt dan m.i. weinig toe aan MusicMeter. Misschien hooguit bij het vinden van muziek, maar ik ben er allang achter dat je geen enkel genre in zijn geheel kan afwijzen. Als je meer muziek in de richting van een bepaald album wilt vinden heeft het altijd veel meer zin om te kijken naar de mensen die erop stemmen of een oproep bij de albumpagina te plaatsen, dan om door te linken naar het betreffende genre. En het lijkt me dat daar weinig aan verandert als je 'Dubstep', 'Prog' en 'House' aan de genrecategorieën gaat toevoegen.

Nils Frahm en zulke dingen zou nog wel een genre voor moeten zijn, nu staat het onder avant-garde maar daar heeft het eigenlijk niks mee te maken.

Verder eens met panjoe.

Volledig eens met Panjoe. Ik zie niet direct een genre dat niet met een op MuMe bestaande tag te dekken valt. Specifieker gaan zorgt enkel voor onnodige discussie.

Avant-garde wordt nu inderdaad wel wat als restgroep gebruikt voor zaken als noise, ambient en drone, maar heb geen idee wat daar iets aan kan veranderen.

panjoe (moderator)
Voor dat soort muziek (Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Federico Albanese, etc.) zou nog wel een extra categorie kunnen komen - die worden nu vaak onder Avant-Garde of Electronic geschaard, maar die twee genres dekken de lading niet echt. Maar zo kan je natuurlijk voor iedere niche een extra hokje scheppen - en waar ligt dan de grens? Keith Jarrett schuurt bijvoorbeeld weer dicht tegen Nils Frahm aan, maar dat is dan wel weer echt Jazz. Gewoon laten zoals het is dus.

Noise en Ambient vind ik trouwens ook wel 'gewoon' op hun plaats onder Electronic.

Zoals Jordy al aangeeft, gaat het er niet om dat we een zo specifiek mogelijke muziekdatabase zijn. Meer een klankbord voor luisteraars, huidige en toekomstige. En dan maakt het hokje waarin het album wordt geplaatst gelijk al niet zo veel meer uit.

Ambient past prima onder electronic, maar noise is eigenlijk dermate specifiek dat het wel een eigen genre verdient.

Sietse
ambient en noise zijn direct aan elkaar verwante genre's dus ik zie niet zo goed in waarom je de een wel onder electronic zet en de ander niet.

Sietse
en wat betreft het hele zooite waaronder Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Federico Albanese, etc. behoren. Nooit avant-garde gebruiken, want dat is onzin. Dit valt goed samen te vatten onder Electronic met als tweede genre Klassiek. Moet alleen klassiek wel weer worden toegevoegd aan de site, zoals vroeger in de tijd van het kindje Jezus nog het geval was.

titan (crew)
Ik merk dat iedereen weer zijn stokpaardje aan het berijden is, maar ondertussen geen alternatief van een andere grote of bekende muzieksite aandraagt.

Misterfool schreef:
1 genre zou je van mij kunnen weghalen. Ik zie niet zo snel waarom ska niet gewoon onder reggea zou kunnen vallen. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is dat toch vooral sneller gespeelde reggea melodietjes.

Reggae is juist voortgekomen uit ska, dus dan zou het eerder andersom zijn. Met dezelfde logica kunnen we dan ook alle rock onder punk zetten. Je kan ook moeilijk Madness op dezelfde hoop gooien als Bob Marley.

Inderdaad. Muziek wordt dan zoiets als een autowrak op de sloperij.

tuktak
Vooral het genre Dance is een rare. Discogs laat dit allemaal vallen onder Electronic en dat is natuurlijk veel logischer. Techno kan dansbaar zijn en kan ook voor de huiskamer zijn, deze beide soorten muziek zijn Techno en Electronic, maar niet beide Dance. Wikipedia vind Ambient ook Dance (uhh), net als Funk en Hiphop overigens, wat al aangeeft dat de term Dance nietszeggend is.

titan schreef:
Ik merk dat iedereen weer zijn stokpaardje aan het berijden is, maar ondertussen geen alternatief van een andere grote of bekende muzieksite aandraagt.

Dat gaat misschien op voor ambient en noise, maar andere sites gebruiken echt wel techno als house als subgenres. Het is de logica zelve.

tuktak schreef:
Vooral het genre Dance is een rare. Discogs laat dit allemaal vallen onder Electronic en dat is natuurlijk veel logischer. Techno kan dansbaar zijn en kan ook voor de huiskamer zijn, deze beide soorten muziek zijn Techno en Electronic, maar niet beide Dance. Wikipedia vind Ambient ook Dance (uhh), net als Funk en Hiphop overigens, wat al aangeeft dat de term Dance nietszeggend is.

Dit.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.