menu

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
titan (crew)
Techno is een variatie op house en electro en wordt daarom net als die twee genres onder dance gerubriceerd.

Techno hoort zoals zoveel subgenres gewoon onder de noemer "house" of "dance". Niet echt verschillend van hard rock of metal, wat hier ook niet als genre gelist staat.

En techno heeft al lang niet meer de bijklank die het vroeger had (wanneer muziek ala Scooter inderdaad nog techno genoemd werd). Nu draait dat veeleer richting Marco Bailey, The Advent, Josh Wink, Dave Clarke, Carl Cox etc etc. Zou een beetje vreemd zijn om daarnaast Scooter te plaatsen.

ok, en westbam dan, dat is techno, dat kan je echt niet anders noemen

Er zullen ongetwijfel Techno albums of artiesten bestaan. Ook kan ik nog wel begrijpen dat niet iedereen het fijn vindt om bij elk electronisch album "dance" te zien staan. Maar toch, na vele moeizame discussies, heb ik besloten om de genres zo breed mogelijk in te delen. Op die manier voorkomen we vele vervelende discussies (is iets nou techno, trance, of hardstyle?) en kunnen we beter lijstjes per genre genereren.

Mocht er écht nog iets vergeten zijn zou daar best nog over te praten zijn, maar techno valt op deze site gewoon onder dance, sorry.

Lazarus schreef:

ok, en westbam dan, dat is techno, dat kan je echt niet anders noemen

draait vooral electro tegenwoordig...

Ik blijf toch opperen om naast het genre dance, het genre electronic in te voeren. Al is het maar om "avant-garde" wat te ontlasten, want da's nu zowat een genre waar alle wat moeilijk classificeerbare muziek ingesmeten wordt. Daarnaast blijft het redelijk onzinnig om ambient en experimenteel gepruttel als "dance" aan te duiden.

Zelfs een simpele wijziging van de term dance in electronic lijkt me aannemelijker dan de huidige situatie.

Onderhond schreef:

Niet echt verschillend van hard rock of metal, wat hier ook niet als genre gelist staat.

Metal en rock wel.

Onderhond schreef:

Ik blijf toch opperen om naast het genre dance, het genre electronic in te voeren.

Dat zou dan inderdaad electronic in plaats van dance worden, daar kan ik mee leven.

Bij deze.

Yes! Dank je wel, Jordy.

Vele malen dank Jordy

ok nu niet om vervelend te doen. ik zie nml dat dance nu helemaal weg is

maar moet je trance nu in electronic indelen??
en hardcore waar moet die, in electronic ook???

ik stop ze voorlopig dus hierin, maar vind het zo wel een beetje raar worden

Zie electronic gewoon als de noemer voor "electronische muziek". Dan is het best duidelijk

Goed man

Maarre.. discussies over welke muziek in welk hokje hoort vervelend? Nah!

titan (crew)
Ik vind het wel een beetje rare term hoor, electronic. In een platenwinkel zie ik nooit een bak met Electronic staan, wel Dance. Dance lijkt me toch een veel gangbaardere term.

Dance is gangbaarder omdat dat het commerciële aspect van de electronische muziek omvat. Jammer genoeg valt een heleboel electronische muziek niet onder Dance onder te verdelen.

titan (crew)
Onderhond schreef:

Jammer genoeg valt een heleboel electronische muziek niet onder Dance onder te verdelen.

Andersom wel, dus dan is electronic wel logischer. Ik zal er maar aan moeten wennen .

JonnieBrasco
Folk

Iedere keer ben ik weer lichtelijk teleurgesteld als ik een album toevoeg, en het genre Folk ontbreekt om uit te kiezen. Het is al diverse malen door diverse gebruikers opgemerkt dat dit wel een hoofdgenre is dat ontbreekt. Folk is echt een genre op zich (zie ook allmusic), nu worden alle Folk-albums onder pop, wereld, roots of rock ingedeeld, allemaal genres waar folk niet echt thuis hoort. Wat mij betreft wordt dit genre er nu bijgezet en zoek ik de honderden artiesten/albums wel op om om te zetten naar Folk. Ik heb van mijn mede-Musicmeteraars misschien een bevestigend "ja, klopt"-antwoord nodig om Jordy nou ook eens daadwerkelijk te overtuigen

Folk is een genre dat regelmatig cross-linkt met andere genres, zou dus eigenlijk in de lijst moeten staan.
Hoort, door gebrek aan beter, absoluut niet vervangen te worden door Roots of Wereld, is een op zich zelf staand genre.

Vind ik.

Tja ik vind het heel moeilijk, omdat er waarschijnlijk 30 genres zijn waar liefhebbers zo'n praatje kunnen houden. Voor berichten in de trand van "kan genre x er bij" ben ik niet zo gevoelig, voor berichten als "op www.bladibla.com gebruiken ze deze lijst, kunnen we die niet als referentie gebruiken" wat meer

JonnieBrasco schreef:

Ik heb van mijn mede-Musicmeteraars misschien een bevestigend "ja, klopt"-antwoord nodig om Jordy nou ook eens daadwerkelijk te overtuigen

Ja, klopt!

Ja, klopt

JonnieBrasco
Blabla, JonnieBrasco, Hammerhead, Obsessed, dat zijn er al vier
Folk is een opzichzelf staand, onafhankelijk genre. Bob Dylan is geen pop-zanger. En Jordy, kijk eens goed naar de indeling op allmusic. Daar staat Folk ook als hoofdgenre. Er staan daar meer genres die MusicMeter niet kent, maar Latin en Celtic passen vanuit Nederlands oogpunt gezien wel onder Wereld, zoals we dat nu doen. Folk is gewoon wat nog ontbreekt.

Avant-Garde
Bluegrass
Blues
Cajun
Celtic
Comedy
Country
Easy Listening
Electronica
Folk
Gospel
Jazz
Latin
New Age
R&B
Rap
Reggae
Rock
Soundtrack
Vocal
World

Dit zijn de hoofdgenres die op All music gebruikt worden. Dan kunnen Celtic en Latin en Cajun denk ik ook wel inderdaad onder World geschaard worden. Je hebt dan nauwelijks meer genres dan nu.

Opvallend: Metal is geen apart genre op All Music, het is in feite ook een extreme substroming van rock. Al zou ik metal toch willen behouden, al was het maar om te voorkomen dat The Beatles en pakweg Sepultura onder dezelfde vlag terecht komen.

Ambient en noize vallen nu ook onder hetzelfde genre ... dus ... !!!

Ik heb ook geen problemen met extra subgenres overigens. Gewoon een kwestie van de ~50 meest voorkomende subgenres toevoegen.

Anders kunnen we het net zo goed gaan onderverdelen in muziek met en zonder gitaren.

Ik hou nog steeds vast aan het "zo weinig mogelijk genres" idee om eindeloze toevoeg/corrigeer-discussies over een genre van een album te voorkomen. Die allmusic lijst vind ik op zich prima (al vind ik de benaming "rap" vreemd, zal "hip-hop" blijven), maar ja als we daar zelf metal al aan gaan toevoegen heeft het gebruik van die lijst als referentie ook niet veel zin meer...

Roots staat er ook niet tussen op allmusic zie ik. Ik zou persoonlijk new age en folk wel erg goede genre's vinden

titan (crew)
Hoewel ik meer subgenres niet afwijs denk ik dat Jordy toch een punt heeft. Als we een paar (sub)genres toevoegen is het hek van de dam en gaan tientallen mensen om andere nieuwe (sub)genres vragen. Dit wordt dan voer voor eindeloze discussies.

JonnieBrasco
Het toevoegen van Folk zie ik niet als iets waar een discussie uit gaat voortvloeien naar de vraag om meer genres. Ik zal het uitleggen: Een genre als metal (dat niet als hoofdgenre op allmusic staat) zou eventueel onder rock kunnen, maar er is redelijk wat metal hier inmiddels, dus oké. Als het wel onder rock zou staan, was er geen probleem, want metal is in principe een subgenre van rock. Verder kennen we hier het 'genre' soul, valt eigenlijk allemaal onder R&B. Wordt ook zelden gebruikt, eigenlijk een beetje overbodig dus. Roots valt praktisch altijd onder 'rock'. Al het derde subgenre op deze site. Maar bij Folk is er een gat! Een zwarte diepte! Dan hebben we niet te maken met een subgenre, maar met een 'stam'-genre. Vrijwel alle nieuwe albums zijn in te delen onder een genre uit het lijstje, behalve Folk, omdat het een 'hoofd'-ding is. Het wordt niet overvleugeld door pop, rock of wereld of wat dan ook, dus indelen onder een genre gaat nu 'krom', is onmogelijk. Ik weet niet hoe ik het verder kan verduidelijken.

En titan, als er iemand weer om lounge zou vragen of om welk subgenre dan ook, dan zeggen we toch altijd gewoon (net als in dit topic al gebeurde) dat dit onder genre 'xxx' hoort? Lijkt me behoorlijk objectief vast te stellen en discussieloos. En zeg zelf, onder welk genre passen volgens jou folk-albums?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:24 uur

geplaatst: vandaag om 03:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.