MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Voor of tegen afschaffen stemmenlijst?

zoeken in:
Voor of tegen afschaffen stemmenlijst?

als je het mij vraagt, afschaffen.
haatstemmers, nepstemmers, fanstemmers etc. het kan me allemaal....
volg mijn eigen gevoel bij een plaat, daar hoef geen stem bij.
al moet ik zeggen, dat ik het in het begin wel geprobeert heb op deze site, maar wat een gedoe; dat stemmen.

Maar het stemmen moet toch wel blijven, maar er zijn users die alleen maar 0,5 of 5,0 stemmen (op Moviemeter trouwens ook). Het zou verboden moeten worden. Misschien dat ze daar ook wat aan kunnen doen.

Harald
Nee ....niet verbieden. Een verbod is altijd de onjuiste weg. Zoals ik het al geschreven heb, gewoon een traditie van maken dat iederen bij een 0.5. of 5***** stem een uitleg moet posten.

SelmaDuim
Ik begrijp sowieso niet waarom iemand het zichzelf aandoet een heel album van voor tot achter te luisteren terwijl hij/zij het een kut album vindt. Je kunt er daarom vaak wel vanuit gaan dat het tegenstemmen zijn. Slechte albums luister ik niet, ik heb wel wat beters te doen, daarom heb ik ook vrijwel geen lage stemmen.

@Harald, een verbod vind je niks, maar je wil mensen wel VERPLICHTEN om een bericht achter te laten bij een 0,5* of 5,0* stem.

Daarbij moet je de gemiddeldes op MuMe niet zien als de graadmeter voor de daadwerkelijke kwaliteit van een album. Dan kan je beter kijken naar de stemmen van de gebruikers die een zelfde smaak als jijzelf hebben.

Het afschaffen van de stemlijst is natuurlijk een ridicuul idee. Deze site (als ook de andere "meters") zijn juist omgezet om je favoriete albums (fims, boeken, games) te kunnen beoordelen door middel van het sterrenstysteem.

Harald schreef:
Nee ....niet verbieden. Een verbod is altijd de onjuiste weg. Zoals ik het al geschreven heb, gewoon een traditie van maken dat iederen bij een 0.5. of 5***** stem een uitleg moet posten.

Daar zit wel wat in. Als je heel vreemd stemt dit even te motiveren middels een bericht. Daarnaast geeft dit aan waar de grenzen liggen van een user. Deze informatie is dan handig om te bepalen wie je als gids wil aanhouden op je speurtocht op de MusicMeter.

Mijn lijst is helemaal herzien; alle copies heb ik geen punten meer gegeven; is ook voor mij zelf overzichtelijk. Verder ben ik het wel eens met Selmaduim. Ik heb nu ook geen extreem lage stemmen, maar wel een mooie duidelijke lijst.
Het maakt me niks uit dat ik in de ranglijst van ongeveer 20ste plaats zak naar de 100ste. Van de 2 duizend copies is het vrijwel onmogelijk om een goede stembeoordeling te geven; daarvoor moet ik te veel albums goed kennen.

haveman
Ik ben het ook met Selma eens.

Harald
@L_T_B: Verplichten is het foute woord en ik heb dit al terug genomen. Heeft met mijn taalgebruik, ik kom uit Duitsland, te maken en sommige users hadden liever hiermede rekening moeten houden en niet meteen aanvallen. Maar goed..ik bedoel meer zoiets als een tradtie van te maken bij 0.5. als ook 5***** dan even een bericht over het waarom te posten. Haat stemmen (o.5 dus) maar ook 5**** stemmen van en klein groepje users die op alle platten van hun favoriete band 5***** geven, geven een onjuist beeld.

Zelf kijk ik naar de stemmen van de gebruikers die een zelfde smaak als ik hebben

Harald schreef:

Ik bedoel dat de users die alleen maar 0,5 of 5.0 stemmen, 't onmogelijk word gemaakt om te kunnen stemmen. Je mag best 0,5 of 5,0 stemmen maar niet alleen. Ben het er ook niet mee eens dat als je een keer 0,5 of 5,0 stemt dat je dat moet verantwoorden. Ikzelf heb slechts 1 keer de laagst mogelijke stem uitgebracht ( op een album van m'n vrouw, kan niet zeggen dat ze die er niet op mag zetten omdat ik het vreselijk vind), dan is 't toch kolder dat ik voor die ene keer uitleg moet posten.

handsome_devil
Harald schreef:

handsome_devil schreef:
Zou je dan ook even je 0,5* stemmen voor Never Mind the Pan Pipes en De Havenzangers - Oh Heideroosje willen toelichten. Alvast bedankt.

Inderdaad. Ik ben er helemaal niet op tegen enige uitleg te verschaffen bij mijn lage stemmen, zeker als dat platen zijn die wel degelijk hoog aangeschreven staan. Dat doe ik doorgaans ook, al stem ik nauwelijks laag.
Dat je bij De Havenzangers geen reactie plaatst, kan ik dan nog inkomen (hoewel het volgens je eigen voorstel 'not done' is). Maar ook bij hoger aangeschreven albums waar je een 0.5* hebt staan, zie ik geen berichten. Dus neem in je berichtenronde meteen even The Prodigy, Dr. Dre, George Michael, Madonna en nog wat platen die niet bepaald laag scoren mee. Of gold je 'traditie' alleen voor users met Nederlands als moedertaal?

Kortom, typisch geval van de pot verwijt de ketel.

Harald
Lukas, je moet mijn bericht goed lezen: het gaat om een voorstel voor de toekomst. Stel dat dit traditie zou worden dan wil ik dit graag altijd en zonder uitzondering ook doen.

Handsome_devil, als je me zo lief vraagt dan wil ik dit graag doen ofwel ik het zeker niet moet doen. Bij Never Mind the Pan Pipes kan ik me absoluut in de berichten van de anderen users vinden, ook ik vind dit een vreeselijke plaat die men niet eens zijn vijnd als cadeau zou geven zoals je daar kan lezen.

Havenzangers - Oh Heideroosje heeft op deze site vogens mijn inschatting en mening niets te zoeken, kinderachtige teksten voor kinderen. Als ik deze tegenover teksten van bijvoorbeeld Bob Dylan stel dan is mijn stem vrij logisch.

Oh heideroosje, wat ben je mooi
Oh heideroosje, in je lentetooi
Ik pluk dit roosje en geef het jou
M'n heideroosje, schenk jij ...

Als je dan ook mij even een plezier wil doen dan even een uitleg over 0.5 * voor Queen - At the opera, eagles - Long Road en Guns 'n Roses - Appetite for destruction. Alvast bedankt

Mijn stemgedrag en muzikale instelling over al hier even genoemde albums is blijkbar met 90 % van alle gegevenen stemmen identiek. Gelukkig maar....

handsome_devil
Ik heb nooit gezegd dat mensen hun 0,5stemmen of 5*stemmen moeten verantwoorden, dus beetje raar om mijn opmerking zo terug te kaatsen. Ik postte mijn post duidelijk om je er even te wijzen op dat wat lukas al zei: gevalletje van pot verwijt te ketel, maar goed, speciaal voor jou dan mijn toelichting, ik heb trouwens bij de Eagles al heel duidelijk mijn stem toegelicht, dus dat lijkt me overbodig:

queen - a night at the opera: alleen al de gedachte aan de muziek irriteert me. een plaat die ik een jaar of 4 geleden nog heel leuk vond, maar ik erger me nu mateloos aan het feit dat er totaal geen lijn in het album zit en daardoor ook alle sfeer mist.

Guns n Roses - Appetite for Destruction: Hier geldt hetzelfde als voor Queen, vond ik aantal jaar geleden erg leuk. De zang van Axl Rose is hier het grootste minpunt. Tel daarbij ook weer de gitaarsolo's en het onboeiende Amerikaanse rockgeluid en dit is weer zo'n plaat die me heel erg weet te irriteren.

Spijtoptant
SelmaDuim schreef:
Ik begrijp sowieso niet waarom iemand het zichzelf aandoet een heel album van voor tot achter te luisteren terwijl hij/zij het een kut album vindt. Je kunt er daarom vaak wel vanuit gaan dat het tegenstemmen zijn. Slechte albums luister ik niet, ik heb wel wat beters te doen, daarom heb ik ook vrijwel geen lage stemmen.

Tja, soms zit ik wel eens bij kennissen/vrienden, en die draaien dan wel eens iets dat ik zelf helemaal niets vind, maar dat ze me toch graag willen laten horen, want 'luister het nou maar af, dan hoor je hoe goed het is'.

Toegegeven, nooit een 0,5 sterrenalbum, maar 2 of 1,5 zou er zomaar bij kunnen zitten.

Harald schreef:
@L_T_B: Verplichten is het foute woord en ik heb dit al terug genomen. Heeft met mijn taalgebruik, ik kom uit Duitsland, te maken en sommige users hadden liever hiermede rekening moeten houden en niet meteen aanvallen.

Dat maakt het wel erg makkelijk om de grootste onzin te verkondigen, en als je daar wat weerstand op ondervindt te zeggen dat de rest het door je taalproblemen niet heeft begrepen.

Ik kom uit Limburg; en Limburgers staan over het algemeen bekend als een dom niks begrijpend volk.

Niet persoonlijk worden, ik waarschuw je. Ik kan ook anders.

Harald
Een goed plan is ook, een intelligentie test in te voeren en dan de nieuwe user op deze site toelaten....of niet, op deze manier kan man kinderachtige berichte voorkomen waar intelligente users niets van hebben en die alleen die sphere op deze site storen. Een IQ net over kamer temperatur vind ik een beetje te laag. Discussies graag....maar dan wel met een beetje meer intelligentie.

Ik ben ook voor discussie. Helaas is dat een beetje moeilijk met iemand die niet inhoudelijk ingaat op wat gezegd wordt en wanneer hij in een hoek gepraat is, zegt dat we het allemaal niet begrepen hebben vanwege zijn gebrekkige Nederlandse taalbeheersing en dat we daar maar rekening mee hadden moeten houden (terwijl je prima in staat bent om je in het Nederlands uit te drukken als je maar een beetje de tijd neemt voor een bericht, dus dat is een drogreden). En als je een discussie niet kunt winnen, maak je maar toespelingen op het intelligentieniveau van anderen. Beetje laag bij de grond, vind je niet?

Harald
Nee...vind ik niet. En als ik jou input bekijk dan sowieso niet.

Epitaph schreef:
Maar het stemmen moet toch wel blijven, maar er zijn users die alleen maar 0,5 of 5,0 stemmen (op Moviemeter trouwens ook). Het zou verboden moeten worden. Misschien dat ze daar ook wat aan kunnen doen.

Men zou kunnen een systeem invoeren dat een gebruiker slechts 10% van zijn totaal aantal stemmen kan uitbesteden aan 5* (en 10% aan 0,5*). Eventueel pas vanaf een bepaald aantal startstemmen om nieuwe users niet af te schrikken als die beginnen met stemmen bij hun favoriete albums.

Slotje hierop.. wordt meer een persoonlijk gekissebis dan dat er inhoudelijke discussie plaatsvindt.. hoewel de laatste post van Gajarigon wel weer in de goede richting ging.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:01 uur

geplaatst: vandaag om 16:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.