De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic
zoeken in:
0
geplaatst: 20 november 2009, 15:24 uur
herman schreef:
Eigenlijk zou er dan Singles/EP's/Mini-albums moeten staan, want er staan waarschijnlijk meer singles onder EP's dan Mini-albums.
Eigenlijk zou er dan Singles/EP's/Mini-albums moeten staan, want er staan waarschijnlijk meer singles onder EP's dan Mini-albums.
En ik die dacht dat singles helemaal niet mochten???
Je moet toch steeds kunnen aantonen dat het om een EP en geen single gaat?
Ik wilde eigenlijk vooral zeggen dat een EP geen mini-album is.
Vermits mini-albums niet bij de reguliere albums mogen, vond ik het gek
dat er in de rubriek EPs geen melding gemaakt wordt van die mini-albums.
Dat lijkt me dan gewoon duidelijker.
Er staat immers ook Verzamel / Live.
Dit alles nav een Big Country mini-album dat bij Verzamel / Live stond.
0
geplaatst: 20 november 2009, 15:28 uur
Het ging toch om minimaal drie tracks erop en/of non-album tracks (versies)?
Het idiote is nl dat ik e.p's heb - ja ja het staat er op - met twee lange tracks en die kun je je dus niet posten, terwijl enkele 7"s van The Style Council met 4 of 5 korte tracks dan weer wel mogen?
Is die notie van single dan niet een beetje vreemd?
Het idiote is nl dat ik e.p's heb - ja ja het staat er op - met twee lange tracks en die kun je je dus niet posten, terwijl enkele 7"s van The Style Council met 4 of 5 korte tracks dan weer wel mogen?
0
geplaatst: 20 november 2009, 15:47 uur
Als er drie tracks op staan die niet op reguliere albums te vinden zijn, dan mag ie er sowieso op, ongeacht of het nu een single of ep is.
Als op het artwork of elders door de artiest aangegeven wordt dat het een EP is (ook al zou er maar één track op staan) mag het er ook op.
Als op het artwork of elders door de artiest aangegeven wordt dat het een EP is (ook al zou er maar één track op staan) mag het er ook op.
0
geplaatst: 20 november 2009, 15:58 uur
Mjuman schreef:
Deze discussie is de afgelopen jaren wel vaker gevoerd, maar er is nooit een betere regel bedacht. Of we moeten alle singles en EP's van de site halen, maar dat gaat ook wat ver. Of alles toelaten, maar dat strookt dan weer niet met de initiele opzet van de site (die zich richt op albums).
0
geplaatst: 20 november 2009, 15:59 uur
Okee, bedankt voor de info.
Ik wou niet opnieuw die single / EP discussie voeren.
Het gaat mij om de toevoeging Mini-album aan de rubriek EPs.
De lijn tussen een single en een EP is dun.
Tussen een EP en een Mini-album echter niet.
Blijft ook het dilemma ... staat het Mini-album (duidelijk op de hoes
te lezen) Under a Blood Red Sky van U2 (zoals nu het geval is) bij Verzamel / Live
of hoor je dat bij EPs (daar waar ook de mini-albums moeten) te plaatsen.
Ik wou niet opnieuw die single / EP discussie voeren.
Het gaat mij om de toevoeging Mini-album aan de rubriek EPs.
De lijn tussen een single en een EP is dun.
Tussen een EP en een Mini-album echter niet.
Blijft ook het dilemma ... staat het Mini-album (duidelijk op de hoes
te lezen) Under a Blood Red Sky van U2 (zoals nu het geval is) bij Verzamel / Live
of hoor je dat bij EPs (daar waar ook de mini-albums moeten) te plaatsen.
0
geplaatst: 20 november 2009, 16:12 uur
De lijn tussen singles en EP's is erg dun, ik denk dat er zelfs wel wat overlap is.
Wat EP's en Mini-albums weet ik het niet zo goed. Het blijven lastige dilemma's waar ik ook niet direct een antwoord op weet. Maar met zijn allen komen we er vast wel uit.
Wat EP's en Mini-albums weet ik het niet zo goed. Het blijven lastige dilemma's waar ik ook niet direct een antwoord op weet. Maar met zijn allen komen we er vast wel uit.
0
geplaatst: 20 november 2009, 16:24 uur
EPs (extended plays) zijn singles met meer dan 2 nummers.
Mini-albums zijn albums met beperkte speelduur.
Maar inderdaad, waar ontmoeten beide elkaar?
Nog een laatste keer: mij ging het NIET om deze discussie
(graag een andere keer), maar WEL om het feit dat EPs geen
mini-albums zijn. Als MuMe mini-albums niet bij de reguliere albums wil,
vind ik dat men ze duidelijker moet indelen bij de EPs.
Dus een rubriek met als titel: EPs / Mini-albums.
Dan ziet iedereen dat mini-albums noch bij de reguliere,
noch bij de verzamel- of livealbums thuishoren, want zoals
herman opmerkt: deze site richt zijn op (mini-)albums.
Mini-albums zijn albums met beperkte speelduur.
Maar inderdaad, waar ontmoeten beide elkaar?
Nog een laatste keer: mij ging het NIET om deze discussie
(graag een andere keer), maar WEL om het feit dat EPs geen
mini-albums zijn. Als MuMe mini-albums niet bij de reguliere albums wil,
vind ik dat men ze duidelijker moet indelen bij de EPs.
Dus een rubriek met als titel: EPs / Mini-albums.
Dan ziet iedereen dat mini-albums noch bij de reguliere,
noch bij de verzamel- of livealbums thuishoren, want zoals
herman opmerkt: deze site richt zijn op (mini-)albums.
0
geplaatst: 20 november 2009, 16:45 uur
In feite was de lijn tussen e.p en single helemaal niet dun: vroegah ging het om de speelduur (langer dan de 3 -4 minuten van één kant van een single), vandaar ook de naam extended play, en het aantal nummers. Opvallend is ook het aantal 33 toeren e.p.s; het toerental is al een indicatie dat het een afwijkend formaat is.
Toen er 12"s kwamen - oorspronkelijk vanuit het idee speciaal voor de dansvloer - kreeg je dus een lange (opgerekte) a-kant en regelmatig op de b-kant dan 2 tracks: de zgn radio-edit (de echte 7"single) en de b-kant van de single en/of een ander nummer. 12"s werden in NL aangeduid als maxi-single's (klote-term). Er zijn (bijv. New Order) 33" en 45" toeren 12"s; een 33" toeren 12" zou je dus een e.p. kunnen noemen. Er zijn ook 12"s die aan de ene kant met 45 en aan de andere met 33 toeren moeten worden afgespeeld.
De term mini-album is een commerciële vondst om aan te geven dat het onvoldoende is voor een full length album en dat het dus iets goedkoper is; ook dit vind ik een draak van een term. Overigens vind ik dat ook een 12" met 2 tracks (van 4:31 en 20:28) zoals dit op de site thuis hoort.
Het is me dan onduidelijk waarom bijv. de 12"Blue Monday van New Order (ruim 16 minuten de twee kanten samen) er niet op zou kunnen.
Toen er 12"s kwamen - oorspronkelijk vanuit het idee speciaal voor de dansvloer - kreeg je dus een lange (opgerekte) a-kant en regelmatig op de b-kant dan 2 tracks: de zgn radio-edit (de echte 7"single) en de b-kant van de single en/of een ander nummer. 12"s werden in NL aangeduid als maxi-single's (klote-term). Er zijn (bijv. New Order) 33" en 45" toeren 12"s; een 33" toeren 12" zou je dus een e.p. kunnen noemen. Er zijn ook 12"s die aan de ene kant met 45 en aan de andere met 33 toeren moeten worden afgespeeld.
De term mini-album is een commerciële vondst om aan te geven dat het onvoldoende is voor een full length album en dat het dus iets goedkoper is; ook dit vind ik een draak van een term. Overigens vind ik dat ook een 12" met 2 tracks (van 4:31 en 20:28) zoals dit op de site thuis hoort.
Het is me dan onduidelijk waarom bijv. de 12"Blue Monday van New Order (ruim 16 minuten de twee kanten samen) er niet op zou kunnen.
0
geplaatst: 20 november 2009, 17:05 uur
Omdat het een single is, en er niet drie non-album tracks op staan. Lullig, maar de regels zijn simpel. Je moet ergens een lijn trekken, en als je uitzonderingen gaat maken, dan krijg je dat mensen gaan zeggen: "maar dan kan deze ook wel!" en zo gaat het steeds verder.
0
geplaatst: 20 november 2009, 17:13 uur
Arrie schreef:
Omdat het een single is, en er niet drie non-album tracks op staan. Lullig, maar de regels zijn simpel. Je moet ergens een lijn trekken, en als je uitzonderingen gaat maken, dan krijg je dat mensen gaan zeggen: "maar dan kan deze ook wel!" en zo gaat het steeds verder.
Da's gewoon poppycock: Blue Monday staat op geen enkel regulier album. Het staat op compilaties (in div. formaten) en op de collector's edition van PCL en die is gewoon hier niet te onderscheiden van de andere editie.
Een op zich bijzonder nummer de12" Never Never van The Assembly (Vince Clarke en Feragal Sharkey) is dus hier op de site niet te vinden. Exit - de veelgeprezen volledigheid.
En er zijn meerder aparte uitgaven die hier niet te vinden zijn. Maar dit heeft alles te maken met (vooraf) gemaakte keuzes; al moeten we hier niet gaan doen of die heilig zijn, want er zijn geen echte maatstaven voor zoals "historisch correct", "volledigheid", of "overeenkomstig de wens/inzichten van de gebruikers". Het ordeningsprincipe is in feite vrij willekeurig. Het overzicht op Discogs is vaak uitgebreider en vollediger - al mis je daar de interactie.
Dit is het laatst wat ik erover kwijt wil.
0
geplaatst: 20 november 2009, 17:25 uur
Mjuman schreef:
Da's gewoon poppycock: Blue Monday staat op geen enkel regulier album. Het staat op compilaties (in div. formaten) en op de collector's edition van PCL en die is gewoon hier niet te onderscheiden van de andere editie.
(quote)
Kan best zijn, maar dat is dan een non-album track, en er moeten er drie op staan.
0
sxesven
geplaatst: 20 november 2009, 17:46 uur
Het drie non-album tracks is zo'n loos argument aangezien het eigenlijk alleen voor de meest mainstream genres werkt... In genoeg genres beslaat een enkele track een hele schijf. Ook niet toestaan dan?
0
boomkat
geplaatst: 20 november 2009, 18:27 uur
Exact. Dan kun je beter tijdsduur als criteria doen.
0
Sietse
geplaatst: 20 november 2009, 18:59 uur
ik weet niet hoor, maar zelfs op gevoel kun je toch wel onderscheiden wat een EP is of een single.
Vind het een beetje gezever eigenlijk.
0
sxesven
geplaatst: 20 november 2009, 19:21 uur
Ja, goed criterium... een gevoel. Dat kan je niet uitleggen, da's een gevoel, kan je niet uitleggen! Kom daar maar eens mee aan bij de crew. 

0
geplaatst: 20 november 2009, 19:22 uur
sxesven schreef:
Het drie non-album tracks is zo'n loos argument aangezien het eigenlijk alleen voor de meest mainstream genres werkt... In genoeg genres beslaat een enkele track een hele schijf. Ook niet toestaan dan?
Maar je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat het alleen voor singles geldt, en niet voor EP's, want EP's mogen altijd.
0
sxesven
geplaatst: 20 november 2009, 19:27 uur
Alsof overal maar altijd wordt aangeduid of iets een single of een EP is; was het maar zo makkelijk. Ik denk aan 7"s in veel genres die op zichzelf staande releases zijn (punk, noise) en die doorgaans twee tracks bevatten... van EP of single wordt niet gerept, dus wat moet je er dan mee? 'Voelt als een EP'? Tja.
Ben het volledig met Mju eens en vind de 3 non-album-tracks-regel erg arbitrair... Lijkt een beetje in te druisen tegen de consequentie die MuMe in veel façetten als database wél nastreeft.
Ben het volledig met Mju eens en vind de 3 non-album-tracks-regel erg arbitrair... Lijkt een beetje in te druisen tegen de consequentie die MuMe in veel façetten als database wél nastreeft.
0
geplaatst: 20 november 2009, 19:30 uur
Sietse schreef:
ik weet niet hoor, maar zelfs op gevoel kun je toch wel onderscheiden wat een EP is of een single.
Ik vind dit eigenlijk een hele diepzinnige; het verklaart een innerlijk doorvoeld menselijk streven:
Singles gaan op hun gevoel af, zoeken een partner en kunnen dan gewoon op MuMe blijven; en passant hebben ze hun single-bestaan opgegeven.

0
geplaatst: 20 november 2009, 19:31 uur
Ik ben nooit een voorstander geweest van die regel maar zoals gezegd is deze discussie al vaker gevoerd.
0
Harco
geplaatst: 20 november 2009, 19:42 uur
Sorry, maar ik kan alleen maar lachen om die laatste opmerking. Doek dan de hele site ook maar op.
0
geplaatst: 20 november 2009, 19:43 uur
Was maar een grapje, ik zie hier alleen maar gezever van gefrustreerde gebruikers die hun favoriete single niet op de site krijgen.
0
geplaatst: 20 november 2009, 19:57 uur
sxesven schreef:
Alsof overal maar altijd wordt aangeduid of iets een single of een EP is;
Alsof overal maar altijd wordt aangeduid of iets een single of een EP is;
Ja, dat is dus precies het grote probleem. Vaak is het gewoon niet duidelijk. En ik heb er zelf niet zo'n last van, maar ik kan me voorstellen dat in een bepaalde genres veel gebruik wordt gemaakt van EP's/singles en dat het voor de liefhebbers van die genres dan ook erg frustrerend is als een bepaalde release er niet op mag vanwege die stomme regel. Vooral in de noise, denk ik, aangezien daar ook vaak voorkomt dat er een of twee lange nummers op staan ofzo.
Kan daar niet een oplossing voor komen? Jordy?
0
geplaatst: 20 november 2009, 23:08 uur
Deze staat er dubbel op.
Omega Massif / Mount Logan - Split (2009)
0
Kingsnake
geplaatst: 21 november 2009, 11:16 uur
Even een ander dilemma.
Queen - At the BBC (1995) deze plaat staat al een tijdje op de site, met de nodige stemmen en reacties.
Echter is dit niet de originele uitgave:
http://www.ultimatequeen.co.uk/Songs/beeb.htm
wat nu?
Queen - At the BBC (1995) deze plaat staat al een tijdje op de site, met de nodige stemmen en reacties.
wat nu?
0
Kingsnake
geplaatst: 21 november 2009, 11:34 uur
Kingsnake schreef:
Even een ander dilemma.
wat nu?
Even een ander dilemma.
wat nu?
Ik heb zelf al een oplossing bedacht. Als ik nu een ander plaatje upload en de datum en titel verander? Mag ik hier een fiat voor.
0
geplaatst: 21 november 2009, 11:41 uur
Een Fiat. Dat is niet niks! 
Maar dien de correctie maar in met de bijbehorende links dan zal deze m.i. goedgekeurd worden.

Maar dien de correctie maar in met de bijbehorende links dan zal deze m.i. goedgekeurd worden.
0
Kingsnake
geplaatst: 21 november 2009, 12:17 uur
L_T_B schreef:

Ik zal er gelijk aan beginnen.
Maar ik kan me voorstellen, dat zulke rigoreuze veranderingen aan een plaat niet zomaar goedgekeurd zal worden... En om nu de plaat opnieuw in te voeren en de ander te verwijderen ging mij wat ver

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.