De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic
zoeken in:
0
geplaatst: 20 april 2011, 00:03 uur
Dat we die als voorbeeld geven betekent niet dat we Discogs daar niet toe rekenen of dat we elke Discogs-link klakkeloos accepteren.
Overigens is je toevoeging langs drie crewleden gegaan die allemaal zeiden dat het geen EP was. Discogs is een prima site, maar ook zij maken wel eens een foutje. Daar hoeven we toch niet zo lang over door te gaan?
Overigens is je toevoeging langs drie crewleden gegaan die allemaal zeiden dat het geen EP was. Discogs is een prima site, maar ook zij maken wel eens een foutje. Daar hoeven we toch niet zo lang over door te gaan?
0
geplaatst: 20 april 2011, 00:06 uur
Dit gaat over een 2e toevoeging die dreigt te worden afgekeurd, had ik boven al geschreven.....
0
geplaatst: 20 april 2011, 00:09 uur
Dus ja, ik wil hier zo lang over doorgaan, al was het maar om te weten of het nog de moeite loont om tijd te steken in het toevoegen van EP's...
0
geplaatst: 20 april 2011, 00:25 uur
Sorry, maar het gedram (hier en via pm) begint wel wat vervelend te worden. Paul's bericht van 23:39 was kraakhelder. Zoekresultaten van Google meesturen is ook niet de oplossing, er is altijd wel een (obscure download)site te vinden die iets een EP noemt.
Verder kun je er in het geval van een populaire band als dEUS ook bijna wel vanuit gaan dat alle op MusicMeter toevoegbare releases al wel op de site staan.
Verder kun je er in het geval van een populaire band als dEUS ook bijna wel vanuit gaan dat alle op MusicMeter toevoegbare releases al wel op de site staan.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 20 april 2011, 10:11 uur
Ik snap het wel hoor...
Vooral bij bekende bands, wil iedereen wel een album toegevoegd zien... Daarom staan er ook zo debiel veel (nutteloze) verzamelaars bij bands als Beatles, Marillion, Uriah Heep etc.
Geen stemmen, geen berichten, niets...
En ik zie weleens bij moderen popartiesten die amper 1 album uit hebben, talloze singles op de site... Ach...
Ik vind het persoonlijk leuker, obscure 70's elpees en dergelijke op te sporen en toe te voegen... Ook wel eens moeilijk om bewijs van te vinden (of een geschikte hoes
)... In ieder geval krijg ik daar meer voldoening uit, dan de zoveelste verzamelaar of maxisingle opsnorren...
Vooral bij bekende bands, wil iedereen wel een album toegevoegd zien... Daarom staan er ook zo debiel veel (nutteloze) verzamelaars bij bands als Beatles, Marillion, Uriah Heep etc.
Geen stemmen, geen berichten, niets...
En ik zie weleens bij moderen popartiesten die amper 1 album uit hebben, talloze singles op de site... Ach...
Ik vind het persoonlijk leuker, obscure 70's elpees en dergelijke op te sporen en toe te voegen... Ook wel eens moeilijk om bewijs van te vinden (of een geschikte hoes
)... In ieder geval krijg ik daar meer voldoening uit, dan de zoveelste verzamelaar of maxisingle opsnorren...
0
geplaatst: 20 april 2011, 10:15 uur
Natuurlijk heb je een punt maar bv. bij een verzamelaar is het duidelijk dat het een normale release betreft en waarom zou je die dan weren. Heel vaak staan er toch weer een paar nieuwe nummers op of afwijkende versies van bekende tracks.
Dat jij het persoonlijker leuker vindt om obscuur materiaal op te snorren is uiteraard logisch want dat is ook leuker
Dat jij het persoonlijker leuker vindt om obscuur materiaal op te snorren is uiteraard logisch want dat is ook leuker

0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 20 april 2011, 10:21 uur
Ik heb er niks op tegen, hoor, het opsnorren van verzamelaars...
Wat je zegt: leuk voor de completisten en vaak staat er obscuur materiaal op...
Maar in het geval van bijv. Disky etc. is het vaak wel pulp. :-p
Kijk eens bij Uriah Heep, het overzicht is wel een beetje kwijt, zo....
(komt de discussie -scheiden van verzamel- en live-platen ook weer om de hoek kijken)
Wat je zegt: leuk voor de completisten en vaak staat er obscuur materiaal op...
Maar in het geval van bijv. Disky etc. is het vaak wel pulp. :-p
Kijk eens bij Uriah Heep, het overzicht is wel een beetje kwijt, zo....
(komt de discussie -scheiden van verzamel- en live-platen ook weer om de hoek kijken)
0
geplaatst: 20 april 2011, 10:39 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Maar in het geval van bijv. Disky etc. is het vaak wel pulp. :-p)
Maar in het geval van bijv. Disky etc. is het vaak wel pulp. :-p)
Klopt, maar soms hebben ze hele aardige, mooi geprijsde verzamel cd's ook, voor als je niet te veel centjes te besteden hebt....
Ozric Spacefolk schreef:
....komt de discussie -scheiden van verzamel- en live-platen ook weer om de hoek kijken...
....komt de discussie -scheiden van verzamel- en live-platen ook weer om de hoek kijken...
Sluit ik me zowieso bij aan...

0
Misterfool
geplaatst: 20 april 2011, 11:10 uur
Het zou inderdaad mooi zijn om in een oogopslag alle Live-albums van een artiest te kunnen zien. Nu is het altijd maar weer schiften wat live is en wat verzamelaar.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 20 april 2011, 11:12 uur
Sorry voor het aanzwengelen van deze dicussie....

0
Aquila
geplaatst: 20 april 2011, 11:13 uur
't Is veel werk, maar hoe langer we wachten hoe meer werk het wordt. Ik kan me voorstellen dat het voor een kleine groep niet te behappen is, maar er zijn vast wel vrijwilligers, waaronder ik zelf, die er dan eens voor willen gaan zitten om mee te helpen. Ik zou het de best denkbare verbetering vinden. Maar 't is al heel vaak besproken inderdaad..
0
geplaatst: 20 april 2011, 21:31 uur
Ik blijf het een lastig punt vinden, die scheiding van live en verzamel. Zijn er niet allerlei albums te bedenken waarbij dit onderscheid niet te maken is? Bv. verzamelalbums met een paar live bonustracks, of een verzamelalbum met de beste live tracks van een artiest, of...
0
geplaatst: 20 april 2011, 21:34 uur
Naast live- en verzamelalbums ook een categorie live verzamelalbums? 

0
Misterfool
geplaatst: 20 april 2011, 21:41 uur
Ik denk dat het verreweg in de meeste gevallen duidelijk is of een album wel of geen verzamelalbum danwel live-album is. Is het doel van een album om een live-registratie te brengen, al dan niet over een tijd verdeelt: dan is het een live-album. Is het doel van het album om een overzicht te geven van de gehele discografie of een gedeelte(in de zin van tijdperk) van een artiest dan is het een verzamelalbum.
ik zou het jammer vinden dat een zeer nuttige scheiding zou stranden op enkele zeldzame exotische albumvormen waar echt geen onderscheid te maken is tussen live en verzamel. Bovendien geeft vaak de artiest zelf op zijn site al aan of iets een live of verzamelalbum is.
ik zou het jammer vinden dat een zeer nuttige scheiding zou stranden op enkele zeldzame exotische albumvormen waar echt geen onderscheid te maken is tussen live en verzamel. Bovendien geeft vaak de artiest zelf op zijn site al aan of iets een live of verzamelalbum is.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 20 april 2011, 21:53 uur
Allman Brothers Band en Marshall Tucker Band brachten via Capricorn allebei in de begin jaren 70 een dubbel elpee uit met live en studiotracks...
Zo ook Santana met Moonflower...
Uitzonderingen zijn er altijd (bovengenoemde platen staan allen tussen de studioplaten)...
Een liveplaat is een liveplaat zolang alles live is (dus ook liveverzamelaars), in het midden gelaten dat er soms wel eens een studio-bonustrack op staat...
Zo ook Santana met Moonflower...
Uitzonderingen zijn er altijd (bovengenoemde platen staan allen tussen de studioplaten)...
Een liveplaat is een liveplaat zolang alles live is (dus ook liveverzamelaars), in het midden gelaten dat er soms wel eens een studio-bonustrack op staat...
0
geplaatst: 20 april 2011, 22:09 uur
Ozric Spacefolk schreef:
....Een liveplaat is een liveplaat zolang alles live is (dus ook liveverzamelaars), in het midden gelaten dat er soms wel eens een studio-bonustrack op staat...
....Een liveplaat is een liveplaat zolang alles live is (dus ook liveverzamelaars), in het midden gelaten dat er soms wel eens een studio-bonustrack op staat...
Ik zat hier ook even over te denken, ik denk 75% live is live, minder, dan verzamel album (zie Alive II van Kiss, Moody Blues Live+5, dit zijn natuurlijk wel weer echte live albums.....
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 april 2011, 08:11 uur
Ik zou van een livealbum spreken als er sprake is van een (enigszins) samenhangende set livenummers. Een registratie van één optreden ligt voor de hand, maar een combinatie van enkele optredens mag er nog steeds voor doorgaan.
Bonustracks... in eerste instantie is dit dus een verzamelalbum.
Als deze "beste live tracks" in meerderheid al eerder op live-uitgaves van deze artiest verschenen zijn, zou ik dit een verzamelalbum noemen.
Zo ook Pink Floyd, om eens een onbekend bandje te noemen. Maar voor deze albums hebben we nu ook al een keuze moeten maken.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou de scheiding ook zeer toejuichen en heb er alle vertrouwen in dat we er in 99% van de gevallen met gezond verstand wel uitkomen (zoals dat ook lukt met twijfelachtige genres en releasejaren).
Jordy schreef:
Bv. verzamelalbums met een paar live bonustracks
Bv. verzamelalbums met een paar live bonustracks
Bonustracks... in eerste instantie is dit dus een verzamelalbum.
Jordy schreef:
of een verzamelalbum met de beste live tracks van een artiest
of een verzamelalbum met de beste live tracks van een artiest
Als deze "beste live tracks" in meerderheid al eerder op live-uitgaves van deze artiest verschenen zijn, zou ik dit een verzamelalbum noemen.
Ozric Spacefolk schreef:
Allman Brothers Band en Marshall Tucker Band brachten via Capricorn allebei in de begin jaren 70 een dubbel elpee uit met live en studiotracks...
Zo ook Pink Floyd, om eens een onbekend bandje te noemen. Maar voor deze albums hebben we nu ook al een keuze moeten maken.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou de scheiding ook zeer toejuichen en heb er alle vertrouwen in dat we er in 99% van de gevallen met gezond verstand wel uitkomen (zoals dat ook lukt met twijfelachtige genres en releasejaren).
0
geplaatst: 21 april 2011, 09:16 uur
Pink Floyd? nooit van gehoord 
Net als enkele bovenstaanden (toch?) wil ik ook zeker meehelpen deze scheiding in de praktijk te brengen. Het argument "de scheiding is soms niet te maken" hebben we ook al overwonnen met het toelaten van - inderdaad - die studio/live-albums.

Net als enkele bovenstaanden (toch?) wil ik ook zeker meehelpen deze scheiding in de praktijk te brengen. Het argument "de scheiding is soms niet te maken" hebben we ook al overwonnen met het toelaten van - inderdaad - die studio/live-albums.
0
geplaatst: 21 april 2011, 10:10 uur
freitzen schreef:
Net als enkele bovenstaanden (toch?) wil ik ook zeker meehelpen deze scheiding in de praktijk te brengen.
Net als enkele bovenstaanden (toch?) wil ik ook zeker meehelpen deze scheiding in de praktijk te brengen.
Ik ook.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 21 april 2011, 10:20 uur
Ik wil me zelf ook wel voordragen... Van sommige bands heb ik meer verstand dan anderen (bijv. southern rock en stoner rock)...
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 21 april 2011, 13:46 uur
Ik denk dat wij een goed jaartje geleden hierover hebben gesproken en dat er genoeg vrijwilligers zijn om deze klus te klaren, waaronder ondergetekende. Verzamelaars heb ik ook weinig tot niets mee, live-albums daarentegen...
0
geplaatst: 21 april 2011, 15:44 uur
En een verzamelaar die volledig bestaat uit EP's? Waar hoort die (nalv de nieuwe Autechre EP-verzamelaar)? Heb hem nu onder verzamelalbum (één artiest) gezet (in de wachtrij)
0
geplaatst: 21 april 2011, 16:09 uur
CHIEP schreef:
Live EP's en verzamel-EP's blijven bij EP's?
Live EP's en verzamel-EP's blijven bij EP's?
Interessant voorbeeld, die live EP's. Dat zou misschien meer pleiten voor een "live vinkje", in plaats van een opsplitsing. Je hebt ook albums als de eerste van Relax, wat wel live is maar eigenlijk een regulier album met nieuwe tracks is.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 21 april 2011, 16:27 uur
Ach, er zijn ook EP's met één studiotrack (de single) en 2 of meer livetracks... Dan staat er gewoon [Live] achter de betreffende songtitels...
0
geplaatst: 21 april 2011, 20:35 uur
Jordy schreef:
Interessant voorbeeld, die live EP's. Dat zou misschien meer pleiten voor een "live vinkje", in plaats van een opsplitsing. Je hebt ook albums als de eerste van Relax, wat wel live is maar eigenlijk een regulier album met nieuwe tracks is.
(quote)
Zo ook Suck on This van Primus, in mij collectie zie ik dat gewoon als het debuutalbum van ze...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.