MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic

zoeken in:
Ik vind het wel vermakelijk om te lezen eigenlijk, al die bullshit van mensen die MuMe in het algemeen en de lijsten alhier in het bijzonder zo ontzettend serieus nemen.

ClassicRocker schreef:
Waarom wegen bijv. de Top 10's van users die nul stemmen en berichten hebben geplaatst en na, veelal ongetwijfeld slechts één keer ingelogd te hebben, al jarenlang geen levensteken meer te hebben gegeven,...

En die hebben toevallig allemaal onbetrouwbaar en niet representatief Radiohead in hun top 10 staan?

dix
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een top 250 gevormd door users die al een jaar of langer niet meer actief zijn. Jordy ?

Jordy post die lijst +- jaarlijks.

ClassicRocker
MJ_DA_MAN schreef:
Hoe kun je een top 10 in hemelsnaam frauderen? Denk je nou echt dat er users zijn die puur een account aanmaken om de top 250 van MuMe eens lekker te saboteren?

Volgens mij zit het je gewoon dwars dat artiesten als Rihanna in de top 250 staan.

In februari verrichte ik een onderzoekje naar de Top 250-notering van Coldplay's X&Y. Onderstaand mijn bevindingen.

Coldplay's X&Y is op wel erg extreme wijze frauduleus omhooggestemd, dat kan niet anders. Dit album staat in de Top 250 op de 69´ste plaats met 866 punten uit 144 Top 10 noteringen.

Op basis van de users die meer dan 100 berichten hebben geplaatst en de laatste 30 dagen ingelogd hebben, is er in het geval van X&Y sprake van 10 punten uit 3 Top 10 noteringen.

Als alle Top 10's van users die langer dan een jaar niet ingelogd hebben niet mee zouden tellen voor de Top 250 (waar een meerderheid van de users voor schijnt te zijn), zou X&Y bij lange na niet in de Top 250 staan. Laat staan als mijn strengere, maar toch redelijk milde criteria, hierop van toepassing zouden zijn.

In het geval X&Y kan het het niet anders dat meerdere personen elk op een wel erg rigoureuze wijze meerdere accounts hebben aangemaakt om deze plaat middels frauduleuze Top 10´s een hoge plek in de Top 250 bezorgen.

Lukk0
ClassicRocker schreef:
Waarom wegen bijv. de Top 10's van users die nul stemmen en berichten hebben geplaatst en na, veelal ongetwijfeld slechts één keer ingelogd te hebben, al jarenlang geen levensteken meer te hebben gegeven, in hemelsnaam mee bij de totstandkoming van de in potentie 'lijst der lijsten' van MuMe en muziekliefhebbend Nederland en Vlaanderen?

Omdat die mensen net zo goed uit Nederland of Vlaanderen komen en dus ook recht hebben op het geven van hun mening, en in dit geval dus op het bijdragen aan de toplijst. Om een parallel te trekken: de stem van iemand die actief is in de politiek telt bij verkiezingen toch ook niet zwaarder mee dan de stem van willekeurig welke andere persoon? Vind jij dat jouw mening zwaarder moet tellen omdat jij actiever bent op een online community? Kan hoor, maar dat vind ik een onbegrijpelijk standpunt.

Het interesseert mij verder helemaal niets hoe dit toplijst eruit ziet. Ik luister gewoon wat ik goed vind, gebruik musicmeter om meningen uit te wisselen, bij te houden wat ik zelf luister en te kijken wat andere users luisteren. Die toplijsten doen me niks, wat maakt mij het nou uit wat andere mensen vinden van de muziek die ik goed vind? Zou ik daar een boodschap aan moeten hebben?

GrafGantz schreef:
Ik vind het wel vermakelijk om te lezen eigenlijk, al die bullshit van mensen die MuMe in het algemeen en de lijsten alhier in het bijzonder zo ontzettend serieus nemen.

Haha, same here.

Volgens mij was en is de toplijst helemaal niet zo serieus bedoeld. Gewoon een leuk extraatje, een graadmeter om te kijken welke albums nou het vaakst voorkomen in de toptientjes. Voor een online toplijst die zichzelf echt serieus neemt, moet je bij bijvoorbeeld rateyourmusic zijn.

Bovendien zijn er een heleboel mensen die actief stemmen, maar nooit op het forum komen. Moeten die dan benadeeld worden omdat ze zich niet willen bezighouden met spelletjes e.a.?

ClassicRocker schreef:
Als alle Top 10's van users die langer dan een jaar niet ingelogd hebben niet mee zouden tellen voor de Top 250 (waar een meerderheid van de users voor schijnt te zijn), zou X&Y bij lange na niet in de Top 250 staan.

Waarom niet? De albums die boven en onder X&Y staan zullen toch ook daar staan door Top 10's van users die al langer dan een jaar niet hebben ingelogd?

Waarom zou het verlies aan punten bij X&Y groter zijn dan bij die andere albums?

Fraude?

Waarom denk je dat dan? En waarom precies bij dat album en niet de andere?

Vind ik ook. Ik ken ook mensen die bijna dagelijks meelezen, maar niet eens een account hebben. En zo zijn er ook die alleen een keer een account hebben aangemaakt vanwege de top 10. Dat ze niet meer inloggen wil niet zeggen dat ze nooit meer op de site komen.

En:
Kronos schreef:
En hoeveel frauduleuze accounts zou je moeten aanmaken om enig effect uit te oefenen, mee gerekend dat er voor andere albums weer andere gekken fraude zitten te plegen.

Dit komt helaas wel eens voor. Het is wel een paar keer gebeurd dat iemand met een hele rits accounts de toplijst aan het beïnvloeden was. Kan me nog wel een geval herinneren met 10 keer Unknown Pleasures op 1... Maar goed, verder wel eens dat CR sterk overdrijft. Alsof de helft van de top 10'en hier frauduleus zijn.

En @FlyLo: je leest dix' bericht verkeerd, het gaat juist om die andere lijst.

Verder snap ik ook niet echt waar sommige mensen zich zo druk over maken...

herman schreef:
En @FlyLo: je leest dix' bericht verkeerd, het gaat juist om die andere lijst.

Juist, foutje.

ClassicRocker
Kronos schreef:
Waarom niet? De albums die boven en onder X&Y staan zullen toch ook daar staan door Top 10's van users die al langer dan een jaar niet hebben ingelogd?

Waarom zou het verlies aan punten bij X&Y groter zijn dan bij die andere albums?

Fraude?

Waarom denk je dat dan? En waarom precies bij dat album en niet de andere?

Uit soortgelijke onderzoekjes die andere users en ik destijds hebben verricht, bleek zonneklaar dat het verlies aan punten bij X&Y in verhouding tot andere albums disproportioneel is.

1 + 1 = 2

herman schreef:
Dit komt helaas wel eens voor.

Daar twijfel ik niet aan. Het album komt in dat geval een vijftal plaatsen hoger te staan. Als iemand dan hetzelfde doet met het album dat er net voor stond, dan zakt het weer een plaatsje.

Ik ben zonet eens gaan kijken bij X&Y. Daar zie ik niet eens zoveel users die het op 1 hebben staan.

Nederland houdt blijkbaar van dat gezwijmel van Coldplay. Ik denk dat ze in een Vlaamse lijst niet zouden voorkomen. Jordy?

ClassicRocker schreef:
Uit soortgelijke onderzoekjes die andere users en ik destijds hebben verricht, bleek zonneklaar dat het verlies aan punten bij X&Y in verhouding tot andere albums disproportioneel is.

Hoe disproportioneel dan wel niet en graag de echte cijfers. Dat 1 + 1 = 2 wist ik al.

ClassicRocker schreef:
In het geval X&Y kan het het niet anders dat meerdere personen elk op een wel erg rigoureuze wijze meerdere accounts hebben aangemaakt om deze plaat middels frauduleuze Top 10´s een hoge plek in de Top 250 bezorgen.

Leuk die complottheorietjes, maar dit is wel klinkklare onzin hoor. Dit soort zaken lopen echt wel in het oog en worden heus wel eens gecontroleerd. Ik ben bang dat je ermee moet leren leven dat X&Y een erg populaire plaat is (ook niet zo gek: de media-campagne daaromtrent was volgens mij de grootste ooit voor een studio-album).

ClassicRocker
herman schreef:
Maar goed, verder wel eens dat CR sterk overdrijft. Alsof de helft van de top 10'en hier frauduleus zijn.

Frauduleus en/of inactief, en wel meer dan de helft.

ClassicRocker schreef:
Frauduleus en/of inactief, en wel meer dan de helft.

Maar de invloed van inactieve users is voor alle albums ongeveer even groot.

Of zijn het toevallig allemaal Coldplay liefhebbers die snel weer afgehaakt hebben op MusicMeter?

1. Het valt erg mee met de frauduleuze stemmen;
2. Wat mij betreft hoeven de top 10's van inactieve gebruikers niet gediskwalificeerd te worden;
3. De verschillen tussen de huidige top 250 en de top 250 van gebruikers die in de afgelopen 365 dagen zijn ingelogd is helemaal niet zo groot niet.

De trend die jij bij X&Y bespeurd geldt voor nagenoeg alle albums.

ClassicRocker
herman schreef:
Leuk die complottheorietjes, maar dit is wel klinkklare onzin hoor. Dit soort zaken lopen echt wel in het oog en worden heus wel eens gecontroleerd. Ik ben bang dat je ermee moet leren leven dat X&Y een erg populaire plaat is (ook niet zo gek: de media-campagne daaromtrent was volgens mij de grootste ooit voor een studio-album).

Als jouw lezing de juiste is beschikt Coldplay op MuMe, in het bijzonder m.b.t. X&Y, over een bovengemiddeld infantiele fanschare voor wie het klaarblijkelijk te hoog gegrepen om zich eens wat fanatieker te roeren op de site. Of bemerk jij onder deze users andere gemeenschappelijke kenmerken dan bovengenoemde die hier debet aan zijn?

Ik denk dat er hier wel degelijk sprake is van disproportioneel frauduleus handelen.

ClassicRocker schreef:
Ik denk dat er hier wel degelijk sprake is van disproportioneel frauduleus handelen.

De cijfers waarop die gedachte gebaseerd is graag.

ClassicRocker
Kronos schreef:
Hoe disproportioneel dan wel niet en graag de echte cijfers. Dat 1 + 1 = 2 wist ik al.

Waarom krijgt elke user voor het (naar eigen inzicht) maken van toplijsten niet dezelfde tools tot zijn beschikking als die de admin hiervoor heeft? Dan zijn we van (bijna) al het 'gezeik' af.

Om je vraag correct te kunnen beantwoorden heb ik eerder vandaag bovenstaande vraag gesteld. Hopelijk volgt er een bevredigend antwoord door de crew/admin.

Dat soort tools kun je wel vergeten denk ik. Je zult het moeten doen met de lijst zoals ie er is.
ClassicRocker schreef:
Als jouw lezing de juiste is beschikt Coldplay op MuMe, in het bijzonder m.b.t. X&Y, over een bovengemiddeld infantiele fanschare voor wie het klaarblijkelijk te hoog gegrepen om zich eens wat fanatieker te roeren op de site.

Dat 'infantiele' en 'te hoog gegrepen' is voor jouw rekening. Ik wens die mensen niet zo respectloos weg te zetten. En als we alleen de lijstjes van de heel actieve gebruikers in acht nemen (iets waar jij blijkbaar een voorstander van bent, aangezien je het een paar keer over 'in de laatste maand inloggen' hebt gehad) komen jouw favorieten trouwens helemaal niet meer aan de bak (zie de forumtopics daarover), dus ik vraag me af of je echt iets wint met jouw standpunt.

Ik vind de site voor je mobiel/ipod best wel onduidelijk, hoe kom je bij het forum en je berichten enzo?
Volgens mij kan je alleen naar mijn albums, releases en zoeken naar albums.

herman schreef:
Ik ben bang dat je ermee moet leren leven dat X&Y een erg populaire plaat is (ook niet zo gek: de media-campagne daaromtrent was volgens mij de grootste ooit voor een studio-album).

En dan raken ze hier nog niet hoger dan de 78ste plaats. Eigenlijk best wel laag vind ik. Ter vergelijking, een album dat nooit enige airplay heeft gekregen van een stel pubers dat veel bier dronk en veel lawaai maakte doet het beter. Metallica, Ride the Lightning op 77.

Maar dat kan toch alleen (ook) maar door fraude zijn.

ClassicRocker
herman schreef:
En als we alleen de lijstjes van de heel actieve gebruikers in acht nemen (iets waar jij blijkbaar een voorstander van bent, aangezien je het een paar keer over 'in de laatste maand inloggen' hebt gehad) komen jouw favorieten trouwens helemaal niet meer aan de bak (zie de forumtopics daarover), dus ik vraag me af of je echt iets wint met jouw standpunt.

Bands als Muse en Pink Floyd behoren tot mijn favorieten en zullen ook in dit geval een prominente rol spelen in de Top 250. Dat 'mijn' favorieten niet meer aan de bak komen, klopt dus van geen kant.

Niensel schreef:
Ik vind de site voor je mobiel/ipod best wel onduidelijk, hoe kom je bij het forum en je berichten enzo?
Volgens mij kan je alleen naar mijn albums, releases en zoeken naar albums.

Klopt, de mobiele website biedt je snel toegang tot een belangrijk deel van de functionaliteiten, voor de rest kun je naar de volledige website. Misschien moet dat wat duidelijker vermeld worden.

M'n mening over de toplijst is nog steeds dat het filteren van inactieve gebruikers iets is dat nu slechts relatief kleine verschillen tot gevolg zou hebben. X&Y daalt inderdaad iets in zo'n aangepaste lijst, alsmede wat andere recente populaire albums, maar grotendeels zijn het gewoon dezelfde namen die we altijd zien. Door de mening van niet-actieve gebruikers buiten te sluiten geef je wat mij betreft een ongewenst signaal af, alsof de lijst geen democratische is maar een lijst van en voor onze die hard bezoekers. Misschien verandert m'n mening hierover in de toekomst nog eens als deze verschillen te groot gaan worden, maar voor nu vind ik het wel best zo.

Ik vind vooral dat je de toplijsten gewoon als een grappig extraatje moet zien, en niet zo serieus moet nemen als in sommige berichten hier wordt gedaan.

Overigens vind ik wel dat de toplijst voor live albums een wat hogere drempel zou mogen hebben. Een nadeel van het huidige systeem is dat alle lijsten in een bepaalde categorie (in dit geval wordt de live lijst onder de genres geschaard) dezelfde instellingen hebben. Ik zal op de lijst zetten om hier eens over na te denken, een toplijst Amerika moet wat mij betreft andere drempels hebben dan een toplijst Zimbabwe.

Jordy schreef:
(quote)

Klopt, de mobiele website biedt je snel toegang tot een belangrijk deel van de functionaliteiten, voor de rest kun je naar de volledige website. Misschien moet dat wat duidelijker vermeld worden.

ja, ik ga altijd naar de normale site, maar komt er nog een volledige mobiele website, of blijft hij zo?

tuktak
een snel onderzoek t/m de letter a bij pink floyd's dark side of the moon:

als je uitgaat van een jaar niet inloggen en meer dan 100 stemmen, dan blijven er maar 6 stemmen over van de 33.

ik denk dat x&y dan nog wel eens goed zal stijgen met zon aanpassing

Niensel schreef:
(quote)

ja, ik ga altijd naar de normale site, maar komt er nog een volledige mobiele website, of blijft hij zo?

Dat blijft zo, de bedoeling van de mobiele website is een aanvulling op de normale website, niet een vervanging.

Jordy schreef:
(quote)

Dat blijft zo, de bedoeling van de mobiele website is een aanvulling op de normale website, niet een vervanging.

oke, dankje! (:

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:59 uur

geplaatst: vandaag om 06:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.