MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic

zoeken in:
Casartelli (moderator)
ClassicRocker schreef:
In februari verrichte ik een onderzoekje naar de Top 250-notering van Coldplay's X&Y. Onderstaand mijn bevindingen.

Coldplay's X&Y is op wel erg extreme wijze frauduleus omhooggestemd, dat kan niet anders. Dit album staat in de Top 250 op de 69´ste plaats met 866 punten uit 144 Top 10 noteringen.

Op basis van de users die meer dan 100 berichten hebben geplaatst en de laatste 30 dagen ingelogd hebben, is er in het geval van X&Y sprake van 10 punten uit 3 Top 10 noteringen.

Als alle Top 10's van users die langer dan een jaar niet ingelogd hebben niet mee zouden tellen voor de Top 250 (waar een meerderheid van de users voor schijnt te zijn), zou X&Y bij lange na niet in de Top 250 staan. Laat staan als mijn strengere, maar toch redelijk milde criteria, hierop van toepassing zouden zijn.

In het geval X&Y kan het het niet anders dat meerdere personen elk op een wel erg rigoureuze wijze meerdere accounts hebben aangemaakt om deze plaat middels frauduleuze Top 10´s een hoge plek in de Top 250 bezorgen.

Misschien moet je de weerwoorden die je toen gekregen hebt ook weer even omhoog halen, geeft toch een wat evenwichtiger beeld.

Ik heb ook nog geen weerwoord van Jordy gelezen toen ClassicRocker destijds om vijf extra moderatoren vroeg om de extreme Top 250-fraude tegen te gaan.

ClassicRocker schreef:
In het geval X&Y kan het het niet anders dat meerdere personen elk op een wel erg rigoureuze wijze meerdere accounts hebben aangemaakt om deze plaat middels frauduleuze Top 10´s een hoge plek in de Top 250 bezorgen.

Jordy schreef:
Overigens vind ik wel dat de toplijst voor live albums een wat hogere drempel zou mogen hebben. Een nadeel van het huidige systeem is dat alle lijsten in een bepaalde categorie (in dit geval wordt de live lijst onder de genres geschaard) dezelfde instellingen hebben. Ik zal op de lijst zetten om hier eens over na te denken, een toplijst Amerika moet wat mij betreft andere drempels hebben dan een toplijst Zimbabwe.

En voor degenen die graag een lijst willen waar rekening is gehouden met de activiteit van users, en die gebaseerd is op waardering en populariteit: klik. Drie keer raden wat daar op 1 staat.

ClassicRocker schreef:
(quote)

Ik denk dat er hier wel degelijk sprake is van disproportioneel frauduleus handelen.

He CR, al gelachen vandaag?

Teunnis schreef:
(quote)

klik. Drie keer raden wat daar op 1 staat.

hé, dat was vroeger nog Revolver! Fraude!!!1

ClassicRocker
vigil schreef:
He CR, al gelachen vandaag?

Wat stevige polemiek op z'n tijd is onontkoombaar op een site als deze waar met z'n allen een emotioneel beladen passie delen. Dit in ogenschouw nemend, becomplimenteer ik de crew vanwege het dulden van mijn dissidentie.

Op naar de volgende verhitte discussie.

freitzen schreef:
Ik heb ook nog geen weerwoord van Jordy gelezen toen ClassicRocker destijds om vijf extra moderatoren vroeg om de extreme Top 250-fraude tegen te gaan.

Logisch ook. Als mijn moeder zou eisen dat ik vijf extra stofzuigers koop om mijn kamer op orde te houden, zou ik ook niet reageren. Het leidt toch enkel maar tot een kamer die zij mooi zou vinden.

Jordy schreef:
Overigens vind ik wel dat de toplijst voor live albums een wat hogere drempel zou mogen hebben. Een nadeel van het huidige systeem is dat alle lijsten in een bepaalde categorie (in dit geval wordt de live lijst onder de genres geschaard) dezelfde instellingen hebben. Ik zal op de lijst zetten om hier eens over na te denken, een toplijst Amerika moet wat mij betreft andere drempels hebben dan een toplijst Zimbabwe.

Ik stelde vanmorgen een vraag, vier kantjes daarna gevuld door iedereen, ik heb alles behalve een zinnig antwoord gehoord. Daarom ook nog maar even bij onze 'directeur' neergelegd.

De vraag was dus waarom de andere lijstjes geen afgeleide zijn van onze top 10. Zoals de Top 250 dat wel is. In de Top 250 is OK Computer van Radiohead (sinds lang, maar goed) onze nummer 1. In het jaar 1997 bij de Toplijsten staat het album 'maar' op de 9e plek, op basis van het stemgemiddelde.

Zit daar een bepaalde redenering achter of wordt het geen tijd dat we ook alle andere lijstjes afstemmen op 'onze' Top 10? Het lijkt mij voor de infrastructuur op musicmeter ook gemakkelijker, maar dat is niet de eerste insteek.

Ik kan nu een heel betoog houden over het waarom, maar dat vergt teveel ruimte en levert direct weer vier kantjes discussie. En misschien is er wel een logische verklaring.

Het probleem is dat er van vele genres geen toplijsten kunnen gemaakt worden. Er zijn bvb weinig mensen met een ska-album in de top 10.

bennerd schreef:
(quote)

Logisch ook. Als mijn moeder zou eisen dat ik vijf extra stofzuigers koop om mijn kamer op orde te houden, zou ik ook niet reageren. Het leidt toch enkel maar tot een kamer die zij mooi zou vinden.

De knop "Toevoegen aan mijn albums" werkt niet bij de zoekresultaten

Jordy schreef:
Ik zal op de lijst zetten om hier eens over na te denken, een toplijst Amerika moet wat mij betreft andere drempels hebben dan een toplijst Zimbabwe.
Dat was het enige waar ik op hoopte. Ik denk trouwens dat het maar bij een paar genres echt aangepast hoeft te worden. Bij veel genres/landen is 20 stemmen in verhouding nog een aardige drempel.

musician schreef:
De vraag was dus waarom de andere lijstjes geen afgeleide zijn van onze top 10. Zoals de Top 250 dat wel is. In de Top 250 is OK Computer van Radiohead (sinds lang, maar goed) onze nummer 1. In het jaar 1997 bij de Toplijsten staat het album 'maar' op de 9e plek, op basis van het stemgemiddelde.

Los van de reden die bannerd geeft vind ik in principe een toplijst op gemiddelde een beter en leuker systeem. Het feit dat de algemene toplijst op een andere manier wordt samengesteld is omdat ik bang ben dat de grote groep conservatieve rockliefhebbers anders alle electronic en hip-hop albums omlaag gaat stemmen.

Teunnis schreef:
De knop "Toevoegen aan mijn albums" werkt niet bij de zoekresultaten

gaat op de lijst!

Jordy schreef:

Daar ben ik wel een voorstander van, aangezien ik net zag dat door de 20 stemmen regel er een boel landen niet eens aan bod komen.

Ik ben een tijdje op vakantie geweest, ik kom terug en... jawel hoor: een live-toplijst. Hulde!!!!
Een mooie lijst, hoewel ik er voor mijn gevoel een paar mis. Het zij zo.
Ook interessant is de discussie er na. Ben het overigens totaal niet eens met CR, maar waardeer zijn passie.
Het semi-intellectueel geneuzel mag naar mijn mening overigens wat minder, maar dit terzijde.
Ik wil nog even graag een oude live toplijst met jullie delen. het betreft de lijst in Revolver magazine uit 2007. het is mooi om dit te vergelijken met de mumelijst. de lijst is opgezet door de revolverlezers:
1. Deep Purple - Made in Japan
2. The Allmann Brothers - At Fillmore East
3. The Who - Live at Leeds
4. Kiss - Alive!
5. The Rolling Stones - GHet Yer Ya-Ya's Out
6. Thin Lizzy - Live&Dangerous
7. Pink Floyd - PULSE
8. Jimi Hendrix - Band of Gypsys
9. Rory Gallagher - Irish Tour
10. The Doors - Absolutely Live
11. UFO - Strangers in the night
12. Lou Reed - Rock n Roll Animal
13. Motorhead - No Sleep 'Til Hammersmith
14. Led Zeppelin - How the West Was Won
15. Yes - Yessongs
16. Kiss - Alive II
17. Iron Maiden - Live After Death
18. Humble Pie - Perfonance - Rockin the Fillmore
19. Golden Earring - Live
20. Peter Framton - Comes Alive
21. Neil Young - Live Rust
22. AC/DC - If you want blood, you've got it
23. Roger waters - In the flesh
24. U2 - Under A Blood Red Sky
25. Genesis - Seconds Out

Wow, dat zijn een hele hoop ouwe blanke rockers bij elkaar, je zou haast vergeten dat er in andere genres ook goede live albums uitgebracht zijn. Ik noem bijvoorbeeld deze.

En deze is van eind 2007, en dus net te nieuw voor die lijst, al betwijfel ik of ie er anders wel ingekomen was, zal vast niet voor "de doelgroep" zijn.

Kronos schreef:
@Jordy,

Ik weet niet of het veel werk is maar misschien zou het interessant zijn de zoekterm 'Live albums' ook op deze zoekpagina toe te voegen bij 'genre'.

Zo kunnen dan ook de populaire Live in Japans van de Deep Purple's makkelijk gevonden worden door bijvoorbeeld te zoeken op Live albums, minimaal 500 stemmen en een stemgemiddelde van
minimaal 4,00.

ik vind dit trouwens een heel goed idee, dan kan iedereen zelf zijn toplijst maken. Dan moet er wel de mogelijkheid komen op te sorteren op stemgemiddelde of aantal stemmen etc.

daarnaast moeten de andere toplijsten gewoon blijven zoals ze zijn. (klaar)

ClassicRocker
frankholst182 schreef:

Ik wil nog even graag een oude live toplijst met jullie delen. het betreft de lijst in Revolver magazine uit 2007. het is mooi om dit te vergelijken met de mumelijst. de lijst is opgezet door de revolverlezers:

1. Deep Purple - Made in Japan
2. The Allmann Brothers - At Fillmore East
3. The Who - Live at Leeds
4. Kiss - Alive!
5. The Rolling Stones - GHet Yer Ya-Ya's Out
6. Thin Lizzy - Live&Dangerous
7. Pink Floyd - PULSE
8. Jimi Hendrix - Band of Gypsys
9. Rory Gallagher - Irish Tour
10. The Doors - Absolutely Live
11. UFO - Strangers in the night
12. Lou Reed - Rock n Roll Animal
13. Motorhead - No Sleep 'Til Hammersmith
14. Led Zeppelin - How the West Was Won
15. Yes - Yessongs
16. Kiss - Alive II
17. Iron Maiden - Live After Death
18. Humble Pie - Perfonance - Rockin the Fillmore
19. Golden Earring - Live
20. Peter Framton - Comes Alive
21. Neil Young - Live Rust
22. AC/DC - If you want blood, you've got it
23. Roger waters - In the flesh
24. U2 - Under A Blood Red Sky
25. Genesis - Seconds Out

Een mooie lijst, hoewel ik er voor mijn gevoel een paar mis.

Een zeer aardige lijst, maar ik mis vooral Queen, Status Quo en Uriah Heep in deze met een hoog classic rock gehalte gezegende lijst. De nummer één komt zijn positie overigens meer dan toe.

ClassicRocker
frankholst182 schreef:
Ben het overigens totaal niet eens met CR, maar waardeer zijn passie.

Ah, toch nog een beetje bijval. Dank u zeer.

frankholst182 schreef:
(quote)

ik vind dit trouwens een heel goed idee, dan kan iedereen zelf zijn toplijst maken. Dan moet er wel de mogelijkheid komen op te sorteren op stemgemiddelde of aantal stemmen etc.

daarnaast moeten de andere toplijsten gewoon blijven zoals ze zijn. (klaar)

Zal het in m'n acterhoofd houden voor als het zoekscherm een keer op de schop gaat.

Jordy schreef:
Los van de reden die bannerd geeft vind ik in principe een toplijst op gemiddelde een beter en leuker systeem. Het feit dat de algemene toplijst op een andere manier wordt samengesteld is omdat ik bang ben dat de grote groep conservatieve rockliefhebbers anders alle electronic en hip-hop albums omlaag gaat stemmen.

O? En andersom zou die kans niet aanwezig zijn?

Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan anti-stemmen en poog ook eerlijk te stemmen op de albums waar ik op stem.

Maar ik vind inderdaad het anti- of desgewenst het pro-stemmen juist het grote probleem van de andere lijstjes. Een systeem gebaseerd op een top 10 of andere persoonlijke lijst is het enige medicijn tegen anti-stemmen, maar dat had je zelf ook al bedacht.

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat er voor bepaalde type albums te weinig kiezers zijn om een representatieve lijst te krijgen. Dat is makkelijk te ondervangen door de persoonlijke top 10 aan te vullen met een top 10, bijvoorbeeld voor de live albums waar je van de week een lijst voor hebt samengesteld.

Vergeet niet, alleen mensen die dat leuk vinden hoeven een lijstje te maken, die uiteindelijk zal leiden tot een echte 'live' lijst. Op die manier kan er een mooie Top 250 Live! ontstaan die zeker zal leiden tot veel goede suggesties/tips en een hernieuwde interesse.

Het moet gezegd: bij omlaag-stem-acties gaat het bijna altijd om conservatieve rockliefhebbers of om 16-jarigen die de muziek van hun zusjes (Bieber enzo) slecht verteren. Andersom heb ik niet (vaak) gezien.

Misterfool
Electronische muziek heeft geen gevoel
en Hiphoppers kunnen niet zingen
Metalzanger zijn onvolwassen scheeuwers
en jazzmuzikanten pielen maar wat.

ik snap wat je bedoelt.

herman schreef:
Het moet gezegd: bij omlaag-stem-acties gaat het bijna altijd om conservatieve rockliefhebbers of om 16-jarigen die de muziek van hun zusjes (Bieber enzo) slecht verteren. Andersom heb ik niet (vaak) gezien.

Ja, wie zijn de conservatieve rockliefhebbers, ik voel mij haast aangesproken. Maarre, de échte oude conservatieve rockliefhebbers hebben werkelijk geen flauw idee van hiphop en electronic music, laat staan dat ze überhaupt weten waar te zoeken om anti te stemmen.....

En het idee om een Live Top 10 te maken naast je gewone Top 10 en dan vervolgens een Live! Top 250?

Ik zie mezelf als een vrij actieve gebruiker maar zelfs ik heb totaal geen zin om naast een gewone top 10 ook nog eens een live top 10 te gaan maken, laat staan users die wat minder actief zijn. Dus hoe representatief wordt de live toplijst eigenlijk als je hem samenstelt uit een (waarschijnlijk zeer beperkt) aantal persoonlijke top 10en?

Kronos schreef:
@Jordy,

Ik weet niet of het veel werk is maar misschien zou het interessant zijn de zoekterm 'Live albums' ook op deze zoekpagina toe te voegen bij 'genre'.

Wilde net hetzelfde opmerken. Dacht dat het wel leuk was om eens te kijken wat mijn persoonlijk hoogste scores zijn voor live albums, maar blijkbaar is het niet mogelijk om in m'n eigen stemmen op het "genre" live te zoeken. En da's best jammer.

dix
GrafGantz schreef:
Wow, dat zijn een hele hoop ouwe blanke rockers bij elkaar, je zou haast vergeten dat er in andere genres ook goede live albums uitgebracht zijn.

Op basis van deze lijst blijkt vooral dat er sinds 1984 geen liveconcert meer is geregistreerd dat de moeite waard is. Daarmee kan meteen geconcludeerd worden dat het geen zin heeft hier een actieve lijst voor te maken. Deze 25 volstaan wat mij betreft, desnoods in de gegeven volgorde. Next

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:48 uur

geplaatst: vandaag om 03:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.