MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic

zoeken in:
Bedoelde je bij de Onderhonden? Is het nu opgelost of niet?

Als ik bij dit album klik op het label Ctrl+Alt+Canc, dan krijg ik geen albums als resultaten.

Heeft ongetwijfeld met de +-jes in de labelnaam te maken?

Jordy schreef:
Volgens mij moet het vanaf nu goed gaan. Ik ben een scriptje aan het draaien die de boel herstelt waar het eerder fout is gegaan, dat loopt nog even.

Bij verwijderde stemmen blijft het sterrenaantal staan. Bijvoorbeeld de 5* van Rollende Stenen bij dit album.

--------

User X: wat een vreselijke cd. Ik snap niet dat iemand hier naar kan luisteren. Ja misschien mensen die een beetje interessant willen doen... Nee, dit is niets meer waard dan 1* en dan ben ik nog in een goede bui.

User Y: wat vind je hier zo vreselijk aan en waarom denk je dat de liefhebbers het alleen hoog waarderen om interessant te doen?

User X: hier heb ik absoluut geen zin in. Het is gewoon mijn mening en ik heb echt geen behoefte om die nader toe te lichten. Lijkt mij duidelijk genoeg.

--------

Ik merk een groeiend aantal users dat MM enkel gebruikt om snel en kort (vooral ongenuanceerd) een mening te droppen en dan vooral niet aangesproken wenst te worden op de inhoud van het bericht.

M.i. is een forum vooral een discussieplaats en niet een plaats om je mening te 'droppen' en vervolgens weg te blijven.

Het aantal berichten, gelijkend op bovenstaande, groeit enorm en wat mij betreft is dat uiteindelijk de doodsteek voor een site als MM. mensen die wat te melden hebben blijven weg en een groepje voor de oneliners blijft over en waait straks weer over naar een andere site.

Graag jullie mening of ik spoken zie, of dat meer mensen het idee hebben dat deze negatieve trend gaande is.

Op MovieMeter bestaat daar al een zeer lange discussie over. Daar werd het idee ooit geopperd een bericht te kunnen aanduiden als recensie (de gebruiker zelf kan bij één bericht/album kiezen welke zijn recensie is) zodat mensen die interesse hebben in het lezen van zinnige berichten makkelijker aan hun trekken komen, en de aangehaalde berichten van hierboven kunnen negeren.

Jordy heeft daar laatst twijfelend op gereageerd mbt complexiteit van het idee en het verwarrender maken van de site. Wat ik ook ergens wel begrijp.

Los daarvan ben ik nog steeds voorstander van zo'n idee, aangezien ik me zelf ook best regelmatig daaraan stoor (en uiteindelijk zelf ook geen zin meer heb om iets wezenlijks te zeggen over een album). Misschien dat een gelijkaardige discussie hier op MuM de nood iets meer onderstreept

Dat idee zou technisch wel uitvoerbaar kunnen zijn. Misschien zou je het zelfs kunnen doortrekken. ik bedoel dan dat iedere gebruiker op de site een bericht kan markeren met een R (recensie), een D (discussie) of een P (prullenbak). Het hoogste telt dan steeds en gebruikers kunnen op de site kiezen om gewoon alles te lezen, of te filteren op één van bovenstaande punten.

Zo wordt het probleem van volgorde ook (gedeeltelijk) opgelost. Nu heb je soms discussiepunt > recensie > reactie discussiepunt > onzin > onzin > reactie op onzin > reactie discussiepunt etc. etc.

Casartelli (moderator)
bloempje24 schreef:
M.i. is een forum vooral een discussieplaats en niet een plaats om je mening te 'droppen' en vervolgens weg te blijven.

Eens. Met de rest van het bericht minder eens. De MuMe-populatie groeit hoe dan ook en er heeft altijd al een bescheiden fractie sterke schrijvers tussen gezeten naast een veel grotere fractie mindere goden en producenten van oneliners. Bij enkele populaire platen groeien beide natuurlijk het hardst.

Volgens mij hebben we al een topic waarin je recensies kunt posten die je opvallend mooi vond. Een tussenoplossing is misschien om automatisch zo'n topic te maken bij albums met minimaal 10 pagina's aan reacties ofzo. Maar dat verhoogt inderdaad de complexiteit wel.

Mijn initiële reactie had overigens ergens anders betrekking op, maar dat moeten we eventueel maar via PM uitvechten.

ik bedoel dan dat iedere gebruiker op de site een bericht kan markeren met een R (recensie), een D (discussie) of een P (prullenbak).

Het idee van een simpel vinkje dat een recensie aanduidt is er na een hoop gepalaver gekomen en werd door Jordy blijkbaar nog steeds als te complex beoordeeld. Het idee dus terug gaan uitbreiden lijkt me bij voorbaat al niet haalbaar.

Lijkt me gewoon ook erg handig om bij een album/film de recensies te kunnen lezen zonder de zooi die errond geschreven wordt (pré release hype, kostprijzen, goed joh-slecht joh berichten etc etc).

Enige extra nadeel aan het hele recensie systeem is dat er een zekere controle van de crew vereist is, aangezien het systeem faalt als iedereen zijn ding maar als recensie aanduidt. Volgens mij werkt het systeem niet zonder een nieuwe/apart crewlid. Maar dat is niet de grootste barriere vermoed ik.

Goed idee dat filter, hoef ik die ellenlange epistels van schoolkrantniveau tenminste niet meer te lezen. Is ook beter voor mijn scrollknop.

Casartelli (moderator)
Persoonlijk vind ik de gelijkheid op deze site wel een groot goed: elke stem telt even zwaar, iedereen mag berichten plaatsen en opnieuw berichten plaatsen, de moderators houden doorgaans de teugels goed aan (enige willekeur houd je altijd, het blijft mensenwerk).

Als ik deze site vergelijk met bijvoorbeeld rateyourmusic.com, waar je maar eenmaal een bericht mag plaatsen (en derhalve gedwongen bent meteen een recensie neer te zetten), ligt het percentage nuttige berichten bij een album inderdaad hoger. Het ontbreken van discussie vind ik echter wel een groot gemis. Dat je je hier dan ook door wat onzin moet heenworstelen, neem ik dán wel op de koop toe.

Over wat een bruikbare recensie is, lopen de meningen ook nogal uiteen. Persoonlijk denk ik dat op een site als deze een recensie echt niet langer dan twee alinea's van een regel of vijf, zes moet worden. Maar er zijn vast een hoop mensen die daar anders over denken, getuige de toch betrekkelijke veelheid aan recensies van twee a4-tjes en recensies die nummer voor nummer van sterren voorzien.

Onderhond schreef:
Enige extra nadeel aan het hele recensie systeem is dat er een zekere controle van de crew vereist is, aangezien het systeem faalt als iedereen zijn ding maar als recensie aanduidt. Volgens mij werkt het systeem niet zonder een nieuwe/apart crewlid. Maar dat is niet de grootste barriere vermoed ik.

In het voorstel zoals ik het omschreef zijn het de users zelf die kunnen aanvinken. Waaronder een bericht dan valt wordt zodoende democratisch bepaald en controle is dan overbodig.

Ik zoek een softwarematige oplossing die niet gecontroleerd hoeft te worden. Indien crewleden zich daarmee bezig moeten houden dan is het qua tijd inderdaad onhaalbaar.

Is het sofwarematig ook onhaalbaar?

Een filtersysteem brengt de gelijkheid allerminst in gevaar. Iedereen post nog steeds wat hij wil.

Toegevoegde functionaliteit is dat de mensen die interesse hebben in de meningen van anderen over een album meteen een overzicht kunnen opvragen van die meningen, zonder door zooi te moeten heenwaden (en nee, die zooi is zeker niet altijd discussie).

De filter is een toevoeging die bepaalde informatie die er reeds is makkelijker toegankelijk maakt voor zij die daar interesse in hebben.

Waaronder een bericht dan valt wordt zodoende democratisch bepaald en controle is dan overbodig.

Niet zozeer democratisch toch. Het systeem van het aanduiden van een recensie zou inderdaad steeds door de user zelf moeten gebeuren (de crew hoeft niet uit te zoeken wie waar recensies geplaatst heeft), maar de crew zou wel een soort van controlefunctie moeten uitoefenen op de recensies. Anders vind je binnen de korste keren terug een hoop junk onder de zogenaamde recensies.

Over de kwaliteit van recensies zelf kan je weinig zeggen. Moet ook niet teveel aan regels gebonden zijn, behalve dan dat er minstens een (algemene) quotering en één of meerdere argumenten moeten in voorkomen.

Softwarematig is zo'n systeem zeker haalbaar, de key is om de maker van de site te overtuigen dat er genoeg mensen zijn die het systeem nuttig kunnen/zullen gebruiken zodat het gebruikersgemak de toegevoegde complexiteit overstijgt

@ bloempje24:

Ik denk dat het 'droppen van een mening' zonder veel argumentatie niet iets van de laatste tijd is, maar altijd al wel heeft plaatsgevonden hier. Mijns inziens zijn er juist bepaalde mensen (vooral de fans van artiesten waar het dan over gaat) die zich steeds meer ergeren aan dergelijke posts en er daarom op fanatiek op ingaan... maar dan alléén als de gedropte korte mening negatief is.

Hier bijvoorbeeld, lijk ik misschien wel op User Y uit jouw voorbeeld, die zo 'even' een 1* dropt met zeer korte argumentatie, omdat ik er gewoon niet veel over te zeggen had (terwijl ik bij andere albums vaak wel meer te melden heb en langere berichten schrijf).

Dan wordt er vervolgens gezegd dat ik 'niet open sta' voor de muziek, zodat ik weer moet gaan verantwoorden dat dat niet het geval is en hoe het dan wel zit. En ook wordt er maar doorgezaagd over één opmerking uit dat bericht die volgens de 'fans' nergens op sloeg. Daar wordt ik dus moe van, en zo ontstaan er in mijn ogen juist zinloze discussies die het hier op MuM verpesten.

We zouden ook gewoon eens kunnen accepteren dat er users zijn die een album waardeloos vinden en laag waarderen, zonder dit altijd met een lange recensie te willen onderbouwen.
Immers wanneer iemand een korte positieve reactie 'dropt' met een 5* , wordt hier niet op geschoten en wordt diegene nooit ter verantwoording geroepen om zijn/haar mening meer toe te lichten.

Onderhond schreef:

Niet zozeer democratisch toch. Het systeem van het aanduiden van een recensie zou inderdaad steeds door de user zelf moeten gebeuren (de crew hoeft niet uit te zoeken wie waar recensies geplaatst heeft), maar de crew zou wel een soort van controlefunctie moeten uitoefenen op de recensies. Anders vind je binnen de korste keren terug een hoop junk onder de zogenaamde recensies.

In mijn ogen plaatst een member een bericht en hij heeft dan als eerste de mogelijkheid om aan te vinken of het een recensie, een discussie of een slowchat/prullenbak bericht is.

Uiteraard gaan veel users hier niet goed mee om en vinken ze recensie aan indien het een discussie betreft of een discussie indien het een chatbericht is.

Het is dan niet aan de crew, maar aan de overige users om mee te vinken. Niet iedereen hoeft dat te doen, maar geef het aan als optie.

Indien een bericht dan uitkomt op:
Recensie 2
Discussie 4
Slowchat / prullenbak 15

...dan gaat het democratische principe in werking en valt het bericht onder de noemer slowchat.

Op deze manier zie ik het voor me om het platsen van een bericht onder de verkeerde noemer te voorkomen.

uiteraard hoef je het hiermee niet eens te zijn, ik wil enkel mij idee wat verduidelijken omdat ik vermoed dat het niet op de zelfde manier wordt opgepikt als ik het bedoel

maar dan alléén als de gedropte korte mening negatief is.

Heeft niet zoveel te maken met het feit dat de "gedropte" mening negatief is, wel dat deze lijnrecht tegen de algemene perceptie ligt.

Als je een afwijkende stem geeft én beslist ook wat neer te pennen kan je dat best onderbouwen inderdaad. Zeker als je nogal stellig reageert en kritiek geeft die extreem gegeneraliseerd is (zoals TMF-publiek). Als ik bij BoC schrijf dat het muziek is voor emonerds en daarmee mijn 0.5* kracht wil bijzetten ga ik niet lopen mekkeren dat iemand daar op reageert.

Volgens mij krijg je trouwens evenwel reactie als je Britney's nieuwe album 5¨* geeft en roept dat er geen betere zangeres op deze aardbol bestaat.

uiteraard hoef je het hiermee niet eens te zijn, ik wil enkel mij idee wat verduidelijken omdat ik vermoed dat het niet op de zelfde manier wordt opgepikt als ik het bedoel

Dit idee is zeker niet nieuw, zie je ook wel terug op nieuwssites waar bepaalde berichten een ranking krijgen. Het nadeel hiervan is dat negatieve recensies hier vooral onder druk van een grote schare fans makkelijk onder te leiden hebben (zal al snel onder prullenbak komen te staan vrees ik).

Ik volg de redenering wel, maar keypunt is toch om het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden

Onderhond schreef:

Als je een afwijkende stem geeft én beslist ook wat neer te pennen kan je dat best onderbouwen inderdaad.

Helemaal mee eens. Met jouw score voor een Kid A én met de argumentatie ben ik het bijvoorbeeld niet eens. Maar jij hebt wel beseft dat het geven van een lage score en een krachtige eerste reactie een stroom aan 'vragen om uitleg' te weeg bracht en je bent daar ook op in gegaan. Dat is de juiste manier in zo'n situatie.

Wat betreft je opmerkingen dat negatieve berichten (of tegengestelde berichten) gauw in de prullenbak komen. Dat is inderdaad moeilijk onder controle te krijgen...

Wel goed om te lezen dat er nu al genoeg users zijn die zich storen aan het grote aantal zinloze berichten en de krenten niet meer uit de pap kunnen of willen halen.

Casartelli (moderator)
Onderhond schreef:
Dit idee is zeker niet nieuw, zie je ook wel terug op nieuwssites waar bepaalde berichten een ranking krijgen. Het nadeel hiervan is dat negatieve recensies hier vooral onder druk van een grote schare fans makkelijk onder te leiden hebben (zal al snel onder prullenbak komen te staan vrees ik).

Ik volg de redenering wel, maar keypunt is toch om het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden

Daar ben ik ook bang voor. Ik vraag me dan ook af of zichtbaar wordt wie het bericht als R, D danwel P aangevinkt heeft en of dat ook weer veel discussie oplevert.

Onderhond schreef:
Heeft niet zoveel te maken met het feit dat de "gedropte" mening negatief is, wel dat deze lijnrecht tegen de algemene perceptie ligt.

Als je een afwijkende stem geeft én beslist ook wat neer te pennen kan je dat best onderbouwen inderdaad.

Zo afwijkend of tegen de algemene perceptie was mijn mening/stem in dit geval niet. Vlak voor mijn bericht waren 3 andere users minstens zo negatief over dat album.

Maargoed laten we niet van het onderwerp afwijken; Ik kan me dus niet zo in het voorstel van bloempje vinden, maar misschien komt dat ook omdat ik deze site minder geregeld bezoek dan anderen die zich er wel aan storen (en dus ook meer met dergelijke berichten in aanraking komen).

Misschien duidelijk(er) op de site schrijven dat het een discussieforum is?

Deze eerste regel is een beetje weggestopt...

"MusicMeter is een discussiesite voor muziekliefhebbers. Dat impliceert dat gebruikers in hun berichten hun meningen serieus verwoorden en beargumenteren..."

L_T_B schreef:
(quote)

Bij verwijderde stemmen blijft het sterrenaantal staan. Bijvoorbeeld de 5* van Rollende Stenen bij dit album.

Okee, ga ik naar kijken

Inmiddels is die stem al wel weer opnieuw geplaatst, dus misschien nu niet meer het beste voorbeeld.

Is het op één of andere manier mogelijk om lossless-jpg files weer te geven bij de albumhoezen? Ik heb nu bijvoorbeeld bij dit album een gewoon jpg'tje staan met minimale compressie, maar als ik 'm lossless save zien de letters er veel scherper uit.
Ik kan wel een lossless-jpg uploaden, maar hij wordt dan niet weergegeven.

Zou ook een hoop helpen bij o.a. deze hoes denk ik zo.

EDIT: d'oh, ligt natuurlijk aan IE6..., laat maar
EDIT2: in Firefox lukt 't ook niet

Kun je op deze site ook naar de albums luisteren? Telken als er een nieuw album is gereleased heeft een gebruiker deze meteen al beluisterd. Hoe kan dit?

Wel eens van het fenomeen muziek downloaden gehoord?

Nee nog nooit van gehoord, wat is dat dan?

Tuurlijk wel, maar ik dacht wellicht kun je op deze site ook albums beluisteren. Maar bedankt voor je vriendelijke tip.

Nee, dat zou immers niet echt legaal zijn. Je kunt wel clipjes bekijken door op het video-icoontje te klikken dat naast sommige nummers staat.

Misschien hele vreemde vraag, maar ik mis Schotland in het landenrijtje tijdens het toevoegen. Vraag me af waarom die er niet bij staat (Ierland staat er tenslotte ook op).

Omdat Schotland bij Groot Brittannië hoort.

Ow, zoiets dacht ik al. Maar ik zie het op diverse sites toch wel apart aangegeven. Duidelijk

Eigenlijk is dat wel raar, want hoe moet het met muziek uit Noord-Ierland? Dat hoort bij het Verenigd Koninkrijk, maar niet bij Groot Brittannië. Ik zou wel voor aparte vermelding van Schotland (en Wales) zijn overigens.

Dat Ierland apart is, is wel logisch, want dat is gewoon een onafhankelijk land.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:19 uur

geplaatst: vandaag om 17:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.