MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
HammerHead schreef:
Albums die alleen via download verkrijgbaar zijn, zijn al lang toegestaan. Enige vereiste is dat ze op een (net)label zitten.

Overigens weet ik dit zelf ook pas een paar maanden, omdat de tekst op de toevoegpagina nog altijd niet is aangepast.

Het is ook nooit echt duidelijk medegedeeld volgens mij (ik kan wat gemist hebben natuurlijk).

fastpulseboy
aERodynamIC schreef:
(quote)

Het is ook nooit echt duidelijk medegedeeld volgens mij (ik kan wat gemist hebben natuurlijk).

kan je flink wat prince albums toevoegen!

Voor de duidelijkheid:

Eigen Beheer-albums mogen op de site als:

* Het een release betreft van een artiest die al via een regulier platenlabel muziek heeft uitgebracht
* Het een release betreft die de nodige media-aandacht heeft gekregen. In dit geval kun je denken aan het debuutalbum van Clap Your Hands Say Yeah, maar ook aan albums die op de Luisterpaal van VPRO's 3voor12 staan.

Aangezien we niet alle 'Eigen Beheer'-albums toelaten, is het in dit geval bij het toevoegen verplicht uit te leggen waarom een release op de site kan. We willen immers voorkomen dat de site vol komt te staan met 'Piet's Vette Zolderkamershit', zoals Goodfella dat ooit zo mooi noemde.

Let er tenslotte op dat je bij het toevoegen 'Eigen Beheer' invult in het labelveld.

De discussie over en de spreekwoordelijke kogel door de werk wat betreft Netlabels heeft hier plaats gevonden.

De tekst die nu bij het toevoegen staat is inderdaad verouderd op sommige punten, maar die zal eerdaags wel worden aangepast.

fastpulseboy schreef:
(quote)

kan je flink wat prince albums toevoegen!

Gedaan: als het goed is staan ze er nu allemaal op en meer zijn er volgens mij niet.

Ik heb een vraagje zou het album van Fair to midland - Fables From a Mayfly: What I Tell You Three Times Is True er mischien op geplaatst kunnen worden.
Het is een band die onder het label van Serj Tankian van System of a down staat, en ze maken een soort van progressieve rock.
Check single 'Dance of the Manatee' maar is geweldige stem heeft die gast.

Yak
Je kunt albums zelf toevoegen, hiero.

ok bedankt

het lukt me niet ik kan geen albumhoes vinden die even groot of kleiner is dan de toegestane groote kan iemand van jullie hem erop zetten?

Je kan de grootte van afbeeldingen aanpassen met fotoprogramma's. Irfanview is bv. erg handig.

ok thanx maar ik zie al dat hij erop staat.
Maar dan weet ik dat ook.

In De Site > Algemeen > Cover bij toevoeging nieuw album.:

Ik heb even een vraagje:

Als je een album wil toevoegen moet je ook een cover toevoegen, maar elk plaatje die ik dan toevoeg doet het niet (hij voldoet niet aan de eisen). Weet iemand een site waar je covers in precies goede formaat kan halen???

Jeroen65 schreef:
In De Site > Algemeen > Cover bij toevoeging nieuw album.:

Ik heb even een vraagje:

Als je een album wil toevoegen moet je ook een cover toevoegen, maar elk plaatje die ik dan toevoeg doet het niet (hij voldoet niet aan de eisen). Weet iemand een site waar je covers in precies goede formaat kan halen???

Irfanview

Wb. het samenwerkingsverband tss. twee of meer artiesten... Weet iemand eigenlijk wat hier eigenlijk de conventie voor is? Want nu is het hier soms nogal een warboeltje.

Ik zie namelijk zowel :

artiest1/artiest2 (zonder spaties) (voorbeeld)

artiest1 / artiest2 (met spaties) (voorbeeld)

artiest1-artiest2 (heb ik ook al met en zonder spaties gezien!) (voorbeeld)

artiest1 & artiest2 (ook al met en zonder spaties gezien) (voorbeeld)

Dat laatste begrijp ik wel, omdat het vaak zo met die & op de hoes staat en ik probeer ook altijd zoveel mogelijk weer te geven wat er op de hoes staat, maar als het om losse namen gaat die gewoon over de hoes zweven, moet je natuurlijk wel een scheidingsteken kiezen. Meestal is dat dus / maar niet altijd. En het zou handig zijn om te bepalen of het nu met dan zonder spaties moet, vind ik.

In ieder geval toont het wel een beetje rommelig als je onderaan de pagina gaat kijken naar de samenwerkingsverbanden bij artiesten als bv. John Surman en John Cale

Goed punt. Zo te zien is hier ook nog geen vaste regel voor.

Zelf vind ik onderstaande wel het netst/overzichtelijkst (die vind ik ook het duidelijkst als ik op de artiestenpagina van John Cale kijk). Ik ben niet zo'n fan van de / eigenlijk.

artiest1 & artiest2
artiest1, artiest2 & artiest3
etc.

Ikzelf vind dat ook het mooiste.

Dit staat trouwens vermeld bij de regels voor toevoegen op de toevoegpagina:
Als er op een track gastartiesten mee doen voer je deze als volgt in: "Artiest 1, Artiest 2 en Artiest 3". Let op de komma's en het Nederlandse woordje "en".
Dus wat jij ook zei maar met en i.p.v. de &.
Ik vermoed dat diezelfde regel dan ook geldt voor als alle artiesten op een album even belangrijk zijn. Al die albums met / en - zijn dus ten onrechte goedgekeurd

Het zou in ieder geval de site een nog professionelere look geven om het overal zo te krijgen. Maar om dat te kunnen doen zouden:
1) Alle samenwerkingsverbanden die nu met / of - op de site staan en masse moeten gecorrigeerd worden, want het zij er honderden, vermoed ik. 't Zal waarschijnlijk geen sinecure zijn om bv. artiest1/artiest2/artiest3 zomaar om te zetten in artiest1, artiest2 en artiest3 vermoed ik, maar dat laat ik aan Jordy over om daarover te oordelen
2) In de toevoegregels op de toevoegpagina missschien vermeld worden dat dit voor alle samenwerkingverbanden geldt, ongeacht of het nu op de hoes wel koppeltekens of om het even welk ander teken zou staan.
3) De crew in het vervolg categoriek albums zal moeten afkeuren die niet volgens de conventie werden toegevoegd, anders blijven we natuurlijk bezig.

Maar eerst misschien nog eens kijken wat anderen (in het bijzonder Jordy zelf) hier allemaal over te zeggen hebben?

herman schreef:
Zelf vind ik onderstaande wel het netst/overzichtelijkst (die vind ik ook het duidelijkst als ik op de artiestenpagina van John Cale kijk). Ik ben niet zo'n fan van de / eigenlijk.

netst en overzichtelijkst bedoel je neem ik aan?

Een pm aan Jordy of hij hier soms feedback op kon geven, leert me het volgende:
Jordy schreef:
Hoi,

Deze dingen worden door de crew (met Yak als "eindverantwoordelijke") geregeld

Jordy
Voorlopig voeg ik dus albums die een samenwerkingsverband zijn van meerdere artiesten toe in het formaat artiest1, artiest2 en artiest3

Bij Marc Ribot - Asmodeus, Book of Angels, Vol. 7 (2007) :
HammerHead schreef:
Haha, da's toevallig. Ik wilde deze net toe gaan voegen, omdat ie nog niet op de site stond. Grappig dat je totaal onafhankelijk van elkaar op praktisch hetzelfde moment met hetzelfde bezig kunt zijn.

Inderdaad heel grappig, ik had dit gisteravond namelijk. Wou een album toevoegen, bleek die al in de wachtrij te staan. Ben nu ook erg benieuwd wie de toevoeger is (Gaat om album van Colonel Abrams).

musicfriek schreef:
Bij Marc Ribot - Asmodeus, Book of Angels, Vol. 7 (2007) :
(quote)

Inderdaad heel grappig, ik had dit gisteravond namelijk. Wou een album toevoegen, bleek die al in de wachtrij te staan. Ben nu ook erg benieuwd wie de toevoeger is (Gaat om album van Colonel Abrams).

Omdat Jelle en ik allebei crewleden zijn, komen onze toevoegingen niet in de wachtrij te staan. Ik had echt een half uur eerder gekeken of ie op de site stond en dat was niet het geval. Eerst maar eens pindakazen dacht ik toen, bleek Jelle 'm geshared en inmiddels ook toegevoegd te hebben.

freddze schreef:
Wb. het samenwerkingsverband tss. twee of meer artiesten... Weet iemand eigenlijk wat hier eigenlijk de conventie voor is? Want nu is het hier soms nogal een warboeltje.

Ik zie namelijk zowel :

artiest1/artiest2 (zonder spaties) (voorbeeld)

artiest1 / artiest2 (met spaties) (voorbeeld)

artiest1-artiest2 (heb ik ook al met en zonder spaties gezien!) (voorbeeld)

artiest1 & artiest2 (ook al met en zonder spaties gezien) (voorbeeld)

Dat laatste begrijp ik wel, omdat het vaak zo met die & op de hoes staat en ik probeer ook altijd zoveel mogelijk weer te geven wat er op de hoes staat, maar als het om losse namen gaat die gewoon over de hoes zweven, moet je natuurlijk wel een scheidingsteken kiezen. Meestal is dat dus / maar niet altijd. En het zou handig zijn om te bepalen of het nu met dan zonder spaties moet, vind ik.

In ieder geval toont het wel een beetje rommelig als je onderaan de pagina gaat kijken naar de samenwerkingsverbanden bij artiesten als bv. John Surman en John Cale

Helemaal met je eens, freddze. Ik vind dat een standaardizering op zijn plaats is. Er wordt wat mij betreft te veel gekeken naar 'hoe het op de hoes' staat. Je levert je op die manier over aan de willekeur van een eindeloos aantal artiesten, en zoals wel is gebleken wordt het gewoon een zooitje. Ook bij de titels van albums wil dit nog wel eens gebeuren trouwens (Goed voorbeeld ).
De notatie die Herman aandraagt voor de 'standaard', lijkt me prima.

Gelijk dat Elvis Costello album aangepast.

Een standaard voor hoofdlettergebruik bij artiesten en albumtitels, zoals bij nummers op een album al wel gebeurd, lijkt me inderdaad ook wenselijk.

Dan wordt het dus Deus ipv dEUS. We geven hier gewoon namen weer en geen bandlogo's, lijkt me.

En A-ha ipv a-ha

En Múm ipv múm en Clouddead ipv cLOUDDEAD (en nog 100 andere voorbeelden natuurlijk).

Ik zou gewoon de naam aanhouden zoals de band het bedoeld heeft. Bij cLOUDDEAD zit er vast een filosofie achter, bij dat album van Elvis Costello is het puur voor de vorm. Bovendien wordt overal cLOUDDEAD aangehouden (oa discogs en allmusic).

Spijtoptant
Als je een albumtopic wilt corrigeren, omdat er albums in omloop zijn met bonustracks, waarom is het dan verplicht die bonustracks onder de reguliere tracklist aan te laten sluiten, ook indien de bonustracks op het album tussen de reguliere tracks ingepast zitten?
Zo krijg je een onjuiste tracklist op de site.

Bovendien biedt het correctieformulier wel de mogelijkheid om toegevoegde tracks op een andere plaats in te schuiven, d.m.v de omhoog- en omlaagschuifknopjes.

Wie zegt dat? Er zijn genoeg voorbeelden waar de 'bonustracks' gewoon tussendoor staan.

BoordAppel schreef:
Ik zou gewoon de naam aanhouden zoals de band het bedoeld heeft. Bij cLOUDDEAD zit er vast een filosofie achter, bij dat album van Elvis Costello is het puur voor de vorm. Bovendien wordt overal cLOUDDEAD aangehouden (oa discogs en allmusic).

Bij dEUS zit er ook een filosofie achter. Bij dit soort namen zou ik het wel gewoon laten zoals het bedoeld is, maar wat betreft bv. inconsequent hoofdlettergebruik (mum, a-hA) of weglaten van lidwoorden ((the) smashing pumpkins) ben ik het wel eens met Hammerhead.

Spijtoptant
aERodynamIC schreef:
Wie zegt dat? Er zijn genoeg voorbeelden waar de 'bonustracks' gewoon tussendoor staan.

Een crewlid (naam onbelangrijk).

Een correctie van mij werd afgekeurd met het volgende bericht:

Je correctie van Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen (2007) is niet geaccepteerd.

Toelichting: Je hebt de volgorde van de tracks veranderd. Zou je de bonustracks gewoon achteraan willen toevoegen? (dus na het laatste nummer van de reguliere release)

Ik kan begrijpen dat, zoals een waarschuwing mij meldde, de stemmen op de afzonderlijke tracks dan vervallen, of verkeerd worden geplaatst ofzo, maar dat 'stemmen op tracks' is m.i. maar een minor-functie op deze site. Persoonlijk vind ik het niet opwegen tegen een correcte trackvolgorde.

Misschien dat er meer redenen tegen het tussenvoegen van tracks in al bestaande tracklijsten bestaan?

In bovenstaand geval bestaat de reguliere tracklist uit 10 tracks, en de bonustracks worden ingevoegd tussen track 6 en 7, en drie stuks tussen track 8 en 9.

Op zich vind ik het geen probleem als het niet zou kunnen, ik maak de regels niet, maar bij nader inzien ga ik dan ook de bonustracks helemaal niet toevoegen. De verantwoordelijkheid voor een incorrecte tracklist laat ik graag aan een ander.

Het ligt er aan in welke gevallen het wel kan. Bij het debuutalbum van dEUS bijvoorbeeld staat de eerste versie op de site en daarachter staan de nummers die er later bij kwamen (deze staan op die nieuwere maar tegelijkertijd veel bekendere versie wel tussendoor). Een nummer uit die originele lijst werd weggelaten op de nieuwe versie waardoor er een nummer een ster heeft en toch niet achteraan staat.
Omdat voor de oerversies wordt gekozen kun je dit soort situaties krijgen. Als er later bonustracks worden toegevoegd, en dus ook tussendoor komen te staan, dan moeten deze inderdaad achteraan komen te staan.
Misschien niet altijd even helder en er zullen best nog albums op de site staan waar het (nog) niet klopt.
Uit je genoemde voorbeeld begrijp ik dat er later bonustracks zijn bijgekomen maar dat ze die tussendoor hebben geplaatst. In dat geval klopt de opmerking van mijn collega dus. Dan is de nieuwe versie met bonustracks ondergeschikt qua volgorde aan de eerste versie ook al hebben ze die er tussen geplaatst.
De bonustracks moeten hier dus achteraan komen te staan

Spijtoptant
aERodynamIC schreef:
Het ligt er aan in welke gevallen het wel kan. Bij het debuutalbum van dEUS bijvoorbeeld staat de eerste versie op de site en daarachter staan de nummers die er later bij kwamen (deze staan op die nieuwere maar tegelijkertijd veel bekendere versie wel tussendoor). Een nummer uit die originele lijst werd weggelaten op de nieuwe versie waardoor er een nummer een ster heeft en toch niet achteraan staat.
Omdat voor de oerversies wordt gekozen kun je dit soort situaties krijgen. Als er later bonustracks worden toegevoegd, en dus ook tussendoor komen te staan, dan moeten deze inderdaad achteraan komen te staan.
Misschien niet altijd even helder en er zullen best nog albums op de site staan waar het (nog) niet klopt.
Uit je genoemde voorbeeld begrijp ik dat er later bonustracks zijn bijgekomen maar dat ze die tussendoor hebben geplaatst. In dat geval klopt de opmerking van mijn collega dus. Dan is de nieuwe versie met bonustracks ondergeschikt qua volgorde aan de eerste versie ook al hebben ze die er tussen geplaatst.
De bonustracks moeten hier dus achteraan komen te staan

Nou ja, eigenlijk werden de 'bonustracks' al direct toegevoegd, maar omdat de versie met bonustracks te laat klaar was, en de versie zonder bonustracks dus al in de schappen van de platenboer lag, is de versie met bonustracks pas later bekend geworden, als je het nog snapt.

Ik zal de bonustracks achteraan voegen, onder symbolisch protest, maar bij mijn nog te volgen recensie van het album behandel ik toch de door de band bedoelde tracklist.

Bedankt voor het antwoord, en met alle begrip voor jullie keuze, hoewel het niet de mijne zou zijn.

(btw: het is geen schande te zeggen dat je je mening hebt aangepast na andere crewleden geraadpleegd te hebben, Aero. Het maakt de boel enkel wat overzichtelijker. No offense! )

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.