MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
Mjuman schreef:
Tante Sjaan Live in de Badkuip bij Ome Bennie

Musicmeter moet gewoon grenzen stellen en dat is begrijpelijk, maar de regels zijn discutabel. Als je kijkt naar het voorbeeld dat Zephyr aanhaalt van dat Everything But The Girl cd-singletje dat er wel op mag omdat er 'remix EP' op de hoes staat vraag je je af of de regels wel goed gehanteerd worden.
Verder kun je je afvragen wie hier wie bedient. Is musicmeter er voor de mensen (en past ze zich aan naar wensen) of zijn de mensen er voor musicmeter en moeten ze zich maar neerleggen bij de beperkingen en evt. hun heil verderop gaan halen. Jordy, de oprichter, is daar tot nu toe altijd vrij duidelijk in geweest en hangt toch wat meer over naar de tweede optie.

Deze meneer is het dan wel weer met reptile71 eens

(afbeelding)

Het draait er allemaal om wat de regels zijn en hoe je die hanteert. Je kan een vaste uitzonderingsregel instellen voor gevallen zoals Confusion, maar als je daar aan begint zal je zien dat er zoveel extra rommel op de site komt dat zelfs Tante Sjaan Live vanuit de Badkuip van Ome Ben erbij vergeleken een essentiële release is.

Ik blijf erbij dat singles niet op de site thuishoren.
EPs wel, maar daar zit natuurlijk de angel. Het begrip EP
is doorheen de geschiedenis aardig van betekenis veranderd.
Eigenlijk is het geen standaard begrip zoals single of elpee.

7" of 12" singles met 3 of meer verschillende tracks lijken me toelaatbaar.
Maar ook dat criterium is ontoerijkend, want in de jaren 80 werden de meeste hits
wel in extended versie op 12" uitgegeven met nog een extra bonus track naast de b-kant.
Dus dan zou je al die 12" singles wel op de site moeten zetten. Lijkt me niet zo ideaal.

Het criterium van het aantal non-album tracks lijkt mij interessanter.
Van zodra een single 2 non album tracks telt mag ie erop. Dan komen heel wat
gewone 7" singles met non album hits in aanmerking als ook hun b-kantje uniek is.

Voor New Order zou die regel nog niet volstaan, tenzij je een dubversie met een aparte titel
als een ander nummer zou beschouwen. Maar dat is wel erg discutabel omgaan met regels.

Daarom is pleiten voor uitzonderingen misschien overweegbaar.
Cocteau Twins komt goed weg met het huidige reglement omdat hun singles
heel vaak niet op het album stonden en in 12" versie drie tot vier tracks telden.

New Order blijft de pineut. Van al hun 12" releases die nooit op album verschenen,
maar gerekend worden als quintessential material mag enkel Everything's Gone Green
op de site omdat ie 3 verschillende non-album tracks telt. De bekende NO verzamelaar Substance
is nochtans volledig opgebouwd uit 12" materiaal dat nauwelijks op reguliere albums staat.
Een beetje vreemd dat je de meeste nummers van die compilatie nergens
in de discografie op MuMe kan terugvinden. Lex sed dura lex.

ps. Ik blijf er ook bij dat mini-albums tussen de reguliere albums thuishoren
omdat ze deel uit maken van het chronologisch groeiproces van een band. EPs
en singles vergezellen meestal reguliere albums. Maar da's weer een andere kwestie.

reptile71 schreef:
Tante Sjaan Live vanuit de Badkuip van Ome Ben erbij vergeleken een essentiële release is.

Voor menig single hier is Tante Sjaan een welkome opluistering van een solitair bestaan. Tante Sjaan lag namelijk al even in het schuim en iedereen die wel eens baddert weet hoe lang de levensduur van schuim is

Mijn pleidooi was er ook niet voor toevoeging van alle singles - al vind ik overzichten zoals op Discogs wel erg fijn vwb bands waar ik zoveel mogelijk streef naar compleetheid (het beruchte H3-virus), binnen bepaalde grenzen - toevallig is New Order zo'n band.

De vraag zoals R71 hem formuleerde: is de community er voor de site of is de site er voor de community is een uiterst relevante. Ook reclame floreert dankzij gebruuik van de site - en als gebruikers naar elders worden verwezen ("joepdoei en de mazzel") wordt er ook minder reclame getoond (en geld ontvangen).

Wat is er nou zo vreemd aan tegemoet komen aan de wensen van een aantal serieuze muziekliefhebbers die bijdragen leveren in de vorm van toevoegingen, correcties, nieuwtjes, kritische kanttekeningen? Stimulus>>> repons of anders: input >>> output, nietwaar?

MusicMeter is opgezet en bedoeld als site waar albums beoordeeld en bediscussieerd kunnen worden, niet als site waar je complete discografien kunt raadplegen. Dezelfde filosofie als waar eerder MovieMeter mee gestart is: voor complete overzichten van acteurs, quotes, editors en opname apparatuur zijn er al andere sites. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, dat is in ieder geval de site zoals ik deze als gebruiker het liefst zie en waarvan ik (ook in de veranderende muziekwereld) nog steeds denk dat het de meest geschikte is. Als je wel complete discografien wilt zien dan probeer je van deze site iets te maken wat het niet is. Hetzelfde als de mensen die op MovieMeter graag een complete acteurslijst zien, of graag de cinematograaf of componist toevoegd zien.

Dan is er natuurlijk de vraag wat een (mini-) album is en wat niet. Een vraag waar ik lang niet altijd antwoord op heb. Ik vind het voornaamste dat er duidelijke regels zijn die consequent gehanteerd kunnen worden, zodat het beheren van deze site beheersbaar blijft voor een paar vrijwilligers in hun vrije tijd. Dat daarmee een paar vervelende gevallen ontstaan, die voor het gevoel misschien niet kloppen, vind ik daarbij ondergeschikt.

Dat neemt niet weg dat er een opbouwende discussie kan plaats vinden, en plaats kan blijven vinden, over wat deze regels precies zouden kunnen en moeten zijn. Dit moet echter naar mijn mening gebeuren vanuit makkelijk te toetsen criteria die het leven van de crew makkelijk maakt, en niet vanuit individuele gevallen die voor het gevoel al dan niet op de site horen. En deze discussie moet altijd plaats vinden binnen de "bedoeling" van de site.

Mjuman schreef:
als gebruikers naar elders worden verwezen ("joepdoei en de mazzel") wordt er ook minder reclame getoond (en geld ontvangen).

Non argument. Reclame inkomsten op MusicMeter zijn uberhaupt al laag aangezien het een groep vaste bezoekers betreft die veel traffic veroorzaken en weinig op reclame klikken. Als financien een belangrijk argument waren ging morgen de stekker uit deze site.

Nonargument? Menig business model is gestoeld op twee poten: exploitatie (advertizing) en oplage (verkoop,abonnementen); daarnaast kan je nog wat halen evt. uit syndication en/of referral fees (de zgn kick-back vergoedingen) - imo beide interessante opties voor MusicMeter.

ik heb je meermalen geattendeerd op de mogelijkheden die ik had om met de contacten die ik binnen mijn netwerk had eventuele deze en evt. andere opties te exploreren (zonder daarbij commitment af te geven); daarbij zijn ook een aantal namen genoemd (Oor, TMG en FabChannel bijv.). Nog nooit heb ik een uitnodiging voor - al was het maar - een oriënterend gesprek ontvangen. Zoals het staat, spreekt dat voor zichzelf.

Nogmaals bedankt voor je aanbod, maar ik heb genoeg ervaring met diverse vormen van exploitatie om tot de conclusie te komen dat deze voor een kleine site als MusicMeter niet meer opleveren dan de huidige Google ads.

Daar gaat de discussie verder ook helemaal niet over, het punt wat ik wilde maken is dat ik niet alle bezoekers hun zin wil geven met als argument dat dat goed voor de financien zou zijn. Dat is een argument dat los staat van deze discussie, die gaat over wat inhoudelijk goed zou zijn voor de site.

Jordy schreef:
Nogmaals bedankt voor je aanbod, maar ik heb genoeg ervaring met diverse vormen van exploitatie om tot de conclusie te komen dat deze voor een kleine site als MusicMeter niet meer opleveren dan de huidige Google ads..

Volgens eMarketer zit de grootste groei in advertizing de komende paar jaar in in social networks (en dat is MusicMeter ondertussen écht wel) en daarbij targeted adverting en mobile advertizing.

Jordy schreef:
Daar gaat de discussie verder ook helemaal niet over, het punt wat ik wilde maken is dat ik niet alle bezoekers hun zin wil geven met als argument dat dat goed voor de financien zou zijn. Dat is een argument dat los staat van deze discussie, die gaat over wat inhoudelijk goed zou zijn voor de site.

Helemaal terecht, maar als redelijk actief gebruiker, wil ik graag tips en adviezen geven - waar normaal voor wordt betaald. En als er meerdere actieve gebruikers zijn, die een dergelijke toevoeging ondersteunen - inhoudelijk - kan je uiteraard e.e.a. heroverwegen. Het zijn nl ook de users die de site hebben helpen opbouwen met hun andere toevoegingen - en daar kunnen niet alleen zij,maar ook jij ondertussen trots op zijn: MusicMeter rankt altijd hoog op Google als je naar een combinatie van artiest(band) + album zoekt

Ik merkte bij het raadplegen van de wiki dat de link bij type album
naar criteria voor ep's en singles naar een pagina leidt met algemene info
met toevoegcriteria. Ik kan de specifieke criteria voor ep's en singles niet vinden.

De angel zit hem in het begrip ep. Dat begrip is achterhaald.
De inhoud van dat begrip is door de tijden heen veranderd en sinds de komst
van de CD nog moeilijk hanteerbaar. Mede daarom heeft men op de site singles
onder bepaalde voorwaarden (kan ze niet meteen vinden op de wiki) toegelaten,
wat de verwarring naar mijn mening enkel maar vergroot heeft. Ook voor de crew.

Een single moet minstens 3 non album tracks tellen, maar als er ep
op de hoes staat kan ie er zelfs op met diverse remixen van één en dezelfde track.
Geef toe dat dit niet erg rechtlijnig is. Volgens mij tijd om een en ander te herdenken.

dazzler schreef:
Ik blijf erbij dat singles niet op de site thuishoren.
(...)
7" of 12" singles met 3 of meer verschillende tracks lijken me toelaatbaar.
Maar ook dat criterium is ontoerijkend, want in de jaren 80 werden de meeste hits
wel in extended versie op 12" uitgegeven met nog een extra bonus track naast de b-kant.
Dus dan zou je al die 12" singles wel op de site moeten zetten. Lijkt me niet zo ideaal.

Het criterium van het aantal non-album tracks lijkt mij interessanter.
Van zodra een single 2 non album tracks telt mag ie erop. Dan komen heel wat
gewone 7" singles met non album hits in aanmerking als ook hun b-kantje uniek is.

Puur subjectief: ik vind dit wel en dat niet.

Een single is ook muziek en daar mag best met elkaar over worden gesproken, wie dat dan ook met elkaar wil. Het kan soms meer gesprekstof hebben dan het album waar het vanaf is gehaald.

Ik ben trouwens ook een groot voorstander van een zo breed mogelijk op te zetten discografie van een artiest, zo goed en kwaad we dat ook kunnen met z'n allen.

Daarom mag van mij alles wat geluidsdrager is van een artiest worden vermeld, dat scheelt gelijk een hoop discussie.

Ik geef een mening en zoek naar criteria, musician.

Als je alle singles toelaat op een site, wordt het 'n bos waardoor je de bomen niet meer ziet.
Bereid je maar voor op een heel eindje naar beneden scrollen, voor je bij de reguliere albums
terecht komt. Wat dat betreft ben ik het eens met Jordy. Het enige wat mij stoort is dat de criteria
voor ep's en singles deels achterhaald, verwarrend en arbitrair (* zie voorbeeld) zijn.

Nog een voorbeeld (*). Een aantal 7" singles met gewoon een a-kantje en een b-kantje
op Mercury en aanverwante labels vermeldden in de jaren 80 heel duidelijk EP op het inner label.
Het stond niet altijd op de hoes, maar wel op het inner label gedrukt. Is dat dan ook een EP?

Want de arbitraire regel zegt hier: als je kan aantonen dat er EP op de release staat is het een EP.

dazzler schreef:
Ik geef een mening en zoek naar criteria, musician.

Als je alle singles toelaat op een site, wordt het 'n bos waardoor je de bomen niet meer ziet.
Bereid je maar voor op een heel eindje naar beneden scrollen, voor je bij de reguliere albums
terecht komt (...)

Ja, maar dat is een kwestie van organiseren. Je kunt per artiest misschien tabbladen invoeren, voor albums, singles en wat er nog meer valt te bedenken. Muziek dvd's.

Het liefst wil ik af van discussies als wat mag er wel en niet op de site terwijl het enige criterium zou moeten zijn dat het een geluidsdrager is.

Er wordt openlijk getwijfeld aan het nut van sommige forums en dus ook de vraag of ze wel of niet thuishoren op de site. Ik vind ze ook lang niet allemaal even leuk, maar realiseer mij wel dat daar natuurlijk verschillend over wordt gedacht. Je kunt geen site alleen naar je eigen inzichten inrichten, zonder anderen ruimte te geven om er wat van te maken zodat zij zich er ook thuisvoelen.

En dat is het dillemma. Hoe beperkter je het inricht, hoe minder liefhebbers er op af komen. Hoe breder gemaakt, hoe meer.

musician schreef:
Het liefst wil ik af van discussies als wat mag er wel en niet op de site terwijl het enige criterium zou moeten zijn dat het een geluidsdrager is.

Jordy schreef:
MusicMeter is opgezet en bedoeld als site waar albums beoordeeld en bediscussieerd kunnen worden, niet als site waar je complete discografien kunt raadplegen.

Aan Jordy zal het niet liggen. Die is hierin erg duidelijk.

titan (crew)
dazzler schreef:
Ik kan de specifieke criteria voor ep's en singles niet vinden.

Ik wel en ik quote: singles mogen er alleen op als deze tenminste 3 non-albumtracks bevatten. Remixen en liveversies tellen we hierbij niet mee (staat onder Toevoegen). Criteria voor EP's zijn er niet, want een EP mag altijd op de site.

Criteria voor ep's zijn er niet???

Wie bepaalt dan of iets een ep is en geen single of mini-album?
Het moet op de hoes staan, dacht ik. En dat vind ik nu net te arbitrair.
Staat het er niet op: pech. En staat het er wel op en het betreft één enkel nummer,
live versies en remixen inbegrepen mag het wel. Niet helemaal terecht vind ik dus.
Vermeldt de officiële site dat het om een ep gaat: hij mag. Heeft de artiest
geen officiële site of wordt het niet vermeld op de site: pindakaas.

Had je die info gevonden door op de link criteria voor ep's en singles te klikken?
Ik niet. En hoewel er geen criteria voor ep's zijn, zeg je, suggereert die link dat anders wel.

(even een algemene indruk tussen haakjes)

Waarom loopt men hier zo gauw om de opgesomde argumenten heen.
Heel frustrerend in een discussie. Je plaatst een heel betoog waarin je wikt en weegt,
criteria aftast en argumenten op tafel brengt. Om dan te zien dat mensen inpikken
op een detail en daarmee de discussie verleggen of helpen doodbloeden.

dazzler schreef:
Had je die info gevonden door op de link criteria voor ep's en singles te klikken?
Ik niet. En hoewel er geen criteria voor ep's zijn, zeg je, suggereert die link dat anders wel.

Je komt daar wel via die link, je moet alleen een regel omhoog scrollen. Ik zal eens kijken of ik naar een kopje hoger in die tekst kan linken, dat maakt het iets duidelijker.

Okee, da's duidelijk. Ik moet beter kijken.

Staat er ook ergens wat over wanneer een ep een ep is?
Of zijn we wat dat betreft echt afhankelijk van het bestaan van een bron online?

Extended play - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Nogmaals: het concept ep is achterhaald. Ik denk dat het verstandiger is
om de criteria niet langer te baseren op het etiket ep, maar gewoon singles toe
te laten vanaf 3 non album tracks of vanaf een bepaalde speelduur (bijvoorbeeld 15 minuten).
Uiteraard blijft de regel dat remixen en live versies niet als extra track gelden bestaan.

Ep's met maar 1 track en een handvol remixen glippen door de mazen van het huidige systeem
en zaaien verwarring. Ze ontsieren de site zelfs. Gewoon omdat er ep op de hoes staat.
Een term die in het CD tijdperk anders gebruikt werd dan in de jaren 60.

Dat zou ik duidelijker vinden als regel.

Desalniettemin blijft het jammer voor de New Order discografie dat uitzonderingen niet zijn toegestaan.
Sommige bands hebben voldoende status vind ik om uitzonderingen op de regel te overwegen.

En in de marge van de discussie:

Mini-lp - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Zowel ep als mini-lp zijn begrippen uit het vinyl tijdperk en moeilijk te handhaven sinds de CD.

Zephyr
Wanneer heeft een band of artiest voldoende status ? Ik denk als daaraan togegeven wordt, het hek van de dam is. Want wat de één vindt, kan de ander dan weer tegenspreken.

Tja, het blijft allemaal niet makkelijk.

Voor de rest wil ik trouwens gewoon eens melden dat ik erg veel waardering heb voor mensen die albums/EP's e.d toevoegen . Of ze nou legaal zijn of niet.

Ik zou er nog aan willen toevoegen: sinds releases via internet staat de hele notie albums sowieso ter discussie.

Van het laatste album van Adele(21) bestaan 3 gelijktijdige releases en Piet Platenbaas hoopt dat wij kopers gek genoeg zijn om ze alle 3 te willen kopen (vanuit H3 gedacht). Depeche Mode (of liever gezegd hun platenmaatschappij) maakt het wat dat betreft nog bonter: digitale (download) relaeses variërend per regio en het remix album in een 1 cd of 3-cdversie.

Overigens voorspel ik dat het album als cd een andere ratio gaat krijgen: via abonnement of als milestone-based release - en dan zullen er meerdere milestones van een album verschijnen - waarbij het album steeds anders en uitgebreider wordt. De echte H3'ers (hebberds) zullen dan wel alle releases willen hebben en kunnen dan een album zien evolueren. Er zullen ook al vroeg - bewust - releases van de grotere bands 'gelekt' worden, als een soort teaser.

titan (crew)
dazzler schreef:
Sommige bands hebben voldoende status vind ik om uitzonderingen op de regel te overwegen.

Sorry, maar dat vind ik echt grote lulkoek. Toevoegingscriteria moet je omwille van de duidelijkheid en eenduidigheid juist zoveel mogelijk objectiveren.

dazzler schreef:
Ep's met maar 1 track en een handvol remixen glippen door de mazen van het huidige systeem en zaaien verwarring. Ze ontsieren de site zelfs. Gewoon omdat er ep op de hoes staat.

Dat snap ik niet, een EP is een EP of er nou 1 of 10 nummers op staan. Dat een EP in de loop van de tijd een andere vorm, betekenis of inhoud heeft gekregen is irrelevant. Als de band zelf of de platenmaatschappij zegt dat een release een EP is, is het een EP. Simpel zat. Dan kunnen we wel vinden dat hij niet aan de klassieke criteria voldoet, maar het is en blijft een EP. Een speelfilm van 53 of 741 minuten is ook een speelfilm, ook al is de duur afwijkend van wat gangbaar is (of was) voor een speelfilm.

dazzler schreef:
Ik denk dat het verstandiger is om de criteria niet langer te baseren op het etiket ep, maar gewoon singles toe te laten vanaf 3 non album tracks.

Singles met minimaal 3 non album tracks mogen al jaren op de site, dit is al lang en breed gangbaar beleid. Een EP mag (ongeacht het aantal tracks) ten alle tijden op de site. Het is aan de toevoeger om te bewijzen dat het inderdaad een EP is.

De toevoegingscriteria zijn helemaal niet duidelijk.
Dat probeer ik nu al een aantal posts aan te kaarten.

Een EP is een EP omdat het erop staat of omdat een platenfirma het zegt.
Dat de betekenis van EP doorheen de tijd veranderd is, vind jij dus niet relevant.
Dat de ene firma of groep een release een EP noemt, en een andere niet is irrelevant.

Dus de willekeur van de platenfirma of de band is het criterium. Van lulkoek gesproken.
Zetten we vanaf nu alle singles erop waarop EP gedrukt staat. Zullen we?
Laten we alvast beginnen met deze EP van Dire Straits uit 1982.

Private Investigations / Badges, Posters, Stickers, T-Shirts (1982)

Op mijn 7" vinyl (Nederlandse persing) zegt platenfirma Vertigo dat het een EP is.

Confusion EP
Confusion EP
Confusion EP

Gelukkig heb je ook medestanders, dazzler.

Goed voorbeeld van wat ik bedoel, reptile.

Het begrip ep is zo dubbelzinnig dat de willekeur heerst.
Zowel bij bands, platenfirma's, muziek- en verkoopssites.

Maar goed, niet iedereen deelt die mening.
En lulkoek en irrelevant vind ik strenge begrippen.

Als men objectieve criteria wil hanteren,
laat men het ep zijn van een release niet afhangen
van wat een firma of band er zelf toevallig van vindt.

En ik schrijf bewust "toevallig" omdat er geen duidelijke definitie van ep meer bestaat.

Ik denk dat je laatste zin eigenlijk direct de reden aangeeft waarom het hier aan de fabrikant of band overgelaten wordt wat het is. Gezien alle verwarring rondom wat een EP is lijkt me dat dan ook weer geen gek standpunt. Je moet tenslotte toch íets verzinnen om een grens te stellen: de maker bepaalt.

Tja, toch blijf ik het jammer vinden dat men onder bepaalde voorwaarden
(3 non album tracks) singles blijft toelaten en anderzijds een onderscheid wil maken
tussen singles en ep's. Wanneer een single mag is duidelijk, dat criterium bepaalt de site zelf.
Over een ep blijft de site vaag. Of het een ep is wordt dan aan de firma of band overgelaten.

Sommige firma's en bands malen niet om het onderscheid tussen ep of single.
Andere dan weer wel. Ik blijf het allemaal verwarrend, jammer en arbitrair vinden.

Volgens mij laat men singles op de site toe (3 non album tracks)
omdat er sinds de CD heel wat singles met meer dan 2 nummers verschenen
die door de artiest of de firma toch niet als een ep beschouwd werden.

En dan schrijft titan dat het feit dat men het begrip ep doorheen de tijd anders is gaan invullen
totaal irrelevant is in de discussie. Dat lijkt me dus echt niet het geval. Ofwel laat men singles
onder geen enkele voorwaarde meer toe en plaatst men enkel ep's. Ofwel herdefinieert men
wanneer een plaat van beperkte speelduur er op kan (los van de begrippen single of ep).

Lijkt me duidelijker dan hoe het nu is.

De regels zijn:
- Alle EP's mogen erop*
- Singles mogen er NIET op, tenzij ze minimaal 3 non-album tracks hebben

* iets wordt als EP beschouwd als fabrikant of artiest het als EP uitbrengt.

Heb ik nog een leuke:
De single With or Without You van U2 werd in februari 1987 uitgebracht met daarop 3 nummers die nooit eerder werden uitgebracht (waaronder dus With or Without You). The Joshua Tree kwam de maand daarna pas uit. Op het moment van uitkomen mocht de single dus op de site. Mag hij er nu op?

En wat doet deze er eigenlijk op?

reptile71 schreef:
Heb ik nog een leuke:
De single With or Without You van U2 werd in februari 1987 uitgebracht met daarop 3 nummers die nooit eerder werden uitgebracht (waaronder dus With or Without You). The Joshua Tree kwam de maand daarna pas uit. Op het moment van uitkomen mocht de single dus op de site. Mag hij er nu op?

Ja, er staan wel meer van dat soort gevallen op de site. Maar het is voor de duidelijkheid wel handig om even releasedata mee te sturen met je toevoeging.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.