MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
Mij persoonlijk maakt het weinig uit welke albums we wel of niet toelaten. De meerderheid beslist. Maar wat ik wèl heel belangrijk vind, is dat regels eenduidig zijn. Zodat we niet steeds discussies hoeven te voeren, en dat het toevoegen hanteerbaar blijft. Titan en Jordy hebben dat goed verwoord, vind ik.

Jordy schreef:
Dan is er natuurlijk de vraag wat een (mini-) album is en wat niet. Een vraag waar ik lang niet altijd antwoord op heb. Ik vind het voornaamste dat er duidelijke regels zijn die consequent gehanteerd kunnen worden, zodat het beheren van deze site beheersbaar blijft voor een paar vrijwilligers in hun vrije tijd. Dat daarmee een paar vervelende gevallen ontstaan, die voor het gevoel misschien niet kloppen, vind ik daarbij ondergeschikt.

Ik begrijp best de wrevel over sommige albums die gevoelsmatig ten onrechte van de site worden geweerd, of toegelaten. En toch, als we vinden dat singles niet op de site horen en EP's wel, is daarvoor een eenduidige regel nodig.

Misschien mis ik iets, maar in de discussie tot nu toe lees ik geen voorstel voor een nieuwe regel die minstens zo objectief is als de huidige. Het gaat vooral over hoe arbitrair het begrip EP wordt gehanteerd in de muziekindustrie. Klopt allemaal, maar weet iemand een list die beter is dan de huidige?

Svendra schreef:
Misschien mis ik iets, maar in de discussie tot nu toe lees ik geen voorstel voor een nieuwe regel die minstens zo objectief is als de huidige. Het gaat vooral over hoe arbitrair het begrip EP wordt gehanteerd in de muziekindustrie. Klopt allemaal, maar weet iemand een list die beter is dan de huidige?
dazzler schreef:
Extended play - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Nogmaals: het concept ep is achterhaald. Ik denk dat het verstandiger is
om de criteria niet langer te baseren op het etiket ep, maar gewoon singles toe
te laten vanaf 3 non album tracks of vanaf een bepaalde speelduur (bijvoorbeeld 15 minuten).
Uiteraard blijft de regel dat remixen en live versies niet als extra track gelden bestaan.

Dat zou ik duidelijker vinden als regel.

Laat ik het nog eens anders proberen.

Geluidsdragers met beperkte speelduur (singles, ep's en mini-albums)
mogen op de site van zodra ze minstens 4 verschillende songtitels tellen.
Een alternatieve versie van dezelfde titel wordt niet als aparte track geteld.

Tellen ze minder dan 4 titels (wat bij sommige ep's en mini-albums mogelijk was)
dan moet de totale speelduur langer zijn dan 14 minuten (wat doorgaans het geval is).
Een alternatieve versie van dezelfde titel wordt niet in de totale speelduur meegerekend.

Zo worden de meeste gewone singles (met a en b-kantje) uitgesloten.
Zo worden alle cd singles met meer dan twee bonustrack toegelaten.

Ah, je hebt gelijk: jouw voorstel gaat uit van objectieve criteria. Dus daar kunnen we het serieus over hebben, wat mij betreft.

Objectief?

dazzler schreef:
Zo worden de meeste gewone singles (met a en b-kantje) uitgesloten.
Zo worden alle cd singles met meer dan twee bonustrack toegelaten

Het is pure discriminatie van tijd.

Het betekent ruim baan voor de periode vanaf halverwege de jaren '80 en een schoffering van de tijd daarvoor, toen een single met A en B kant het gebruik was. En ondanks het feit dat deze periode voor veel mensen voor memorabele muziek heeft gezorgd, zou het één nummer te weinig zijn om aan het 'nieuwe' criterium van musicmeter te voldoen.

Terwijl aan de andere kant de meest onbekende cd singles (en daar zijn er heel veel van want de verkoopcijfers zijn met de komst van de cdsingle bepaald niet gestegen) ruim baan gaan krijgen.

Als je de discussie start, vind ik prima, maar laten we dan wel er voor zorgen dat er inderdaad aan objectieve criteria wordt voldaan. En dus: alle geluidsdragers.

titan (crew)
Dazzler, ik vind tijdsduur ook een slecht criterium. Als je dat in je voorstel weglaat kom je uit op criteria zoals ze nu ook min of meer luiden. Ik zie de toegevoegde waarde van jouw voorstel t.o.v. de huidige regels dan ook niet (je wil de "willekeur" van de platenmaatschappij - wie ben jij om de platenmaatschappij tegen te spreken dat hun EP geen EP is? - vervangen door de willekeur van tijd). Laten we niet de hele boel op zijn kop gooien omdat sommigen vinden dat enkele releases van hun favorieten nu niet op de site mogen. Niemand ontkent dat de huidige regels niet arbitrair zijn, maar ik heb nog steeds geen beter en praktisch hanteerbaar alternatief voorbij zien komen.

Niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien, want ik heb me al lang uit deze discussie teruggetrokken (in het besef dat dit meer een site is voor discussie en OHK dan voor serieus verzamelen; zeg maar de H3-fanaat - Het Heilige Hebben ).

Hoe moet ik een release deze dan beschouwen? 2 tracks slechts en één kant 45 rpm, andere 33. En zijn die albums van Mike Oldfield dan eigenlijk niet verschrikkelijk lange (en saaie imo) singles?

titan schreef:
Dazzler, ik vind tijdsduur ook een slecht criterium.

Heel erg mee eens. Het beste is gewoon uitgaan van hoe een label/artiest het ding noemt. Er zijn EP's van drie kwartier en er zijn full-lengths van tien minuten.

Zephyr
dazzler schreef:
Want de arbitraire regel zegt hier: als je kan aantonen dat er EP op de release staat is het een EP.

Kijk eens wat ik (per ongeluk) vond :

klik

soms worden er wel eens oude koeien uit de sloot gehaald ......

Sir Spamalot (crew)
Ik heb een vraag voor de crew betreffende Testament - Live at Eindhoven '87.

In 1987 kwam dit (overigens legendarisch) optreden uit op EP in 1987 met 5 nummers.
In 2009 kwam dan het volledige optreden uit op album met 10 nummers én andere hoes.
Ik verwijs tevens naar mijn bericht hierover.

Dien ik de 2009-versie toe te voegen als nieuw livealbum of vermeld ik de bijkomende nummers als bonustracks bij de EP?

Sir Spamalot schreef:
Dien ik de 2009-versie toe te voegen als nieuw livealbum of vermeld ik de bijkomende nummers als bonustracks bij de EP?
Het nieuwe album kun je moeilijk beschouwen als een andere versie van de EP (het is immers een ander albumtype). Het lijkt me dus juist om de 2009 versie als nieuw livealbum toe te voegen.

Sir Spamalot (crew)
Okelidokeli, ik begin eraan. Thanks!

Edit: Daar is 'em, daar is 'em: Testament - Live at Eindhoven '1987 (2009)

Sir Spamalot (crew)
Ik ga nog een keer moeten lastig zijn, albums met heropgenomen versies van oude nummers, horen die thuis onder de reguliere albums of onder de verzamelaars? Ik geef twee voorbeelden:
Testament - First Strike Is Deadly (2001)
Tokyo Blade - Night of the Blade ... the Night Before (1998)
En nu ga ik stoppen met zagen voor de rest van het weekend .

titan (crew)
Dat is een regulier album, omdat het gaat om nieuwe versies. Zie ook bijvoorbeeld Daan - Simple (2010)

Sir Spamalot (crew)
Duidelijk. Bedankt, titan!

Zephyr
Deze verzamelaar van de Rolling Stones staat nog niet op de site.

Iemand die hem wil toevoegen ?

Deze ook niet toch?

Wil iemand aub opnieuw de vinyl hoes plaatsen

Kate Bush - Hounds of Love (1985)

Images for Kate Bush - Hounds Of Love - discogs.com

Ja hoor, ik blijf maar op CD hoezen stuiten op plaatsen waar ik het vroeger anders en juist zag.

En is er niemand die de door mij ingestuurde toevoeging van New Order wil behandelen.
Weet je nog wel, de Everything's Gone Green 12" single met 3 non album tracks.

Zephyr
@R71 : ja, je hebt gelijk. maar die zit niet in mijn collectie, dus vandaar dat ik die vergat

En nog meer over de Stones : bij dit album staat niet de originele hoes afgebeeld.

dazzler schreef:
Wil iemand aub opnieuw de vinyl hoes plaatsen

Kate Bush - Hounds of Love (1985)

Images for Kate Bush - Hounds Of Love - discogs.com

In 1985 is zowel de vinyl versie als de cd versie uitgekomen. Kun je aantonen dat de vinyl versie eerder was? Anders zie ik geen reden om het hoesje te vervangen.

Nieuwe hoezen plaatsen kan je zelf doen door een wijziging door te geven (nieuwe hoes dus uploaden) en er een reden bij te zetten / linkje mee te sturen.

Op discogs staan alleen maar UK, US en Japanse versies van een cd uit 1985 van Hounds of Love, misschien kunnen we daarom in dat geval toch die LP-hoes wel neerzetten, Svendra: deze versie

@Reptile71, ik vraag me echt af of ik alle hoezen die ik zelf ooit ter correctie doorgaf
en die daarna weer gewijzigd zijn dan echt nog eens moet corrigeren. Een mens blijft bezig.

@Svendra, ik begrijp je redenering niet over gelijktijdig verschijnen van vinyl lp en cd.
Iedereen weet toch dat het artwork van de eerste generatie cd's heel vaak een goedkope
adaptie van het originele vinyl artwork inhield, zowel wat hoes als boekje betreft.

Als dat het nieuwe criterium is, vind ik dat heel jammer.
Kiezen we bij gelijktijdige release dan voor het aangepaste CD artwork?
Ik zie dus wel reden om dat hoesje te vervangen.

Hounds of Love - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik lees op de wiki van MusicMeter ook dat wikipedia niet als betrouwbare bron wordt ervaren.
In veel gevallen volgens mij correcter dan rateyourmusic en soms ook discogs waar fouten
opduiken omdat gebruikers zelf die info plaatsen en ze niet altijd gecontroleerd wordt.
Voor info over releasedata bijvoorbeeld is wikipedia erg betrouwbaar volgens mij.

dazzler schreef:
@Reptile71, ik vraag me echt af of ik alle hoezen die ik zelf ooit ter correctie doorgaf
en die daarna weer gewijzigd zijn dan echt nog eens moet corrigeren. Een mens blijft bezig.

Wat ik doe is op mijn harde schijf bij afbeeldingen een mapje bewaren met alle hoesjes die ik ooit ter correctie heb doorgestuurd. Dan is het in ieder geval maar een kleine moeite een hoesje weer terug te plaatsen mocht dat nodig zijn.

Svendra schreef:
Anders zie ik geen reden om het hoesje te vervangen.

Ik volg hier ook de redenering van dazzler. Het cd-hoesje is duidelijk een aangepast aftreksel van de lp-hoes.

Dat is een goed idee om hoezen die je zelf corrigeert te bewaren op je pc.
Alleen heb ik al die correcties een kleine tweetal jaren geleden via freddze gedaan.
Ik heb toen al mijn vinyl albums naast de site gelegd en gecorrigeerd waar nodig.

Soms als ik dan weer voorbij zo'n album kom, voel ik meteen of de hoes correct is
of niet echt klopt. Bij de hoes van Bush is het verschil tussen vinyl en CD erg miniem.
Vaak merk je het het aan de grootte van de letters. Vaak storend groot op een CDhoes.
Dit keer ging ik nav Greatest Hits of Kate Bush eerst aan mijn voorgevoel voorbij.

Maar toen ik vandaag weer eens keek, ben ik gaan checken of die hoes wel juist was.
Niet dus. Ik weet niet 100% meer welke hoezen ik wel of niet corrigeerde, maar het
zou me verbazen dat ik deze indertijd niet gecorrigeerd zou hebben.
Ik heb daar toen erg veel tijd in gestoken. Daarom ben ik er zo gevoelig aan.

Alle begrip voor. Ik ben ook nogal visueel ingesteld en steek er vaak best wat tijd in om hoesjes te verbeteren. Bij Scorpions bijvoorbeeld stonden bijna overal de cd hoezen met belachelijk grote letters op. Aangezien het bij mij meestal wel om minder populaire albums gaat heb ik gelukkig nog niet vaak meegemaakt dat het achteraf weer terug veranderd werd.

Ik corrigeer ook met regelmaat hoezen (ook ik zie graag de originele lp-hoezen erop). Denk dat het een nadeel is van musicmeter dat er tot in den treure gewijzigd kan worden, want zo blijf je soms inderdaad bezig. Misschien moeten crew/mods proberen wijzigingen van hoezen niet te snel goed te keuren, maar echt even checken of het geen wijziging naar iets fouts is. Maar ja, niet iedereen hanteert dezelde maatstaven, denk ik. Genoeg mensen die het geen lor interesseert als een release uit de jaren 70 erop staat met een hoesafbeelding met een cd-logo erop.

Met dat cd-logo erop heb ik ook al vele hoesjes gecorrigeerd.

En soms lijkt het wel alsof men bewust het slechtste plaatje dat op internet te vinden is eruit heeft gepikt om hier op de site te plaatsen.

Soms gaat de afbeeldingskwaliteit van de hoes boven de correctheid.
Dat heb ik al meermaals aangekaart. Een hoes wordt afgekeurd omdat ie
niet helemaal scherp is (voor mijn part terecht hoor), maar er wordt niet altijd gecontroleerd
of het ook de originele hoes betreft ... en dat stoort me net iets meer dan de kwaliteit.

Ik heb nu een goed programmaatje om hoezen te bewerken
en ik ga vanaf deze zomer eens een logboek bijhouden met wijzigingen.

dazzler schreef:
Niet dus. Ik weet niet 100% meer welke hoezen ik wel of niet corrigeerde, maar het zou me verbazen dat ik deze indertijd niet gecorrigeerd zou hebben. Ik heb daar toen erg veel tijd in gestoken. Daarom ben ik er zo gevoelig aan.

Je hebt al vaker aandacht gevraagd (en erkenning gekregen) voor hoesjes die foutief zijn gecorrigeerd nadat jij er werk in had gestoken. Je frustratie begrijp ik best.

Maar waarom nu die tam-tam over een hoesje waarvan nota bene niet eens zeker is dat jij het eerder hersteld hebt? Je had gewoon een correctie kunnen indienen.

Hounds of Love is hersteld.

dazzler schreef:
Ik heb nu een goed programmaatje om hoezen te bewerken
en ik ga vanaf deze zomer eens een logboek bijhouden met wijzigingen.

Ik heb een map met musicmeterhoesafbeeldingen op mijn pc met 893 files erin. (ok, wel vaak meerdere versies van één hoesafbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.