MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
JonnieBrasco
Door MusicMeter kwam ik aanraking met muziek uit de shoegaze-stroming die in de jaren '80 ontstond (met als pioneer-album misschien wel "Psychocandy" van The Jesus and Mary Chain). Shoegaze is een stroming die in het begin van de jaren '90 z'n hoogtepunt had; het is pop/rockmuziek die zich kenmerkt door dromerige gitaarmuren, opgewekt door de naar hun schoenen starende muzikanten.

Centraal in dit genre staat toch wel 'Loveless' van My Bloody Valentine. Zeer aparte, intense, kleurrijke muziek. Maar toch moet je er van houden. De ene keer vind ik het supergaaf, de andere keer denk ik van: Dit is toch niet helemaal mijn muziek.

De band "Ride" is dat zeker wel, deze maakt ook onderdeel uit van dezelfde shoegaze-stroming. Hun albums "Nowhere" en vooral "Going Blank Again" zijn echt voor mij. Een beetje in tegenstelling tot Loveless van My Bloody Valentine hoor je bij Ride behalve de gitaarmuren ook nog net zo duidelijk een bas en een drum en is de opbouw van de nummers iets 'normaler', waardoor het net iets toegankelijkere pop/rock is.

Omdat ik voorheen nog niet echt shoegaze-muziek kende, maar wel erg geïnteresseerd geraakt ben in wat er nog meer is in dit genre wat me aanspreekt behalve Ride, vraag ik me af wat ik nog meer mooie shoegaze-albums zou vinden. Heeft iemand tips?

Dit is een lijstje met shoegaze bands waarvan ik nu nog niet weet met welke ik moet beginnen: Lush, Chapterhouse, Slowdive, Catherine Wheel, Pale Saints, The Telescopes, Sianspheric, The Ecstasy of St. Theresa ...

Ik ken lang niet al die bands, maar vind Spooky van Lush een erg mooie plaat. Erg romantisch, erg verdrietig, maar dus wel mooi. Minstens net zo mooi is hun album Lovelife, maar die valt nauwelijks meer onder shoegaze te scharen.

titan (crew)
Ik zou zeggen dat de volgende albums een goede doorsnede van het genre geven en in de categorie aanrader vallen:

- Spooky van Lush
- Whirlpool van Chapterhouse
- Giant steps van Boo radleys (hoewel dat iets meer neigt naar psychedelische pop)
- Blow van Swallow
- In ribbons van the pale saints
- Just for a day van Slowdive
- The death of cool van kitchens of distinction
- Shot forth self living van Medicine

Ik zie Souvlaki van Slowdive als het ultieme Shoegaze album.

Sietse
Zeker slowdive luisteren, maar ook de modernere albums zijn erg goed. Luister vooral een naar Auburn Lull (cast from the platform uit 2004 en alone i admire uit 1998) Verder raad ik Mahogany met het album The dream of Modern day.
Over het algemeen zijn deze wat zweviger dan de meeste "oude" shoegazer (op slowdive na dan)

titan (crew)
Om ook wat recenters te noemen: A strangely isolated place van Ulrich Schnauss is een onmisbare plaat in dit "genre".

Sietse
Hmm zou ik niet echt shoegaze willen noemen, al is het er wel degelijk door geinspireerd...wel een zeer mooi plaat en wel degelijk een aanrader.

titan schreef:

Om ook wat recenters te noemen: A strangely isolated place van Ulrich Schnauss is een onmisbare plaat in dit "genre".

Vanwaar die aanhalingstekentjes Titan?

"Guitar" is ook het shoegazen waard. (zo heet de band, zoek die maar eens op met kazaa!)

Sietse
rzasa schreef:
(zoek die maar eens op met kazaa!)

:O

gebruik dan iets goeds

Ik zou van de Boo Radleys de albums Everything's Allright Forever en Learning To Walk willen aanbevelen. Deze laatste is een compilatie van hun drie eerste EP's, waarvan de eerste niet zo sterk is, maar de tweede en de derde dat ruimschoots goedmaken. Het nummer Tortoiseshell is wat mij betreft een van de beste quasi-MBV-nummers ooit. Ten tijde van Giant Steps hadden ze de shoegaze inderdaad al grotendeels achter zich gelaten (het is overigens wel hun meest ambitieuze en beste album).

Verder nog een aantal min of meer essentiële EP’s:
Chapterhouse – Mesmerise
Slowdive – In Mind (of gewoon de onlangs verschenen verzamelaar)
Telescopes – Celeste
Moose – eerste drie EP’s of compilatie Sonny & Sam (nog zo’n band die al snel de shoegaze heeft verlaten maar goede muziek is blijven maken)
vroege EP’s van (The) Verve.

Wat nieuwe shoegaze betreft zijn naast Auburn Lull ook Seven Percent Solution en Bethany Curve de moeite waard.

Ik kwam net deze link tegen:

http://www.shoegazeradio.com/

Misschien interessant voor sommigen hier.

tondeman
persoonlijk vind ik Ride met afstand de beste band. chapterhouse kan me ook wel bekoren, maar my bloody valentine en met name slowdive vind ik té ontoegankelijk.

paranoidandroid
tondeman schreef:

persoonlijk vind ik Ride met afstand de beste band. chapterhouse kan me ook wel bekoren, maar my bloody valentine en met name slowdive vind ik té ontoegankelijk.

Zo ontoegankelijk is Slowdive toch niet? Ride vind ik op een aantal nummers na een beetje saai klinken eigenlijk.

Sietse
tondeman schreef:

tondeman
tja ik weet niet of ontoegankelijk wel het goede woord is. De muziek doet me gewoon niets, ik heb het gevoel alsof ik iets mis. En dan met name met slowdive, my bloody valentine kan me nog wel bekoren. Trouwens, ik wil er wel even bij zeggen dat ik begrijp dat mensen het goed vinden, maar persoonlijk vind ik er niks aan.

En inderdaad, Ride word vaak aangeduid als dé shoegaze band by uitstek, maar eigenlijk zaten ze toch vaak behoorlijk over de grens met hun muziek. zeker op hun laatste 2 albums gingen ze steeds meer de kant op van sixties pop/ rock 'n roll met een ''modern'' jasje.

titan (crew)
Op hun laatste twee albums was Ride allang geen shoegazeband meer.

fastpulseboy
vandaag even naar clipje gekeken van the pale saints.....

owh wat een heerlijk nummer is throwing back the apple...

clipje is hier te zien

http://www.4ad.com/palesaints/video/throwing-back-the-apple-file/

Door wie is Spooky van Lush geproduceerd? Jawel, door Robin Guthrie, de godfather van de shoegaze.
My Bloody Valentine en Slowdive noemen niets voor niets Cocteau Twins als hun grootste inspiratiebron.
De EP's Echo's in a Shallow Bay en Aikea Guinea zijn echte aanraders in dit genre.

fastpulseboy
Premonition schreef:
Door wie is Spooky van Lush geproduceerd? Jawel, door Robin Guthrie, de godfather van de shoegaze.
My Bloody Valentine en Slowdive noemen niets voor niets Cocteau Twins als hun grootste inspiratiebron.
De EP's Echo's in a Shallow Bay en Aikea Guinea zijn echte aanraders in dit genre.

ga ik die ook eens proberen

Loop is ook erg goed vind ik.. psychedelisch in elkaar vloeiende shit.
Swervedriver is ook een van mijn favorieten, naast Ride en MBV (wat hemels is!)

Ik zie veel de naam Ride vallen. Hebben die niet een nummer gemaakt met een titel van All you leave behind of iets in die richting.. Was een geweldig vrij lang nummer.
Als dit een beetje representatief is dan is het een zeer interessant bandje.

titan (crew)
Je bedoelt vast Leave them all behind, een nummer van ruim 8 minuten.

Ja dat is hem. Was waarschijnlijk iets in de War met U2. Heb hem vandaag nog even beluisterd op zo'n Indieverzamelaar. Zit trouwens een geweldige baslijn in.

fastpulseboy
Black Adder schreef:
Ja dat is hem. Was waarschijnlijk iets in de War met U2. Heb hem vandaag nog even beluisterd op zo'n Indieverzamelaar. Zit trouwens een geweldige baslijn in.

jaaaaaaaaaaa is een briljant nummer.........

Wellicht interessant voor mensen die de muziek van MBV kunnen waarderen (wie niet eigenlijk?) is de band A Sunny Day in Glasgow. Verwacht geen wereldalbum, niet alle nummers zijn even sterk, maar zo voor tussendoor wel aardig. Ik zou ze willen omschrijven als een vrolijk bakje herrie. Zie maar wat je er mee doet.

A Sunny Day in Glasgow

titan (crew)
Iedereen die MBV weet te waarderen moet beslist ook eens naar het album October language van Belong luisteren.

fastpulseboy
titan schreef:
Iedereen die MBV weet te waarderen moet beslist ook eens naar het album October language van Belong luisteren.

idd

dat is een erg mooie plaat!

Sietse
sluit ik mij bij aan...ik moest trouwens ook heel vaak aan fennesz en tim hecker denk bij het beluisteren van die plaat...

Mijn tip voor de dag: Hydroplane, australische indie pop met een erg grote invloed uit de shoegaze hoek...sjek uit die sjit

Misschien kunnen we een mooie shoegaze list maken met ze allen! Ik Trap af, vul maar aan!

My Bloody Valentine
Ride
Slowdive
Swervedriver
Galaxie 500
Cocteau Twins
Medicine

Woutt
Check zeker ook Astrobrite - Pinkshinyultrablast!!

Het vervolg op Loveless voor mij. Deze gaat denk ik ook richting de 5 sterren.

net toegevoegd trouwens..

Gast
geplaatst: vandaag om 00:02 uur

geplaatst: vandaag om 00:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.