MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
Wha, wat zeg je me nou?

*gaat zoeken*

Woutt
Mocht je het niet kunnen vinden, kom dan even op soulseek..

ik had het binnen 5 min
lang leve oink.

Sjonge, ze hebben hier "muren van gitaarnoise" wel heel letterlijk genomen. Zo dik als de Chinese Muur!

djeffibrelich
In Genres > Overigen > Shoegaze/Dreampop:

ik vind dat het wel tijd is voor een topic over dreampop en shoegaze muziek aangezien ik toch wel een aantal liefhebbers van deze genress heb gespot op mume

titan (crew)
Zo'n topic is er anders allang hoor.

Ik vind het wel mooie muziek, maar ik zit er nog niet helemaal in.

Wat zijn nu *de* klassiekers die het genre definieren en je (dus ) moet hebben? Laten we strict zijn en niet alle platen opnoemen die je kent.

Deze twee horen er in ieder geval bij, volgens mij:

My Bloody Valentine - Loveless
Ride - Nowhere

fastpulseboy
Helemaal goed...
Ik vul aan

Ride - Nowhere
Slowdive - Souvlaki
Lush - Spooky

Ride - Nowhere
Slowdive - Souvlaki
Lush - Spooky
Curve - Doppelgänger
Swervedriver - Raise

titan (crew)
Ride - Nowhere
Slowdive - Souvlaki
Lush - Spooky
Curve - Doppelgänger
Swervedriver - Raise
Chapterhouse - Whirlpool
Slowdive - Just for a day
Pale saints - The comforts of madness
Kitchens of distinction - Strange free world
Astrobrite - Pinkshinyultrablast
The boo radleys - Giant steps
Engineers - Engineers
Moose - Sonny & Sam
Swallow - Blow
Lilys - In the presence of nothing

Ik houd het even bij deze lijst, ben ik wel zoet mee (ken er pas 3 albums van).

Kid A(cid)
Pygmalion van Slowdive vind ik prachtig (die luiser ik nu ook), Loveless van MBV is mijn all-time favourite album. Misschien dat de shoegazing liefhebbers het album Leisure van Blur ook eens moeten checken. Shoegazing gitaarwerk wordt gekoppeld aan Madchester ritmes. Vooral Sing is een geweldig nummer.

fastpulseboy
ik ben een erg grote voorstander van leisure hahaha meer reclame voor die plaat!
Maar sing is eigenlijk een b-kantje...op de re-release hebben ze em eropgezet...

djeffibrelich
titan schreef:
Zo'n topic is er anders allang hoor.

als ik geklikt had op rock en andere gitaarmuziek had ik dat geweten
en ik maar denken dat ik een nieuwe topic had gestart

djeffibrelich
heeft iemand het album echodrone van skywave al genoemd?beinvloed door psychocandy van the jesus and mary chain.
zijn er uberhaupt mensen die het album psychocandy een shoegaze album vinden?

hmmm... Ik was al een tijdje fan van My Bloody Valentine en Ride, maar wist niet dat dit als genre bestond.
ik herken veel van mijn muzieksmaak in shoegaze, maar ik neig toch meer naar iets meer mainstream. Als we dan toch lijstjes aan het maken zijn; meer mainstream, maar waarschijnlijk wel beïnvloed door Shoegaze:

Dandy Warhols (1e en 2e album)
Brian Jonestown Massacre
Blur (alle nummers behalve de singles)
Black Rebel Motorcycle Club
Spiritualized

iemand nog aanvulling?

tondeman
Eerste album van The Legends genaamd ''Up against the Legends".

djeffibrelich
spiritualized zijn geweldig maar ik zou ze eerder in de dreampop categorie plaatsen vanwege het ontbreken van feedback-gitaar.

djeffibrelich
Bij The Cure - Disintegration (1989):

juist wel perfume.
disintegration is eigenlijk de eerste dromerige-rock plaat van the cure.
mischien niet een echt origineel geluid omdat de cocteau twins zo'n beetje hetzelfde al jaren deden maar zeker wel een nieuwe stap voor the cure.
zoals orbit al zei is dit een inspiratie-bron geweest voor het shoegaze-genre waar het dik tegaan zit.

Djef je spreekt jezelf wel tegen in je bericht. Niks nieuws omdat Cocteau Twins het al deden... zij zijn dan ook eigenlijk de inspiratie-bron voor het shoegaze-genre toch? Enige wat ik nu doe is je woorden chronologisch vertalen.

Anywayz... niemand deed het ooit zo mooi als The Cure met Disintegration!

djeffibrelich
deze plaat van the cure EN de cocteau twins hebben beiden heel wat shoegaze bandjes geinspireerd.
en ik zou er eigenlijk niet van opkijken als the cure zelf de mosterd van de cocteau twins vandaan hebben gehaald.

Ik denk dat met name het niveau van uitvoeren hier de doorslag geeft inderdaad reptile! Dreampop op het allerhoogste niveau!
Met het nummer The Kiss en met name de plaat Faith hoor je ook al die invloeden terug waar bands als My Bloody Valentine en Ride veel weg van hebben. Maar Gunthrie en zijn Cocteau Twins zijn zonder twijfel de instigatoren der shoegaze! Dat is helemaal correct.

The Cure heeft met Disintegration het beste van alles bij elkaar geraapt, dit geperfectioneerd en overgoten met een heerlijk dromerig, maar toch bombastisch sausje en daarmee een geniaal album afgeleverd...
Luister ook eens naar Atmosphere van Joy Division... uit 1980 dus nog voor de eerste Cocteau Twins... ook zeer dromerig en een voorloper van shoegaze misschien?

De Cocteau's komen inderdaad ook niet uit de lucht vallen. Maar dat gitaargeluid van Guthrie is wel erg markant en veel geimiteerd. Daar kreeg de shoegaze pas echt vorm.

Cocteau Twins zijn hoe dan ook uniek in hun soort.

djeffibrelich
het is een genre dat gewoon duidelijk door de jaren heen vanuit de new wave ontstaan is.
robin van de cocteau's is zeker wel een belangrijk persoon geweest voor de vele shoegaze-gitaristen.
iemand die het net als kevin shields meer van zijn stomp-boxes waarmee hij een dromerig sfeertje creerde moest hebben dan zijn spel-vaardigheden.

titan (crew)
Ik vind dat er toch een duidelijk verschil is tussen new wave en shoegaze. De cocteau twins hebben met allebei te maken, maar de Cocteau twins ten tijde van Garlands is toch duidelijk andere koek dan de Cocteau twins ten tijde van bijvoorbeeld Blue bell knoll. In shoegaze ligt de nadruk op massieve gitaarmuren en sixtiesmelodiën, een heel verschil met new wave derhalve.

Een band die hier in deze laatste discussie nog niet genoemd is The Jesus & Mary Chain? Nochtans, wat mij betreft althans, samen met Cocteau Twins zowaar de UITVINDERS van de shoegaze. En dan vooral met dit album!

Bands als Ride, My Bloody Valentine, Slowdive etc... allemaal zijn ze beïnvloed door Psychocandy van TJ&MC

tondeman
Wat mij betreft ook één van de belangrijkste invloeden, (misschien wel de belangrijkste. Of, belangrijkste... meest aanwijsbare liever. Samen met Sonic Youth dan).
En toch ook even Spacemen 3 noemen (heb ze toevallig opstaan) die een speciale plaats hebben vind ik. Misschien een beetje een in-directe invloed, maar veel shoegaze bands visten toch al uit een ruime poel met veel gekke visjes.
Maar dat vind ik een erg uniek bandje - zeker voor die periode - met een mix van (soms) zware psychedelia en redelijke gitaarmuren van tijd tot tijd.

Hmm... lastig blijf ik het vinden om voor dit genre echt duidelijke invloeden te noemen. J&MC en SY zijn wel duidelijk dan, maar als ik hun muziek luister hoor ik enkel aanknopingspunten naar shoegaze.
Misschien MBV toch aanduiden als dé invloed? Samen met de VU ofcourse

titan (crew)
In zijn algemeenheid worden de Cocteau twins en My bloody valentine als de belangrijkste invloeden genoemd. In hun begintijd werd MBV trouwens als een Jesus & Mary Chain-kloon bestempeld.

djeffibrelich
het vershilt ook een beetje per shoegaze band wat de invloeden zijn.

bij ride bijvoorbeeld is het meer een mix tussen psychelische sixties pop en de bekende wall of sound terwijl het bij slowdive meer richting cocteau twins gaat.

curve die gooiden er dan ook nog wat dance en industrial invloeden tegenaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.