MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
Cocteau Twins, onbetwistbaar. Zowel qua tijd als qua gitaarsound. Daarna hebben The Jesus & Mary Chain de boel wat noizier gemaakt en zijn er met Ride en MBV ook wat meer sixties invloeden bijgekomen. Maar het startschot kwam van Rob Guthrie, die overigens een erg goede gitarist was en niet maar wat op technieken leunde zoals hiervoor wordt gesuggereerd.

djeffibrelich
guthrie was zonder twijfel de eerste die met dat kenmerkende gitaargeluid kwam.

maar ik dacht dat ik toch ooit ergens las dat ze zeiden dat guthrie in de beginjaren van de band niet zo'n goede gitarist was.

maar ja wat is een goede gitarist?
guthrie had gewoon zijn eigen stijl en eigen techniek en hij is gewoon het perfecte voorbeeld van een experimentele gitarist, iemand die waarschijnlijk vooral bezig was met het zoeken naar nieuwe geluiden voor de gitaar.

overigens is hij zelf ook best bescheiden over z'n eigen kwaliteiten.

'' I stopped being a proper musician. I came from punk rock, and I got into music when punk rock came along, and one of the things I forgot to do was to play properly. I found myself with all these ideas, but I just had my imagination I guess. I wanted my guitar to sound different from the way a regular guitar sounds, I guess. I just played to my limitations as a musician. I would like to be different, but everything I touch sounds like me.''

link van de interview
http://www.regenmag.com/ind...

maar goed, niet dat ik hier het laatste woord wil hebben orbit.
ik vind het gewoon leuk om info uit te wisselen over dit interresante genre.
maar nu kunnen we wel een eind breien aan de hele discussie want wat mij betreft dekt je laatste bericht de lading volledig.

djeffibrelich
voor de liefhebbers komt er ook een documentaire aan

http://www.pitchforkmedia.c...

Guthrie leerde zichzelf grotendeels het gitaarspel aan, maar dat hebben andere "hele grote gitaristen" ook al gedaan voor hem. Dat wil dus niet zeggen dat je slecht bent, maar dat je geen klassieke scholing op dat gebied hebt genoten. Dit is echter ook zelden een garantie voor een groots gitarist, de meeste klassiek geschoolde gitaristen zijn maar zeer beperkt van waarde geweest voor de rockmuziek

djeffibrelich
voor thirdeyedcitizen hier een clipje van een nummer van het album ''star'' van teenage filmstars , een net zo mooi meestwerkje als ''loveless''.

Anderen die dit niet kenden willen dit nu vast ook hebben. Ik ben in ieder geval erg benieuwd geworden. Bedankt.

Voor de mensen die Skywave en Jesus & The Mary Chain kunnen waarderen.

De gitarist van Skywave heeft een nieuwe band: A Place To Bury Strangers. Gaat op dezelfde weg door als Skywave.

Zeker aan te raden.

Via The Crow soundtrack op zoek gegaan naar Medicine. En nu The Buried Life aan het luisteren. Mooie muziek.

"Voor de mensen die Skywave en Jesus & The Mary Chain kunnen waarderen"

Ik neem aan dat hier The Jesus and Mary chain bedoeld werd? Verder is de betreffende band wel erg vet, maar niet te vergelijken. Erg grote noisebak met een klein industrial tintje.

Medicine ken ik inderdaad alleen van The Crow. Hoe klinkt dat?

Een stuk meer noise in de nummers. Ik vind het wel iets van Curve weg hebben.

Nu ik me wat meer verdiep in Shoegaze, kom ik tot de ontdekking dat Siamese Dream van Smashing Pumpkins wel erg veel Shoegaze elementen bevat; is dat ooit iemand anders ook op gevallen.

Lost Highway
De laatste van Film School ( Hide Out ) is erg goed, zeker een aanrader voor de fans van dit genre.

deric raven schreef:
Nu ik me wat meer verdiep in Shoegaze, kom ik tot de ontdekking dat Siamese Dream van Smashing Pumpkins wel erg veel Shoegaze elementen bevat; is dat ooit iemand anders ook op gevallen.

ja dat kan wel kloppen. The Pumpkins waren nota bene ooit dreampop, wat nog meer op hun debuut te horen is bij nummers als Rhinoceros, Daydream en Crush.

fastpulseboy
idd, ik hoor bij gish veel meer de shoegaze invloedjes. Siamese dream vind ik meer recht toe recht aan.
Het leuke is dat the smashing pumpkins in hun begin dagen nog het voorprogramma van Verve was (die toen wel erg shoegazing waren)

fastpulseboy
djeffibrelich schreef:
voor de liefhebbers komt er ook een documentaire aan

http://www.pitchforkmedia.c...

is deze overigens ergens te zien?

Imdb geeft nog Post-Production aan, dus dat zal dan wel niet.

Hier ook maar even wat aandacht.
Thrushes, een Amerikaans bandje uit Baltimore, maakt Post-Punk/Shoegaze, waar ik niet snel een vergelijking op kan plakken. Wel hoor ik in de bas heel wat Wave invloeden, terwijl de gitaren vaak echt Gaze zijn. Erg leuk bandje, vind ik zelf

http://www.musicmeter.nl/album/128676

titan (crew)
Laat ik ook eens een lekker shoegazenummer promoten.

Het is The Falling Sun, van A Place to Bury Strangers

beetje misleidend nummer Titan, aangezien het over het algemeen, een allesverschroeiend album is. Blijft mooi . To Fix The Gash in Your head is bij mij wel favoriet wel.

Bij gebrek aan monitoren of een werkend geheugen droegen muzikanten grote schoenen waarop de teksten of partituren stonden. Ze lieten dikwijls hun haar groeien zodat het niet zo opviel dat ze naar beneden staarden.

tondeman
Akoestisch Ken ze als dreunerige, fuzzy psych band, dit is wel even een schok. Kan niet zeggen dat ze me 100% weten te overtuigen op deze manier.. wel een leuk liedje. Maar toch een lekkere band hoor. Het is ook een aanbeveling dat Mark E. Smith op een gegeven moment 2 leden ''scoutte'' voor The Fall .
Die west coast heeft sowieso op het moment een aantal erg fijne retro/shoegaze bands, al dan niet in de slipstream van BRMC, Dandy Warhols en brian jonestown massacre. Noem een Asteroid 4, Quarter After, Stevenson Ranch Davidians.

Hoog tijd ja dat dit topic weer eens wat leven wordt ingeblazen, wel zo gepast nu de nieuwe A Place To Bury Srangers is gelekt.

Sennen - Blackout

De albumversie stond niet op YouTube, wel een beetje jammer. Vet nummer is dat.

Toch wel een erg gaaf genre dit sowieso.

tondeman schreef:

Hoog tijd ja dat dit topic weer eens wat leven wordt ingeblazen, wel zo gepast nu de nieuwe A Place To Bury Srangers is gelekt.

hmmm, dat gaan we eens even aan een onderzoekje onderwerpen!

Als groot Postrock liefhebber kan dit genre natuurlijk niet achterblijven. Heerlijk die sferische muziek, voor mij kunnen de geluidmuren niet hoog genoeg zijn.

Ik zal eens de bands gaan beluisteren welke in de pagina's hierboven allemaal al genoemd zijn.

Ik heb overigens laatst het laatste het nieuwste album van Engineers gekocht en bevalt mij zeer!!

tondeman
Omg Sunshine Smile

tondeman

titan (crew)
Leuk die waardering voor Sunshine Smile, staat op 37 in mijn top 1000. Nog zo'n hooggenoteerde shoegazetopper uit die lijst:

fastpulseboy
tondeman schreef:
Omg Sunshine Smile

sunshine smile is zooooooooooooo'n briljant nummer
zou hier graag nog eens een single van willen hebben, nooit gevonden.

en hair shoes van pale saints is natuurlijk ook super.

Adorable dus, staat genoteerd

Gast
geplaatst: vandaag om 00:45 uur

geplaatst: vandaag om 00:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.