MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
Dreampop/shoegaze band uit de vroege jaren 1990. Materiaal ( La Di-da Recordings) opnieuw/voor het eerst (gedeeltelijk) uitgegeven door het label Kranky. Vooral interessant voor liefhebbers van Lush.

Blijf dit toch een geweldig shoegazenummer vinden en verveelt na 8 jaar nog steeds niet

Caspar schreef:
Vraagje voor de kenners:
Shoegaze kwam ongeveer gelijk op met de Britpop, zo in de overgang van de jaren '80 naar de jaren '90. In hoeverre komen deze twee muziekstijlen met elkaar overeen? Zijn er bijvoorbeeld bands die voor beiden als invloed hebben gediend? Of is er geen bindende factor? Kan ik ook best begrijpen.

Phil Spector als invloed van beide genres?
Wall of Sound - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

YouTube - The Ronettes - Be My Baby

YouTube - The Jesus And Mary Chain - Just Like Honey (Official VIdeo)

YouTube - Manic Street Preachers - Everything Must Go

Schnee
Het kwam niet echt tegelijk op met britpop. Shoegaze hoogdagen waren tussen '88 en '92 Britpop kwam zo vanaf '94

BrotherJohn
Vroeger (17 jaar geleden) was ik helemaal verknocht aan de muziek in de racegame Megarace 2 (uit 1996). Enkele tracks:

YouTube - MegaRace 2 - Extra-Terrestrial
YouTube - MegaRace 2 - Tibet

Nog steeds kunnen dergelijke tracks me bekoren, en ik zou wel meer muziek in deze stijl willen vinden. Maar ten eerste kan ik niet achterhalen wie de uitvoerder van deze muziek is, en kom ik qua vergelijkingsmateriaal zelf niet verder dan U2, Happy Mondays en Chapterhouse, allen uit rond hun 1991 periode. Maar die klinken toch ook wel weer een stuk anders. Is deze instrumentale Megarace muziek zo uniek, of zijn er shoegaze / gitaardreampop / britpop / madchester bands die ik over het hoofd zie? Tips zijn welkom. Excuses als shoegaze niet helemaal het juiste topic is.

Erg sterk nummer. Heb je nog meer van dit soort tips ?

YouTube - Time Baby III [ OST The Crow ] MEDICINE

Is dit iets voor jou?

Of deze, al kan ik me voorstellen dat je minder met de zang hebt.
YouTube - Cranes - Starblood (live)

dix
even dees pluggen:

De rest van deze onwaarschijnlijk fantastische plaat is overigens wel wat minder shoegazerig

Ik kende Ghosts of Aeroplanes al van Prolapse, maar na beluistering van dit ga ik toch ook maar even de voorganger checken.

dix

Nog zo'n act die best even aan de vergetelheid ontrukt mag worden:

Shoegaze? Zeker wel, van het meest softe soort.

Smullen, dit kickt ass!

Schnee
Mooi hier prolapse voorbij te zien komen... Italian flag is een meesterlijke plaat.

Schnee

Die track van FUTURE is geweldig !
Lekkere 80's sound gemengd met gitaarmuren.
Album kan ik alleen niet vinden op Mume.

dix
Ik drop nog één name ... wat van verre komt is lekker.
Verder dan waar Bailter Space vandaan komt kun je niet gaan.

sjoerd148 schreef:
Die track van FUTURE is geweldig !
Lekkere 80's sound gemengd met gitaarmuren.
Album kan ik alleen niet vinden op Mume.

Abyss EP | future - futurebandclub.bandcamp.com

zalwelnikszijn!
Mooie posts hier, daar kan een mens mee vooruit. En Robot World , mooie hobbitgaze.

Yuck gaat een beetje verder de shoegaze-kant op:
YouTube - Yuck - Rebirth

YouTube - Beliefs - Lilly

YouTube - Jetman Jet Team - Cosmic Age

YouTube - THE FAUNS - LOVESTRUCK

rumskib, komt er nog een vervolg op het geweldige debuutalbum?
YouTube - Rumskib - Hearts on Fire

nieuwe whirr
YouTube - Whirr - Drain

niet echt shoegaze, maar ik wilde jullie het toch niet onthouden:
YouTube - PASTEL GHOST // SILHOUETTE

dix
Nog een zoldervondst die maar weinigen bekend voor zal komen:

9 minuten naar je schoenen staren is lang ... gelukkig is er een wake-up na vijf en een halve minuut in de vorm van een vocal.

dix schreef:
Nog een zoldervondst die maar weinigen bekend voor zal komen:

(embed)

9 minuten naar je schoenen staren is lang ... gelukkig is er een wake-up na vijf en een halve minuut in de vorm van een vocal.

Erg fijn nummer inderdaad! Goed dat ie weer even onder de aandacht wordt gebracht!

dix schreef:
even dees pluggen:
(embed)
(embed)

De rest van deze onwaarschijnlijk fantastische plaat is overigens wel wat minder shoegazerig

Mede nav Cygnus vermelding Ghosts of Aeroplanes aangeschaft voor 2,25 - weggeefprijs voor zoveel goeds. Band destijds compleet gemist - snap de Lush-referentie wel, maar af en toe meer 'herrie', beetje J&MC achtig.

dix
Mjuman schreef:
Mede nav Cygnus vermedling Ghosts of Aeroplanes aangeschaft voor 2,25 - weggeefprijs voor zoveel goeds. Band destijds compleet gemist - snap de Lush-referentie wel, maar af en toe meer 'herrie', beetje J&MC achtig.

Bij mij staat er één referentie voor alle anderen: Au Pairs al snijdt die meer hout op The Italian Flag.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.