MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Punk

zoeken in:
Dikkop schreef:
Dat is dan toevallig want die van Beach Fossils hebben ze zelfs op de zelfde dag uitgegeven als die van Iceage.

Beach Fossils: Clash the Truth | Album Reviews | Pitchfork

Ok. En Beach Fossils... Ok

IllumSphere schreef:
(quote)

Wat versta jij onder 'punk'-mentaliteit? Want tot zover ik me kan herinneren bestaat die mentaliteit (mijn definitie en ook die van anderen) al sinds de mensheid en verder. En tot zover ik me kan herinneren is die mentaliteit er nog steeds, want welke mentaliteit hebben de mannen van Godspeed You! dan? En dat zijn niet de enige, want die mentaliteit is één van de belangrijke karakterkenmerken van heel wat activisten en krakers. Dus hoezo is die mentaliteit uitgestorven? De trend mag dan dood zijn ( ), de muziek en de bewustzijn zijn beide nog springlevend en biedt nog steeds een soort van thuis voor mensen die zich uitgesloten of bedrogen voelen in deze maatschappij.

Sinds het begin van de mensheid zijn er mensen die in een kraakpand heroïne injecteren en op die manier passief rebelleren tegen de maatschappij? Kijk, niet mijn definitie van punk, maar wel die van velen. Dat is oppervlakkig, punk gaat verder dan dat. Maar eerlijk, hanenkammen zijn al lang uit het straatbeeld verschenen, en Hot Topic opent nog steeds in nieuwe winkelcentra. Iceage (de muziek, tussenhaakjes, nog eens, de muziek) suckt in mijn ogen 'keihard.' Ik vind het oninteressant, weinig vernieuwend, en met die 'punk is al 20 jaar dood' bedoel ik dus.... weinig vernieuwend.

Dikkop
hond racisme schreef:

Ok. En Beach Fossils... Ok

Ze mochten die wel wat meer punten gegeven hebben.
De reviews van Zeros van The Soft Fall en Negotiatons van The Helio Sequence heb ik daar in elk geval ook gelezen.

Ja, want 'om erkend te worden' als punker moet je maar liefst een naald in jouw arm hebben. Bij meer dan drie naalden wordt je gezien als de über punker en mag je een ritje doen met de plaatselijke drugsmobiel. Uiteraard onder invloed van een lijntje, want anders is het niet punk genoeg. Ik denk dat ik maar vlug naar de dichtstbijzijnde heroïneboer ga, want dit aanbod kan ik niet weerstaan!

Dikkop
IllumSphere schreef:
Bij meer dan drie naalden wordt je gezien als de über punker en mag je een ritje doen met de plaatselijke drugsmobiel.

IllumSphere schreef:
Ja, want 'om erkend te worden' als punker moet je maar liefst een naald in jouw arm hebben. Bij meer dan drie naalden wordt je gezien als de über punker en mag je een ritje doen met de plaatselijke drugsmobiel. Uiteraard onder invloed van een lijntje, want anders is het niet punk genoeg. Ik denk dat ik maar vlug naar de dichtstbijzijnde heroïneboer ga, want dit aanbod kan ik niet weerstaan!

Sinds het begin van de mensheid zijn er mensen die in een kraakpand heroïne injecteren en op die manier passief rebelleren tegen de maatschappij? Kijk, niet mijn definitie van punk, maar wel die van velen. Dat is oppervlakkig,

IllumSphere schreef:

Het klopt allessinds best wel

hond racisme schreef:
Vrij opvallend ook weer, nooit een (post)punk-recensie van Pitchfork gezien, laat staan Best New Music, tot Iceage opkwam.

Recensies op Pitchfork lees ik niet, maar bij het mp3blog van Pitchfork komt echt heel regelmatig punk voorbij.

herman schreef:
(quote)

Recensies op Pitchfork lees ik niet, maar bij het mp3blog van Pitchfork komt echt heel regelmatig punk voorbij.

Nog nooit een punk album buiten Iceage als best new music gezien, reissues exclusief.

Dat zal dan blijkbaar wel het geval zijn. En wat nu? Wat interesseert ons het nou wat Pitchfork ergens wel of niet iets van vindt? Of ben je zo iemand die blind vaart bij de Pitchforkbijbel?

Bovendien ook nog eens onzin volgens mij. Uit het hoofd: Metz, The Men en Nü Sensae kregen allemaal hoge ratings vorig jaar en waren denk ik zelfs allemaal BNM. Maar verder wat herman zegt.

Metz is super, maar echt geen 'punk'. Daarbij vind ik het vrij irritant mijn standpunt te gaan verdedigen op een internetfora als je gewoon even naar Camden kan gaan en de winkels binnenstappen om te beseffen wat ik bedoel. Punk is niet dood, de muziek wordt nog steeds gemaakt, aaaaah op die manier. Jaaaa, ik snap het. Ohhhh zo dus.

tja wat verwacht je als je dingen loopt te roepen zoals punk is dood etc.
Klassieke muziek is ook dood niemand loopt nog rond in kniekousen.

Raconteur schreef:
tja wat verwacht je als je dingen loopt te roepen zoals punk is dood etc.
Klassieke muziek is ook dood niemand loopt nog rond in kniekousen.

Door die laatste zin versterk je mijn persoonlijke mening juist

Neen, ik trek het juist in het belachelijke omdat jij er vanuit gaat dat muziekgenres maar binnen een bepaald tijdskader plaatsvinden, terwijl scenes juist evolueren. De Britse jaren '70 punk was veel polemiek gerichter dan de Amerikaanse hardcore scene uit de jaren '80 bv. Maar is de Amerikaanse hardcore scene daarom geen punk?

En is Ian McKaye met zijn straight edge gedoe geen punk omdat hij geen 3 heroïnespuiten zet?

En is de post-hardcore scene uit de jaren '90 geen punk omdat ze geen leren vestjes dragen en geen mohawks hebben?

Maar iceage is vanzelfsprekend geen punk omdat de zanger zich heeft laten leiden door Rimbaud ipv de politieke & economische impasse waar we in verzeild geraakt zijn.

Genres evolueren live with it. Zeg gerust dat de Britse jaren '70 punk niet langer bestaat omdat we inmiddels 2013 zijn, maar om daarom te roepen dat punk dood is, neen dat is een beetje provoceren zoals ik u wel al meer heb zien doen.

Rococo is ook geen barok.

hond racisme schreef:
Daarbij vind ik het vrij irritant mijn standpunt te gaan verdedigen op een internetfora

Je kan ook gewoon accepteren dat niet iedereen je cynische houding deelt, daarbij ben jezelf degene die non-stop de discussie blijft aangaan (hier en eerder in andere discussies). Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens, deal with it.

herman schreef:
(quote)

Je kan ook gewoon accepteren dat niet iedereen je cynische houding deelt, daarbij ben jezelf degene die non-stop de discussie blijft aangaan (hier en eerder in andere discussies). Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens, deal with it.

non-stop discussies zijn ook gewoon leuk tegen verveling hoor.

Raconteur schreef:
Neen, ik trek het juist in het belachelijke omdat jij er vanuit gaat dat muziekgenres maar binnen een bepaald tijdskader plaatsvinden, terwijl scenes juist evolueren. De Britse jaren '70 punk was veel polemiek gerichter dan de Amerikaanse hardcore scene uit de jaren '80 bv. Maar is de Amerikaanse hardcore scene daarom geen punk?

Die eerste zin is vrij belachelijk, hoogtepunten spelen zich altijd binnen een bepaald tijdskader af. Voor jezelf en anderen trek je mijn zin juist in het belachelijke, voor mij niet, het versterkt mijn mening alleen nog. Ik heb dan ook nooit beweerd dat punk muziek verboden is om te beluisteren, alsof punk LP's massaal in brand zijn gestoken en de subcultuur in de doofpot is gestoken. Maar, of je het er nu mee eens bent of niet, maakt niet uit, want dat punk zo goed als afgedaan heeft is gewoon een feit, al heb ik een liefde voor het genre. En ik heb duidelijk gezegd dat de oppervlakkige definitie van punk een kraakpand en heroïne zijn, die Ian McKaye opmerking is dus totaal waardeloos.

Genres evolueren live with it. Zeg gerust dat de Britse jaren '70 punk niet langer bestaat omdat we inmiddels 2013 zijn, maar om daarom te roepen dat punk dood is, neen dat is een beetje provoceren zoals ik u wel al meer heb zien doen.

Genres evolueren zeker, en terug naar Iceage, misschien is dat juist het gene dat ik niet leuk vind aan de band. En echt, ik heb het eerder gezegd, maar de historische punk plaatsen in Londen en New York zijn nu wel echt major tourist attractions geworden voor cyber goths en emo's. Niet dat daar iets mis mee is, maar dan is er wel iets mis als je mijn standpunt tegengaat.

hond racisme schreef:
... Maar, of je het er nu mee eens bent of niet, maakt niet uit, want dat punk zo goed als afgedaan heeft is gewoon een feit...

Punk is een manier van denken, en heroïnespuiten, hanenkammen en wat voor muziek dan ook hebben daar niks mee te maken. Sex Pistols (of McLaren) heeft het woord 'punk' er dan wel opgekleefd, het zijn geen punks, evenmin als de paraderende hanenkammen in Londen.
Het is altijd een eerder beperkte groep mensen geweest, maar ze is er wel degelijk nog altijd.
Een paar weken terug was er nog de alternatieve boekenbeurs in De Centrale in Gent. nEnkele van de standhouders daar - om dan meteen over de (totaal overbodige) grenzen te kijken, waren http://www.loesje.nl/ en http://www.activedistributionshop.org/shop/ . Punk leeft.

Boenga schreef:
(quote)

Punk is een manier van denken, en heroïnespuiten, hanenkammen en wat voor muziek dan ook hebben daar niks mee te maken.

Moet ik het nog eens quoten of niet.

Brooklyn Dodger
hond racisme schreef:
(quote)

non-stop discussies zijn ook gewoon leuk tegen verveling hoor.

, een meestander waarom ik al eeuwen op Fok zit.

Als ik dingen als beach fossils hier boven met punk worden vergeleken ga ik toch bijna huilen(als je dat een leuk bandje vindt check eens Josef K op postcard records). Beach Fossils heeft veel meer met de jaren 80/90 indierock te maken dan met iets punk, beetje postpunk misschien in het geluid maar daar stopt het wel mee.

Alles wordt gewoon te snel punk genoemd, ik zelf luister al flinke tijd naar vooral veel hardcore-punk en 'hipster-meuk'. Blijf er ook maar eindeloos over vallen want Cloud Nothings is niet punk. Punk is ook geen beweging, het is de bijgevoegde muziek. Punk heeft vooral ook veel D.I.Y gedrag geleend van de zo gehate hippies en het is nu zo vertakt dat je spreekt van sub-bewegingen. Als ik eens tijd heb smijt ik wel een stuk hier neer

Punk heeft heel erg strikte muzikale grenzen, dus het is vrij duidelijk om te stellen of iets qua muziek wel of niet punk is. Beach Fossils is dat duidelijk niet. Zelfs alle subgenres van punk zijn duidelijk herkenbaar en er valt nogal moeilijk van af te wijken, uitzonderingen daargelaten. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat er geen originele bands zijn, maar heel vaak heeft het wel een herkenbare structuur.

En yep, ik reken poppunk mee als 'punk'.

Beach Fossils is bijna identiek hetzelfde als DIIV en die band had meer weg van The Cure dan van de echte punk uit de jaren zeventig.

pff moeilijke, stroef lopende en ietwat bekrompen discussies hier. Haak ik gewoon maar even in op Bennerd;
Punk heeft duidelijke kenmerken, maar denk je dat het nog steeds zo stevig ingekaderd is? Ook punk kent cross-over. Ik noem screamo, power violence, crust, blackened punk (iets als Raspberry Bulbs), surf-punk, lo-fi, country-punk of de hele "nieuwe" sludge stroming die best wel een punky inslag heeft (oude Kylesa)

Hoogstens is er de hele denkwijze in de punk beweging die wanhopig achterblijft en dan gaan we ff generaliseren, zoals hier al eerder is gedaan - leren jacks, hanekammen, krakers, crusten, veganisten, onrealistisch linkse politiek.

hond racisme schreef:
(quote)

Nog nooit een punk album buiten Iceage als best new music gezien, reissues exclusief.

Fucked Up, om maar iets te noemen.

Brooklyn Dodger schreef:
(quote)

, een meestander waarom ik al eeuwen op Fok zit.

Als ik dingen als beach fossils hier boven met punk worden vergeleken ga ik toch bijna huilen(als je dat een leuk bandje vindt check eens Josef K op postcard records). Beach Fossils heeft veel meer met de jaren 80/90 indierock te maken dan met iets punk, beetje postpunk misschien in het geluid maar daar stopt het wel mee.

Ik heb nog nooit naar Beach Fossils geluisterd, dus totaal geen idee hoe je er opeens bij komt dat ik hun punk heb genoemd...?

ThirdEyedCitizen schreef:
pff moeilijke, stroef lopende en ietwat bekrompen discussies hier. Haak ik gewoon maar even in op Bennerd;
Punk heeft duidelijke kenmerken, maar denk je dat het nog steeds zo stevig ingekaderd is?

Ja, want voor ieder nieuw geluid wordt er een nieuw subgenre gecreëerd, waarbij het ook in een stevig kader zit. Opnieuw: niet dat er geen ruimte is voor progressie, maar vaak blijft het binnen de lijntjes kleuren. Of er is een band die iets nieuws doet, dan krijgt het een nieuw hokje toegewezen.

Dat doet er natuurlijk niets toe, maar ik wou het wel even stellen.

Over de punkmentaliteit trek ik mij echt geen bal aan. Als een band ongeveer hetzelfde gedachtegoed heeft als ik zal ik mij extra kunnen identificeren, maar het gedoe omtrent artiesten die 'punk denken' interesseert mij bitter weinig. Niet, eigenlijk..

Een thematisch toplijstje, mijn Punk top 10:

1. Refused - The Shape Of Punk To Come
2. Converge - Jane Doe
3. Circle Takes the Square - Decompositions - Vol I. Chapter 1. Rites of Initiation
4. Minutemen - Double Nickels On The Dime
5. Ignite - Our Darkest Days
6. Fucked Up - David Comes To Life
7. Mihai Edrisch - L'un Sans L'autre
8. Green Day - Dookie
9. Agoraphobic Nosebleed - Agorapocalypse
10. The Undertones - The Undertones

Brooklyn Dodger schreef:
Punk is ook geen beweging, het is de bijgevoegde muziek.

Helemààl niet mee eens...

Punk heeft vooral ook veel D.I.Y gedrag geleend van de zo gehate hippies

...waarmee je dan eigenlijk mijn mening bevestigt.

ThirdEyedCitizen schreef:
onrealistisch linkse politiek.

Ook niet mee eens. Daar hoort en hele lange verklaring bij, die ik gezien m'n typtempo niet ga geven, maar als je op kleine schaal of op grotere schaal je idealen wil overbrengen, dan moet je daar 100% voor gaan. Wanneer je 2% ook effectief gedaan krijgt, zie ik dat als een stap in de goeie richting en een kleine overwinning.

PS: het omzetten naar procenten is een beetje abstract en absurd, maar het maakt, denk ik, wel duidelijk wat ik bedoel.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:44 uur

geplaatst: vandaag om 00:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.