MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Punk

zoeken in:
HOUSECAT schreef:
Ik ken geen enkel nummer van die top 40

Sterker nog, ik ken er maar drie groepen van! Nl. Dead Kennedys, The Exploited en Agnostic Front... Om eerlijk te zijn denk ik dat deze punk mij ook weinig zegt. Ik heb ooit een punkverzamelcd gehoord van de jaren '70 en '80 en vond er vrij weinig aan. Ik heb bv. Sex Pistols ook altijd zo overroepen gevonden...

ZERO schreef:
Ik heb bv. Sex Pistols ook altijd zo overroepen gevonden...

Wow, dat is wel een gewaagde mening!
Sex Pistols zijn de grondleggers van de punk.
Waren er geen Sex Pistols, was er nu ook geen punk.
Hoewel sommige beweren dat ten tijde van Velvet Underground de punk al begonnen was.

aslan (crew)
ZERO schreef:
Ik heb ooit een punkverzamelcd gehoord van de jaren '70 en '80 en vond er vrij weinig aan.

en wat hoor je dan?... ik heb ook een aantal punkcompilaties met groepen als abrasive wheels, the expelled, the samples, vatican commandos, eater, lurkers, heartbreakers, cockney rejects enz... vind hier ook niet zoveel aan...

aanraders om de sfeer, emotie en mentaliteit van de punks van het eerste uur op te snuiven zijn uiteraard crass en conflict

FIGHT WAR, NOT WARS !!!

Punk jaren 70 en 80 zijn bij mij favoriet, nog steeds.
Sex Pistols, G.B.H, Dead Kennedy's, Exploited.
Vopo's vond ik destijds ook erg leuk.
Bovenaan staat Nina hagen, wat een geweldige vrouw is zij.

HOUSECAT schreef:
(quote)

Wow, dat is wel een gewaagde mening!
Sex Pistols zijn de grondleggers van de punk.
Waren er geen Sex Pistols, was er nu ook geen punk.
Hoewel sommige beweren dat ten tijde van Velvet Underground de punk al begonnen was.

Of Sex Pistols de grondlegger van punk is of niet, daar discussieer ik niet over. Sommige mensen vinden van wel, anderen komen dan weer met andere groepen aan... Ik was er niet bij in die periode en ken er te weinig van om erover te oordelen, dus laat ik dat even terzijde.

Wat ik echter wel vind, is dat de muziek van Sex Pistols overroepen is. Het is niet omdat ze grondlegger zijn van de punk, dat ze ook meteen de beste punkband ooit zijn. In mijn ogen zijn er véél betere punkbands en hebben Sex Pistols zelfs maar een paar écht goede nummers. Maarja, meningen zijn natuurlijk altijd subjectief.

Ik wil wel zeggen dat ik het puur over de liedjes heb. Het valt niet te ontkennen dat Sex Pistols veel betekend hebben voor punk.

De Sexpistols zijn beslist niet de grondleggers van de punkmuziek. Ze zijn doorslaggevend geweest voor de punk, dat wel. De eerste punk werd geboren in Amerika, eind jaren zestig. Weet niet zoveel eerlijk gezegd van de USA-punk van toen. Ken eerlijk gezegd maar 1 punkband uit die beginperiode: 'New York Dolls'...
De grote man achter de definitieve punkdoorbraak is nog altijd 'Malcolm mcLaren' die de Sexpistols een duwtje in de rug gaf. 'God save the queen'......Er was geen terugkeer meer mogelijk. Het (vooral toen) zo conservatieve Engeland dat een flinke cultuurshock onderging moest zich stellen met de gedachte dat punk, al heeft het in de eigen ontwikkeling een wat milder karakter gekregen (qua status), zich een permanente plaats in cultuur en samenleving heeft weten te vestigen. Punk werd harder, radicaler en werd uiteindelijk zelfs hardcore.
Hoewel punk nu meer dan immer voorheen muziekgericht is, zal het desondanks zijn plaats blijven behouden in cultuur en samenleving. 'No future'? Nah.....,weet 't zo net nog niet.

De Sexpistols zijn een zwaar overschatte band qua belanrijk zijn voor punk, toen ze tijdens hun eerste hit in de toenmalige popfoto verschenen (lees break out!) waren ze gelijk verdacht. Net als andere bans die geld verdienden aan muziek. Tja...Handige marketing man die Malcolm M. Gelijk een modelijn door dat spook hoe heet ze ook al weer?
Mi de eerste punkgolf denk aan Iggy and the stooges en the New york dolls eind jaren zestig vind ik ook de leukste. Er zijn hele aardige compilatie cedee's van dat soort bands. Seventies punk vind ik stiff little fingers en the dead kennedy's het leukst.

Je zou Crass en the Ex bands kunnen noemen die de punk idealen uit de jaren zweventig trouw zijn gebleven. Alles in eigenbeheer uitbrengen zelf de prijs van je cd's bepalen veel op toernee goedkope kaartjes, spelen in kraakpanden en op verwante festivals. Dat soort dingen.
Ik zou best de Heideroosjes ook wel zo'n band willen noemen, hoewel die een beetje aan de melige kant soms zijn.

Sexpistols waren als punkband gewoon 'catchy'-klinkend, 1 van de redenen waarom ze zo succesvol waren. Maar vergeet niet wat voor een impact dat heeft gehad voor de punkstroming. Daarna onpopte er zich een heel leger aan punkbands uit de Engelse grond, waarvan de meesten toch wel beter en sterker klonken dan de Sexpistols. Neem idd Crass of Dead Kennedys, of the Clash.
Sexpistols waren op de juiste tijd op de juiste plaats in die tijd in Engeland. Een o zo conservatief land dat gebukt ging onder een recessie die zijn weerga niet kende, en dan komt er iets in de vorm van muziek die je vertelt dat je er gewoon even de Tyfus aan mag geven. Dat moet een enorme verlichting zijn geweest. Geen oplossing, want de armoede die toen sterk was in Engeland Werd hiermee eigenlijk zelfs moreel erkend : kraakpanden, straatleven, anarchie.....er ontstonden in de kelders een bizarre hoeveelheid punkbandjes, men onderhield zich onafhankelijk van overheid. Punk werd een leefwijze, een denkwijze, een standpunt en overtuiging. Punk had nu definitief een plaats in de samenleving veroverd. Niet meer weg te denken. Deze omstandigheden droegen bij aan hetgeen dat de Sexpistols tot een succesformule maakte.

Bobiej
Kylahullut, een side project van Alexi Laiho van Children of bodom, Tommi Lillman van Sinergy (waar Laiho ook weer inzit) en Vesa Jokinen van Klamydia. Het project was meer bedoelt ter vermaking van de bandleden, maar liep toch uit op een album.

HOUSECAT schreef:
Ik ken geen enkel nummer van die top 40
Het lijkt me allemaal jaren 70, 80 punk niet?
Misschien moet ik ook maar eens naar die oudere punk gaan luisteren. Wat ik nu van oude punk luister is: Joy Division, Sex Pistols, Ramones, Billy Idol, Bauhaus,... maar die zie ik blijkbaar ook niet in de lijst.

jyo division, billy idol en bauhaus zijn allerminst punk! of je moet generation x bedoelen met idol.
en de dead kennedys moet iedere zichzelf respecternd punkliefhebber kennen!

Zijn de dropkick murphy's al genoemd trouwens.. ook leuk

Joy Division gaat helemaal terug komen met die film van Aton Corbijn over Ian Curtis. Is inderdaad geen punk maar zou ik new wave noemen net als bauhaus, de pretfactor bij punk is altijd hoog en de joy division was bepaald geen pretband. Dropkick murphy's wel!!! Toch gaat het ergens over.

Ja, de hedendaagse punk heeft idd 'n hoog pretgehalte, maar de 'early' punk, sprekende over de punkgeneratie van na de Sexpistols, was allerminst vrolijk te noemen.
Joy Division spant de kroon, dat staat beslist buiten kijf. En dat de ernstige punks van toen niet vies waren van een 'bullshit'-song tussendoor is ook beslist waar. Dat geldt zelfs voor een band als Crass. Maar ik moet toch even kwijt dat 'n uitspraak als 'de pretfactor bij punk is altijd hoog' een wel iets te snel getrokken conclusie is.

lambf
Saldek schreef:
Ja, de hedendaagse punk heeft idd 'n hoog pretgehalte

Helaas wel , want veel punkbandje's klinken erg vrolijk en dat is juist wat ik niet leuk vind in muziek. o, ja, deze band maakt lekkere punk (hardcore ?)

Als je Crass bedoelt: ja, hardcore met een hoofdletter H.

Hm....heb je link geklikt.....Casey Jones. Ken ik niet. Is dat wat ?

Zeer fijne nummers die nog niet genoemd zijn (een toplijstje maken kost me teveel werk en dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft, maar deze staan er zeker in ):

The Adverts - One Chord Wonders
The Buzzcocks - Orgasm Addict
Dead Kennedys - California Über Alles
The Jam - Going Underground
The Jam - Down in a Tube Station at Midnight
The Stranglers - No More Heroes
The Undertones - Teenage Kicks
The Undertones - Here Comes the Summer
The Undertones - Jimmy Jimmy
The Vibrators - Judy Says (Knock You on the Head Tonight)

lambf
Saldek schreef:
Hm....heb je link geklikt.....Casey Jones. Ken ik niet. Is dat wat ?

Ik geef er niets voor niets een 4,5* voor

Ah.....ja, als ik even wat verder had gekeken......Casey Jones...onthouden dus.

Goeie nummers psychonaatje! The Jam een punkband noemen vind ik wat sterk (krijg je ruzie met Paul W.!) maar desalniettemin...
Ik trok de stem van die zanger van de undertones altijd wat moeilijk, live waren ze wel goed!

beruk schreef:
Goeie nummers psychonaatje! The Jam een punkband noemen vind ik wat sterk (krijg je ruzie met Paul W.!) maar desalniettemin...
Ik trok de stem van die zanger van de undertones altijd wat moeilijk, live waren ze wel goed!

Feargal "a good heart these days is hard to find" Sharkey..

ik kan de pretpunk trouwens prima op waarde schatten! pretpunk maakt de muziek alleen maar completer, voor ieder stemming wat enzo maar er is inderdaad wel iets teveel van de laatste tijd.
ik luister de laatste tijd ook vaak oudere punkrock zoals wire, ramoines en mc5, is wel leuk als historisch terugblik op het genre!
ik houd eigenlijk het meest van de afwisseling harde punk en pret.. en alles wat daar tussenin zit. de eerste platen van the cure kun je net zoals joy division trouwens ook wel onder punk/wave scharen, naast the clash en andere bands van toendertijde

Vergeten we ook de eerste lp van TRIO niet, ook prima punk uit Duitsland! Ook nog heerlijk lo-fi opgenomen.

Kan iemand mij nog wat leuke punk-rock geven, ik ben zelf uit mn muziek en ik ben wel toe aan nieuwe lekkere punk-rock

NOFX-Punk in drublic....... Hilarische teksten, ik vind het geweldig.

aslan schreef:
hier mijn punk top 40-poging:

1. dead kennedys – nazi punks fuck off
2. septic death – thaw (cold world)
3. ratos de porão – corrupção
4. crass – do they owe us a living?
5. disorder – driller killer
6. zyklome A – we all hate cops
7. millions of dead cops – john wayne was a nazi
8. genocide superstars – lighting bolt
9. conflict – you cannot win
10. nomeansno – body bag
11. discarga – parasita
12. circle jerks – deny everything
13. anti-pasti – no government
14. spermbirds – scumbag
15. lard – the power of lard
16. discharge – free speech for the dumb
17. vitamin X – herida profundo
18. the exploited – attack
19. infest – break the chain
20. electro hippies – acid rain
21. negazione – la vittoria della sconfitta
22. adrenalin o.d. – status symbol
23. agnostic front – united blood
24. gbh – city baby attacked by rats
25. stark raving mad – are you sleeping?
26. the ex – propadada
27. neos – where did you go wrong?
28. no fraud – life sentence
29. broken bones – wealth rules
30. presto – sua vida?
31. vortex – merci
32. 999 – I’m alive
33. youth of today – take a stand
34. chronical diarrhoea – senseless lyrics
35. heibel – school
36. anal cunt – religious vomit
37. x ray spex – identity
38. wut – kapitalismus
39. neuroot – (wir sind) die ratten vom müll
40. neuk! - ikke

Dit is dus punk !!! Hulde

aslan (crew)
top 40 pogoing bedoelde ik dus

sq
Vraagje. Ik hoorde ooit een album met dit nummer Dog Faced Hermans - Mary Houdini. Ik zou het graag in bezit krijgen maar weet niet zo goed waar te zoeken. De band bestaat al zeker 10 jaar niet meer. Op Amazon uk (ik keek daar omdat het een Schotse band was) staan alleen maar latere albums.

Om te begrinnen staan ze al niet op de Mume site.
Voordat ik verder zoek weet ik niet eens zeker of deze muziek (gebruik van trompet en datering einde 80´s ook geen echt punktijdperk) wel als punk kan doorgaan volgens de kenners/liefhebbers. Bij het zoeken geeft dat tenminste een aanknopingspunt.

Dus: is dit bekende/erkende punk?

Ik weet niet zeker of het allemaal punk is..maar hier is mijn top van artiesten!

1. sugarcult
2. taking back sunday
3. bowling for soup
4. relient k
5. blink 182
6. allister
7. simple plan
8. my chemical romance
9. bloodhound gang
10. greenday
11. yellowcard
12. gob
13. lost prophets
14. new found glory
15. alkaline trio
16. hoobastank
17. nine days
18. jimmy eat world
19. sum 41
20. the ataris
21. good charlotte
22. lustra ( scotty doesn't know)
22. the offspring
23. zebrahead
24. plus-44 ( when you're heart stops beating)
25. rufio
26. nailpin

Dat was het zo ongeveer! Wie weet nog goeie nummers??

luisteraart
Ik had vroeger een LP van Strawelte.
Tijwear in Tietjerkstaradiel, of zoiets (weet de schrijfwijze niet exact).

Heel leuk, als je hem op 45 toeren draaide, in plaats van op 33 toeren.

heeey ik ben super fan van
-NoFX
-Anti-Flag
en Last Tuesday

weet iemand nog een band die in dit rijtje past?

sxesven
Zo min of meer alles op Fat Wreck, en ook een rijtje bands van Epitaph, Hellcat en meer zulks. Even de sites van de labels checken voor MP3s.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:15 uur

geplaatst: vandaag om 09:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.