MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Punk

zoeken in:
nachtschade schreef:
Pathetic, 3/4 van deze bands is weer bij elkaar voor de poen en speelt niet in de orignele bezetting.

Met beiden is eigenlijk niets mis. Leuk voor onze generatie om eens te kunnen meebrullen met die oude moppen. Zo heb ik binnenkort eindelijk de kans om Youth of Today eens te zien.

[/quote]

[quote]
Tis maar hoe je het bekijkt. DRI begon er ooit mee: op de eerste plaat staat Money stinks, op de tweede plaat Give my taxes back. Een bedenkelijke ontwikkeling. Laatst nog Sham `69 gezien, zonder jimmy pursey, gaat nergens over. Maar goed, ieder z`n meug, ik pas.

Tis maar hoe je het bekijkt. DRI begon er ooit mee: op de eerste plaat staat Money stinks, op de tweede plaat Give my taxes back. Een bedenkelijke ontwikkeling. Laatst nog Sham `69 gezien, zonder jimmy pursey, gaat nergens over. Maar goed, ieder z`n meug, ik pas.

Sham 69 is dan ook wel een geval apart. Stonden vorig jaar overigens wel in vrijwel originele bezetting op Rebellion, inclusief Pursey.

buizen
"cowboypunkrock('n roll)"

Een misschien wat vergeten genre

Via-via-via hoorde ik gisteren dat DOA op 11/07 in België speelt; kijk er naar uit.

NB: kan dit forum eventueel dienen om optredens aan te kondigen ? Ik krijg elke week talloze nieuwsbrieven in m'n mailbox, en dan gebeurt het nog dat ik te horen krijg van 'ik ben vorige week naar 'x' gaan kijken in Brussel'.... Heeft misschien/allicht ook te maken met het feit dat ik niet op feesboek zit...
Zijn er geïnteresseerden om dat wat op te volgen - via dit of via nieuw forum...?

Tja, en dan ontdek je nu pas dat er buiten de platen van de Offenders ook nog een demo is, opgenomen in 1983. En eerlijk is eerlijk, dit is toch wel heel erg vet!

The Offenders - Demo 1983 (full) - YouTube

Kan iemand mij uitleggen waarom Jeff Rosenstock zo weinig reviews krijgt? Hij heeft toch een aantal geweldige albums gemaakt. Ik weet niet of ik het punk zou noemen. Hij heeft zonet een nieuw album uit, genaamd Post.

Ik kwam via Jingo de Lunch deze nog tegen: Vorkriegsjugend. Ben geen kenner, maar dit klonk niet verkeerd.

Hoera
de nieuwe Pisse plaat is er:
Pisse - S/T LP - YouTube

Geweldige Britse 70's punkschijf:

Keer op keer kippenvel...

In Genres > Rock > Punk:

Omdat ik een beetje wat uitwisseling mis over punkrock in de breedste zin van het woord dacht ik wat nieuw leven te gooien op dit forum aan mijn favoriete hoek van de muziek.

Om maar wat te spuien:

Ik zou zelf naar Amerika willen verhuizen, alleen al om bij Fat Wreck platen te kunnen bestellen. Maar nu na jaren alleen maar verlangen heb ik een Europees distributeur gevonden die voor een normale prijs Fat Wreck platen op voorraad heeft (https://eu.kingsroadmerch.com/shop/).

Direct een vijftal platen besteld die ik nog niet kende. Waaronder Swingin' Utters - Poorly Formed (2013) - MusicMeter.nl

Deze is toentertijd volledig langs me heen gegaan. Ik ben wel een liefhebber van Swingin Utters maar wist geen eens van het bestaan. Nu blijkt dat het 1 van hun besten is. Spike slawson ontbreekt op bass maar is eigenlijk geen gemis. Alle aandacht gaat naar het geweldige gitaarspel, Dalrymple op zijn best!

In de basis steengoede liedjes, variërend geschreven door 3 van de 5 bandleden. Altijd een goed teken. Typisch SU geluid en met een hele fijne productie.

Ze wijken af van standaard punk rock, komt wat folk voorbij, beetje ska. Over het geheel een soort World Inferno Friendship society maar dan met de neuzen richting punk....

huh zei je wat???!!.... Oh nee ik dacht dat iemand wat zei... pardon

Tip: Life is pain Idiot | Liquids.bandcamp.com. Punk(rock) met aandacht voor liedjes en melodietjes.
Doet mij regelmatig denken aan The Lemonheads' 'Hate Your Friends'.

P.s.: kan Punk - MusicMeter.nl even hier bij aan geplakt worden?

Bij The Clash - London Calling:

"Leuteren over muziek.." Ach, ze zorgen ervoor dat we in contact blijven met de echte wereld. Hier net zo!

Misschien moet ik deze dan anders bekijken, The Clash is ooit begonnen als punkband ala Sex Pistols en Ramones b.v, en met deze zijn ze naadloos overgegaan richting de New Wave, misschien dat deze daarom als baanbrekend word gezien. Maar welk album als eerste new wave album word gezien weet ik dan niet, ben niet zo heel erg thuis in dit genre. The Cure en Joy Division zullen ongetwijfeld 1 van de eerste geweest zijn, samen met deze misschien, maar dat kunnen de mensen die hier beter in thuis zijn ongetwijfeld beter beoordelen.

New wave werd door de pers bedacht en vaak samen met punk in één adem genoemd en stond aanvankelijk op een nieuwe lichting eigenzinnige Amerikaanse bands (met name uit New York) zoals Talking Heads, Television, Jonathan Richman & the Modern Lovers, Blondie en ook Patti Smith met als voornaamste inspiratiebron Velvet Underground.
Nadien werd die term uitgebreid naar Britse bands die als punkband begonnen en snel ontwikkelden (ze werden vaak ook postpunk genoemd).

Klopt helemaal. Er zijn uiteraard de nodige voorlopers van punk en new wave, maar in 1975 is het Horses van Patti Smith dat als ik als eerste dat label zou geven, al bestond de term toen nog niet.

Volgens de bronnen werden de termen punk en new wave aanvankelijk als synoniemen gebruikt, later werd 'punk' gereserveerd voor de variant met scheurende gitaren.
The Clash was natuurlijk niet de eerste punkgroep die van punk overstapte op minder harde muziek. The Damned en The Stranglers bijvoorbeeld gingen hen voor.

Hier klopt gewoon heel weinig van. Het woord "punk" bestaat al eeuwen en is in de middeleeuwen al gebruikt om "tuig" of "uitschot" aan te duiden, in engere zin ook wel voor dames van lichte zeden.

Lenny Kaye (inderdaad uit de band van Patti Smith) heeft de term ooit (als een van de eersten) gebruikt in muzikale zin bij zijn tekst bij dit album Nuggets (1972) - MusicMeter.nl om een bepaald soort garage-rock te typeren. Album is trouwens echt de moeite waard.

Patti Smith werd wel aangeduid als punk poet. maar dat ging meer om haar teksten, attitude en 'frankness' - dat zei niets over de muziek. In Nederland hadden we Diana Ozon en in Engeland John Cooper Clark.

Television werd ook wel eens getypeerd als proto-punk. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden om punkachtige muziek/bands aan te wijzen vóór 1975 - bijv MC5.

Het rare is dat winkels destijds gretig waren om de term New Wave te gebruiken voor een apart vak met platen; daar vond je dan ook US (power)pop-achtige platen zoals van The Knack en Huey Lewis & The News - bands waarvan een ekte waver niets moest hebben.

New Wave werd werd/wordt ook wel gezien als een beweging, een manier van spelen - was geen lang leven beschoren - en dat zie je ook terug in de bands die regelmatig switchten van 'genre': XTC evolueert bijv van punk (eerste album), via wave (Go2, Drums and Wires) naar (power)pop (English Setlement en Black Sea). Post-punk is meer een containerbegrip, een tijdsgebonden afbakening. Alhoewel de term ook weer wordt gebruikt voor hedendaagse bands zoals Fontaines D.C. Je komt ook wel voor Editors bijv een typering als Nu Wave tegen.

Dat tuig Iggy & The Stooges en de New York Dolls....wat een uitschot!

Vergeet ook The Fugs niet. Ontstaan in de 60er jaren. Amerikaanse band met 2 dichters in de gelederen. Die schopten overal tegen aan. Laat zich nu ook kenmerken als proto punk.

bikkel2 schreef:

Vergeet Johnny Thunders ook niet En vergeet ook niet dat de wereld in 1975 een heel andere was dan 50 jaar later. Toen konden maatschappijen het nog presteren om releases wereldwijd te spreiden. Opvallend trouwens dat er de US meerdere centra waren waar nieuwe muziek zich aandiende New York (no wave, veelal rond het ZE-label en CBGB) en San Francisco en omgeving.

Telkens moet die eeuwige stoplap invloed weer van stal worden gehaald. De enige meetbare invloed is alcohol.

bikkel2 schreef:

Mjuman, ik ga helemaal met je betoog mee, op deze zinnen na:
Hier klopt gewoon heel weinig van. Het woord "punk" bestaat al eeuwen en is in de middeleeuwen al gebruikt om "tuig" of "uitschot" aan te duiden, in engere zin ook wel voor dames van lichte zeden.

Dat is een drogreden. Het woord 'rock' bestond nog veel langer maar kreeg in de jaren '50 een nieuwe betekenis in de benaming rock 'n' roll, in de jaren '60 tot rock geëvolueerd.
Het woord 'wave' bestaat eveneens al veel langer om in de jaren '70 een nieuwe betekenis binnen de muziek te krijgen. 'Punk' werd de naam voor een muziekstijl, zoals 'garage' dat ook was geworden. En 'metal' ook en 'house', etcetera... Wat klopt er dan niet?

In de taalkunde wordt dit verschijnsel gerekend tot de neologismen, oude woorden die een nieuwe betekenis krijgen.
Met de rest van je betoog ga ik helemaal mee en we kunnen inderdaad de nodige voorlopers noemen op de punk- en new wave met The Stooges, Dolls en meer. Het gesprek ging echter over The Clash en of die ten tijde van London Calling nog als punkgroep moeten worden gelabeld.

New wavers waren in de begintijd gewoon zielige, hulpbehoevende muzikanten. En daar werd destijds van alles onder gerekend dat jong, fris en tegendraads klonk, van Tom Petty tot Motörhead. Achteraf is het een term die een wel héél brede lading dekte en die daardoor eigenlijk nauwelijks meer toegevoegde waarde heeft.

Dire Straits werd als ik het wel heb door bepaalde critici ook new wave genoemd. Dat was bij release van het debuutalbum.
Apart ,een zanger/ gitarist die zingt als Dylan en gitaar speelt als JJ.Cale.
Waar kwam dat toch vandaan allemaal??

bikkel2 schreef:
Dire Straits werd als ik het wel heb door bepaalde critici ook new wave genoemd. Dat was bij release van het debuutalbum.
Apart ,een zanger/ gitarist die zingt als Dylan en gitaar speelt als JJ.Cale.
Waar kwam dat toch vandaan allemaal??

Hier moest ik echt wel even ingehouden lachen. Zo is mij het album ook aangeprezen - net als destijds het album van Mink Deville - Mr Jim, I dont know the state you're in. Bij mijn weten vielen The Shirts er toen ook wel onder. Het album viel goed bij mijn destijdse wederhelft en dus werd ook Making Movies nog gekocht.

Denk dat wavers somtijds ook wel een smoes nodig hadden om ietwat truttige, brave muziek te kunnen draaien. Op een gegeven moment trek je wel een grens

Punk is veel meer agit prop dan wave; daar zit meer (zelf)reflectie in, en - wie weet, gaucho - misschien ook twijfel en zelfkritiek?

RonaldjK schreef:

In de taalkunde wordt dit verschijnsel gerekend tot de neologismen, oude woorden die een nieuwe betekenis krijgen.

Nee hoor, een neologisme is gewoon een nieuw woord.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:56 uur

geplaatst: vandaag om 19:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.