MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Beste (of langste) solos ooit

zoeken in:
Het instrumentale middenstuk van "Free Will" van Rush en dan de live versie.
Gaan ze alle 3 tegelijk soleren langs elkaar heen maar is toch 1 geheel.
Check de live-DVD "Exit Stage Left".

Een goeie solo kun je in je hoofd afspelen en neurieen zonder de song te horen (don't try this at work). Zelfs de mispeer (echo van lage Hank the knife noot) zit in mijn geheugen gegrift.
solo start iets voor 2 min en gaat door tot 5.40
Triumph - Rock & Roll Machine
Triumph- Rock n Roll Machine (Rick Emmet)

Krokus - Fire van het album "Metal Rendez-vous (1980)"

fire krokus - YouTube

Vanaf 2:24 een schitterend opgebouwde solo, gaat maar door tot een orgasme op het einde 6:06!
Kan er geen betere vergelijking voor vinden.

Jimi Hendrix-1970 Band of Gypsies: Machine Gun!

Als we gaan voor gevoelig: die in 'Cold Fire' van Warrior is me altijd bijgebleven en die in 'Be Sweet' van The Afghan Whigs is ook erg mooi. En 'Always with Me, Always with You' van Joe Satriani is ook niet te versmaden. -edit- Die in 'Evidence' van Faith No More... niet per se gevoelig als in tranentrekkend, maar zó goed gedaan.

Als het op pure (rock&metal)smulpartijen aankomt kan je deze platen nemen: Helstar ('Nosferatu'), Joe Satriani ('Not of this Earth'), Jason Becker ('Perpetual Burn') en Vinnie Moore ('Mind's Eye').

Tot zover.

P.s. uiteraard vind ik 'Maggot Brain' en 'Eruption' ook geweldig, maar die werden al genoemd.

Alhoewel onder de noemer blues te plaatsen, zijn er twee nummers die ik toch even wil noemen qua supersolo´s:

The Messiah Will Come Again van Roy Buchanan, vooral vanaf minuut 2.30, extreem subtiel en toch ook weer ruig..........

The Sky Is Crying van Stevie Ray Vaughan......zoals zijn broer al beschreef in het boekje bij deze postume plaat, bij het luisteren naar dit nummer lijkt het wel alsof Stevie bij je op schoot zit, het komt zó dichtbij....

Mssr Renard
Zonder specifieke volgorde schieten deze mij binnen (de instrumentale muziek even uitgezonderd):

1. Jethro Tull - Aqualung (Martin Barre - gitaar)
2. Lynyrd Skynyrd - Free Bird (Allen Collins - gitaar)
3. Camel - Ice (Andy Latimer - gitaar) (toch instrumentaal)
4. Allman Brothers Band - Mountain Jam (Dickey Betts/Duane Allman/Jaimoe/Butch Trucks - drums en gitaar)
5. Caravan - Nine Feet Underground (Dave Sinclair - toetsen)
6. Wishbone Ash - Phoenix (Ted Turner/Andy Powell - gitaar)
7. Saga - Catwalk (Ian Crichton - gitaar) (unabridged version)
8. Winger - Witness (John Roth - gitaar)
9. Savatage - Ghost in the Ruins (Criss Oliva - gitaar)
10. Queen - Brighton Rock (Brian May - gitaar)

In de jazz, fusion, funk etc. gaat het eigenlijk alleen om de solo's, dus om die er nou tussen te zetten, gaat wat ver. Dus ik heb het bij rock en blues gehouden en wat metal.

Mssr Renard
Vanaf 4:37:

Mssr Renard
Vanaf 3:43

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten omdat ik bij lange solo's meestal in slaap val. Net als bij DWDD en programma's met Leo Blokfluit en Eric Carton.

Mssr Renard
Vanaf 7:27.

Mssr Renard

Mssr Renard
Beste solo ooit.

Ook legendarisch, vanaf 0m:00s:

Mssr Renard

Mssr Renard

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.