Genres / Rock / Postrock
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 17 april 2009, 19:04 uur
Ohh en wie zijn dat dan die tot die conclusie zijn gekomen?
Als je zo eens lijst gaat samen stellen kun je Radiohead, Sonic Youth, The Jesus Lizard, Low en legio van anders bands ook nog wel toevoegen.
Die lijst slaat gewoon nergens op, staan te veel artiesten tussen die totaal geen enige binding met post-rock hebben, behalve dat ze misschien op labels uitkomen die ook post-rock uitbrengen (SOTL, WIndy & Carl, Six Organs of Admittance).
Dat jullie dan "tot de conclusie" komen dat het dan toch echt wel post-rock moet zijn zal mijn worst wezen, maar het gebeurd wel vaker dat "de massa" onzin uitkraamt.
En vermaken met die acts dat mag van mijn best, al is het geen post-rock, het is wel leuk wat uiteindelijk het belangrijkste is.
(ps. voor acts zoals Six Organs, Charalambides en de late Tarentel, wat dus geen post-rock meer is hebben ze een andere naam bedacht...deze acts worden veelal onder de noemer "Free-music" of "New Weird America" geplaatst).
Als je zo eens lijst gaat samen stellen kun je Radiohead, Sonic Youth, The Jesus Lizard, Low en legio van anders bands ook nog wel toevoegen.
Die lijst slaat gewoon nergens op, staan te veel artiesten tussen die totaal geen enige binding met post-rock hebben, behalve dat ze misschien op labels uitkomen die ook post-rock uitbrengen (SOTL, WIndy & Carl, Six Organs of Admittance).
Dat jullie dan "tot de conclusie" komen dat het dan toch echt wel post-rock moet zijn zal mijn worst wezen, maar het gebeurd wel vaker dat "de massa" onzin uitkraamt.
En vermaken met die acts dat mag van mijn best, al is het geen post-rock, het is wel leuk wat uiteindelijk het belangrijkste is.
(ps. voor acts zoals Six Organs, Charalambides en de late Tarentel, wat dus geen post-rock meer is hebben ze een andere naam bedacht...deze acts worden veelal onder de noemer "Free-music" of "New Weird America" geplaatst).
0
geplaatst: 17 april 2009, 21:02 uur
Sietse schreef:
Dat jullie dan "tot de conclusie" komen dat het dan toch echt wel post-rock moet zijn
Volgens mij lees je niet erg zorgvuldig.Dat jullie dan "tot de conclusie" komen dat het dan toch echt wel post-rock moet zijn
(maar ik ben het wel met je eens dat sommige namen niets in de lijst te zoeken hebben)
0
geplaatst: 17 april 2009, 21:57 uur
Ik ook hoor. Neurosis, Isis, Pelican en City of Caterpillar hebben daar niks te zoeken. En dat zijn volgens mij niet de enigen.
0
Sietse
geplaatst: 17 april 2009, 22:35 uur
Norbert schreef:
Ik ook hoor. Neurosis, Isis, Pelican en City of Caterpillar hebben daar niks te zoeken. En dat zijn volgens mij niet de enigen.
Pelican ben ik dan toch niet helemaal met je eens. Die zweven echt op dat randje tussen de metal en post-rock, net zoals een band als envy.
0
flebbie
geplaatst: 18 april 2009, 00:07 uur
Sietse schreef:
voor acts zoals Six Organs, Charalambides en de late Tarentel, wat dus geen post-rock meer is hebben ze een andere naam bedacht...deze acts worden veelal onder de noemer "Free-music" of "New Weird America" geplaatst.
voor acts zoals Six Organs, Charalambides en de late Tarentel, wat dus geen post-rock meer is hebben ze een andere naam bedacht...deze acts worden veelal onder de noemer "Free-music" of "New Weird America" geplaatst.
En acts als Isis, Neurosis en Cult Of Luna worden veelal onder de noemer "postmetal" geplaatst. Ik betwijfel of het er overzichtelijker van wordt, al die extra hokjes/subgenres. Maargoed ik heb dus bands die zich in het schemergebied bevinden tevens in de lijst geplaatst. Ik zou hier nog verder op in kunnen gaan maar ben bang dat ik dan ook in herhaling ga vallen.
Ik zou het trouwens wel waarderen als onze Sietse iets meer zou doen dan aan de zijnlijn blijven roepen dat het allemaal volslagen kut is. Je kunt bijv. een lijst posten die volgens jou wel adequaat is en 100% pure postrock bevat.
0
Sietse
geplaatst: 18 april 2009, 00:18 uur
flebbie schreef:
schemergebied
schemergebied
als je het daar bij had gelaten...
Ik zou het trouwens wel waarderen als onze Sietse iets meer zou doen dan aan de zijnlijn blijven roepen dat het allemaal volslagen kut is. Je kunt bijv. een lijst posten die volgens jou wel adequaat is en 100% pure postrock bevat.
Ik denk dat je zonder mijn hulp zelf wel de onzin er uit kunt filteren.
Tevens heb ik vrijwel al de bands die er tussen staan die echt geen post-rock zijn al genoemd, dus is een kwestie van die uit de lijst halen en je bent klaar.
Maar misschien ben je het gewend dat alles je wordt voorgekauwd, dat weet ik niet.
0
sxesven
geplaatst: 18 april 2009, 00:39 uur
Sietse schreef:
Die zweven echt op dat randje tussen de metal en post-rock, net zoals een band als envy.
Die zweven echt op dat randje tussen de metal en post-rock, net zoals een band als envy.
Screamo en post-rock. Voortdurend méér post-rock overigens, hoewel er tegenwoordig ook weer andere invloeden zijn te bemerken (lichte electronic, emo). Maar iets als de eerste track op Abyssal is, op de screams na, pure post-rock.
0
flebbie
geplaatst: 18 april 2009, 01:16 uur
Sietse schreef:
Tevens heb ik vrijwel al de bands die er tussen staan die echt geen post-rock zijn al genoemd, dus is een kwestie van die uit de lijst halen en je bent klaar.
maar waarom zei je dan dat de lijst 3x nergens op sloeg? het ging je immers slechts om een aantal (discutabele) namen in een hele lange lijst die je dus verder wel goedkeurd
0
geplaatst: 18 april 2009, 09:35 uur
Is het eigenlijk niet gewoon zo dat post-rock geen genre is?
Naar mijn idee is het een opvatting over het maken van muziek geweest die gedurende de jaren negentig vorm heeft gekregen en in de loop der jaren verder is uitgewerkt.
Pas nadat het manieristisch werd, kreeg het uiterlijk van een genre.
De term post-rock is een containerbegrip geworden voor muziek waarvan mensen niet meer weten in welk hokje ze het moeten plaatsen. Ik vind dat je, als je daar zoveel behoefte aan hebt, hoogstens een lijst kunt maken met aanstichters en vormgevers. Daarna krijg je alleen maar volgers en herkauwers.
Wanneer je zo'n ontzettend lange lijst hebt, staat er heel veel spul bij dat er met een beetje fantasie bij zou kunnen passen. Uiteindelijk levert dat dus een lijst op waar je niet zoveel aan hebt. Met een beetje slap ouwehoeren denk ik dat ik zelfs the Beatles naar een plek op die lijst kan praten.
Naar mijn idee is het een opvatting over het maken van muziek geweest die gedurende de jaren negentig vorm heeft gekregen en in de loop der jaren verder is uitgewerkt.
Pas nadat het manieristisch werd, kreeg het uiterlijk van een genre.
De term post-rock is een containerbegrip geworden voor muziek waarvan mensen niet meer weten in welk hokje ze het moeten plaatsen. Ik vind dat je, als je daar zoveel behoefte aan hebt, hoogstens een lijst kunt maken met aanstichters en vormgevers. Daarna krijg je alleen maar volgers en herkauwers.
Wanneer je zo'n ontzettend lange lijst hebt, staat er heel veel spul bij dat er met een beetje fantasie bij zou kunnen passen. Uiteindelijk levert dat dus een lijst op waar je niet zoveel aan hebt. Met een beetje slap ouwehoeren denk ik dat ik zelfs the Beatles naar een plek op die lijst kan praten.
0
Sietse
geplaatst: 18 april 2009, 10:16 uur
flebbie schreef:
maar waarom zei je dan dat de lijst 3x nergens op sloeg? het ging je immers slechts om een aantal (discutabele) namen in een hele lange lijst die je dus verder wel goedkeurd
(quote)
We Tigers geeft precies mijn antwoord. De pak-em-beet 20 namen die er op staan die er niet in horen maken dat de lijst geheel onzinnig is als referentie kader en als overzicht onbruikbaar (vergelijkbaar met de lijst die op wikipedia staat trouwens, want ook die slaat nergens op).
0
geplaatst: 18 april 2009, 11:21 uur
Sietse schreef:
Haha ja zeg, zoals die ene keer dat Bonothecat At Action Park van Shellac "stevige post rock" noemde... lachen was dat.
Het oneindige geneuzel over wat wel of geen postrock is... da's zó 2001!
0
flebbie
geplaatst: 18 april 2009, 20:21 uur
itchy schreef:
Achja je hebt er altijd van die hardleerse types tussen zitten he, die kunnen het niet laten!
0
geplaatst: 31 juli 2009, 13:46 uur
Bij Slint - Spiderland (1991):
Leeds schreef:
ik ga er niet mee akkoord dat deze plaat de grondlegger van het post-rock genre mag genoemd worden.
Da's leuk, maar zonder argumentatie is dat niet zo interessant.ik ga er niet mee akkoord dat deze plaat de grondlegger van het post-rock genre mag genoemd worden.
0
geplaatst: 9 augustus 2009, 13:27 uur
zie hier de argumentatie
Slint's Spiderland uit 1991 is een hardere vorm van Post-Rock. Eerder was er in 1988 Talk Talk's Eden maar in een veel zachter en dromerige vorm. Beiden post-rock van een hoog niveau.
Men kan zeggen dat Talk Talk eerder was. Toch zeker plaat gericht want ieder nummer is een aan elkaar gesponnen en langdradig avontuur. Tuurlijk ook in Spiderland kenmerkend.
Echter, als je alles bestudeerd, ga je daar maar deels mee akkoord. Er zijn zoveel nummers eerder uitgebracht in post-rock vorm dan deze 2 hieropgenoemde groepen. Glenn Branca en Rhys Chatham zijn zeker voorbeelden die singlegerichte post-rock maakten en daarom nog te zwijgen over de jaren 70 en eind jaren 60.
Nu, als pure Post-Rock plaat in zijn geheel dan is Spirit of Eden het aller eerst.
Slint's Spiderland uit 1991 is een hardere vorm van Post-Rock. Eerder was er in 1988 Talk Talk's Eden maar in een veel zachter en dromerige vorm. Beiden post-rock van een hoog niveau.
Men kan zeggen dat Talk Talk eerder was. Toch zeker plaat gericht want ieder nummer is een aan elkaar gesponnen en langdradig avontuur. Tuurlijk ook in Spiderland kenmerkend.
Echter, als je alles bestudeerd, ga je daar maar deels mee akkoord. Er zijn zoveel nummers eerder uitgebracht in post-rock vorm dan deze 2 hieropgenoemde groepen. Glenn Branca en Rhys Chatham zijn zeker voorbeelden die singlegerichte post-rock maakten en daarom nog te zwijgen over de jaren 70 en eind jaren 60.
Nu, als pure Post-Rock plaat in zijn geheel dan is Spirit of Eden het aller eerst.
0
geplaatst: 9 oktober 2009, 19:35 uur
Leeds schreef:
hoe denk je dat te kunnen bepalen, door het gewoon even uit je duim te zuigen en te zeggen dat het het eerst is... Genres evolueren gewoon langzaam, en sommige platen hebben een meer, en sommige minder van een genre in zich, het is neit te zeggen wat het begin is van eht genre.. want van de elementen van post-roc hoor ik bijvoorbeeld ook best wat terug bij deze Ash Ra Tempel, en toch zeker bij Savage Republic... maar ik ga ook niet zeggen dat dat de eerste postrock-plaat was omdat er gewoon neit iets bestaat als "de eerste plaat binnen een genre", aangezien een genre in mijn ogen bestaat ut een groep overeenkomsten tussen bepaalde albums. En dus niet (zoals men mij hier geloof ik wil doen geloven), dat een plaat gemaakt wordt binnen een bepaald genre..
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 01:26 uur
u hoeft zeker niet zo onvriendelijk te doen beste Scientist.
ik zeg niet dat Spirit of Eden de allereerste Post-Rock plaat is. Maar ze is dat wel als je ze vergelijkt met bovenstaand materiaal van Slint. Ik legde enkel de link tussen beide platen. Misschien met die zin iets wat onduidelijk geformuleerd. Waarvoor mijn excuses. Ik wil zeker niets uit te duimen zuigen ( ik haalde zelf wat artistieke werkjes van het Post-Rock genre via Branca en Chatham boven, die trouwens ook niet compleet zijn). Ash Ra Tempel ken ik, maar om psychotisch neigende Krautrock te vergelijken met Post-Rock, dan geraken we er helemaal niet. Een veel te vage vergelijking. Laten we dan stomweg Megaherz van Kraftwerk's 2de plaat uit 70 boven halen.
Savage Republic ken ik totaal niet. Lijkt me toch een mooie tip van u om deze te gaan ontdekken.
Walking Backwards eens opgezocht via Youtube. Lijkt me veel mee te hebben van The Sound. Zeker geen pure Post-Rock.
Nu, Voor het slapen gaan toch nog de LP es bovenhalen van Spiderland.
Een mens zou er goesting van krijgen
ik zeg niet dat Spirit of Eden de allereerste Post-Rock plaat is. Maar ze is dat wel als je ze vergelijkt met bovenstaand materiaal van Slint. Ik legde enkel de link tussen beide platen. Misschien met die zin iets wat onduidelijk geformuleerd. Waarvoor mijn excuses. Ik wil zeker niets uit te duimen zuigen ( ik haalde zelf wat artistieke werkjes van het Post-Rock genre via Branca en Chatham boven, die trouwens ook niet compleet zijn). Ash Ra Tempel ken ik, maar om psychotisch neigende Krautrock te vergelijken met Post-Rock, dan geraken we er helemaal niet. Een veel te vage vergelijking. Laten we dan stomweg Megaherz van Kraftwerk's 2de plaat uit 70 boven halen.
Savage Republic ken ik totaal niet. Lijkt me toch een mooie tip van u om deze te gaan ontdekken.

Walking Backwards eens opgezocht via Youtube. Lijkt me veel mee te hebben van The Sound. Zeker geen pure Post-Rock.
Nu, Voor het slapen gaan toch nog de LP es bovenhalen van Spiderland.
Een mens zou er goesting van krijgen

0
geplaatst: 10 oktober 2009, 01:45 uur
Ik bedoel het niet zo onvriendelijk als het er staat hoor
..
maar ook zoals je deze post nu weer neerzet heb ik weer het gevoel dat je in je hoofd al een hokje post-rock hebt, waar iets wel of niet in valt, terwijl je het volgens mij meer zou moeten zien met een plaatje, waarin alle genres elkaar halfwat overlappende vage gebieden zijn, verzamelingen eigenschappen die bepaalde platen wel en niet delen.
Zo doelde ik bij het noemen van Ash Ra Tempel op bepaalde elementen uit hun muziek die ik ook wel in veel postrock-bands terugzie, ze liggen zeg maar in een vaag overlappend gebied van krautrock, weet ik veel wat nog meer en een heel klein beetje postrock (waar je het achteraf pas in kunt delen, aangezien de elementen die in het genre postrock bij elkaar worden gebracht toen nog neit op die manier bij elkaar gebracht werden.).. Op eenzelfde manier liggen ook Spirit of Eden en Spiderland ergens in een groot grijs gebied, wellicht dichter naar het "postrock-centrum" dan Ash Ra Tempel, maar een plaat die postrock IS bestaat m.i. niet... sommige platen delen meer eigenschappen dan anderen en worden dus accurater puur met de term postrock beschreven dan anderen..
En zo is het voor mij dus ook niet te zeggen welke plaat nou eerst is, omdat al die platen in een grijs gebied vallen waar achteraf maar een nieuw grijs gebied (de term postrock) overheen is gelegd.. (ik zal dus ook niet zeggen dat Spiderland de eerste was hoor)... en naast het feit dat het een grijs gebied is is het ook nog eens een onduidelijk grijs gebied (ik heb echt geen diee wat ze precies met de naam postrock bedoelen, wat dat betreft kan ik met de term "freejazz" veel meer)
Wat het genre postrock dus voor mij betekent.. het is vooral een indicatie van wat ik ongeveer bij een plaat moet verwachten, een globale schatting van waar het op de grote kaart van alle muziekgenres ligt... dus bestaat er voor mij ook niet zoiets als 'pure postrock'... want op die manier tracht je een definitie te geven aan iets wat in mijn ogen gewoon niet absoluut gedefinieerd kan worden (er kunnen alleen grote lijnen worden geschetst)..
En wat die Savage Repuclic betreft.. dat is inderdaad een beetje new wave-achtige band (ik zal nu de new-wave politie wel op mijn dak krijgen omdat ik het misschien net iets anders had moeten noemen
.. maar dat is genre-vrijheid).. maar een aantal van hun nummers hebben voor mij ook weer een heleboel elementen die ik ook in het grote grijze gebied der postrock in zou delen
(en dus ook wat elementen die er in meerdere mate buiten liggen w.m.b.
.. zal trouwens even een mod vragen dit een apart topic in te vegen... want we dwalen zo wel een beetje af.
..maar ook zoals je deze post nu weer neerzet heb ik weer het gevoel dat je in je hoofd al een hokje post-rock hebt, waar iets wel of niet in valt, terwijl je het volgens mij meer zou moeten zien met een plaatje, waarin alle genres elkaar halfwat overlappende vage gebieden zijn, verzamelingen eigenschappen die bepaalde platen wel en niet delen.
Zo doelde ik bij het noemen van Ash Ra Tempel op bepaalde elementen uit hun muziek die ik ook wel in veel postrock-bands terugzie, ze liggen zeg maar in een vaag overlappend gebied van krautrock, weet ik veel wat nog meer en een heel klein beetje postrock (waar je het achteraf pas in kunt delen, aangezien de elementen die in het genre postrock bij elkaar worden gebracht toen nog neit op die manier bij elkaar gebracht werden.).. Op eenzelfde manier liggen ook Spirit of Eden en Spiderland ergens in een groot grijs gebied, wellicht dichter naar het "postrock-centrum" dan Ash Ra Tempel, maar een plaat die postrock IS bestaat m.i. niet... sommige platen delen meer eigenschappen dan anderen en worden dus accurater puur met de term postrock beschreven dan anderen..
En zo is het voor mij dus ook niet te zeggen welke plaat nou eerst is, omdat al die platen in een grijs gebied vallen waar achteraf maar een nieuw grijs gebied (de term postrock) overheen is gelegd.. (ik zal dus ook niet zeggen dat Spiderland de eerste was hoor)... en naast het feit dat het een grijs gebied is is het ook nog eens een onduidelijk grijs gebied (ik heb echt geen diee wat ze precies met de naam postrock bedoelen, wat dat betreft kan ik met de term "freejazz" veel meer)
Wat het genre postrock dus voor mij betekent.. het is vooral een indicatie van wat ik ongeveer bij een plaat moet verwachten, een globale schatting van waar het op de grote kaart van alle muziekgenres ligt... dus bestaat er voor mij ook niet zoiets als 'pure postrock'... want op die manier tracht je een definitie te geven aan iets wat in mijn ogen gewoon niet absoluut gedefinieerd kan worden (er kunnen alleen grote lijnen worden geschetst)..
En wat die Savage Repuclic betreft.. dat is inderdaad een beetje new wave-achtige band (ik zal nu de new-wave politie wel op mijn dak krijgen omdat ik het misschien net iets anders had moeten noemen
.. maar dat is genre-vrijheid).. maar een aantal van hun nummers hebben voor mij ook weer een heleboel elementen die ik ook in het grote grijze gebied der postrock in zou delen
(en dus ook wat elementen die er in meerdere mate buiten liggen w.m.b... zal trouwens even een mod vragen dit een apart topic in te vegen... want we dwalen zo wel een beetje af.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 02:03 uur
Er zijn zoveel platen die je kan klasseren in wat weet ik veel omdat ze niet duidelijk genoeg overkomen. Uw zogenoemd grijs gebied. Aan de muziekliefhebber te kiezen welke plaat aan welk genre mag gekoppeld worden. Daar is niets mis mee lijkt me, die "hokjes syndroom"
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 17:06 uur
Leeds schreef:
Aan de muziekliefhebber te kiezen welke plaat aan welk genre mag gekoppeld worden.
Aan de muziekliefhebber te kiezen welke plaat aan welk genre mag gekoppeld worden.
Dat ben ik met je eens, maar dan zul je dus ook in moeten zien dat er niet 1 grote muziekliefhebber is die alles bepaalt, en waar jij Spirit of Eden de bij de postrock indeelt en het derhalve ziet als 1e postrock plaat (waar je het volste recht toe hebt, en er is ook zeker eits voor te zeggen) een ander dat niet per se hoeft te doen...
en dus bijvoorbeeld Spiderland als eerste postrock mag zien (of weet ik veel wat voor ander album, alleen betwijfel ik of het veel zin heeft voor hem/haar om Bob Dylan postrock te noemen)
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 17:13 uur
The Scientist schreef:
De wave politie wordt geroepen?
Savage Republic is idd begonnen als een post-punk band. Hun debuut album 'Tragic Figures' (1982) is iig zuivere post-punk. Heeft weinig met post-rock te maken. Het tweede album 'Ceremonial' ken ik niet. Dus over het post-rock gehalte van die plaat kan ik geen oordeel geven. Ik heb ze in 1987 of 1988 nog live gezien. En toen was het zeker ook geen post-rock.
Overigens zijn er wel bands die albums hebben uitgebracht die een crossover zijn tussen post-punk/new wave en post -rock. Luister maar eens naar Apse - Spirit (2006) of naar iLiKETRAiNS - Elegies to Lessons Learnt (2007).
Wie het eerst was is niet zo interessant. Muziekgenres staan nooit volledig op zichzelf. Elk genre heeft zijn wortels weer in een of meer andere genres. Post-rock is een allegaartje van stijlen en invloeden.
'Spirit of Eden' van Talk Talk is nmm wel een van de eerste "echte" of zo men wil "zuivere" post-rock platen. Maar daarvoor waren er natuurlijk al aanzetten. Bijvoorbeeld 'Briliant Trees' van David Sylvian (1984). Of ook, maar minder bekend: Dif Juz met het album 'Extractions' (1986). Dat laatste album heeft al iets van wat een band als Explosions in the Sky later ging doen (met die sprankelende, gedetailleerde gelaagde gitaarlijntjes).
Overigens vind ik Slint's 'Spiderland' meer standaard (alternative) rock georienteerd dan post-rock. Het schurkt tegen post-rock aan. Maar wel een goede plaat hoor.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:12 uur
Chameleon Day schreef:
Savage Republic is idd begonnen als een post-punk band.
Savage Republic is idd begonnen als een post-punk band.
Kijk, prima dat je dat zegt, en het is voor jou zeker handig het zo in te delen, dus ik geef je groot gelijk, maar voor mij is new wave/post-punk en ook sommige gothic dingen gewoon 1 pot nat, en maakt het me niet zo heel veel uit wat wie nou precies waar indeelt, ik noem het gewoon allemaal new wave.

'Spirit of Eden' van Talk Talk is nmm wel een van de eerste "echte" of zo men wil "zuivere" post-rock platen.
Kijk, en daar denk ik dan weer niet zo over, voor mij werkt het gewoon niet om Spirit of Eden bij de postrock in te delen, het past er voor mij gewoon niet in, ondanks dat eht er zeker een behoorlijk aantal eigenschappen van heeft.. Ik deel bijvoorbeeld ook Tortoise zelf niet bij de post-rock in omdat dat voor mij niet zou passen.
Overigens vind ik Slint's 'Spiderland' meer standaard (alternative) rock georienteerd dan post-rock. Het schurkt tegen post-rock aan. Maar wel een goede plaat hoor.
Spiderland deel ik dan juist weer wel meer bij de post-rock in, maar zoals eerder gezegd is "postrock" voor mij meer gewoon een stapel verwachtingen, eigenschappen die platen delen zeg maar, en bijna elke band heeft wel een paar van die eigenschappen, maar sommige platen iets meer (Spirit of Eden) en sommige platen dan nog weer meer (Spiderland), maar het blijft gewoon een persoonlijke voorkeur van indelen.
Bovendien is 'alternatieve rock' nog een grotere rommelverzamelhoop dan postrock, gewoon een hoop om dingen op te gooien waarvan je eigenlijk niet weet hoe je het in moet delen (avant-garde is daar op MuMe erg handig voor).. ook vind ik Spiderland allesbehalve standaard, maar als we daarover gaan discussieren kunnen we dat beter weeer bij het album doen

ten slotte vind ik de bewwoording "zuivere postrock" wel heel overbodig... er is al niet eens een goede omschrijving van postrock, laat staan een gradatie van meer naar minder "zuiver"
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:23 uur
Tja, hoe definieer je post-rock? Wat zijn de typische stijlkenmerken? Daar kun je (behoorlijk) van mening over verschillen.
Kun je voor jezelf aangeven wat je onder post-rock verstaat? Waarom is Spiderland voor jou meer post-rock dan Spirit of Eden?
BTW: Savage Republic mag je ook new wave noemen hoor. Daar heeft de wave-politie geen problemen mee.
En overigens vind ik de songstructuren van Spiderland nog een behoorlijk hoog traditioneel (alternative) rock gehalte hebben.
Kun je voor jezelf aangeven wat je onder post-rock verstaat? Waarom is Spiderland voor jou meer post-rock dan Spirit of Eden?
BTW: Savage Republic mag je ook new wave noemen hoor. Daar heeft de wave-politie geen problemen mee.

En overigens vind ik de songstructuren van Spiderland nog een behoorlijk hoog traditioneel (alternative) rock gehalte hebben.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:30 uur
Chameleon Day schreef:
Tja, hoe definieer je post-rock? Wat zijn de typische stijlkenmerken? Daar kun je (behoorlijk) van mening over verschillen.
Puur gevoelsmatig, de manier waarop ik ernaar luister is zeg maar anders dan naar Spirit of Eden, maar meer hetzelfde als Mogwai/Explosions in the Sky..., gewoon een bepaalde sfeer die er hangt ofzo,
Een definitie wil ik me ook niet eens aan wagen, dat roept alleen maar op tot meer discussie over dingen waar toch niemand het precies met elkaar over eens is... Dan zitten we hier over 10 jaar nog verder zonder dat we een centimeter opgeschoten zijn.
Op eenzelfde manier heb ik ook geen goede definitie van freejazz, maar weet ik er toch prima dingen in te delen.. definities zijn slechts verwoede pogingen van de menselijke geest om een beredeneerde orde te scheppen in dingen die niet te beredeneren zijn.
BTW: Savage Republic mag je ook new wave noemen hoor. Daar heeft de wave=politie geen problemen mee.
Mooi...
de door jou genoemde Apse en iliketrains hoor ik trouwens beide wel wat postrockdingen in terug ja qua sfeer.. maar ja, dat iets (met) postrock (verbonden) is wil helaas nog niet zeggen dat het goed is. (niet dat ik het zo heel slecht vind hoor, maar ook neit heel geweldig)
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 00:52 uur
Ik ben eruit gekomen
Ik zit er zeker niet ver van daan dat Talk Talk's Spirit of Eden mag genoemd worden als eerste volwaardige Post-Rock plaat.
Uiteraard werden er flarden van voor 88 bovengehaald. Maar flarden van het Post-Rock symptoon in een plaat zijn daardoor nog niet volledige Post-Rock waardig!! Overduidelijk, niet?
En bij wat dieper speurwerk ontdek je nog heel wat andere mensen die vinden dat Eden de allereerste volwaardige Post-Rock plaat is.
Is Talk Talk dan de uitvinder van de Post-Rock?
NEEN, Absoluut niet, MAAR, ze gaven wel die belangrijke toon aan bvb Explosions en Sigur Ros.
Pure Waarheid
Amen en Uit
Ik zit er zeker niet ver van daan dat Talk Talk's Spirit of Eden mag genoemd worden als eerste volwaardige Post-Rock plaat.
Uiteraard werden er flarden van voor 88 bovengehaald. Maar flarden van het Post-Rock symptoon in een plaat zijn daardoor nog niet volledige Post-Rock waardig!! Overduidelijk, niet?
En bij wat dieper speurwerk ontdek je nog heel wat andere mensen die vinden dat Eden de allereerste volwaardige Post-Rock plaat is.
Is Talk Talk dan de uitvinder van de Post-Rock?
NEEN, Absoluut niet, MAAR, ze gaven wel die belangrijke toon aan bvb Explosions en Sigur Ros.
Pure Waarheid
Amen en Uit

0
geplaatst: 11 oktober 2009, 00:56 uur
we kunnen de volgende zin dan toch uit alle perspectieven bekijken.
Bedankt Scientist om hierover dieper te gaan
Bedankt Scientist om hierover dieper te gaan
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 00:59 uur
Leeds schreef:
Dat is het grootste non-argument dat ik tot nu toe gelezen heb
Leeds schreef:
Volgens mij snap je mijn redenering niet helemaal, ik zeg namelijk niet dat er voor Spirit of Eden al een postrock-plaat was, maar ook Spirit of Eden vind ik niet totaal een postrock plaat, net zo min als Spiderland, of welke andere plaat dan ook, er is gewoon geen grens te trekken... behalve voor jezelf.. met andere wqoorden..
jij kunt Talk Talk de eerste postrock plaat noemen, maar dat is net zo zinnig als je zegt dat plaat x tot genre y behoort, en het is niet meer of minder legitiem wanneer ik zeg dat ik dat niet vind.
Ik had gehoopt een beetje in een discussie te belanden over wat het gebruik van de naam postrock als genre nu betekende voor de platen en de naam, maar ik krijg een beetje het idee dat ik gewoon met een verstokte talk talk fan te maken heb die het niet zoveel interesseert zolang hij Talk Talk maar de kwaliteit 'eerste postrockplaat' toe kan dichten..
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 09:13 uur
Spirit of Eden geen volwaardige Post-Rock plaat 
al is het een argument of non-argument, wie kan het schelen beste Scientist. Maar zeggen dat Eden geen volwaardige Post-Rock plaat is, dat is al de grootste nonsens van alle voorgaande gesprekken...
we zitten verder van huis met u
Dan moet ik zeggen dat je de definitie Post-Rock niet kent. En dit staat zeker los van hoe groot je een fan bent van is het nu Spiderland (eveneens volwaardig Post-Rock) of Eden. Eveneens een ondermaats argument.

al is het een argument of non-argument, wie kan het schelen beste Scientist. Maar zeggen dat Eden geen volwaardige Post-Rock plaat is, dat is al de grootste nonsens van alle voorgaande gesprekken...
we zitten verder van huis met u
Dan moet ik zeggen dat je de definitie Post-Rock niet kent. En dit staat zeker los van hoe groot je een fan bent van is het nu Spiderland (eveneens volwaardig Post-Rock) of Eden. Eveneens een ondermaats argument.
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 13:29 uur
Leeds schreef:
Dan moet ik zeggen dat je de definitie Post-Rock niet kent.
Dit geeft volgens mij wel aan dat jullie to-taal langs elkaar heen aan het praten zijn.Dan moet ik zeggen dat je de definitie Post-Rock niet kent.
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 13:34 uur
het blijft gemakkelijk altijd kritiek te uiten over iemand. 
ik heb hier verder niets meer aan toe te voegen...

ik heb hier verder niets meer aan toe te voegen...
* denotes required fields.