MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Mooi nummer idd.

(afbeelding)Smaken verschillen.

Hey, waar haal je die leuke smileys vandaan?

Van het filosofieforum, een forum dat ik 7 jaar geleden heb opgericht met een vriend.

smileys

(afbeelding)

Een filosofieforum waar woorden vervangen worden door smileys?

Eén van mijn favoriete minimal electro/minimal wave nummers en tevens één van mijn favoriete instrumentals:

Absolute Body Control is het eerste project (1979 al!) van de mannen van (The) Klinik ; u allen bekend (in België toch zeker!) van de new wave stamper:

deric raven schreef:
Een filosofieforum waar woorden vervangen worden door smileys?

filosofieforum.nl :: Index oordeel zelf.

(afbeelding)

Kent iemand deze band al?

Beetje Entertainment achtig.

B-52's met een vleugje Le Tigre:

Chameleon Day schreef:
Kent iemand deze band al?

Nee, kende ze niet. Echt een feestnummer zo te horen.

reptile71 schreef:
(quote)

Nee, kende ze niet. Echt een feestnummer zo te horen.

Mij is het te monotoon donker en gotisch. Maar mss dat de Entertainment liefhebbers het wat vinden. Zit wel in dezelfde hoek. Beide bands hebben ook met elkaar opgetreden.

Niet omdat het goed is, maar wel leuk om te zien. Dit is Brendan Perry op bas en zang.
In datzelfde jaar (1981) is Dead Can Dance opgericht. Best een aardige switch.

En deze is van zelfs nog vroeger (1978), toen ze nog The Scavengers heetten:

Lisa Gerrard, van vóór DCD (1981):

Ook leuk om eens te horen.

Ik ben ook nog op zoek naar nummers van MICROFILM, een bandje waarin Liza ooit gezongen heeft.

De ontwikkeling van Lisa Gerrard is dus sinds 1981 stil blijven staan of was ze haar tijd ver vooruit? U mag stemmen

Lisa is uniek en staat geheel los van tijd en ruimte.

Airiel - In Your Room

Airiel - Firefly

Voor de liefhebbers van hedendaagse dreampop/shoegaze.

Het is net of ik naar Four Calender Cafe zit te luisteren, vooral het tweede nummer. Weinig origineel, dat doet hun grote voorbeeld toch veel spannender.

Andere Amerikaanse dreampop/shoegaze band is Experimental Aircraft:

Stellar

Alleen Lloyd Cole, nou ja, Randy Newman ook, had zo'n titel kunnen geven aan een liedje met zo'n tekst.

bone machine (crew)
Hula - Ignoring the Famine

bone machine (crew)
The Scabs - Matchbox Car

weet niet of ik met dit nummer in herhaling val (heb nog geen tijd gehad de 50 pagina's in dit topic te doorlezen.

The Triffids - Field Of Glass

uit een John Peel sessie en destijds vaak gedraaid in newwave jeugdhuis de Batou en op hun Back To The Batou-fuiven (met zeldzame wave-nummers op hun playlist)

komt van de gelijknamige EP Field Of glass

(afbeelding)

erg goede opbouw van dit nummer, werd soms live in een verkorte versie gespeeld. Maar is een klassieker als je het mij vraagt.
Mijn excuses als ik hiermee in herhaling val.

youtube link

YouTube - The Triffids - Field Of Glass

Bijna onvindbaar op vinyl, maar op soulseek nog wel vindbaar

Geen reactie op The Triffids??

Dan deze obscure plaat eens van onder het stof halen (figuurlijk dan, de plaat is nagenoeg onvindbaar, ik heb de nummers op de cassette 82-84 staan): de eerste 12' van het Franse Norma Loy (staat voor € 255 te koop via discogs)
Ok, niet erg origineel, maar toch het beluisteren waard Persoonlijk vind ik de LP Sacrifice hun beste, maar dit klinkt het meest cold wave...

Norma Loy - Romance (1983)

(afbeelding)

Label: New Wave
Romance (3:37)
Crazy Soul (2:56)
Glance in Your Eyes (3:27)
Tragic Venus (5:30)

en bijhorende youtube-clips

YouTube - Norma Loy - " romance " ( french coldwave 1983 )
YouTube - Norma Loy - Crazy Soul
YouTube - norma loy tragic venus

pygmydanny schreef:
Geen reactie op The Triffids??

Hier blijkbaar niet, meerdere albums - iig Sandy Devotional - zijn al op het wave dagtopic aan de orde geweest - doe maar eens een search bij dat topic. Verder, met name de eerdere releases (Australische 12"s) zijn gekoesterde collector's items.

Hi Mjuman,

heb verleden weekend het hele newwave/postpunk album van de dag topic doorbladerd, en kwam er idd Born Sandy Devotional van The Triffids tegen. Wilde hier daarom een wat onbekender (want destijds alleen op 12' verschenen) nummer posten. De eerste MLP's/LP's (Treeless Plain en Raining Pleasure) bevatten ook pareltjes waaronder dit (door Echo & The Bunnymen-beïnvloede) Hanging Shed (van Treeless Plain)

YouTube - Triffids - Hanging shed

of het gewoon heel erg mooie
Raining Pleasure (van het gelijknamige album)

YouTube - Triffids - Raining Pleasure (1984)
YouTube - The Triffids - "Raining Pleasure"

Aanstaande zondag wil ik een nieuw album (of eigenlijk een al oud) album plaatsen bij newwave/post-punk album van de dag)

pygmydanny schreef:
Aanstaande zondag wil ik een nieuw album (of eigenlijk een al oud) album plaatsen bij newwave/post-punk album van de dag)

Mag nu ook al hoor.

Heb nog geen tijd gehad je post hier te beluisteren. Ga ik wel zeker doen.

dan komt ie er dadelijk aan

momentje geduld

een mooi pareltje voor deze herfst:

Fra Lippo Lippi - Small Mercies

(afbeelding)

Op hun debuut (In Silence) klonken ze vooral als een getrouwe Joy Division-kopie (wel een erg goeie moet ik zeggen). Later gingen ze commerciëler verder met het album Songs. maar op dit album vinden ze naar mijn mening een eigen stijl

Bekendste nummer hiervan is ongetwijfeld The Treasure, maar de rest is ook zeker het beluisteren waard...

YouTube - Fra Lippo Lippi The Treasure
YouTube - Fra Lippo Lippi - A Small Mercy
YouTube - Fra Lippo Lippi - Sense Of Doubt
YouTube - FRA LIPPO LIPPI - SOME THINGS NEVER CHANGE

Gast
geplaatst: vandaag om 00:45 uur

geplaatst: vandaag om 00:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.