MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Ik vind het wel leuke albums.

Ook leuk is Teardrop Explodes en de solo albums van Julian Cope.
Het stemgeluid ligt wel in de buurt van Echo & The Bunnymen.

Over covers gesproken. Luister eens naar deze cover van 'Love Will Tear Us Apart' van Susanna and the Magical Orchestra.

Zweeds dacht ik. Heel erg mooi en ontroerend. Ik durf zelfs te stellen dat deze versie beter is dan het origineel. De aandacht van de luisteraar wordt door de sobere orchestratie geheel naar de tekst getrokken. Dit zou de perfecte aftitelingsmuziek geweest zijn voor de film 'Control' van Corbijn (die ik overigens nog niet gezien heb).

En voor de liefhebbers van Nouvelle Vague nog even deze versie.

Beoordeel en vergelijk!

....nou oké dan...zo slecht is het nu ook weer niet.

deric raven schreef:
Ook leuk is Teardrop Explodes en de solo albums van Julian Cope.
Het stemgeluid ligt wel in de buurt van Echo & The Bunnymen.

Van de Teardrops ken ik alleen het album 'Kilimanjaro'. Heeft idd wel wat van Echo en de konijntjes. Niet slecht.

Klinkt in de verte wel als Portishead, Susanna and the Magical Orchestra; zeer mooie uitvoering.

Control viel mij erg tegen. Ian Curtis werd teveel als held neer gezet, die ook wel eens in een dipje zat. Het dansen kwam erg klungelig over, en zeer gemaakt.
Ian Curtis was volgens mij geen held, maar juist schizofreen met depressieve stemmingen. Dat kwam in de film niet naar buiten. Ik miste de angst en onzekerheid in zijn uitstraling. Had meer van Corbijn verwacht.

deric raven schreef:
Control viel mij erg tegen. Ian Curtis werd teveel als held neer gezet, die ook wel eens in een dipje zat.

Ian leek mij eerder een nogal egocentrische, gesloten en pathetische persoonlijkheid hebben (voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk). Maar het heeft wel tot bijzondere muziek geleid, haha.

Het dansen kwam erg klungelig over, en zeer gemaakt.

Maar ja dat was natuurlijk ook wel zo. Zag er heel bevreemdend uit.

Ian Curtis was volgens mij geen held, maar juist schizofreen met depressieve stemmingen. Dat kwam in de film niet naar buiten. Ik miste de angst en onzekerheid in zijn uitstraling. Had meer van Corbijn verwacht.

Ben benieuwd wat perfume ervan vond. Hij heeft de film ook gezien dacht ik. Is die de aanschaf op DVD waard?

perfume
Chameleon Day schreef:
Ben benieuwd wat perfume ervan vond. Hij heeft de film ook gezien dacht ik. Is die de aanschaf op DVD waard?

Zie voor mijn mening over deze prachtige film mijn commentaar bij Control

Interessant topic.

Ik vind dit wel mooie muziek. Het is een beetje Echo and the Bunnymen meets Crash Test Dummies, qua stem

Screaming for Emily: http://www.myspace.com/screamingforemily

Hoewel Swans weer net in geen enkel hokje past van de titel van dit topic.
Swans is voor mij in ieder geval een wereldband, stukken beter dan het gros van de bands die hier allemaal worden opgesomd.

Musica schreef:
Interessant topic.

Ik vind dit wel mooie muziek. Het is een beetje Echo and the Bunnymen meets Crash Test Dummies, qua stem

Screaming for Emily: http://www.myspace.com/screamingforemily

Nog nooit van deze band gehoord. Op het eerste gehoor klinken die nummers van het album 'An Act of Providence' wel goed. Mooie melodieën, klassiek aandoende viool-arrangementen (maar dan wel uit de synth getoverd) en donkere stem, maar niet te donker. Ik ben wel aangenaam verrast.

Het album 'An Act of Providence' (2007) is overigens nog niet aan MuMe toegevoegd. Wel wat ander werk dat, als ik het goed zie, ook op hun Myspace te beluisteren is. Klinkt een stuk minder goed vind ik. Beetje te platte synths.

P.S.: er staan wel een paar foute foto's op hun Myspace. Ze meten zich op het artwork van 'An Act of Providence' een fascisten imago aan. Het zal wel provocatie zijn, maar dat spreekt mij dus niet zo aan.

Over die foto's, ja nu je het zegt...was me niet meteen opgevallen.

Red Cotton, uit Israel.
Het album Memory Card (2007) vond ik leuk om te luisteren, nu gaan ze volgens mij meer de electro/dance kant op. Invloeden als Depeche mode en Joy Division zijn zo eruit te plukken, (in Stay for awhile is bv een sample gebruikt van Enjoy the silence) en daarom niet bijster vernieuwend maar wel herkenbaar en leuk om te horen als je new wave houdt.
Het is nogal rustige muziek.
http://www.myspace.com/redmemorycard

Chameleon Day schreef:
Het album 'An Act of Providence' (2007) is overigens nog niet aan MuMe toegevoegd. Wel wat ander werk dat, als ik het goed zie, ook op hun Myspace te beluisteren is. Klinkt een stuk minder goed vind ik. Beetje te platte synths.

P.S.: er staan wel een paar foute foto's op hun Myspace. Ze meten zich op het artwork van 'An Act of Providence' een fascisten imago aan. Het zal wel provocatie zijn, maar dat spreekt mij dus niet zo aan.

Ik heb die albums toegevoegd en hun laatste album is alleen te downloaden en mag dus niet op deze site. Die EP uit 1987 staan wel een paar leuke nummers op, de rest vond ik niet veel aan. Als het wat met fascisme te maken heeft moet ik er overigens niks van hebben.

edit: Of was het nou alleen die EP die vóór het laatste album uitkwam die alleen te downloaden was. Ik weet het ff niet meer, even geen zin om het op te zoeken....

Myssouri - Red Grass, Black Pasture .... De voorman van deze band, Michael Bradley, heeft een solo-album gemaakt als Antic Clay met o.a. ook dat nummer erop. Het album heet Hilarious Death Blues.
Antic Clay heeft 2 myspace pagina's waarop veel van de nummers te beluisteren zijn. Dit is de eerste pagina. De tweede is de nummer 1 in zijn vriendenlijst. Hoewel dit geen new wave, post-punk of gothic is is het zeker aanverwante muziek. Eigenlijk is Hilarious Death Blues wel een goede naam voor het genre. Het is een soort van country-blues-folk gehuld in een donkere sfeer, voornamelijk acoustisch gespeeld met een donkere stem vergelijkbaar met Johnny Cash.
Antic Clay vind ik echt steengoed! Na mijn verhuizing (druk druk druk) zal zijn dubbel-cd dan ook verkrijgbaar zijn bij Sounds for Sure.

Nog een jaren 80 post-punk/alternative rock tip:

Cactus World News.

Een Ierse band opgericht in 1984 die door U2 geïnspireerde up-tempo rock/post-punk maakte. Maar ook met een eigen geluid. Hun debutalbum Urban Beaches (1986) is zeker de moeite waard.

Op het album staat onder meer het nummer State of Emergency. Een fraai nummer waarvan het eerste deel sterk aan The Chameleons doet denken. Dan na zo'n dikke 4 minuten verandert de sfeer. Meeslepend.

P.S.: Let niet op de stupide Miami Vice clip, het gaat om het nummer.

perfume
Ja Cactus World News geweldig CD!

Ha...jij kende ze dus al. Uitstekend debut idd, vooral de nummers 'Worlds Apart', 'The Promise', 'The Bridge', 'State of Emergency' en 'Church of the Cold'. Hun tweede album 'No Shelter' uit 1989 ken ik niet. Jij wel?

perfume
Nee ik ken alleen dit album omdat het destijds best even populair was. Ik heb hem toen ook op vinyl gekocht. En eigenlijk zou ik best de cd willen hebben.

orbit schreef:
(quote)

Hoewel Swans weer net in geen enkel hokje past van de titel van dit topic.
Swans is voor mij in ieder geval een wereldband, stukken beter dan het gros van de bands die hier allemaal worden opgesomd.

Klopt. maar ik denk dat naar de hand van de sfeer die Swans op veel albums vast legt,veel mensen ze hier ook moeten kunnen waarderen.

deze band verdient veel meer luisteraars.

Daar ben ik het dan ook roerend mee eens

Perfume, ga eens Swans luisteren jongen!!

perfume
orbit schreef:

Perfume, ga eens Swans luisteren jongen!!

Heb ik iets negatiefs gezegd over de Swans? Volgens mij verwar je me met iemand anders orbit. Want ik vind de Swans erg goed vooral hun oudere werk!

Filth?

perfume
Ja en Cop/Young God/ Greed/Holy Money. Geweldig!

OK dan!

Ik dacht meer dat je het helemaal niet kende perfume En dat zou me inderdaad verbaasd hebben

In dat geval: ga eens Swans luisteren reptile!

Sinds wanneer ken ik Swans niet?

Ik vind trouwens dat iedereen de kans moet krijgen om Antic Clay - Decades te horen. Echt een prachtige cover van Decades!

Is er dan niemand meer die ze niet kent??!!

Deze stem lijkt trouwens erg op die van Cave, ik zou zweren dat hij het was.

perfume
Wel een mooie cover vooral de opbouw en die climax op het eind! De stem doet me ook sterk denken aan Nick Cave. Misschien is het hem wel onder zijn nickname!

Er zullen vast nog wel mensen zijn die Swans niet kennen orbit! Wees gerust!

Antic Clay is Michael Bradley, voorheen van een band genaamd Myssouri. Nick Cave invloeden heeft hij zeker in zijn muziek, maar ook Johnny Cash is terug te horen, soort country-blues met een heerlijk donker sfeertje.

Genoeg mensen die Swans niet kennen denk ik.

Mordor
Vooral The Great Annihilator van Swans is geweldig. Aanrader!

Gaaf dat er toch nog Swans luisteraars zijn hier!

Steeds meer ook!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.