menu

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Misterfool
Bij Overig > Algemeen > Vraag van de dag #2:

Benos schreef:
[beweert dat prog in de jaren '80 niet al lang haar beste tijd heeft gehad
Prog had in de jaren 80 niet al lang haar beste tijd gehad. Er is meer dan voldoende (Neo-)prog in de jaren 80 uitgebracht die qua kwaliteit toch zeker die van de jaren 70 benaderd. Vergeet ook niet bands als IQ, Belew-era KC, Peter Hamill, Fates Warning, Queensryche etc. De kruisbestuiving tussen new-wave en prog enerzijds en prog en Metal anderzijds bracht juist veel nieuw elan aan het genre.

avatar van Benos
Misterfool schreef:
(quote)

Prog had in de jaren 80 niet al lang haar beste tijd gehad. Er is meer dan voldoende (Neo-)prog in de jaren 80 uitgebracht die qua kwaliteit toch zeker die van de jaren 70 benaderd. Vergeet ook niet bands als IQ, Belew-era KC, Peter Hamill, Fates Warning, Queensryche etc.
Die vergeet ik niet, maar ik zie niet hoe ze vergelijkbaar zijn in kwaliteit en kwantiteit vergeleken met de jaren '70:
- Jaren 80 KC was New Wave
- Peter Hammill maakte in de jaren 80 ook geen prog meer
- Prog metal zal wel niets voor mij zijn want ik vind dat het grotendeels alles wat albums als 2112 en Animals zo oninteressant maakte juist extra benadrukte

Misterfool
Benos schreef:
zie niet hoe ze vergelijkbaar zijn in kwaliteit en kwantiteit vergeleken met de jaren '70:
- Jaren 80 KC was New Wave
- Peter Hammill maakte in de jaren 80 ook geen prog meer
Jaren 80 KC en Peter Hammill incorporeerde new-wave binnen progrock. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als 'Flight' of Larks' Tongues in Aspic Part III. Progstructuren, met klanken die duidelijk de tijdsgeest(minder uitbundig, meer to the point) beter in het oog hielden .

De bands die ik genoemd heb, zijn vaak wel degelijk in kwaliteit vergelijkbaar met de welbekende bands uit de jaren 70. Zo kunnen, mijns inziens, albums als IQ's The Wake, Twelfth's Night Fact & Fiction of Queensryche Operation Mindcrime naast de klassiekers uit de jaren 70 staan. Ten slotte-
en dat vind ik eigenlijk wel een belangrijk punt- is prog in de jaren 80 een stuk meer gaan 'vernieuwen', daar waar het genre met name eind jaren 70 toch wel enigszins was ingekakt.

Edit: experimenteren veranderd in vernieuwen.

avatar van fish
Bij Marillion - Clutching at Straws:

Rudi1984 schreef:
Ik probeer oprecht pareltjes buiten mijn straatje te ontdekken in de top 250, maar het wil nog niet zo vlotten. Ik verbaas me er regelmatig over hoe iets de toplijst weet te halen. Dit ook weer; het is alleen al zo ontzettend vreselijk lelijk gezongen. Dan schiet de irritatiefactor bij mij al diep in het rood en is er geen houden meer aan, maar ook muzikaal komt het erg belegen op me over. Bijna al die progplaatjes klinken me identiek in de oren. Geen sterke nummers, geen bezieling, eentonig, vreselijk slecht gezongen.

Nee, ik kan hier totaal niets mee.


Misschien luister je doorgaans te veel naar vocoder stemmen. Bovendien kan ik mij voorstellen dat een album dat wat dieper graaft dan het oppervlakkige wat meer van je vraagt en derhalve niet toegangelijk is, oftewel je niet aanspreekt gezien je eigen muzikale voorkeuren.
Je kan van alles zeggen, maar dat het geen bezieling heeft...?? Juist prog muzikanten weten wat bezieling is. Als ze geen bezieling hadden, dan zouden ze het zichzelf ook niet zo moeilijk maken en zich vooral richten op de commercielere Nashville pop, toch?
En eentonig? Echt? Prog is precies het tegenovergestelde.

Ik kijk uit naar mijn reeds bestelde nieuwe remaster/remix uitgave in november.:)

Rudi1984
fish schreef:
(quote)


Bovendien kan ik mij voorstellen dat een album dat wat dieper graaft dan het oppervlakkige wat meer van je vraagt en derhalve niet toegangelijk is, oftewel je niet aanspreekt gezien je eigen muzikale voorkeuren.

Die eerste zin is onbedoeld al heel typerend. Het uitgangspunt dat ‘moeilijke’ muziek diepgravend is en toegankelijke muziek oppervlakkig. Dat straalt ook van de muziek af; het is klinisch, koud, je hoort geen spelvreugde, het is patserig. Alles wat in mijn optiek muziek juist niet hoort te zijn. Maar ondertussen hebben ze waarschijnlijk nooit een sterke, strakke compositie geschreven. Ze verstoppen zich achter de noten.

avatar van Leptop
Rudi1984, je schrijft voor mij onbegrijpelijke taal. Nu weet ik dat progliefhebbers heel veel waarde hechten aan hun muziek met wie ze zich vaak intens verbonden voelen. Hun muziek zielloos noemen voelt wat dat betreft alsof je henzelf ook zielloos noemt. Vandaar al deze reacties.
Het is tegelijkertijd ook een reden dat veel proggers op deze site zitten; ze wisselen graag hun voorkeuren uit. Gemiddeld vaker dan niet-proggers.
En dit album raakt bij velen, ook bij mij, een gevoelige snaar. Ik herken niets van wat je schrijft in dit album. Helemaal niets.

avatar van Bravejester
Rudi1984 schreef:
(quote)

Die eerste zin is onbedoeld al heel typerend. Het uitgangspunt dat ‘moeilijke’ muziek diepgravend is en toegankelijke muziek oppervlakkig. Dat straalt ook van de muziek af; het is klinisch, koud, je hoort geen spelvreugde, het is patserig. Alles wat in mijn optiek muziek juist niet hoort te zijn. Maar ondertussen hebben ze waarschijnlijk nooit een sterke, strakke compositie geschreven. Ze verstoppen zich achter de noten.


De meeste composities van deze band komen voort uit jamsessions of kleine ideen van 1 van de bandleden die dan later samen in deze sessies worden uitgewerkt. Soms in een paar weken, soms duurt het meer dan een jaar voordat voldoende sterk materiaal is verzameld.

Ik ga er verder altijd vanuit dat de spelvreugde bij bands altijd aanwezig is, zeker als je als muzikant of band je eigen muziek maakt; anders ga je geen muziek samen maken.


In totaal hebben 4 muzikanten en 4 zangers of zangeressen aan dit album bijgedragen. Even gecheckt bij jouw nummer 1( Speak Now van Taylor Swift ) en daar zijn het in totaal 23 muzikanten en zangeressen-zangers aan mee gewerkt; alle nummers door haar zelf geschreven.

Musicians
Tom Bukovac – electric guitar
Nick Buda – drums
Chris Carmichael – strings
Nathan Chapman – banjo, bass guitar, Fender Rhodes, electric twelve-string guitar, electric guitar, acoustic guitar, handclapping, mandolin, organ, piano, synthesizer, vocal harmony
Smith Curry – lap steel guitar
Eric Darken – percussion
Caitlin Evanson – vocal harmony
Shannon Forrest – drums
John Gardner – drums
Rob Hajacos – fiddle
Amos Heller – bass guitar
Liz Huett – vocal harmony
Tim Lauer – Hammond B3, piano
Tim Marks – bass guitar
Mike Meadows – electric guitar, handclapping
Grant Mickelson – electric guitar
Michael Rhodes – bass guitar
Paul Sidoti – electric guitar
Tommy Sims – bass guitar
Bryan Sutton – acoustic guitar, twelve-string guitar, ukulele, national
Taylor Swift – vocals, acoustic guitar, handclapping, vocal harmony, banjo
Al Wilson – handclapping, percussion


Of ze heeft een hele grote standaard band of waarschijnlijker zijn er een hele boel proffesionele sessiemuzikanten gebruikt. Nu zullen die ook nog steeds met plezier muziek maken maar dit is voor mij toch anders dan een band die zijn eigen gecomponeerde nummers op neemt.


Wat betreft slecht gezongen; dat is uiteraard altijd erg persoonlijk en is ook iets waarop ik zelf ook snel afknap. Zo erg zelfs dat ik meestal erg snel stop met verder luisteren op een aantal uizonderingen na.

avatar van vigil
Rudi1984 schreef:
(quote)

Die eerste zin is onbedoeld al heel typerend. Het uitgangspunt dat ‘moeilijke’ muziek diepgravend is en toegankelijke muziek oppervlakkig. Dat straalt ook van de muziek af; het is klinisch, koud, je hoort geen spelvreugde, het is patserig. Alles wat in mijn optiek muziek juist niet hoort te zijn. Maar ondertussen hebben ze waarschijnlijk nooit een sterke, strakke compositie geschreven. Ze verstoppen zich achter de noten.

Hebben we het hier nog steeds over Marillion??

Die liggen zo'n beetje het dichts tegen de popmuziek aan van het hele proggebeuren. Wat gaat er dan gebeuren bij beluistering van Dream Theater enzo.

Maar goed wat is nu verder het nut om bij een muziekstroming die je totaal niet ligt daar dit soort berichten te posten. Dat lijkt toch op bewust trollen of niet? Discussie is goed maar alleen maar zeggen dat het geen emotie bevat en dat het alleen maar patserig is geeft ook weinig bodem voor een vruchtbaar gesprek.

avatar van Don Cappuccino
fish schreef:

Misschien luister je doorgaans te veel naar vocoder stemmen. Bovendien kan ik mij voorstellen dat een album dat wat dieper graaft dan het oppervlakkige wat meer van je vraagt en derhalve niet toegangelijk is, oftewel je niet aanspreekt gezien je eigen muzikale voorkeuren.


Check de 4,5*-lijst van Rudi1984 eens en dan zie je dat die opmerking gewoon onnodig is. The Mars Volta bijvoorbeeld is ontzettend prog en ingewikkeld, hetzelfde geldt voor een band als The Dillinger Escape Plan, maar dan aan de metalkant.

Rudi1984
Don Cappuccino schreef:
(quote)


Check de 4,5*-lijst van Rudi1984 eens en dan zie je dat die opmerking gewoon onnodig is. The Mars Volta bijvoorbeeld is ontzettend prog en ingewikkeld, hetzelfde geldt voor een band als The Dillinger Escape Plan, maar dan aan de metalkant.


Beide bands waar de emotie vanaf druipt. Dat is wat ik volledig mis bij veel andere progplaten: ook maar een vleugje emotie. Zoals gezegd: ik vind het koud, het raakt me letterlijk 0% dus geef ik de laagst mogelijke score.

avatar van Bonk
Rudi1984 schreef:


Beide bands waar de emotie vanaf druipt. Dat is wat ik volledig mis bij veel andere progplaten: ook maar een vleugje emotie. Zoals gezegd: ik vind het koud, het raakt me letterlijk 0% dus geef ik de laagst mogelijke score.


Dat mag en kan. Gelukkigen verschillen de smaken. Zou je wel willen adviseren om platen waarvan je merkt dat je ze koud vindt en je letterlijk 0% raken af te zetten en niet geheel af te luisteren en al helemaal niet dan ook nog eens andere albums van die betreffende artiest te gaan beluisteren.
Er is meer dan genoeg geweldige muziek voor ieders smaak volgens mij en het leven is veel te kort om het te besteden aan muziek die je koud vindt en 0% raakt. Als ik dat heb, ga ik altijd weer gauw zoeken naar muziek die ik wel mooi vind. Kan ik iedereen aanraden, geniet je meer en is ook nog eens goed voor je stemmengemiddelde

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
In The Mars Volta het toppunt van emotie horen en in Marillion het nulpunt? Tja, het kan. Inderdaad, zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik bemerk bij mezelf wel eens wat irritatie als in een discussie over muziek emotie als meetbaar argument to end all arguments ingezet wordt, maar goed, ieder ervaart zijn muziek sowieso zoals-ie hem zelf ervaart.

Blijft staan dat ik het een vrij zinloze exercitie vind om per se alle Top 250 platen in een ruk te willen afluisteren en bestemmen, ook platen waarvan je al op voorhand kunt uittekenen dat je er (nu) waarschijnlijk niks aan vindt. Niet voor niets doet vrijwel niemand anders dat hier. Het verschil in de relevantie van dat afgaan van de lijst tussen de MusicMeter Top 250 en een MovieMeter Top 250 daarvan was toevallig vrij onlangs nog onderwerp van gesprek in de Vraag van de dag.

avatar van Svendra
Bonk schreef:
Zou je wel willen adviseren om platen waarvan je merkt dat je ze koud vindt en je letterlijk 0% raken af te zetten en niet geheel af te luisteren
Als iedereen dat advies opvolgt, worden lage stemmen niet of ongefundeerd gegeven.
Ik zie liever dat mensen ook bij een teleurstellend album de moeite nemen het een paar keer te beluisteren voordat ze stemmen of stukjes schrijven. MuMe zou dodelijk saai zijn met enkel lovende reacties.

Maar ik ga wel mee met de strekking van wat hiervoor staat. Een album beluisteren waarvan je op voorhand bijna zeker weet dat het niks voor je is, is nogal zinloos.

avatar van Bonk
Svendra schreef:
Als iedereen dat advies opvolgt, worden lage stemmen niet of ongefundeerd gegeven.
Ik zie liever dat mensen ook bij een teleurstellend album de moeite nemen het een paar keer te beluisteren voordat ze stemmen of stukjes schrijven. MuMe zou dodelijk saai zijn met enkel lovende reacties.


Uiteraard. Dat deel ik volledig.
Ik vind alleen wel iets zitten tussen een teleurstellend album en een album wat je letterlijk 0% raakt en koud vindt. Uiteraard moet je niet stemmen op een album wat je afzet en geef ik teleurstellende albums echt wel een kans.
Maar iets wat ik echt duidelijk helemaal niets vind en ik ook zeker weet dat ik dat ook niet ga vinden, hoe vaak ik het ook hoor, ga ik niet de hele plaat uitzitten en daar ging mijn advies over.

avatar van Svendra
Ja dat is waar. En volgens mij zitten we ook wel op dezelfde lijn.
Overigens zal ik ook niet op een plaat stemmen als ik simpelweg te weinig van het genre weet of begrijp.

Om on-topic te blijven: bij mensen die weinig met progrock hebben, hoor ik wel vaker dat progrock te 'berekenend' zou zijn, in tegenstelling tot muziek die die 'puur' is, meer 'vanuit de emotie ontstaan'. (Ja daar hebben we het E-woord weer). Dan heb ik zoiets van: en wat is er mis met muziek waar in lange sessies over is nagedacht en waar voor mijn part maanden aan is geknutseld? Als het eindresultaat prachtig is voor wie zich erin verdiept? Emotie oproept!

Om off-topic te springen: toen J.S. Bach zijn muziek componeerde bestond het romantische dogma nog niet. Muziek componeren was in zijn geval noeste arbeid, met behulp van een soort muzikale wiskunde. En zie wat het heeft opgeleverd: de mooiste muziek ooit gemaakt (naar mijn bescheiden mening. )

avatar van JanLo65
Jester schreef:
Dit topic gaat over progressive rock (een genre dat nog gemist wordt als keuzemogelijkheid ), ook bekend als symfonische rock. Ik heb gezien dat er een aantal liefhebbers op de site is (Zelva, Lakini), dus algemene dicussies op dit gebied kunnen hier plaatsvinden.
Of zoals Raymond van het Groenewoud het noemt. Engelse Kutmuziek!

avatar van Barney Rubble
Nog steeds het mooiste muziekgenre voor mij, maar smaken verschillen klaarblijkelijk.

avatar van JanLo65
Rudi1984 schreef:
(quote)


Beide bands waar de emotie vanaf druipt. Dat is wat ik volledig mis bij veel andere progplaten: ook maar een vleugje emotie. Zoals gezegd: ik vind het koud, het raakt me letterlijk 0% dus geef ik de laagst mogelijke score.
En toen dacht ik beminde gelovigen
Waarom zijn de blanken zoveel bekakter dan de zwarten, ole ola
Speelt de beschaving ons werkelijk zoveel parten, ole ola
Zwijg me van de laatste kutgroep uit Engeland, ole ola

avatar van Mssr Renard
Soft Machine announcement.

“It is with sadness that Soft Machine announce that Roy Babbington is retiring from the band as bass player after playing with the band since 1970. His first recording with Soft Machine was with Robert Wyatt, Mike Ratledge, Elton Dean and Hugh Hopper on the album ‘Fourth’. He formally joined the band as Hugh Hopper’s replacement after ‘Six’ in 1973 and his first live appearance as a full band member was Hamburg on May 17th 1973. His final appearance with the band, after 51 years, was at Ronnie Scott’s Club in London on December 6th 2020, with John Etheridge, Theo Travis and John Marshall. (The longest lasting line-up in the band’s complex history.)

His departure is as a result of hand problems making it difficult to play. He is otherwise in good health and wishes to spend more time fishing and gongoozling. Roy has nominated Fred Thelonious Baker as his successor. Fred Baker was a member of Phil Miller’s In Cahoots and played regularly with Elton Dean, Hugh Hopper, Pip Pyle and with John Etheridge amongst others. Fred recently deputised for Roy on UK and European dates and will join the band for all dates from 2022.

LONG LIVE UNCLE ROY SIR LORD BABBINGTON, THE BRITISH JAZZ AND BASS INSTITUTION - A LEGEND.

avatar van Mssr Renard
Ik kan niet wachten tot de nieuwe Jethro Tull uit is (februari). Ik heb de plaat ge-pre-ordered en intussen vermaak ik me de gestage stroom aan muziekvideo's die Ian op ons afvuurt.

Hier de titelsong, en het klinkt lekker ouderwets fijn:



avatar van Mssr Renard
Zojuist aangekondigd: 3 mei Camel in Tivoli, Utrecht voor 50 euro:


Camel - TivoliVredenburg

avatar van Renoir
Mssr Renard schreef:
Zojuist aangekondigd: 3 mei Camel in Tivoli, Utrecht voor 50 euro

Inderdaad. Maar wel pas in 2023. En de prijzen zijn vanaf 50 euro.

avatar van Mssr Renard
Renoir schreef:
(quote)

Inderdaad. Maar wel pas in 2023. En de prijzen zijn vanaf 50 euro.


Zo een concert geven, kost op dit moment zoveel, door de verschillende regels, dat het me niet verbaasd dat tickets steeds duurder gaan worden. Ik heb pas nog twee tickets van 70,= per stuk gekocht voor Tedeschi Trucks Band gekocht.

Ik vermoed dat de komende jaren tickets alleen maar duurder gaan worden, omdat zalen niet meer zo vol kunnen/mogen als ooit.

We zullen er echt rekening mee moeten gaan houden.

avatar van Renoir
Mssr Renard schreef:
(quote)


Ik vermoed dat de komende jaren tickets alleen maar duurder gaan worden, omdat zalen niet meer zo vol kunnen/mogen als ooit.


Dat weet ik wel zeker, en eigenlijk vind ik dat ook wel redelijk. Maar nu begint het op voorfinanciering te lijken, als je meer dan een jaar vooruitbetaalt. En dus nog maar moet afwachten of het concert daadwerkelijk gaat plaatsvinden. En als het dan niet doorgaat, moet je echt vele weken wachten voordat je je centen weer terug hebt. Betalen kost een paar minuten, maar terugbetalen duurt vele weken. En als het om Paylogic gaat (zoals bij Paradiso) duurt het zelfs een paar maanden.

avatar van Mssr Renard
Ik vind het ook redelujk en terecht ook. Misschien dat er een subsidiesysteem in het leven geroepen kan worden dat er voor zorgt dat armeren ook naar concerten mogen/kunnen. Of inkomensafhankelijke ticketprijzen.

avatar van Renoir
Dat zie ik niet zo snel gebeuren, Mssr Renard. Maar de overheid zou wel paal en perk moeten stellen aan de onnodige vertraging bij het terugbetalen.

Het valt me trouwens ook op dat de podia kaartjes blijven verkopen van optredens die door de artiest al zijn geannuleerd. Eigenlijk is dat misleiding.

avatar van Mssr Renard
Ik ga per jaar maar 3 of 4 keer naar een concert en dat eigenlijk pas de laatste 5 jaar. Daarvoor eigenlijk nog nooit naar een concert geweest, behalve dan bijvoorbeeld gratis festivals.

Dus ik heb er gewoon weinig tot geen verstand van. Ik ga nu graag naar het Bimhuis, Tivoli en weleens Paradiso. Die zijn alledrie erg netjes in de communicatie en bieden ook de mogelijkheid tot vouchers, terugbetaling etc. Geen klachten dus mijnerzijds.


avatar van Brunniepoo
Ik heb inmiddels mijn abonnement op de IO Pages opgezegd, maar heb nog zo'n dertien jaargangen in de kast staan. Doe ik daar iemand een plezier mee? Stuur dan even een privébericht.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:30 uur

geplaatst: vandaag om 00:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.