MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Ayreonfreak schreef:
(quote)

Progrock is per definitie al jaren niet meer progressief OzzyLoud Het is een holle term geworden om een bepaalde rock stijl te moeten omschrijven. Alles wat nu progressief gecomponeerd wordt, gaat verder onder een andere noemer. Progrock is voor veel artiesten (en consumenten) vies, niet gangbaar, willen de meeste artiesten niet meer mee geassocieerd worden.

Wat is dat nou weer voor onzin?.....
Het roept bij mij gelijk veel vragen op, zoals als het zo is wat je beweert dan moet je pijlsnel de naam "progwereld" wijzigen want dan kijkt er niemand meer op die site...
En wat voor andere noemer wordt het nu dan wel aangeduid??
Bovendien is dat totaal niet mijn ervaring. Onlangs ben ik nog naar de platen/cd beurs geweest in de Brabanthallen te Den Bosch. Ik heb juist het idee dat de betere stands steeds meer het progressieve genre op de juiste manier categoriseren. En het aanbod wordt elk jaar groter en groter.
Daarnaast denk ik ook dat juist die bands die progressief pretenderen te zijn het toejuigen in die stijl genoemd te worden. Je wilt herkend en erkend worden toch?
Het muzikale landschap is zo divers en versplinterd geraakt de laatste 30 jaar dat muziekliefhebbers (consumenten vind ik zo'n lelijk woord in deze) grote behoefte hebben aan de juiste kwalificering.

Psychocandy
Ik ben het eens met Ayreonfreak. Veel van wat uitkomt is oude wijn in nieuwe zakken. Er is inmiddels zoveel verschenen dat je het gevoel hebt altijd iets eerder te hebben gehoord. Maar er is mijns inziens nog genoeg vernieuwende muziek en inderdaad vind je deze vooral buiten de progrock. Wat betreft de nieuwe Dool: dit album vind ik hun beste tot nu toe. De eerste twee albums kenden nog wat mindere momenten, maar van dit album vind ik alle negen nummers erg goed.

Prog gaat natuurlijk niet over vernieuwend zijn maar over de wijze van componeren. Veel tempowisselingen, uitgesponnen instrumentaal werk, niet zelden gespeend van overdadig toetsenwerk usw. Het is een genre waar een bepaald slag artiesten in thuis hoort. Van Rush tot Marillion tot Dream Theater en noem allemaal maar op. Het is allemaal, en dat zeg ik heel liefkozend, een wat nerdy genre. Dool schaar ik daar niet onder. Dat is toch net wat alternatiever van aard met veel invloeden uit de gothic en wave.

Psychocandy
"Progressie" staat voor "vooruitgang" en dat zie ik nauwelijks in de hedendaagse progrock. Dus als het niet over vernieuwing/vooruitgang gaat, dan is m.i. de naam misleidend.

Als dat je perceptie is, kun je terug naar de jaren 90 om die constatering nog eens te doen.

OzzyLoud schreef:
(quote)

Wat is dat nou weer voor onzin?.....
Het roept bij mij gelijk veel vragen op, zoals als het zo is wat je beweert dan moet je pijlsnel de naam "progwereld" wijzigen want dan kijkt er niemand meer op die site...
En wat voor andere noemer wordt het nu dan wel aangeduid??
Bovendien is dat totaal niet mijn ervaring. Onlangs ben ik nog naar de platen/cd beurs geweest in de Brabanthallen te Den Bosch. Ik heb juist het idee dat de betere stands steeds meer het progressieve genre op de juiste manier categoriseren. En het aanbod wordt elk jaar groter en groter.
Daarnaast denk ik ook dat juist die bands die progressief pretenderen te zijn het toejuigen in die stijl genoemd te worden. Je wilt herkend en erkend worden toch?
Het muzikale landschap is zo divers en versplinterd geraakt de laatste 30 jaar dat muziekliefhebbers (consumenten vind ik zo'n lelijk woord in deze) grote behoefte hebben aan de juiste kwalificering.

Ik sluit mij aan bij Edwynn en Psychocandy's antwoorden. Prog is meer een verzamelnaam voor een rock stroming geworden. Progressive metal doet het momenteel goed bij veel mensen, progressieve rock gebasseerd op de mamoetbands als Pink Floyd, Genesis, Yes en Rush doen het bijvoorbeeld veel minder goed. De bands die muziek produceren in de nagedachtenis van die genoemde grootheden hebben het anno 2024 veel moelijker. Uitzonderingen bands als Marillion nagelaten dan. Die hebben fans vanuit een stevige en brede fanbase.

...en maken nog met regelmaat goed verteerbare albums.

Onweerwolf
Wilson Project uit Italië. Hele jonge band die net hun tweede, zeer volwassen klinkende, album heeft uitgebracht dit jaar. Wilson Project speelt een mix van jaren '70 progrock met een moderne flair. Muzikaal gezien niet direct origineel maar wel erg lekker qua arrangementen, deze band heeft klassieke songwriting zeer hoog in het vaandel. Wat de band echter, wat mij betreft, niet te versmaden maakt is de heerlijk dwingende zang van Annalisa Ghiazza. Smaakvol en fris en overigens heeft de band geen gitarist!

Ik vind dit steengoed.

Op 1 november spelen ze hun eerste show buiten Italië, in Siegerswoude op de laatste editie van Northern Prog Festival.

Onweerwolf
^ net live gezien. Fantastisch, een van de beste optredens die ik ooit heb gezien. Niet alleen briljante muziek maar ook 4 supergetalenteerde muzikanten.

Deze band wordt heel groot.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:22 uur

geplaatst: vandaag om 04:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.