menu

Genres / Rock / Elvis of Beatles?

zoeken in:
avatar van Bijdevaate11
THE BEATLES!

avatar van weide1
Ik ben te veel Beatles fan om een eerlijk oordeel te kunnen geven. Wel weet ik dat beiden in hun tijd de top waren. De norm. Iedereen keek naar hun op. Plaats één was al vergeven. In de sport zie je dat soms ook wel. Absolute overheersing.

avatar van devel-hunt
Welke Elvis? Elvis Costello of Elvis Presley? Ik ga voor Costello, die andere meneer is maar drie jaar toonaangevend geweest, daarna een bak B films vervolgens een comebackje om te eindigen in Vegas.
Elvis Costello is still going strong. Zong vorig jaar nog een nummer van verreweg de meest invloedrijke band ooit nog in het witte huis. Laat dat duidelijk zijn.

YouTube - Elvis Costello - Penny Lane

avatar van rolandobabel
Ik heb een artikel gelezen waarin beargumenteerd werd waarom Kraftwerk een belangrijkere band is dan the Beatles. Ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik begrijp de argumentatie....

avatar van Lontanovicolo
Wat zei Lennon zelf ook al weer?

quote

before Elvis there was nothing !!!

un-quote

avatar van fish
Bij The Beatles - Please Please Me:

RuudC schreef:
Bij The Beatles gaat mijn voorkeur uit naar de latere periode. Het experimentele werk vind ik altijd wel te gek. Natuurlijk moet ik in mijn achterhoofd houden dat The Beatles hier ook vooruitstrevend was en de popmuziek wordt voor mij vanaf 1963 pas echt interessant. Misschien dat ik me ooit nog ga verdiepen in de jazz van de jaren vijftig, maar flauwe rock-n-roll a la Elvis Presley, Bill Hailey etc doet me echt helemaal niks.

The Beatles hebben duidelijk meer ballen. Eigenlijk valt dit debuut me ook behoorlijk mee. Love Me Do en Twist And Shout kende ik al en kon ik al best waarderen, maar de algemene sound van Please, Please Me staat me sowieso wel aan. Af en toe borduurt het nog wat voort op de makke popmuziek die daarvoor nog de norm was (Anna (Go To Him), blegh). Vergeef mijn makker en cultuurbarbaar Lennert, want Lennon en McCartney kunnen wel degelijk zingen. A Taste Of Honey is hier nog een verborgen pareltje. Leuk begin, maar ik verwacht wel dat het beter gaat worden.


Oef! The Beatles meer ballen....en rock and roll a la Elvis flauw....dat raakt me, haha. Niets tegen The Beatles hoor, al zullen zij nooit tot mijn favorieten horen, ook al begrijp ik hun grote belang voor de popmuziek, maar toch. Zet I Saw Her Standing There tegenover A Big Hunk O' Love en Do You Want To Know A Secret tegenover One Night, dan zit er meer spierkracht in die van Elvis (en beduidend sexier). En misschien is dat een kwestie van smaak.
Popmuziek bestond wel degelijk voor The Beatles uiteraard, dat is geen kwestie van smaak.?

avatar van spinout
Hear, hear!!

avatar van RuudC
fish schreef:
(quote)


Oef! The Beatles meer ballen....en rock and roll a la Elvis flauw....dat raakt me, haha. Niets tegen The Beatles hoor, al zullen zij nooit tot mijn favorieten horen, ook al begrijp ik hun grote belang voor de popmuziek, maar toch. Zet I Saw Her Standing There tegenover A Big Hunk O' Love en Do You Want To Know A Secret tegenover One Night, dan zit er meer spierkracht in die van Elvis (en beduidend sexier). En misschien is dat een kwestie van smaak.
Popmuziek bestond wel degelijk voor The Beatles uiteraard, dat is geen kwestie van smaak.?


Ach, zo heb je wel meer van die kampen. Mensen die meer met de ene en minder met de andere hebben. Niks mis mee uiteraard.

Popmuziek bestaat natuurlijk al langer. Ik bedoelde te zeggen dat popmuziek voor mij pas echt interessant "begint" te worden met The Beatles. Toen ik dat stukje schreef, ben ik nog even gaan kijken wat voor albums voor 1963 uitkwamen en daar zitten voor mij geen interessante namen tussen.

avatar van Kronos
Tja, ieder zijn voorkeuren. Maar dat pakweg een nummer als Hound Dog meer ballen heeft dan pakweg een nummer als Please Please Me lijkt me buiten kijf staan.

avatar van Mjuman
Nou nou wat een open deuren toch maar weer.

Dit Little Richard - Hound Dog (Rare) - YouTube is Hound Dog van Little Richard

Qua rocker Presley of Haley boven Little Richard stellen is als de 'verblankte soul' van Tamla Motown prefereren boven de "soul" eigenlijk R 'n B van Stax of Atlantic.

Little Richard - Lucille (1957) [Long Version, High Quality Sound] - YouTube
Grappig genoeg hebben juist de (nette) Beatles voor hun beginrepertoire aardig geput uit het repertoire van Tamla Motown (bijv Mr Postman, You Really Got a Hold on Me); dus zeg een beatlificatie van verblankte soul.

En iedere keer als ik Presley lees, moet ik onherroepelijk denken aan die vadsige, met pillen volgevreten obees die zwetend een routineuze show afdraait in een hotel in Las Vegas.

avatar van fish
Mjuman schreef:
Nou nou wat een open deuren toch maar weer.

Dit Little Richard - Hound Dog (Rare) - YouTube is Hound Dog van Little Richard

Qua rocker Presley of Haley boven Little Richard stellen is als de 'verblankte soul' van Tamla Motown prefereren boven de "soul" eigenlijk R 'n B van Stax of Atlantic.

Little Richard - Lucille (1957) [Long Version, High Quality Sound] - YouTube
Grappig genoeg hebben juist de (nette) Beatles voor hun beginrepertoire aardig geput uit het repertoire van Tamla Motown (bijv Mr Postman, You Really Got a Hold on Me); dus zeg een beatlificatie van verblankte soul.

En iedere keer als ik Presley lees, moet ik onherroepelijk denken aan die vadsige, met pillen volgevreten obees die zwetend een routineuze show afdraait in een hotel in Las Vegas.


Tja, mjuman, als dat je enige referentie is wat betreft Elvis, dan heb je een wel zeer beperkt idee van wat Elvis inhoudt. Dat gezegd hebbende, dit topic leent zich niet voor een Elvis vs Beatles discussie, een discussie die sowieso zinloos is.

In het muzikale tijdperk van 1963 slaan The Beatles in als een bom, en meer dan terecht. Los van de muziek onstaat er een nieuwe muzikale cultuur waar zij de absolute vaandeldragers van zijn. Deze plaat is dat begin, maar voor mij persoonlijk doet de muziek mij nagenoeg niets. Ook de latere Beatles zijn niet echt aan mij besteed. Niet in het passende tijdsbeeld, niet in het huidige tijdsbeeld. Dat het kwaliteit is, ja, dat snap ik.

avatar van Mjuman
fish schreef:
Tja, mjuman, als dat je enige referentie is wat betreft Elvis, dan heb je een wel zeer beperkt idee van wat Elvis inhoudt. Dat gezegd hebbende, dit topic leent zich niet voor een Elvis vs Beatles discussie, een discussie die sowieso zinloos is.

In het muzikale tijdperk van 1963 slaan The Beatles in als een bom, en meer dan terecht. Los van de muziek onstaat er een nieuwe muzikale cultuur waar zij de absolute vaandeldragers van zijn. Deze plaat is dat begin, maar voor mij persoonlijk doet de muziek mij nagenoeg niets. Ook de latere Beatles zijn niet echt aan mij besteed. Niet in het passende tijdsbeeld, niet in het huidige tijdsbeeld. Dat het kwaliteit is, ja, dat snap ik.


Goed dat je je repliek begin met een conditioneel voegwoord. Zonder verder op de inhoud te willen reageren, is hier wat context te vinden.

De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

En idd, met Elvis heb ik nooit echt wat gehad en soms is het gewoon nou eenmaal zo dat de meest onthullende (en negatieve) beelden zich het sterkst in je brein nestelen. Mede daarom ben ik zelf geen voorstander van het gaan zien van je mythische helden in reünieconcerten (een enkele uitzondering zoals Slowdive 2 jaar geleden daargelaten).

avatar van devel-hunt
Kronos schreef:
Tja, ieder zijn voorkeuren. Maar dat pakweg een nummer als Hound Dog meer ballen heeft dan pakweg een nummer als Please Please Me lijkt me buiten kijf staan.


Totdat je weet waar Please Please me werkelijk over gaat, dan heeft hound dog ineens helemaal geen ballen ?

avatar van Kronos
Pff, stiekem over orale seks zingen.

avatar van spinout
Tja, wat zou Elvis met "a good rockin' tonight" bedoelt hebben (geen vraagteken uiteraard).

Arbeidsdeskundige
Sterren komen, sterren gaan, alleen Elvis blijft bestaan.

avatar van AbleMable
Om te beginnen, ik waardeer ze allebei! En ik hou zowel van Elvis als the Beatles. Maar vind het verder niet zo interessant wie het meeste belang had. Ze waren allebei onderdeel van een stroming die ook zonder hun wel op gang was gekomen.

Arbeidsdeskundige
Naar wie gaat jouw eigen voorkeur uit?

avatar van AbleMable
Arbeidsdeskundige schreef:
Naar wie gaat jouw eigen voorkeur uit?

Elvis

The Beatles

Voor Elvis was er wel zeker iets,
maar voor de Beatles was er niets.

avatar van Poles Apart
Blackish schreef:
The Beatles

Voor Elvis was er wel zeker iets,
maar voor de Beatles was er niets.

Euh.... Buddy Holly? The Everly Brothers? In hetzelfde straatje, en van grote invloed op de Fab Four.

avatar van Michiel Cohen
Ik snap de vergelijking niet. Heb 3 orginele tracks van de Beatles in mijn persoonlijke playlist staan en 5 van Elvis op een totaal van 20.500. Voor mij zijn ze dus beide een rimpelingetje in de geschiedenis van de moderne muziek.

avatar van AbleMable
Blackish schreef:
The Beatles

Voor Elvis was er wel zeker iets,
maar voor de Beatles was er niets.


Jawel hoor, Elvis....

Je hebt gelijk AbleMable. Ik probeerde in mijn dichterlijke vrijheid alleen maar aan te geven dat Elvis en de Beatles voor mij persoonlijk niet met elkaar te vergelijken zijn.

Poles Apart schreef:
(quote)


Euh.... Buddy Holly? The Everly Brothers? In hetzelfde straatje, en van grote invloed op de Fab Four.


Ja, dit klopt ook. Voor Elvis waren er inderdaad Buddy Holly en Don en Phil Everly. Maar ik probeer zelf altijd vergelijkingen te trekken tussen Bands, solo artiesten, duo's, trio's etc. Vandaar.

avatar van dominicano fonso
Ik vind dat zowel Elvis Presley als The Beatles groot zijn en zeker in de top 10 allertijden mogen horen van beste zangers/bands allertijden. Ik acht The Beatles wel hoger in dan Elvis Presley omdat zij zelf hun liedjes schreven en Elvis nauwelijks eigen materiaal maakte. Ik vind dat Elvis wel een beter live reputatie had als The Beatles.


Gast
geplaatst: vandaag om 12:00 uur

geplaatst: vandaag om 12:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.