The Beatles - Please Please Me (1963)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. I Saw Her Standing There (2:57)
  2. Misery (1:50)
  3. Anna (Go to Him) (2:57)
  4. Chains (2:26)
  5. Boys (2:27)
  6. Ask Me Why (2:27)
  7. Please Please Me (2:03)
  8. Love Me Do (2:22)
  9. P.S. I Love You (2:05)
  10. Baby It's You (2:38)
  11. Do You Want to Know a Secret (1:59)
  12. A Taste of Honey (2:05)
  13. There's a Place (1:52)
  14. Twist and Shout (2:33)
avatar van RuudC
Bij The Beatles gaat mijn voorkeur uit naar de latere periode. Het experimentele werk vind ik altijd wel te gek. Natuurlijk moet ik in mijn achterhoofd houden dat The Beatles hier ook vooruitstrevend was en de popmuziek wordt voor mij vanaf 1963 pas echt interessant. Misschien dat ik me ooit nog ga verdiepen in de jazz van de jaren vijftig, maar flauwe rock-n-roll a la Elvis Presley, Bill Hailey etc doet me echt helemaal niks.

The Beatles hebben duidelijk meer ballen. Eigenlijk valt dit debuut me ook behoorlijk mee. Love Me Do en Twist And Shout kende ik al en kon ik al best waarderen, maar de algemene sound van Please, Please Me staat me sowieso wel aan. Af en toe borduurt het nog wat voort op de makke popmuziek die daarvoor nog de norm was (Anna (Go To Him), blegh). Vergeef mijn makker en cultuurbarbaar Lennert, want Lennon en McCartney kunnen wel degelijk zingen. A Taste Of Honey is hier nog een verborgen pareltje. Leuk begin, maar ik verwacht wel dat het beter gaat worden.

avatar van devel-hunt
om Please please me te doorgronden is een beetje culturele kennis wel op zijn plaats. Tuurlijk, de Amerikaanse Rock and Roll scene had daar al heel wat teweeg gebracht met Elvis als absoluut boegbeeld, maar vergeet Buddy, Gene, Chuck en Jerry Lee niet.
In Europa lag dat anders. In Nederland had men Corry Brokken en in het zeer armoedig kleinburgerlijke Engeland was het meest ruige Cliff.
En toen ineens waren deze vier mannen uit Liverpool er die de boel flink wakker schudde. Vandaag klinkt Please please me leuk, vrolijk en pretentieloos maar in 1963 veroorzaakte het een aardverschuiving met teksten met dubbele boodschappen. De brave titelsong gaat, zoals Lennon later toegaf, over orale seks, iets wat in 1963 in Engeland nog bij wet was verboden. Toe maar.

avatar van ArthurDZ
Geruzie verwijderd en de rest verplaatst naar naar Genres > Rock > Elvis of Beatles?

avatar van heartofsoul
Herbeluister dit album weer eens (want het blijft voor mij een onverwoestbare klassieker) en het moet me van het hart dat de stereo-remaster minder krachtig klinkt dan de mono-versie. Anderen op dit forum, zoals bijvoorbeeld Kaaasgaaf hadden dit ook al opgemerkt. De eerste cd-versie van dit album die ik ooit kocht was trouwens ook een mono-versie: wát een geluid! Zie ook het topic: Monomanie

avatar van Mr. Rock
Ik moest dit bandje ook maar eens wat serieuzer gaan ontdekken. 2020, ruim op tijd toch?

Te beginnen bij het begin. Best een aardig album van The Beatles, met leuke nummers als A Taste of Honey, Do You Want to Know a Secret en het titelnummer. Maar ook regelrechte troep als Boys en Chains. Wat wisselvallig dus. En nog lang niet allemaal eigen materiaal maar dat is niet zo gek op een debuut.

avatar van jorro
Ik zelf vind de opvolger With The Beatles Beter dan dit debuut. In de 100 Greatest Albums of 1963 staat dat album echter op 4 en dit op 2. Ook in de BestEverAlbums van 1963 staat dit op 3 en de opvolger op 5. Maakt ook niet zoveel uit. Het is het begin van de Britse Invasie! Zelf heb ik Britse popmuziek ook wat hoger zitten dan Amerikaanse. Kortom, ik verheug me al op de lijst over 1964.

avatar van The_CrY
The Beatles heb ik altijd maar wat links laten liggen om onbelangrijke redenen, maar nu ik dit debuut eens opzet merk ik dat dit me wel heel erg bevalt. Fijne opzwepende, doch voor de moderne tijd brave pop. De verschillende zangers vind ik verrassend goed een veelzijdig, en vooral de zelfgeschreven nummers blijven goed in het hoofdje hangen.

avatar van Germ
Germ (crew)
De bekende hits I Saw Her Standing There, Please Please Me en Love Me Do zijn hier duidelijk de krenten.
De rest is als je eerlijk bent toch wat opvuling, nog altijd zeer smakelijk maar veelal toch Amerikaanse rock n' roll/doo-wop pastiches.

avatar van Pancho
Please Please Me klinkt voor mij als een swingend debuutalbum van een band die barst van het talent. Ja hier en daar klinkt het wat zoetsappig, maar ik vermaak me er prima mee. Lennon & McCartney zingen gewoon ontzettend goed en ook Harrison klinkt niet onaardig (zelfs Ringo klinkt best aardig).

In 1963 moest dit album vast als een openbaring hebben geklonken.

Ik geef het 4 sterren

avatar van Queebus
Debuutalbum van een veelbelovend rock & roll bandje uit Liverpool die met hun enthousiasme, prima zang, lekker gitaarwerk en ook een paar sterke nummers die ze nota bene zelf hebben geschreven een veelbelovende toekomst te wachten staat als ze zich zo verder ontwikkelen.