MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Rock Album van de Week

zoeken in:

(afbeelding)

Deze heeft slechts 15 stemmen, dus hij mag zeker

Phil Ochs was een vrij onderschatte singer-songwriter in de stijl van de vroege Dylan. Hij schreef geweldige protestnummers, maar miste een eigen stijl en brak nooit echt door, dus is de goede man in de anonimiteit verdwenen. Hij pleegde midden jaren '70 zelfmoord, wegens alcoholproblemen en zijn gebrek aan succes. Helaas voor hem kwam er hierna geen plotse waardering voor zijn werk zoals met Nick Drake gebeurde.

Op dit album staan enkele van de beste protestnummers die ik ooit gehoord heb, zoals het titelnummer en Draft Dodger Rag. Dat het album qua sound wel erg lijkt op de vroege Dylans geeft niet, het is eigenlijk een groot compliment voor Ochs.

Veel luisterplezier

hoi123 schreef:
Lijkt me niet nodig, het punt van de stemmengrens is dat er geen albums worden ingebracht die de meeste mensen kennen. Maar als ik naar de stemmenlijst kijk, is er hier niemand die het album kent. Dan is er geen probleem, toch?

Heb ik nu net een nieuwe album uitgezocht

Laten we gewoon allemaal gezellig naar Phil Ochs luisteren en Lou voor een andere keer houden

Deze zal ik zeker gaan luisteren. Jammer genoeg kan ik pas vanaf morgen weer downloaden. Hoe is het trouwens met je achterstand?

Mighty Baby ga ik later deze namiddag beluisteren, Cog begin volgende week

hoi123 schreef:
Lijkt me niet nodig, het punt van de stemmengrens is dat er geen albums worden ingebracht die de meeste mensen kennen. Maar als ik naar de stemmenlijst kijk, is er hier niemand die het album kent. Dan is er geen probleem, toch?

Ik heb nog niet gestemd op alles wat ik ken. En zo'n onbekende zal Lou Reed toch niet zijn?

Het nieuwe album dat gekozen is ken ik niet, ben er wel benieuwd naar!

Heb nu al enkele nummers geluisterd, dit album gaat me bevallen.

Past perfect bij deze dag!

Net Mighty Baby beluisterd, en wat een ongeloofelijk lekker album is dat zeg! Vooral de opener is echt geweldig. Helaas vind ik het naar het einde toe wat minder worden, toch krijgt dit album van mij een dikke 4*

'Don't get us wrong, some of our best negroes are friends...'

Deze gaat mij wel bevallen denk ik.

Wie heeft Phil Ochs al beluisterd en wat vinden jullie ervan?

Cog vind ik een heel stuk minder, ik beluister hem nu voor de 2de keer en het raakt me totaal niet. Het ene oor in, het andere oor uit. Of is dit een echte groeiplaat die je pas na een lange tijd gaat waarderen?

Het goede nieuws is dat ik mijn achterstand heb ingehaald

Morgen ga ik de afgelopen 3 platen eens goed beluisteren. Vrijdag komt denk ik een beoordeling.

ArthurDZ schreef:
Wie heeft Phil Ochs al beluisterd en wat vinden jullie ervan?

Heb hem afgelopen zondag beluisterd. Klon na een eerste luisterbeurt niet verkeerd. Vind de muziek ook wel passen bij een koude regenachtige zondagmiddag!

Hier het meest recente overzicht.

week 01 (13/06/2010): hoi123 : And So I Watch You From Afar - And So I... (2009)
week 02 (20/06/2010): misterfool : Gong - Camembert Electrique (1971)
week 03 (27/06/2010): trebemmit : Pharah Overlord - #1 (2000)
week 04 (04/07/2010): laboomza : The Devil's Blood - The Time of No Time... (2009)
week 05 (11/07/2010): Joy4ever : Third Eye Blind - Third Eye Blind (1997)
week 06 (18/07/2010): R u s t w e e k
week 07 (25/07/2010): Nicholas123 : Stone Temple Pilots - Stone Temple Pilots (2010)
week 08 (01/08/2010): Sandokan-veld : Can - Delay... 1968 (1981)
week 09 (08/08/2010): Casartelli : White Willow - Sacrament (2000)
R u s t w e e k
week 11 (22/08/2010): Ferre : Timesbold - Timesbold (2002)
week 12 (29/08/2010): Arrie : Mighty Baby - Mighty Baby (1969)
week 13 (05/09/2010): Mastodonner : Cog - Sharing Space (2008)
week 14 (12/09/2010): ArthurDZ : Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore (1965)
week 15 (19/09/2010): Kronos :
week 16 (26/09/2010): master-rens :
week 17 (03/10/2010): cornucopia
week 18 (10/10/2010): Guinness1980
week 19 (17/10/2010): Papartis:

Nog steeds niet gelukt om Timesbold te downloaden (debuut album).
Ik download niet van onbetrouwbare sites. Helaas is Soulseek een zeer onbtrouwbare site.

Misschien een tip als je een album nomineert dat je zeker weet dat het te downloaden is,

Soulseek is geen site, maar een programma, en ik zou niet weten wat er onbetrouwbaar aan is.

Ik gebruik al bijna 10 jaar Soulseek en ben nog nooit iets onbetrouwbaars tegen gekomen...

Mijn browser (Firefox) geeft aan dat het een onbetrouwbaar iets is. Veel malwhare en spyware.
3 kleuren:
Groen betrouwbaar (Bunalti, Plixid)
geel: twijfelachtig (Isohunt, BTJunkie).
Rood: Soulseek, veel torrents sites (vooral Russische).

En aangezien ik nog niet zo lang geleden een gigantisch virus heb gehad via een download ben ik wat meer voorzichtig.

Dus mijn vraag blijft staan.

Als iemand een link heeft voor Phil Ochs, zou ik hem graag willen.

Heb je hier gekeken Papartis? Er is ook een site die nogal lijkt op die van Soulseek, maar die is inderdaad behoorlijk dubieus.

hoi123 schreef:
Als iemand een link heeft voor Phil Ochs, zou ik hem graag willen.

Hij staat gewoon op Grooveshark - Listen to Free Music Online - Internet Radio - Free MP3 Streaming - listen.grooveshark.com

Timesbold binnen via soulseek.

Nu Phil Ochs nog.

Die is ook wel te downloaden via Soulseek.

Kan week 16 misschien een rustweek worden? Ik ben dan aan de beurt, maar ik luister bijna nooit naar onbekende rockbands..

Of we schuiven even door?

Arrie schreef:
Die is ook wel te downloaden via Soulseek.

Klopt

(afbeelding)

Het rock album van deze week is Katmandü (1991), het debuut en enige studioresultaat van gelijknamige formatie. Supergroep in feite, want zanger Dave King verdiende zijn sporen reeds bij Fastway en guitarist Mandy Meyer speelde eerder bij Krokus en Asia. Overige leden komen uit minder bekende bands.

Hoedanook is dit album vrij onopgemerkt gepasseerd, toch wel ten onrechte vind ik. Het is namelijk een mooie verzameling sterke songs, die hier en daar aan Led Zeppelin doen denken maar vooral aan Great White. Misschien wat te veel, om een klein punt van kritiek te geven.

God Part II (dat mij tekstueel lijkt te verwijzen naar God van John Lennon) is een cover van U2, maar door de lieden hier perfect passend in het geheel gemaakt. Leuk dat ze een riff/baslijn uit Hey Joe in het refrein hebben verwerkt.
Zeker When the Rain Comes blijft met zijn diepe groove na een keer horen al hangen, maar ook de rest blijkt al snel iets van een onvergetelijke classic in zich te hebben. Oerdegelijk in melodie, opbouw en uitvoering.

Jammer dat het bij dit plaatje is gebleven. King ging later bij Flogging Molly zingen en Meyer werd lid van Gotthard.

Veel luisterplezier!

Ben benieuwd naar dit album.
Natuurlijk vooral omdat er een U2 cover op staat

Het album heeft al anderhalve luisterbeurt gehad hier.
Bevalt op zich wel. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat het uit de jaren 80 kwam!

Tja, vroege jaren negentig zaten we met de muziek nog volop in de jaren tachtig.

Ik vind dat bij sommige metalalbums toch al duidelijk te horen is dat ze niet meer van de 80's zijn.

Misschien wel. Maar '91 is het jaar van de doorbraak van Pearl Jam en Nirvana met als gevolg een schijnbaar tijdelijke dood voor de metal. Daar doelde ik eigenlijk op. Het moment van echt grote verandering was niet in de jaren tachtig zelf.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.