Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 16:34 uur
@Graf G: dan wel een goed gejatte cross-over;luister eens naar:
YouTube - The People's Choice - Do It Any Way You Wanna.flv People's Choice - Do it Any Way You Wanna (uit 75)
YouTube - The People's Choice - Do It Any Way You Wanna.flv People's Choice - Do it Any Way You Wanna (uit 75)
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 16:54 uur
Volkomen terechte keuze, zoals mijn post van enkele dagen terug al deed vermoeden. PE is een essentieel stuk muziekgeschiedenis en hebben het beste in hiphop bijeen gebracht met politiek pittige en sterke teksten. Een band die door zowel hiphoppers als rockfans wordt gewaardeerd.
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 22:24 uur
Cabeza Borradora schreef:
Ik ben zo geen wandelende muziek encyclopedie, maar luisterde in de 90's wel veel naar alternative/rock. Bij populaire bands daar toen als Korn, Senser, Rage Against the Machine, Junkie XL, en ook in de meer underground "tribal" dance-scene met Transglobal Underground en Asian Dub Foundation waren de linken met Public Enemy soms erg duidelijk.
(quote)
Ik ben zo geen wandelende muziek encyclopedie, maar luisterde in de 90's wel veel naar alternative/rock. Bij populaire bands daar toen als Korn, Senser, Rage Against the Machine, Junkie XL, en ook in de meer underground "tribal" dance-scene met Transglobal Underground en Asian Dub Foundation waren de linken met Public Enemy soms erg duidelijk.
Even uit 't blote hoofd, dus als ik verkeerd zit, moet iemand me maar corrigeren: Tricky heeft op z'n debuut Black Steel in the Hour of Chaos gecovered, Tiga op Planet Sexor het nummer Louder than a Bomb en Manic Street Preachers hebben een stuk PE gesampled, ik dacht Security of the First World, maar op welk nummer weet ik niet. Een (vrij) vroeg nummer in elk geval.
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 22:29 uur
Mjuman schreef:
Ik kijk, euh, luister toch liever dan Blondie moet ik bekennen.
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 22:52 uur
Sandokan-veld schreef:
...zijn wel degelijk een aantal van de meest vernieuwende en spannende platen van de laatste twintig jaar in het hiphopgenre gemaakt.
...zijn wel degelijk een aantal van de meest vernieuwende en spannende platen van de laatste twintig jaar in het hiphopgenre gemaakt.

Endtroducing...
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 22:58 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
Het ging mij om het gewoon gejatte (funk en dus niet rap) basloopje. En de rest - gaat vanzelf wel over als je foto's van Debby - no offense - nu ziet

En met de post van de man hierboven ervaar ik wederom instemming: DJ Shadow - awesome!
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 23:04 uur
0
geplaatst: 14 oktober 2011, 23:13 uur
Auw, die laatste foto is wel schrikken zeg...
Snel weer wat jonger grut alvorens ik mijn nachtmerrie vanavond weer over de vloer krijg:

Snel weer wat jonger grut alvorens ik mijn nachtmerrie vanavond weer over de vloer krijg:

0
geplaatst: 14 oktober 2011, 23:34 uur
Ja, maar bij die van Blondie was een echte hiphoppert betrokken.
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 13:08 uur
Straf dat deze mooie zweedse nog niet voorbijgekomen is in dit nieuwe topic "knappe grieten met hip-hop invloeden in popmuziek" (Misschien te weinig pop voor Chevy, en teveel hip-hop?
)
)
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 14:16 uur
mmm, song En griet hier niet zo in de smaak gevallen 
Met PE heeft het alang niets meer te maken....

Met PE heeft het alang niets meer te maken....
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 15:36 uur
Dan doen we ook maar meteen commercieel:
Let op de fijne effecten
Let op de fijne effecten
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 17:23 uur
Slowgaze schreef:
Even uit 't blote hoofd, dus als ik verkeerd zit, moet iemand me maar corrigeren: Tricky heeft op z'n debuut Black Steel in the Hour of Chaos gecovered, Tiga op Planet Sexor het nummer Louder than a Bomb en Manic Street Preachers hebben een stuk PE gesampled, ik dacht Security of the First World, maar op welk nummer weet ik niet. Een (vrij) vroeg nummer in elk geval.
1: goed
2: goed
3: zou kunnen, maar ik bedoelde eigenlijk de liner notes van Generation Terrorists waar uit Fight the Power wordt gequote: "Elvis was a hero to most..." etc.
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 17:32 uur
Al zeker twee uit de drie goed.
Trouwens, ik heb het even voor je nagezocht wat betreft de Manic Street Preachers, maar het nummer Motown Junk samplet Countdown to Armageddon (overigens samplet het nummer ook Charles van The Skids). Ook in Het Manics-nummer Repeat, van twee jaar later, samplet hetzelfde Public Enemy-nummer.
Trouwens, ik heb het even voor je nagezocht wat betreft de Manic Street Preachers, maar het nummer Motown Junk samplet Countdown to Armageddon (overigens samplet het nummer ook Charles van The Skids). Ook in Het Manics-nummer Repeat, van twee jaar later, samplet hetzelfde Public Enemy-nummer.
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 18:00 uur
Nooit geweten, maar wel leuk om te lezen. Het zijn ook wel vergelijkbare bands, als het op politiek bewustzijn aankomt.
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 18:20 uur
Samplen: in de jaren 80 en 90 werd daar heel anders dan nu. Men von d dat het "moest kunnen" of dat het "een soort eerbetoon" was aan de 'geciteerde'.Weet nog heel goed dat er in de muziekwereld een soort geloof heerste dat samples die 17 seconden niet te boven gingen als citaat werden beschouwd - die overtuiging heerste lang, maar is gewoon klinkklare nonsens. Die 17 seconden heeft niets met het nummer van The Cure te maken (daar duidt 17 secs op het verliezen van het bewustzijn, wanneer ... enfin denk Ian Curtis)
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:02 uur
Als ik het goed begrepen heb is Fear of a Black Planet o.a. ook vanwege de samples een legendarisch album. Er werd wel erg veel leentje buur gespeeld en, waarschijnlijk ook mede vanwege het succes, kreeg PE een stormvloed van copyright claims over zich heen. Het zou dan ook een van de laatste albums zijn waarop zo gretig werd gesampeld. Hierna werden de sample wetten een stuk strikter. Er is berekend dat met de huidige copyright wetgevingen een album als Fear of a Black Planet 5 $ verlies per album zou betekenen, of een verlies van 5 miljoen dollar voor een album dat Platinum haalt. 
bron

bron
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:17 uur
Volgens mij wordt samplen tegenwoordig ook niet meer als een extreem groot probleem gezien: denk bijvoorbeeld aan de heel korte samples die Justice gebruikt. 50 Cent heeft hen echt nog niet aangeklaagd omdat ze handclaps uit In da Club gebruikten, bijvoorbeeld. Of iemand als Girl Talk, die mash-ups als zoekplaatjes maakt, die kan zijn muziek ook gewoon uitbrengen. De muziekindustrie loopt niet meer zo lekker, zoveel wordt er niet meer verdient, en van een kale kip kan men nu eenmaal niet plukken. Daarom wordt er tegenwoordig wat minder moeilijk gedaan over samples denk ik.
Overigens ook wel een aanrader: de documentaire RiP!: A Remix Manifesto.
Overigens ook wel een aanrader: de documentaire RiP!: A Remix Manifesto.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:25 uur
Bij de cursus muziekcultuur werd ons de stelling dat 'samplen het maken van een nieuw creatief, autonoom product is' opgedrongen. Dat is kennelijk de gedachte die nu heerst in het veld.
Heb het maar nageschreven zoals de docent het wil, want een goed cijfer is me net even meer waard. Of je moet je uit de naad werken en zelf op zoek gaan naar literatuur om hem te overtuigen...
Girl Talk en die docu kwamen trouwens ook aan bod.
Heb het maar nageschreven zoals de docent het wil, want een goed cijfer is me net even meer waard. Of je moet je uit de naad werken en zelf op zoek gaan naar literatuur om hem te overtuigen...
Girl Talk en die docu kwamen trouwens ook aan bod.
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:44 uur
Het artikel uit de Atlantic stamt weliswaar uit 2010, maar ik denk niet dat er het laatste jaar nu zo verschrikkelijk veel zou veranderd zijn. In het betreffende artikel blijkt het toch allemaal niet zo simpel als Slowgaze het hier voorstelt. Zie bijv. het hilarische(?) voorval met George Clinton, die vervolgd werd om te samplen uit eigen werk....
0
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:49 uur
Stijn_Slayer schreef:
Bij de cursus muziekcultuur werd ons de stelling dat 'samplen het maken van een nieuw creatief, autonoom product is' opgedrongen. Dat is kennelijk de gedachte die nu heerst in het veld.
En daar ben je het niet mee eens?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 oktober 2011, 19:51 uur
Nope. Een nieuw product kan ik nog inkomen, en in zekere zin is het ook gewoon intertekstualiteit. Creatief kun je dan nog enigszins als een kwestie van smaak zien, maar over dat autonome struikel ik.
* denotes required fields.