Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2011, 20:14 uur
Debut en Grace zijn naar mijn mening de beste kandidaten van wat hier al voorbij is gekomen voor de eerste helft van de jaren negentig.
Verder nog waard te vermelden vind ik:
Afghan Whigs - Gentlemen
Rage Against the Machine
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
PJ Harvey - Rid of Me
En ook nog Faith No More - Angel Dust, omdat De Echte Cultuurkenner spijtig genoeg Epic vergeten was.
Verder nog waard te vermelden vind ik:
Afghan Whigs - Gentlemen
Rage Against the Machine
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
PJ Harvey - Rid of Me
En ook nog Faith No More - Angel Dust, omdat De Echte Cultuurkenner spijtig genoeg Epic vergeten was.
0
geplaatst: 10 november 2011, 20:21 uur
Oh, als we nu al de gehele eerste helft van de '90s meenemen wil ik nog wel een grotere duit in het zakje doen aangezien ik me in eerste instantie alleen tot 1992 beperkte:
Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1993)
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle (1993)
Johnny Cash - American Recordings (1994)
Disco Inferno - D.I. Go Pop (1994) [onbekend maakt onbemind?]
The Future Sound of London - Lifeforms (1994)
Autechre - Tri Repetae (1995)
Leftfield - Leftism (1995)
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle (1993)
Johnny Cash - American Recordings (1994)
Disco Inferno - D.I. Go Pop (1994) [onbekend maakt onbemind?]
0
geplaatst: 10 november 2011, 20:27 uur
95 had ik nog even buiten beschouwing gelaten. Maar dan denk ik ook nog aan Maxinquaye van Tricky.
0
geplaatst: 10 november 2011, 20:35 uur
GrafGantz schreef:
Gaan we morgen al van start met die geheimzinnige nieuwe [...] vervolglijst.
Gaan we morgen al van start met die geheimzinnige nieuwe [...] vervolglijst.
Yep. Maar niet zo veel geheimzinniger dan de voorgaande, toch? Overwegend blijven we in dezelfde lijn. Dertien albums zouden een beeld moeten geven aan de pop/rockgeschiedenis over een tijdspanne van 14 jaar (1992 - 2005). Ik vind het alvast toch wel een aardige lijst geworden, die volgens mij een beetje de tendens volgt van wat reeds geweest is:
Mjuman schreef:
[...]Cultuurkenner is in zijn keuze een relatieve mixed bag van inside bands (Last Poets), opvallende cross-overs (Sly & Family Stone) safe bets (Elvis, Nirvana), (vermoedelijke) eigen voorkeur (Steely Dan) en nog een enkel ding.
En juist vanwege die mixed bag kan er zo iets heel anders uit rollen
[...]Cultuurkenner is in zijn keuze een relatieve mixed bag van inside bands (Last Poets), opvallende cross-overs (Sly & Family Stone) safe bets (Elvis, Nirvana), (vermoedelijke) eigen voorkeur (Steely Dan) en nog een enkel ding.
En juist vanwege die mixed bag kan er zo iets heel anders uit rollen
Met de door mij gekozen formule hoopte ik geen enkele van deze opties reeds bij voorbaat uit te sluiten, om tot een meer "menselijke", lijst te komen dan een puur statistische. En dat lijkt mij toch redelijk gelukt. Maar toch maar beter eerst even jullie kritieken afwachten...

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:38 uur
GrafGantz schreef:
Deze albums was ik al bijna vergeten hoewel ik ze in die tijd best vaak heb gedraaid. Vooral Leftism. Van dansbare deuntjes uit die tijd waar ik met nostalgie aan terugdenk vond ik International Times van Transglobal Underground minstens even goed. Maar zoals al werd gezegd, onbekend maakt onbemind. Slechts 11 stemmen.

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:43 uur
dEUS - Worst Case Scenario
al zal dat maar voor volgende week zijn waarschijnlijk
al zal dat maar voor volgende week zijn waarschijnlijk

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:43 uur
Cabeza Borradora schreef:
Dertien albums zouden een beeld moeten geven aan de pop/rockgeschiedenis over een tijdspanne van 14 jaar (1992 - 2005).
Dertien albums zouden een beeld moeten geven aan de pop/rockgeschiedenis over een tijdspanne van 14 jaar (1992 - 2005).
Beetje karig hoor, slechts 13. De oorspronkelijke cultuurkenner jast er gewoon 52 albums door over een periode van 40 jaar (1954-1994)

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:49 uur
@ GrafGantz: Afgaande op wat er aan belangrijke albums is geproduceerd vanaf 2000, is 13 nog erg veel lijkt mij 

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:52 uur
Kronos schreef:
Deze albums was ik al bijna vergeten hoewel ik ze in die tijd best vaak heb gedraaid. Vooral Leftism. Van dansbare deuntjes uit die tijd waar ik met nostalgie aan terugdenk vond ik International Times van Transglobal Underground minstens even goed. Maar zoals al werd gezegd, onbekend maakt onbemind. Slechts 11 stemmen.
(quote)
Mee eens! 
Mijn stem (*****) staat er alvast tussen

0
geplaatst: 10 november 2011, 20:55 uur
Kronos schreef:
95 had ik nog even buiten beschouwing gelaten. Maar dan denk ik ook nog aan Maxinquaye van Tricky.
Geweldig album, maar met Massive Attack èn Portishead is de triphop wel genoeg vertegenwoordig lijkt me zo.
Mijn duiten in het zakje voor de 90´s:
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
Björk - Debut (1993)
The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
Blur - Parklife (1994)
Radiohead - OK Computer (1997)
Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
Niet per se mijn favoriete albums (ik denk zelfs dat er op Aphex Twin en Bjork na geen eentje in mijn top 100 staat', maar wel belangrijk en toonaangevend voor de 90s en daarna. 2 keer electronica, waarvan 1 keer dansbaar en 1 luisterplaatje. Dacht nog erg aan Different Class (mijn favoriete album allertijden), maar Blur was belangrijker en Damon Albarn werd later nog groter met Gorillaz, dus die heeft meer recht op zijn lijstje. Een reden om voor juist die Bjork te kiezen is ook omdat na die plaat rockvrouwen opeens een stuk zichtbaarder werden in de mainstream/muziek, denk ook Alanis, Tori, Meredith, PJ, etc.
0
geplaatst: 10 november 2011, 20:57 uur
Wat betreft dance zou ik niet gelijk gaan voor Leftfield of de eerste Underworld.
Zat dan eerder te denken aan Chemical Brothers, Fatboy Slim, The Prodigy (zelden eens met Herman
) of Dj Shadow.
Dat Massive Attack de lijst niet haalt blijft jammer.
Misschien wel een van de weinige acts die met meerdere albums vernieuwend zijn geweest.
Zat dan eerder te denken aan Chemical Brothers, Fatboy Slim, The Prodigy (zelden eens met Herman
) of Dj Shadow.Dat Massive Attack de lijst niet haalt blijft jammer.
Misschien wel een van de weinige acts die met meerdere albums vernieuwend zijn geweest.
0
geplaatst: 10 november 2011, 21:00 uur

The Prodigy is nu eenmaal veruit de bekendste en populairste dance-act van de 90s en waarschijnlijk allertijden, en ook nog eens trendsettend (binnen de mainstream dan). Daar kun je moeilijk omheen.
0
geplaatst: 10 november 2011, 21:00 uur
Massive Attack heeft 13 dagen geleden de lijst al gehaald hoor 
Verder vind ik niet dat platte meuk als Fatboy Slim hier thuishoort. En ik blijf erbij dat American Recordings alleen al qua impact en invloed in deze lijst thuishoort, maar voorlopig sta ik daar tot m'n verbazing nog helemaal alleen in.

Verder vind ik niet dat platte meuk als Fatboy Slim hier thuishoort. En ik blijf erbij dat American Recordings alleen al qua impact en invloed in deze lijst thuishoort, maar voorlopig sta ik daar tot m'n verbazing nog helemaal alleen in.
0
geplaatst: 10 november 2011, 21:02 uur
Even een lijstje met alleen maar 90's electronica die ik "revolutionair" genoeg vind voor dit topic:
Orbital - In Sides (1996)
Basic Channel - Basic Channel (1996)
Daft Punk - Homework (1997)
Carl Craig - More Songs About Food and Revolutionary Art (1997)
Biosphere - Substrata (1997)
Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)
Orbital - In Sides (1996)
Basic Channel - Basic Channel (1996)
Daft Punk - Homework (1997)
Carl Craig - More Songs About Food and Revolutionary Art (1997)
Biosphere - Substrata (1997)
Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)
0
geplaatst: 10 november 2011, 21:24 uur
Qua invloed in de muziekwereld toch de niet te passeren knakkers qua "crossover" van rock- en dance publiek! Meer dan bv. The Prodigy, die kregen de rockers dankzij de Chemicals hun pionierswerk.
0
geplaatst: 10 november 2011, 21:38 uur
Cabeza Borradora schreef:
Qua invloed in de muziekwereld toch de niet te passeren knakkers qua "crossover" van rock- en dance publiek! Meer dan bv. The Prodigy, die kregen de rockers dankzij de Chemicals hun pionierswerk.
Dit begrijp ik niet helemaal. Leave Home was in 1995 de eerste succesvolle single van de Chemical Brothers. In dat jaar verscheen ook hun debuutalbum. The Prodigy hadden toen al 5, 6 grote hits gescoord en 2 albums op hun naam. Met andere woorden: ik denk eerder dat het andersom is...
0
geplaatst: 10 november 2011, 22:25 uur
Niemand van de geachte heren/koekeperen die denkt aan een cross-over album van een inmiddels overleden - God rest the man's soul - artiest die twee genres bijeenbracht en het hier tot > 100 stemmen brengt.
Droefenis treft mijn hart - honkies, all the way!
Droefenis treft mijn hart - honkies, all the way!
0
geplaatst: 10 november 2011, 22:49 uur
Och ja, Hazes met z'n cross-over van blues en smartlap. Hoe konden we die nu toch vergeten.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:20 uur
GrafGantz schreef:
Och ja, Hazes met z'n cross-over van blues en smartlap. Hoe konden we die nu toch vergeten.
Die is honky en heeft niet > 100 stemmen (per album). Leesbril nodig? Or: the wrath of the gods?
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:23 uur
Bedoel je soms James Brown; die heeft belachelijk weinig stemmen.
Alleen een live album boven de 100 stemmen.
Alleen een live album boven de 100 stemmen.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:28 uur
We zitten in de eerste helft van de jaren 90 hier dus dat lijkt me sterk. Heb verder ook geen idee waar hij op doelt, maar blijkbaar is het een soort van raadspelletje geworden.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:35 uur
GrafGantz schreef:
We zitten in de eerste helft van de jaren 90 hier dus dat lijkt me sterk. Heb verder ook geen idee waar hij op doelt, maar blijkbaar is het een soort van raadspelletje geworden.
James is geweest, met Live at the Apollo. Denk cross-over, 93, om mijn part '94 - een baanbrekende plaat. Twee genres; iig zat er jazz bij - lijkt mij verder niet zo moeilijk; een overleden artiest die de kar trok, wat oude knakkers erbij. Come on, use the processing power

0
geplaatst: 10 november 2011, 23:53 uur
lebowski schreef:
Jazzmatazz, I'll betcha...
Jazzmatazz, I'll betcha...
Ik wou het net zeggen...
* denotes required fields.