MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Begrepen. Is waarschijnlijk ook wel zo. Maar wat als Third First had geheten, en in '94 was uitgebracht i.p.v. Dummy?

Begrijp jij mij?

Dan hadden we nu een andere nummer 1 in de MuMe toplijst gehad

Als Third het eerste album was geweest, dan vond ik de titel niet zo passend.
Waarschijnlijk was ik dan vrij snel afgehaakt.

deric raven schreef:
Als Third het eerste album was geweest, dan vond ik de titel niet zo passend.
Waarschijnlijk was ik dan vrij snel afgehaakt.

Waarschijnlijk had je dan aan Monty Python's Flying Circus gedacht. Hun derde album heette nl Our Previous Record. Overigens heeft dat album een sublieme foef: 2 compleet verschillende verhalen op één kant die als twee spiralen in elkaar gedraaid liggen. Afhankelijk van hoe de naald valt in de groef, hoor je verhaal 1 of 2 (helaas heb ik die plaat niet meer).

@deric
Daarom zeg ik ook:
Cabeza Borradora schreef:
[...] Maar wat als Third First had geheten, [...]

GrafGantz schreef:
Dan hadden we nu een andere nummer 1 in de MuMe toplijst gehad
Exact wat ik dacht

Ach, nu zal Third over een jaartje of tien bovenaan ons lijstje pronken

Dat weet ik niet, maar de waardering is wel al een paar jaar stijgende. Op den duur zal 'ie wat het gemiddelde betreft wel over Dummy heen gaan. Wat mij betreft is het wel de beste plaat van de laatste 5 jaar (sinds Silent Shout).

Maar wat betreft top 10-noteringen doet Third het nog steeds zwaar onder voor het debuut (31 vs. 93 gebruikers), dus ik vrees dat we wel heel veel geduld moeten hebben willen we Third voorbij Dummy zien gaan.

Die laatste van Portishead is toch ook lang niet zo fris niet meer als het debuut, alhoewel ik hem wel beter te verteren vind persoonlijk, maar dat terzijde..

Gaan we morgen al van start met die geheimzinnige nieuwe lijst? Zo ja is het vandaag dus weer tijd om te gokken. Dit is volgens mij veel lastiger dan de gokjes die we voorheen deden, dus ik doe maar niet te moeilijk en beperk me tot m'n eigen stemlijst. We gaan zo te zien weer een paar jaar terug in de tijd (1992-2005), dus hier zijn wat mogelijke kandidaten uit de vroege '90's waar ik stiekem op hoop:

(afbeelding)

(afbeelding)

Beiden zouden m.i. niet misstaan in een eventuele vervolglijst.

Ik hoop op de eerste, maar deze zou hier ook niet misstaan:

(afbeelding)

Stijn_Slayer
Is Post ook goed?

Ja, ongeveer net zo goed als Debut, denk ik. Maar qua stijl wel erg gelijkwaardig aan Debut, dus zou in die zin wel een vreemde keuze zijn.

Hm, dan vind ik Vespertine toch net wat essentiëler. En aangezien het hier niet meer om de "gewone" Cultuurkenner draait waar ze een sterke voorkeur voor debuutalbums hebben...

Hoezo is Vespertine essentiëler dan? Ik hoop toch dat de nieuwe Cultuurkenner niet zomaar zijn favoriete plaatjes gaat oplepelen.

Nee, mijn favoriete Bjork is nog altijd Post, en dat zou zo'n beetje het laatste album van haar zijn wat ik hier thuis vind passen.

GrafGantz schreef:
Nee, mijn favoriete Bjork is nog altijd Post, en dat zou zo'n beetje het laatste album van haar zijn wat ik hier thuis vind passen.

Normaal gesproken zijn alle cd's 5" in het vierkant, dus zouden ze allemaal moeten passen, tenzij je natuurlijk gekozen hebt voor een special edition

En van nature zijn berken niet zo sterk.

Mjuman schreef:
(quote)

Normaal gesproken zijn alle cd's 5" in het vierkant,

Vreemd, bij mij zijn alleen de hoesjes vierkant.

GrafGantz schreef:
(quote)

Vreemd, bij mij zijn alleen de hoesjes vierkant.

Doosjes of digipacks? Maar verder - touché!

Misterfool
Ook deze albums zouden niet mistaan in de lijst van de cultuurkenner:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Ok Computer komt, denk ik vrij zeker te denken, langs. Neutral Milk Hotel zou natuurlijk mooi zijn. Ik denk dat ze wel degelijk invloed hebben gehad op met name de indie scene namelijk.

Misterfool
De invloed van tool beperkt zich weliswaar tot de (prog)metal scene, maar met name aenema is een genre-overstijgend werkje dat onder een brede groep muziekliefhebbers populair is. Het zou de cultuurkenner wel sieren om ook dit album als klassieker aan te merken.

Ok Computer is natuurlijk een usual suspect. Immens populair en in de afgelopen 10 jaar is gebleken dat dit album een staalkaart geworden is voor veel pop en rock muziek. Onmogelijk dat ze dit album negeren,

Neutral milk hotel is vooral invloedrijk voor de wat experimentele indie(heb ik van horen zeggen, want erg goed in die scene zit ik nou ook weer niet). Bovendien ook weer een vrij hoog aangeschreven album, waar het predikaat meesterwerk of klassieker best bijgeplakt mag worden.

Stijn_Slayer
GrafGantz schreef:

Ik heb Debut en Post. Vind de laatste ook duidelijk beter (3,5* vs. 4,5*). Vooral veelzijdiger en gedetailleerder/rijker. Post vind ik toch wel echt een meesterwerk.

Er zijn al aardige plaatjes vermeld maar ik zie nog niets dat zich kan meten met klassiekers als die van Sex Pistols, Beatles, Jimi Hendrix, The Doors, Nirvana...

Is Nevermind (voorlopig) de laatste echte essentiële klassieker?

Ok Computer staat alleen maar eerste in een heleboel toplijstjes, waaronder die van MuMe. Denk dat dat dan toch wel een klassieker van jewelste genoemd mag worden.

Kid A zou ook te noemen kunnen zijn (al is dat niet een klassieker van het kaliber van Ok Computer denk ik, al vind ik hem wel veel beter, niet voor niets mijn tweede favoriete plaat ooit ). Heeft wel degelijk zijn invloed gehad op de electronic scene (artiesten als Flying Lotus e.a.), maar volgens mij ook bij andere artiesten die rock en electronic wat meer gingen mengen. Maar aangezien Ok Computer bijna ongetwijfeld langs zal komen zal die wel niet aan bod komen.

Wie zouden verder nog aan bod kunnen komen... Ik denk dat Grace van Jeff Buckley en Funeral van Arcade Fire ook wel kans maken. Ik zie The Marshall Mathers LP eigenlijk ook wel langskomen.

Een klassieker van het formaat Nevermind is er sindsdien niet geweest. Hoogstens OK Computer komt daarbij in de buurt, maar dat is het dan ook wel.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Ik heb Debut en Post. Vind de laatste ook duidelijk beter (3,5* vs. 4,5*). Vooral veelzijdiger en gedetailleerder/rijker. Post vind ik toch wel echt een meesterwerk.

Dat kan zijn, maar uiteindelijk borduurt Post toch wel heel erg voort op de sound van Debut. Dan lijkt de eerste me toch meer op zijn plaats in dit topic. Post is eigenlijk de enige soloplaat waar op ze weinig nieuwe wegen verkent.

Ik vind beide albums overigens wel redelijk gelijkwaardig. Post is misschien verfijnder en kent met Isobel en Hyperballad de beste nummers, maar hoe ze op Debut pop vermengt met jazz en electronica was op dat moment wel echt iets bijzonders. En de emotie komt ook veel beter over. Zo verliefd als op Come to Me of geil als op Big Time Sensuality heeft ze nadien nooit meer geklonken wat mij betreft.

herman schreef:
Een klassieker van het formaat Nevermind is er sindsdien niet geweest. Hoogstens OK Computer komt daarbij in de buurt, maar dat is het dan ook wel.

Mezzanine, maar die is om technische redenen uitgeschakeld, tant pis. Ik kan nog wel wat andere dingen bedenken, maar die zijn minder onbetwist; en bovendien 2005 (dus poolapen worden niet begraven).

Van mij zou bijv die Computer best mogen crashen op de tussenverdieping

Mjuman schreef:
Van mij zou bijv die Computer best mogen crashen op de tussenverdieping

Omdat je het album zelf niet zo bijzonder vindt of omdat je daadwerkelijk van mening bent dat dit album niet een in een topic als dit thuis zou horen? Dat laatste zou me hooglijk verbazen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:55 uur

geplaatst: vandaag om 10:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.