MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Wat belachelijk. Het idee alleen al.

Natuurlijk mag dat. En ik mag daar ook weer op reageren. Of jij daar nu zielig over doet of niet.

Ik bedoelde uiteraard:

verboden toegang | metalen muurschildjes horeca 10-14 cm | kom eens kijken - mijnwebwinkel.nl]artikel 461

Leuk om te zien dat je een goed gevoel voor humor hebt en bovendien dat je datgene wat je anderen verwijt (gebrek aab inleving etc) zelf zo goed uitdraagt.

Ik hoop niet dat je gelijk gaat krijgen met je voorspelling, qua titelverdeling, maar ik sluit het niet uit; het is immers een Belgische publicatie en redelijkerwijs je zou voorkennis kunnen hebben. Weinig NL´ers hebben kennis van Belgische bladen, omdat - zo las ik van de week in een rapport van de uitgeversbrancheorganisatie - de behoeften in NL en België sterk divergeren; nog geen 30% van de content is in beide landen bruikbaar. So close, yet so far away.

Wat onder andere niet mag is schelden. Zonet de gedragsregels daarover eens nagelezen. Je bent er goedkoop vanaf gekomen. Zeker er rekening mee houdend dat het vlak na de vraag was het beleefd te houden. Aangezien je het niet kan laten persoonlijk gerichte opmerkingen te maken ga ik maar gewoon niet meer op je reageren.

Kronos schreef:
Je bent er goedkoop vanaf gekomen. Zeker er rekening mee houdend dat het vlak na de vraag was het beleefd te houden..

Wat wil je? Nederlanders houden het graag goedkoop.
Ik zet er voortaan maar een smiley bij; dan weet je tenminste dat ik humor probeer te bedrijven.

Wat jij doet noemen wij hier "zuigen". Dat heeft niet de betekenis van het Engelse "suck", maar zit eerder in de richting van provoceren, treiteren, jennen.

:Z

herman schreef:
Het zou wel vreemd zijn als The Doors helemaal werden overgeslagen. Het debuut ligt zo voor de hand... Anders inderdaad Jimi of wellicht iets uit 1968 en dan denk ik aan de Stones, de Kinks en Van Morrisson.
The Doors werd uitgegeven in januari 1967. VU & Nico in maart 1967.

chevy93 schreef:

Release-datum: wanneer je dat tot op de maand precies wil doen, is dat een twijfelachtig gegeven, want zelden éénduidig en bijna niet te doen - ik zal dat uitleggen; en als bron is Wikipedia niet altijd te vertrouwen; wat wil je aangeven met release-datum: waar (welk land), wanneer?

I.t.t. tegenwoordig vonden vroeger releases lang niet altijd wereldwijd simultaan plaats; we hadden nog gene internet en we waren afhankelijk van het releasebeleid van de oorspronkelijke platenmaatschappij of de business partner daarvan in Europa. Welke releasedatum wil je dan hanteren - die uit de US zegt in Europa lang niet altijd iets; de plaat was dan bijv. nog niet in Europa te krijgen of duurder (via import).

Ik herinner me bijv. dat Byrds (CBS) in NL werd gereleased door Artone (met een oranje CBS-label en zwarte letters). Kocht je een US-persing (die waren soms sneller leverbaar, maar duurder), had je dikkere hoes en een cyclaamrood etiket, met deels gele letters. US-hoezen zijn altijd te herkennen aan hun dikker karton. De Europese persingen kwamen soms een paar maanden later. Bij US versus UK-persingen kwam het vanaf de 70s bovendien voor dat de US-persingen de single wel bevatten en de UK-persingen niet. Er kunnen zich essentële verschillen voordoen in release-schema's van albums; e.e.a. heeft dus te maken met het bestaan van een distributie- en marketing-deal. Ik herinner me dat het bij Elektra wel een lastig is geweest eind 60s/begin 70s.

Het is dus bijna niet te doen een release tot op de maand vast te pinnen. En zeker bij een VU, debuut van een onbekende band, zal er niet wereldwijd een simultane release hebben plaatsgevonden. Dat was een te groot liquiditeitsbeslag (kostte te veel geld in één keer, te groot risico) - platen persen is een relatief dure onderneming.

Mjuman schreef:

De lijst loopt maar tot 2000

1995, een beetje opletten Mju

chevy93 schreef:

En Pink Floyd naar verluidt in augustus 1967. Dus zo nauw wordt de chronologie ook weer niet gevolgd.

GrafGantz schreef:
(quote)

1995, een beetje opletten Mju

In de eerste post dat men in 1999 begon en 50 wekelijkse afleveringen door zou gaan; dan is het 2000 en zou 1999 ook tot de historie behoren. Dat tot 1995 heb ik niet meegekregen.

Erg leuk topic, zal proberen een aantal albums mee te luisteren.

Mjuman schreef:
Wat wil je? Nederlanders houden het graag goedkoop.

Mijn Nederlandse vriendin beweert dat Nederlanders niet gierig zijn maar zuinig. Ik zeg dan dat Belgen niet dom zijn maar bedachtzaam.

Ik zet er voortaan maar een smiley bij; dan weet je tenminste dat ik humor probeer te bedrijven.

Oké, want ik kan na zo'n uitval niet meer raden hoe het bedoeld is en op internet zijn misinterpretaties zo al snel gebeurd.

Wat jij doet noemen wij hier "zuigen". Dat heeft niet de betekenis van het Engelse "suck", maar zit eerder in de richting van provoceren, treiteren, jennen.

Nog eens. Op internet zijn misinterpretaties snel gebeurd.

Een beetje provoceren doe ik zeker wel eens. Maar niet met de bedoeling te treiteren of te jennen. Laat staan tot op het bot. Maar voor de duidelijkheid zal ik ook wat minder gierig zijn met smilies.

Gewoon maar weer over naar de muziek nu, met morgen een nieuwe essentiële klassieker.

chevy93 schreef:
]The Doors werd uitgegeven in januari 1967. VU & Nico in maart 1967.

Inderdaad, maar zoals Cabeza al opmerkte is daar geen rekening mee gehouden. Enkel met het jaartal.

Mjuman schreef:
(quote)

In de eerste post dat men in 1999 begon en 50 wekelijkse afleveringen door zou gaan; dan is het 2000 en zou 1999 ook tot de historie behoren. Dat tot 1995 heb ik niet meegekregen.

Cabeza Borradora schreef:
De lijst stamt uit 1999, en omdat deze keuzes moeilijk in te schatten zijn bij recente albums komen in die lijst geen recentere albums voor dan van voor 1995.

Alleen al ui '67 zou naast de vaak genoemde Doors, ook nog bv,
Love, Cohen, Kinks kunnen
en vergeet Jimi (2x) niet of The Captain.
Morgen weten we het weer, spannend

Hierbij alle afleveringen tot nu toe met daarbij het mm stemgemiddelde.
Overigens staat Freak Out hier op MM met release jaar 1966

Musicmeter stemgemiddelde
The Beatles,Revolver 4,32
Bob Dylan,Highway 61 Revisited 4,27
The Velvet Underground,The Velvet Underground & Nico 4,25
The Beach Boys,Pet Sounds 4,07
Elvis Presley,The Sun Sessions 4,02
James Brown,Live at the Apollo,1963 4,02
Pink Floy,The Piper at the Gates of Dawn 3,98
The Mothers of Invention, Freak Out! 3,94

In dit kader misschien ook wel interessante lijst

The Wire: Adventures in Modern Music: Article - thewire.co.uk

Rudi S schreef:
en vergeet Jimi (2x) niet of The Captain.
Ik verwacht van Jimi eerder Electric Ladyland.

Inderdaad leuke lijst. Twee dingen vallen me wel meteen op waar ik het niet zo op heb, enkele "Various Artists" albums, en White Light/White Heat van The VU. Die vind ik als geheel belange niet tippen aan De Banaan.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik verwacht van Jimi eerder Electric Ladyland.

Kan best, maar ik noemde mijn lijstje overgebleven kanshebbers uit 67 en die dubbelaar is uit 68.

Cabeza Borradora schreef:
Inderdaad leuke lijst. Twee dingen vallen me wel meteen op waar ik het niet zo op heb, enkele "Various Artists" albums, en White Light/White Heat van The VU. Die vind ik als geheel belange niet tippen aan De Banaan.

Tja de Wire lijst doet alles (moderne, jazz soul, etc) terwijl "onze lijst" in ieder geval een bepaalde grens heeft aangegeven.
Waarom White Light gekozen is boven het debuut wordt wel gemotiveerd.
White light heeft zijn keuze voornamelijk te danken aan 2 nummers (misschien bedoeld Cabeza Borradora dat ook wel als hij schrijft "Die vind ik als geheel".
En als we dan toch bezich zijn de beide OOR lijsten (uit 1987 de 100 platen vd eeuw en uit 2007 de top 100 aller tijden) waar Mjuman aan refereerde heeft in beide lijsten het debuut van The Velvet Underground op 1.

Heb je een link naar die oor lijsten?

Aquila
Ik heb nog een Nieuwe Revue Top Album Top 100 samengesteld door een mooie mix van journalisten en muzikanten. Daar stond Marvin Gaye op 1 ik meen voor Sign O' the Times. Die lijst kan ik ook wel even opdiepen.

De Oorlijst van 2007:

OOR.nl

De Oorlijst van 1987:

1987 Album Top 100 OOR Music Magazine - Album Top Honderd Aller Tijden - timepieces.nl

In 2007 was er ook nog een door de lezers samengestelde lijst, daarin stond natuurlijk OK Computer op 1.

OOR.nl

Een lijst van artiesten die NIET in de 2007-lijst staan (deels gekopieerd):

Nick Cave, The Doors, The Cure, AC/DC, The Cult, The Verve, R.E.M, Pink Floyd, Led Zeppelin, Dire Straits, Deep Purple, Elvis Presley, CSN&Y, Bruce Springsteen, Frank Zappa, Yes, Genesis, Joni Mitchell.

Verder zegt iemand nog dit over die lijst:
Dit was de top 10 in 2004:

1 Beatles Revolver 1966
2 Elvis Presley The complete 50's masters : the king of rock 'n' roll 1992
3 Nirvana Nevermind 1991
4 Queen A night at the opera 1975
5 Rolling stones The singles collection : the London years 1989
6 Bob Dylan Blonde on blonde 1966
7 Bob Marley and the Wailers Trenchtown rock : the anthology 1969-78 1998
8 U2 The Joshua tree 1987
9 Jimi Hendrix Electric ladyland 1968
10 Sex pistols Never mind the bollocks , here's the Sex pistols 1977

Geeft al aan hoe serieus we zo'n lijst moeten nemen

Wat een vreemd commentaar, er klopt helemaal niets van. Pink Floyd en Talking Heads staan bij de bovenste 15 en The Doors staan ook bij de beste 40. De rest heb ik niet gecheckt.

Waar die lijst uit 2004 vandaan komt weet ik ook niet. Oor heeft alleen in 1987 en 2007 een dergelijke lijst gepubliceerd en zeker niet in 2004 (toen was ik nog lid, dus als het wel zo was zou ik het wel weten).

Niet de de lijst van OOR zelf. Die volgens de "popkenners" (right..)
Talking Heads had ik gekopieerd van een commentaar, maar die had inmiddels al verwijderd.

pretfrit
shinybeast schreef:
In dit kader misschien ook wel interessante lijst

The Wire: Adventures in Modern Music: Article - thewire.co.uk

Dat is naar mijn idee de beste lijst die ik ooit gezien heb. (edit: in z'n "genre" )

Zelfs Tristano..

Graaft wel een paar treden dieper als de hier behandelde lijst.

Rudi S schreef:
I
Tja de Wire lijst doet alles (moderne, jazz soul, etc) terwijl "onze lijst" in ieder geval een bepaalde grens heeft aangegeven.
.

Dat vind ik juist zo goed aan die Wire lijst. Pop/rock heeft zijn wortels in blues, jazz, modern klassiek.

In dergelijke lijstjes word toch vaak volgens dezelfde patronen en hokjes gedacht. De Wire lijst is vanuit een meer holistische visie gemaakt.

Wat een mooie lijst inderdaad. Die gaan we nog eens op ons gemak uitpluizen.

Maar die lijst van Wire is wel erg ambitieus en 100 albums is dan nogal weinig. Zo holistisch de lijst is, zo gebrekkig ook vind ik. Het lijstje uit de Morgen heeft een beperkter uitgangspunt maar dus meer ruimte voor enkele niet te missen toppers uit de pop/rock geschiedenis.

Ik heb trouwens nog een leuk geïllustreerd boekwerk (drie delen), Mijlpalen van de Muziek (uitgeverij Harenberg), dat begint met het Magnum Opus Musicum (circa 1557 - 1580) van Orlando di Lasso en afsluit met Saint François d' Assise (1983) van Olivier Messiaen. Veel pop/rock staat er uiteraard niet in. Wel een stuk over The Beatles en The Wall van Pink Floyd is eveneens opgenomen.

Leuk!

Het hoeft ook niet of/of te zijn natuurlijk, de lijst van de morgen is leuk omdat je sommige goude oude discussies weer kan aanzwengelen en een paar gaten kan opvullen, maar van die lijst uit Wire kun je nog echt iets leren, en dat is hier niet echt het geval natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.