Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2010, 09:02 uur
Wikileaks mag wel eens onthullen wat het volgende album wordt (zoals ook gepost bij de vraag vd dag) 

0
geplaatst: 30 november 2010, 09:09 uur
Tot nu toe ben ik overigens erg tevreden met de cultuurkenner.
Van mijn favorieten zeg maar van 1960-1975 (Dylan, Beatles, Velvet / Lou Reed, Bowie, Neil Young, Jackson Brown en Peter Hammill ) zie ik van Dylan en de Beatles mijn persoonlijke favorieten terug.
Zappa heeft er op een bepaalde manier ook altijd wel bij gehoord.
Verder hield ik altijd van de beide live albums van James Brown en was het Elvis album een positive ontdekking.
Enkel Beach Boys en met name het Pink Floyd album vond ik niet echt bijzonder.
De 2e helft van de jaren 70 wordt een nieuwe verhaal omdat er toen heel wat nieuwe en boeiende muziek en artiesten geboren werd.
Van mijn favorieten zeg maar van 1960-1975 (Dylan, Beatles, Velvet / Lou Reed, Bowie, Neil Young, Jackson Brown en Peter Hammill ) zie ik van Dylan en de Beatles mijn persoonlijke favorieten terug.
Zappa heeft er op een bepaalde manier ook altijd wel bij gehoord.
Verder hield ik altijd van de beide live albums van James Brown en was het Elvis album een positive ontdekking.
Enkel Beach Boys en met name het Pink Floyd album vond ik niet echt bijzonder.
De 2e helft van de jaren 70 wordt een nieuwe verhaal omdat er toen heel wat nieuwe en boeiende muziek en artiesten geboren werd.
0
geplaatst: 30 november 2010, 09:10 uur
chevy93 schreef:
Iedereen met een beetje filmkennis weet dat TSR bijna haaks staat op wat Quentin Tarantino doet. Vooruit één overeenkomst, TSR is gejat van Escape from Alcatraz en Quentin Tarantino's oeuvre is één groot knip-en-plakwerk
Iedereen met een beetje filmkennis weet dat TSR bijna haaks staat op wat Quentin Tarantino doet. Vooruit één overeenkomst, TSR is gejat van Escape from Alcatraz en Quentin Tarantino's oeuvre is één groot knip-en-plakwerk
Dus Stephen King, meesterverteller, heeft Escape from Alcatraz als basis voor zijn boek gebruikt?

0
geplaatst: 30 november 2010, 09:20 uur
TSR is gebaseerd op een verhaal van Stephen King, ik heb deze gebundeld met geloof ik de leerling.
Behoorlijk of topic of site eigenlijk, hoort dit niet op moviemeter of boekenmeter
Behoorlijk of topic of site eigenlijk, hoort dit niet op moviemeter of boekenmeter

0
geplaatst: 30 november 2010, 10:01 uur
Tuurlijk is TSR gebaseerd op een boek van Stephen King, heb de bundel met de leerling ook. Daarom ook dat ik de uitspraak van Chevy een beetje raar vind. Als de verfilming gebaseerd zou zijn op EfA, zou dat willen zeggen dat het boek daar ook op gebaseerd is?
0
geplaatst: 30 november 2010, 11:02 uur
Dat The Doors gejat zouden hebben (alhoewel, wie heeft er eigenlijk niet gejat, The Doors kenden ook goed hun (blues)klassiekers) wilde ik met mijn scheve film vergelijking niet beweren.
Ik doelde meer op hoe een kunstwerk, muziek of film op je emoties inspelen. En dat is natuurlijk erg persoonlijk. Zoniet zouden de twee kwaliteits films "Eraserhead" en "Pulp Fiction" (om bij twee van mijn favorieten te blijven) even grote kas-successen geweest zijn. Dat waren ze om verschillende redenen, waarvan je'r vast zelf enkele kan invullen, niet. Vele gelijkaardige redenen zijn terug te vinden bij TheVU&Nico. Het is namelijk zo, vraag me niet waarom, maar in Hollywood weten ze het heel goed, dat een groot deel van het publiek afhaakt wanneer er niet aan bepaalde "eisen" wordt voldaan (die niet noodzakelijk met "kwaliteit" te zien hebben). Bij de grote platenlabels die op de hitparade mikken weten ze dat trouwens ook. Nu wil ik ook niet beweren dat The Doors zich schuldig hebben gemaakt aan compromissen, of Quentin Tarantino. Het is gewoon zo dat ze compromisloos hun ding doen, maar toch binnen de smaak van een groter publiek vallen. Terwijl dat bij andere, daarom niet betere of mindere kunstenaars, niet het geval is.
Nu heb ik maar 1/10de van hoe ik erover denk gezegd, en er al 10 keer meer woorden aan vuilgemaakt dan de bedoeling was. Vis het nu zelf maar uit.
Hij heeft het duidelijk niet begrepen (of wil het niet begrijpen?). Had hij nu bijvoorbeeld zoiets gezegd als:
" Ik vind de Velvet Underground een broodje vettige, pikante kebab met looksaus, in een wak papiertje, onder een paraplu aan het kille, regenachtige noordzeestrand", en "The Doors tomatenroomsoep met verse balletjes, gegarneerd met een takje peterselie, geserveerd in een Delfts blauw, pick-nikkend op de hooizolder in gezelschap van een warmbloedige, schaarsgeklede centerfold model"
Dan had ik zijn culinaire vergelijking wel kunnen smaken. Over de Fleet Foxes ga ik het maar niet hebben in deze zin...
Ik doelde meer op hoe een kunstwerk, muziek of film op je emoties inspelen. En dat is natuurlijk erg persoonlijk. Zoniet zouden de twee kwaliteits films "Eraserhead" en "Pulp Fiction" (om bij twee van mijn favorieten te blijven) even grote kas-successen geweest zijn. Dat waren ze om verschillende redenen, waarvan je'r vast zelf enkele kan invullen, niet. Vele gelijkaardige redenen zijn terug te vinden bij TheVU&Nico. Het is namelijk zo, vraag me niet waarom, maar in Hollywood weten ze het heel goed, dat een groot deel van het publiek afhaakt wanneer er niet aan bepaalde "eisen" wordt voldaan (die niet noodzakelijk met "kwaliteit" te zien hebben). Bij de grote platenlabels die op de hitparade mikken weten ze dat trouwens ook. Nu wil ik ook niet beweren dat The Doors zich schuldig hebben gemaakt aan compromissen, of Quentin Tarantino. Het is gewoon zo dat ze compromisloos hun ding doen, maar toch binnen de smaak van een groter publiek vallen. Terwijl dat bij andere, daarom niet betere of mindere kunstenaars, niet het geval is.
Nu heb ik maar 1/10de van hoe ik erover denk gezegd, en er al 10 keer meer woorden aan vuilgemaakt dan de bedoeling was. Vis het nu zelf maar uit.
Kronos schreef:
Ik vind The Velvet Underground eerder een broodje kebab en The Doors een martino. Fleet Foxes, falafelballetjes met verse koriander.
Ik vind The Velvet Underground eerder een broodje kebab en The Doors een martino. Fleet Foxes, falafelballetjes met verse koriander.
Hij heeft het duidelijk niet begrepen (of wil het niet begrijpen?). Had hij nu bijvoorbeeld zoiets gezegd als:
" Ik vind de Velvet Underground een broodje vettige, pikante kebab met looksaus, in een wak papiertje, onder een paraplu aan het kille, regenachtige noordzeestrand", en "The Doors tomatenroomsoep met verse balletjes, gegarneerd met een takje peterselie, geserveerd in een Delfts blauw, pick-nikkend op de hooizolder in gezelschap van een warmbloedige, schaarsgeklede centerfold model"
Dan had ik zijn culinaire vergelijking wel kunnen smaken. Over de Fleet Foxes ga ik het maar niet hebben in deze zin...
0
geplaatst: 30 november 2010, 11:42 uur
corn1holio1 schreef:
Tuurlijk is TSR gebaseerd op een boek van Stephen King, heb de bundel met de leerling ook. Daarom ook dat ik de uitspraak van Chevy een beetje raar vind. Als de verfilming gebaseerd zou zijn op EfA, zou dat willen zeggen dat het boek daar ook op gebaseerd is?
Ik wil hier best op ingaan, maar dan op MovieMeter. Wel wil ik zeggen dat iedereen met een beetje objectieve blik zo kan zien dat de gelijkenissen enorm zijn. Zoek maar eens op "alcatraz": Shawshank Redemption, The (1994) - MovieMeter.nlTuurlijk is TSR gebaseerd op een boek van Stephen King, heb de bundel met de leerling ook. Daarom ook dat ik de uitspraak van Chevy een beetje raar vind. Als de verfilming gebaseerd zou zijn op EfA, zou dat willen zeggen dat het boek daar ook op gebaseerd is?
Arrie schreef:
Je geeft vijf sterren aan een oppervlakkige film?
Wat is er mis met "dom" vermaak? Dit is toch ook niet anders met muziek?Je geeft vijf sterren aan een oppervlakkige film?
0
Zorin
geplaatst: 30 november 2010, 11:44 uur
Ik schrok even en dacht op Moviemeter beland te zijn..... 

0
geplaatst: 30 november 2010, 12:05 uur
Heb net via het linkje en de zoekopdracht eens kijkje genomen op Moviemeter. Nu begrijp ik nog beter waarom je "schrok" 
Aan te raden voor iedereen die vragen stelt bij het "niveau" van de discussies hier

Aan te raden voor iedereen die vragen stelt bij het "niveau" van de discussies hier

0
geplaatst: 30 november 2010, 13:01 uur
Het is nu echt eens tijd voor een der Moderatoren om hier eens flink wat afval te ruimen...

0
geplaatst: 30 november 2010, 18:53 uur
Het is niet echt bij te houden dit topic... kijk er vanavond wel even naar als ik tijd heb.
0
geplaatst: 30 november 2010, 19:59 uur
Het enige afval dat mij meteen in het oog springt is een rood veegblik met borstel. 

0
geplaatst: 30 november 2010, 20:48 uur
Dat plaatje verpest de lay-out inderdaad wel een beetje ja. 

0
geplaatst: 1 december 2010, 09:46 uur
Beluister Pet Sounds maar nog eens. Dit keer met een lach denkend aan de vergankelijkheid van het leven. Eventueel een alcoholische versnapering erbij.

0
geplaatst: 1 december 2010, 14:53 uur
chevy93 schreef:
Daarbij gaat The Doors zo'n 3 werelden dieper dan The Shawshank Redemption.
Nu kom ik overigens wel heel negatief over, heb TSR zelfs op een 5,0* staan.
Daarbij gaat The Doors zo'n 3 werelden dieper dan The Shawshank Redemption.
Nu kom ik overigens wel heel negatief over, heb TSR zelfs op een 5,0* staan.
Het gaat niet zozeer om de voorbeelden op zich, maar na hoe de voorbeelden zich onderling verhouden. Velvet Underground gaat weer wat dieper dan The Doors en David Lynch gaat weer dieper dan The Shawshank Redemption en de films van Quentin Tarantino. Als The Doors 3 werelden dieper gaan dan TS, gaat de VU 5 werelden dieper. Dat idee.

Best een leuke film trouwens, The Shawshank Redemption. Al kun je hem eigenlijk maar één keer kijken.
0
geplaatst: 1 december 2010, 16:37 uur
herman schreef:
Al kun je hem eigenlijk maar één keer kijken.
Ik heb hem al 2x gekeken en staat nog steeds op een dikke 5,0* hoor. Al kun je hem eigenlijk maar één keer kijken.

herman schreef:
en de films van Quentin Tarantino.
Tarantino gaat diep op een andere manier dan Lynch. Eigenlijk staan ze haaks op elkaar.en de films van Quentin Tarantino.
Maar laten we verder gaan met dit topic. Aangezien blijkbaar niemand meer wat te melden heeft over VU: Wat denken jullie dat volgende album wordt?
Wellicht Electric Ladyland?
0
geplaatst: 1 december 2010, 17:30 uur
Of The Doors natuurlijk. Cream is ook een mogelijkheid. Maar het zou leuk zijn als het Safe as Milk van Captain Beefheart is.
0
geplaatst: 1 december 2010, 17:39 uur
Het zou wel vreemd zijn als The Doors helemaal werden overgeslagen. Het debuut ligt zo voor de hand... Anders inderdaad Jimi of wellicht iets uit 1968 en dan denk ik aan de Stones, de Kinks en Van Morrisson.
0
geplaatst: 1 december 2010, 17:51 uur
Maar langzamerhand zullen we wel verder moeten - ik bedoel 40 jaar te coveren met 50 albums en we zitten nog bij de eerste 10 jaar. Moet ik dan gaan vrezen dat er slechts 3 - 5 van de 80 en 90 in gaan komen; want in de 70's en begin 80's valt toch wel een aantal behoorlijke albums te noteren. Kortom ik vrees voor een behoorlijk scheefgroeiende lijst met behoorlijk veel OLM.
0
geplaatst: 1 december 2010, 18:44 uur
We zijn ook nog maar 8 albums ver. In principe is er dus nog ruimte voor 4 á 5 albums om de jaren zestig te vertegenwoordigen. Geen enkele reden dus om nu al een gebrek aan balans te vermoeden.
0
geplaatst: 1 december 2010, 18:52 uur
Kronos schreef:
We zijn ook nog maar 8 albums ver. In principe is er dus nog ruimte voor 4 á 5 albums om de jaren zestig te vertegenwoordigen. Geen enkele reden dus om nu al een gebrek aan balans te vermoeden.
Bij statistiek zeker ook altijd moeite gehad met het "gewogen gemiddelde"? In de 70's/begin 80's is de dichtheid van belangrijke albums veel hoger. Of doe jij zoals local yokel Jethro (Tull)aan Living in the past?
Vanwaar dan de afwezigheid van doorbraak zwarte albums van Miles - Birth of the Cool - Davis; of John - Love Supreme - Coltrane; of Little Richard? Oor telde die albums al mee. Ik zal tzt de verschillende Oor-lijsten hier eens tegen afzetten.
0
geplaatst: 1 december 2010, 19:02 uur
Mjuman schreef:
Bij statistiek zeker ook altijd moeite gehad met het "gewogen gemiddelde"?
Bij statistiek zeker ook altijd moeite gehad met het "gewogen gemiddelde"?
Nee. Daarom schreef ik, in principe. En als je zelf geen moeite hebt met "het gewogen gemiddelde" dan kan je al raden dat er voor de jaren negentig niet veel plaatsen moeten overblijven. Nog steeds geen enkele reden dus om nu al een gebrek aan balans te vrezen. En 't is niet omdat Oor wel jazz albums mee opneemt dat dit hier daarom ook zou moeten, in een pop/rock-top.
0
geplaatst: 1 december 2010, 19:21 uur
Kronos schreef:
Nee. Daarom schreef ik, in principe. En als je zelf geen moeite hebt met "het gewogen gemiddelde" dan kan je al raden dat er voor de jaren negentig niet veel plaatsen moeten overblijven. Nog steeds geen enkele reden dus om nu al een gebrek aan balans te vrezen. En 't is niet omdat Oor wel jazz albums mee opneemt dat dit hier daarom ook zou moeten, in een pop/rock-top.
(quote)
De lijst loopt maar tot 2000 en is daarom al gemankeerd, omdat een aantal interessante vernieuwingen van vlak voor/na de eeuwwisseling niet meegenomen zal wordt. Wanneer de nadruk dan ook nog eens sterker op 60s en 70s wordt gelegd, zal de relevantie alleen maar afnemen. De link jazz en recente hiphop/rap en andere cross-overs uit het twilight tussen jazz en d&b rechtvaardigt het meenemen ervan (en dat heeft Oor wel goed gesnopen). Ik zei het: het zal dus een 'gemakeerde' lijst blijken te zijn en het wordt dan interessant om de twee Oorlijsten, waarover veel te doen is geweest, ernaast te zetten.
Even nog terugkomen op "politiek correct" - er zit een dimensie die wel degelijk te benoemen is: in US sales-trainingen wordt wel eens gezegd dat sommige partijen verkopen op basis van FUD's: fear, uncertainty, doubt - het argument is dan: "nobody was ever fired for buying Microsoft" (implicatie: je bent gek als je dat niet doet) Zet dit om: "nobody was ever disliked for treasuring Velvet Underground"; kortom het is safe om te zeggen dat je VU goed vindt (implicatie: je bent een niwit als je dat niet vindt).
0
geplaatst: 1 december 2010, 19:24 uur
Pronostiekje.
sixties: 15 albums
seventies: 17 albums
eighties: 12 albums
nineties: 6 albums
sixties: 15 albums
seventies: 17 albums
eighties: 12 albums
nineties: 6 albums
0
geplaatst: 1 december 2010, 19:28 uur
Mjuman schreef:
De lijst loopt maar tot 2000 en is daarom al gemankeerd, omdat een aantal interessante vernieuwingen van vlak voor/na de eeuwwisseling niet meegenomen zal wordt.
De lijst loopt maar tot 2000 en is daarom al gemankeerd, omdat een aantal interessante vernieuwingen van vlak voor/na de eeuwwisseling niet meegenomen zal wordt.
Ja hoor. Dat had je dus al kunnen schrijven nog voor het eerste album.

0
geplaatst: 1 december 2010, 19:38 uur
Kronos schreef:
(quote)
Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat daar nou geen opmerkingen over mag maken?

Ik ben ook later aangehaakt - dus eigenlijk ...

In mijn tekst schrijf ik nota bene dat elke lijst voor mij relatief is - en daar steek ik regelmatig de draak mee door naar High Fidelity te verwijzen. Ondanks het relatieve karakter mag je dan toch nog wel daarover communiceren?
Of is dat verboden volgens artikel 462 uit de wet van Kronos?
* denotes required fields.