MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
pretfrit
Morrison, Mijn grote muzikale held en natuurlijk een 5* album. Is het jazz? is het folk? is het soul?...behoorlijk uniek in ieder geval.

Overigens wel een album dat je met een goede weergave moet beluisteren. Morrison kan een aardig potje zingen (is dat zingen??) maar wat er op de achtergrond gaande is maakt dit album werkelijk geniaal.

Aquila
pretfrit schreef:
Morrison kan een aardig potje zingen (is dat zingen??) maar wat er op de achtergrond gaande is maakt dit album werkelijk geniaal.

Daar ben ik het heel erg mee eens. Bij het ontbreken van dit album op mijn iPod maar Tim Buckley's "Goodbye and Hello" gedraaid. Qua hysterische meeslependheid van de stem hebben beiden op mij hetzelfde effect. Dus vanavond zal ik "Astral Weeks" alsnog een luisterbeurt geven. Naast 'Way' is 'Beside You' bij mij wel de favoriet.

Mjuman schreef:
@Aquila - da wa's in Utreg?
Nee, niet in Utrecht. - 't was ook een dame.

herman schreef:
[...]Al die kitscherige arrangementen waar soms het glazuur van van je tanden springt en dan ook nog die vermoeiende zang...[...]

ff opzoeken wat je van Pet Sounds vond...

pretfrit
Aquila schreef:
meeslependheid van de stem .

Precies, en als je dat mist dan blijft er vooral een moeilijk begaanbaar album over. door het meanderende jazzy kamerorkest geimproviseerde karakter (jaja...ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) is het namelijk niet echt een lekker meeklapbaar of voetjes van de vloer album.

De emotie die Morrison in zijn voordracht weet te leggen, lijmt het geheel aan losse onderdelen als het ware aan elkaar

De hele tijd heb ik een nummer in mijn hoofd zitten van een album van hem uit eind jaren 70 (?) waarin hij in een soort parlando flow - voor mij ahw een emulatie van een stream of consciousness - een groot aantal namen van een aantal Ierse auteurs zingzegt - dat vind ik een prachtnummer. Zo eens kijken welk nummer dat is.

Deze song bedoelde ik (van The Common One), live op Montreux 1980:

pretfrit
Mjuman schreef:
De hele tijd heb ik een nummer in mijn hoofd zitten van een album van hem uit eind jaren 70 (?) waarin hij in een soort parlando flow - voor mij ahw een emulatie van een stream of consciousness - een groot aantal namen van een aantal Ierse auteurs zingzegt - dat vind ik een prachtnummer. Zo eens kijken welk nummer dat is.

Ik denk dat je Summertime in England bedoelt. Dat nummer is te vinden op Common One.

pretfrit schreef:
(quote)

Ik denk dat je Summertime in England bedoelt. Dat nummer is te vinden op Common One.

U R so write, dank! Ik had 'em al gevonden - 't meeste van Van staat - bij de OLM - op m'n werkkamer dus

Heb ook de YouTube maar even neergepleurd; dat nummer was idd altijd een hoogtepunt bij live concerten (NSJ, Crossing Border, MC Vreeburg etc).

Mjuman schreef:
Binnenkort maar eens wat vinyl van Van scoren - cd's tiental of zo in huis, maar weinig 70's/80's.

Dat heb ik een tijd geleden ook gedaan, om wat ik op cd heb wat aan te vullen. His Band and the Street Choir, Hard Nose the Highway en Avalon Sunset. Niet z'n beste maar voor weinig geld te vinden. En dan nog No Guru, No Method, No Teacher, die ik al op cd had.

@herman,

In den HUMO noemde men Van Morrison vaak God. Wat jij hier neerpent is pure godslaster!

Jammer van het maandje rust.

Ik heb nog nooit een album beluisterd van Van Morrison. Ken zijn bekendste hits, Brown Eyed Girl en Have I Told You Lately, maar daar houdt het toch ook wel bij op.

Dit is toch heel andere muziek dan die nummers. En als Astral Weeks je bevalt vind je in het oeuvre van Van Morrison meer dan genoeg om een maand mee te vullen.

Aquila
chevy93 schreef:
Ik heb nog nooit een album beluisterd van Van Morrison. Ken zijn bekendste hits, Brown Eyed Girl en Have I Told You Lately, maar daar houdt het toch ook wel bij op.

Dat laatste moet je vergeten dat is bijna nog erger dan 'Music' van John Miles. "Astral Weeks" is andere thee. Kan me voorstellen dat je 't niks gaat vinden, maar 't is wel zo'n stille klassieker die wel in lijstjes opduikt, maar zelden als eerste wordt voorgedragen of door iedereen omarmd. 'Brown Eyed Girl' is al meer indeze stijl van het verder nauwelijks bekende (en ooit lastig vindbare?) debuut.

Have I Told You Lately is prachtig.

En het heeft niks met Music van John Miles te maken.

pretfrit
Muzikaal hoor ik de overeenkomsten ook niet maar net als 'Music' is 'Have i Told You Lately 'nogal cliché (geworden)

Henk die een nummertje aanvraagt voor zijn lieve Beppie...zoiets

Of Koen Wouters van Clouseau die heb ik ooit gezegd zingt.

Toch blijf ik het origineel een onverwoestbare klassebak vinden.

En een beetje bang, want het is wel kitsch van de heel erge soort, moet ik bekennen Music niet slecht te vinden.

Deze maar weer eens dit weekend draaien.

Dit album is blijkbaar nog saaier dan The Doors.

Ja Chevy, dus ik denk dat hij jou wel zal bevallen

Rudi S schreef:
Ja Chevy, dus ik denk dat hij jou wel zal bevallen

Inderdaad, want als groot liefhebber van Dire Straits is Chevy een echte kenner op het gebied van saaie muziek

After a while, though, the group just wasn't a good vehicle for the songs I'd written.
(Aldus de guitar god himself )

chevy93 schreef:
After a while, though, the group just wasn't a good vehicle for the songs I'd written.
(Aldus de guitar god himself )

Juist ja en daarom maakt de beste man dus nu al net zulke saaie solo-albums...

(afbeelding)

Zorin
Van Morrisson en Astral Weeks: op zich een (hele) goeie plaat, afgezien van het 'geblaat' . Speel vooral daardoor 'm zelf nauwelijks af , maar zal dat deze dagen toch maar weer eens doen ivm dit topic.

Stalin schreef:
Juist ja en daarom maakt de beste man dus nu al net zulke saaie solo-albums...
Nog altijd boeiender dan die neverending stream van pessimistische opmerkingen van jou.

(afbeelding)

Zorin
Stalin schreef:
(afbeelding)

...Excellent....!!

Vrijdag, tijd voor een nieuwe ouwe?

Ik nomineer deze:

(afbeelding)

Slowgaze schreef:
Ik nomineer deze:
(afbeelding)

Looking for trouble, Showgaze?

Op zo'n provocerende vraag van jou reageer ik gewoon niet.

GrafGantz schreef:
Vrijdag, tijd voor een nieuwe ouwe?
Vandaag nummer 10 in dit topic, en de laatste voor dit jaar. Daar Evil Santa zijn hoogseizoen is ingegaan - waar anderen beginnen met vrije dagen, feesten en eventueel bezinnen - is het voor deze vanaf nu dag en nacht werken, overleven op liters Red Bull en snelle happen, todat op 6 januari de Tres Reyes Magos mij komen verlossen van de consumptie-gekke massa, en mijn momenteel opgeblazen zaakje weer terugvalt tot haar normale bescheiden proporties.
Vandaar dus een maandje pauze, en komt nummer 11 eraan op 14 januari.

Slowgaze schreef:
Ik nomineer deze:
(afbeelding)

Zorin
Zorin schreef:
Dat 'menige' hier niet van Dire Straits/MK houdt is een ander verhaal en vaak mede ingegeven door het idee dat het niet cool is om hem te waarderen , omdat je anders niet bij de "gang" hoort.

Had ik dus toch gelijk....

Gast
geplaatst: vandaag om 18:03 uur

geplaatst: vandaag om 18:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.