MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
buizen
Het publiek 'wacht' de hele song op dat ene moment: de legendarische drumbreak/-fill: de iconische 'riff'. Hoor je alleen deze drumfill van amper 3 seconden dan weet je precies dat het om die song gaat.

Phil speelt 'm hier zelf (fill start op 5.30), heel eenvoudig maar vervult precies de goede drumfunctie in de song, prachtig:

17. Phil Collins - In The Air Tonight

buizen
Idem aan nr. 17: een song waarbij live het publiek 'wacht' op dat iconische moment: de drumbreak,
dit keer van een heftiger kaliber, door the king of double bass die niet mag ontbreken in deze editie:

18. Slayer - Angel Of Death

(Fill start hier op 4.35, en duurt wat langer dan 3 seconden..).

Mensen, denk om het (iconische) riff-gehalte van uw indieningen.

19. Judas Priest - Painkiller - YouTube

Nog niet genoemd een beetje drummer weet dit toch

Maandag: Paul Simon
Dinsdag: Phil Collins
Woensdag: P....?

(mijn shitlist loopt wel vol)
Daarom wat indianendans, met een fijne opperketelaar:

21. Siouxsie & The Banshees - Cascade

En met een beat:
22. Dance 2 Trance - Power of American Natives

buizen
Fijne indieningen, Mjuman.

Woensdag gehaktdag: Paul Bostaph?
Wait and see.

catchup
Deze moet je ook zien! Hoewel de drum hier niet bijzonder hoorbaar is, maken de dames alles goed. De oerbeat van de rock'n roll.
Ik hoorde hem voor het eerst in Who Do You Love van The Doors (Absolutely Live) dat natuurlijk ook van deze baas is.
23. Bo Diddley - Bo Diddley

buizen
catchup schreef:
Deze moet je ook zien! Hoewel de drum hier niet bijzonder hoorbaar is, maken de dames alles goed. De oerbeat van de rock'n roll.
23. Bo Diddley - Bo Diddley

Doet denken aan I Want Candy, met een duidelijk hoorbare tropische / tribalachtige drumbeat.

Nou, we gaan eens even checken hoe goed de liefhebbers zijn met de bekendste stevige drumtracks. Ik heb ome Mike P gevraagd om er een paar te spelen op het drumstel van mijn nichtje.

Raad een lied of niet!

buizen
gigage schreef:
Ik heb ome Mike P gevraagd om er een paar te spelen op het drumstel van mijn nichtje.

Raad een lied of niet!

Een oersimpele groove/beat, maar in elk stadion gingen (gaan) de handjes op elkaar en met die handclaps van vele tienduizenden mensen erbij.. jahaa.
Legendarisch:

24. Queen - We Will Rock You

25. The Stooges - No Fun - YouTube

Vette ""percussie"" -riff en die gaat het hele liedje mee.
Hoewel die van Lust for life van Iggy ook wel iconisch is.

Uitermate muzikale drummer/percussionist: Manu Katche 2010 3/4 - YouTube

26. Fela Kuti - Opposite People - YouTube

Moeilijk om echt over Riffs te spreken als het over een drum gaat maar wat Tony Allen hier uit zijn mouw schudt is er los over, opzwepender kan niet en dat in een eeuwig durend ritme. Indien niet akkoord ivm met drumriff of niet, negeer deze post en quotering dan maar, maar luister even. En veel afrikaanse artiesten hebben we hier nog niet gehoord.

buizen
Jazztage.. Lijkt me geweldig om eens mee te maken. Even gezocht op "Dusseldorfer Jazztage" (Dusseldorf is een beetje 'mijn' stad als het gaat om dichtbij bereikbare fijne Duitse steden) maar die bestaan niet. Logisch, want Leverkusen ligt er vlakbij, en daar zijn Jazztage. A.s. november ( ) weer een fijn programma en smullen voor de Schlagzeugerliebhaber ook.
De allerbeste Duitse stad, Berlijn, dan? Ook al in november..
Breda?
Heb het North Sea Jazz festival wel eens bezocht en zag er James Brown en Miles Davis. Maar oh wat is dat North Sea Jazz gigantisch druk, een reden voor me om er niet meer te komen: hutjemutje, voetje voor voetje voort schuifelen: echt te druk en niet leuk meer.
Maar 'Jazztage' door een hele stad heen: geweldig, veel en spectaculaire live-muziek.

buizen
Ter nagedachtenis en in ere aan een van m'n all time favorite drummers:

27. Power Station - Some Like It Hot

Accurate and groovy as hell. Speel dat maar eens na.

De rototomfill was destijds overigens ingespeeld door niet Tony Thompson maar Duran Duran drummer Roger Taylor.
Taylor: "I hit the drum maybe 4 of 5 times. That was it. Concorde flights for two, 14 days in a 5-star hotel... the most expensive bit of drumming in history."

28. Kyuss - Demon Cleaner

De ultieme stonerdrumpartij van de ultieme stonerrock plaat. Heel het album staat vol met groovende drums, maar wat Bjork op Demon Cleaner laat horen is van een nog belachelijker niveau.

En omdat buizen ook graag iconische riffs wil: Lars Ulrich met z'n machinegun-drums

29. Metallica - One

29. Cream - Sunshine of your love - YouTube

Toch wel een hele ''rake'' drumpartij.
Ginger Baker die jazz en worldmusic invloeden in de rockmuziek bracht.

Cream nog één keer live.(2005)

Na de bakker nog maar eens een echte drummer:

30. Peter Gabriel - Talk to Me

Fijn concert - van de tour is ook een fijne dvd.

buizen
Bij de gitaar-, de toetsen- en de blazerseditie ging het prima. Duidelijk aanwijsbare riffs.
De drum-editie glijdt een beetje af naar "Hier, dit is ook een goede drummer".

Voor de laatste 10 indieningen van de slagwerkeditie zal toch wat strenger worden gelet op of er wel specifieke grooves of fills, liefst legendarisch, worden benoemd.

(afbeelding)

buizen
Nr. 31 zoals nu ingediend is afgekeurd.
Welke 'riff' wordt bedoeld, waar moeten we op letten. De backbeats? Een bepaalde fill ergens in het nummer?

Ook nr. 32 graag toelichten (al is die wat duidelijker, maar vertel de argeloze lezer svp iets waarom het nummer onder legendarische drumriffs moet worden beschouwd).

Deze drumriff-editie moet niet verward met een topic als Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Goeie drummers

Oef zoveel verstand heb ik er ook niet van en legendarisch zijn ze zeker niet...vind de drums in deze 3 wel mooi in dienst staan van de nummers...
Zal ns kijken of ik wel wat legendarisch weet...

buizen
Blij dat je niet 'gekwetst' bent door de afkeuringen, luigifort maar het sportief opvat, maar heb al enkele malen door laten schemeren dat het in deze slagwerkeditie soms vaag is wat nou bedoeld wordt.
Een riff is een element in een song, wijs dat element aan, benoem het. Bij de gitaar ging dit prima, dat hoefde trouwens soms zelfs niet eens benoemd, zo overduidelijk waren de bedoelde riffs.
In deze Editie V bekruipt je soms het gevoel dat er 'alleen maar' een nummer wordt geplaatst omdat men het een goede drummer vindt, of een goede song. Dat is te gek.
Nr. 31 was direct al zo'n voorbeeld. Volstrekt onduidelijk of het nog om een riff gaat.
Maximaal twee indieningen per deelnemer per dag.

Geen probleem..mij ook niet echt duidelijk wat precies n drumriff is..meer gekeken in welke nummers de drums me vooral opvallen.

Zou deze kwalificeren?
32 The Cure - Last Dance

buizen
luigifort schreef:
Geen probleem..mij ook niet echt duidelijk wat precies n drumriff is..meer gekeken in welke nummers de drums me vooral opvallen.

Zou deze kwalificeren?
The Cure - Last Dance

Over wat een drum'riff' is is al een en ander opgemerkt.

Het nummer van The Cure met dat typische 'hoekige' ritmepatroon met zingende toms en die dynamiek maakt het heel herkenbaar.
Niet een bepaalde 'break' of 'fill' maar het drumpatroon het hele nummer door.
Aan (alleen) de drum zou je het nummer herkennen.
Dus met zo'n soort toelichting in elk geval wel een goed voorbeeld voor deze editie.
De slagwerkeditie is ook wel een lastige.

Houd je de nummering in de gaten?
Thanx voor je bijdrage(n).

Bedankt voor je beschrijvingen
En ik zal t topic even teruglezen..

Van The Cure heb ik ooit gelezen dat er innovatief drumwerk zit in If only tonight we can sleep en van Alice in Chains innovatief drumwerk in What The Hell Have I..maar ws ook geen riffs...maar dit terzijde..leuk topic

Jammer dat ik de gitaarversie gemist heb..hoop dat Ain't Talkin' 'Bout Love van Van Halen erbij zat...

buizen schreef:
Nr. 31 zoals nu ingediend is afgekeurd.
Welke 'riff' wordt bedoeld, waar moeten we op letten. De backbeats? Een bepaalde fill ergens in het nummer?

Ook nr. 32 graag toelichten (al is die wat duidelijker, maar vertel de argeloze lezer svp iets waarom het nummer onder legendarische drumriffs moet worden beschouwd).

Deze drumriff-editie moet niet verward met een topic als Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Goeie drummers

Sapperdeflap, nou wordt ie nog mooier. Sunshine of Your Love was bijv al bij de gitaarriffs aan bod geweest, terwijl dat nummer imho niet kenmerkend is voor de stijl+gitaar van Clapton - die song in die vorm kan ook een gemankeerde gitarist vlot naspelen, terwijl dat met de lead in Crossroads écht heel anders ligt (en dat nummer heeft wél de typische Clapton-sound, net als bijv Swablr).

Vervolgens wordt er een lange live-versie ingefietst met hetzelfde nummer, maar dan voor de drums. Ik zou zeggen - een nummer éénmaal nomineren, en niet in één subtopic twee nominaties van één band; topic owner kan dan aan het vulgus de keuze voorleggen, in een tie-break.

Katché noemde ik als noodzakelijk - om het verteerbaar te houden - tegenwicht tegen al die hard-hitting rock-ketelaars. Ooit een jazz-drummer als Max Roach met handschoenen aan zien drummen?

Vervolgens postte ik Talk to Me - dat drijft op drums/percussie en bas: Tony Levin, a great man!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.