MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
konijnmuziek schreef:
Afgelopen weken heb ik weer veel klassieke muziek geluisterd. Ben intussen al wat verder in mijn ontdekkingstocht. Mozart en Schubert zijn nog altijd favorieten, en ook Schumann en Mendelssohn vind ik prachtig. Maar mijn absolute nummer 1 op het moment is Mahler. Christus te paard, er is een hele nieuwe wereld voor mij opengegaan. Twee weken geleden heb ik zijn 5e symfonie geluisterd en dat was meteen raak. Na de kerst heb ik zijn 2e symfonie geluisterd, en die kwam echt binnen als een mokerslag! Rillingen over mijn hele lijf! Nu herhaal ik al een aantal dagen de 9e symfonie, die wel een stuk taaier is (moet ik erbij zeggen), maar wel elke luisterbeurt mooier wordt.

Meer fans hier van Mahler? Wat vinden jullie zijn beste symfonieën?

het is allemaal van een intens melancholische schoonheid, heeft me er ook vaak van weerhouden om er naar te luisteren…

meneer schreef:

Maar goede tip om Mahler eens te gaan ontdekken.

.

Beginnen bij de 1e symfonie is een goede starter en die klokt meestal binnen het uur ook fijn als starter.
Verder zou je de 5e kunnen proberen met dat wat bekendere langzame deel.
Verder liederen, met name orkestliederen die kun je beetje voor beetje " proeven" maar klassieke zang is weer niet iedereen zijn ding,succes met jouw reis

Hoewel ik zo'n oude uitvoering met Elisabeth Schwarzkopf ook mooi vindt

meneer schreef:

Trouwens, ander dingetje: vorige week naar De Notenkraker van Igor Strawinsky geweest.

Tsjaikovski bedoel je?

Ik luister zelf de afgelopen twee jaar veel klassiek en ga ook geregeld naar concerten, vaak het Residentie Orkest (ook Mahler, prachtig!), maar ook kleine bezettingen.

Het meest luister ik momenteel naar Franse componisten: Debussy, Ravel en Fauré. Het Requiem van die laatste zou zomaar mijn favoriete stuk klassieke muziek kunnen zijn.

Ah ! Tsjaikovski idd. Ik zal het even rechtzetten. Al die Russen ook tegenwoordig . Dank je Brunniepoo

Leuk dat hier nog eens wat geschreven wordt.

Ik denk dat de gemiddelde MuMe users ook wel richting klassiek (zouden) kunnen gaan. Leeftijd ?

Maar deze site is daar niet voor geschikt. De klassieke wereld is zo groot dat het een eigen (Nederlandstalige) Meter site zou opeisen. En heel moeilijk omdat er zoveel ‘covers’ cq uitvoeringen op zovele albums staan. Concertbelevingen zouden ook mooi gereviewd kunnen worden.

meneer rym heeft ook gewoon uitgebreid klassieke muziek.
Just a moment... - rateyourmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 19:22 uur

geplaatst: vandaag om 19:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.