Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 7 september 2005, 09:00 uur
Het bekende werk hier: Beethoven, Schubert, Bach, Mozart, etc. Voornamelijk symfonieën en concerto's...
Van de meer recente klassieke muziek (20e eeuw) steken er 2 bovenuit: Stravinsky - Sacre du printemps en Arvo Pärt - Tabula rasa.
Van de meer recente klassieke muziek (20e eeuw) steken er 2 bovenuit: Stravinsky - Sacre du printemps en Arvo Pärt - Tabula rasa.
0
Ruby1966
geplaatst: 7 september 2005, 11:37 uur
Sinds kort ook de 3e symfonie van Gorecki ontdekt, echt heel erg mooi ! Tot nu toe het mooiste wat ik op klassiek gebied gehoord heb, ever !
Dezelfde vriend die me hiermee kennis liet maken stuurde me ook Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi, ook mooi.
Verder zijn al jaren favoriet bij mij :
Albinoni : Adagio in G minor
Rodrigo : Concierto de Aranjuez
Mascagni : Cavalleria Rusticana, Act 1 Intermezzo
en het overbekende Adagio For Strings van Barber
Dezelfde vriend die me hiermee kennis liet maken stuurde me ook Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi, ook mooi.
Verder zijn al jaren favoriet bij mij :
Albinoni : Adagio in G minor
Rodrigo : Concierto de Aranjuez
Mascagni : Cavalleria Rusticana, Act 1 Intermezzo
en het overbekende Adagio For Strings van Barber
0
geplaatst: 7 september 2005, 16:31 uur
Welke uitvoering van Gorecki Ruby?
Ik vergeet nooit meer dat ik dit hoorde als opwarmmuziek in de Ahoy bij de Smashing Pumpkins.
Ik had deze cd toen al in huis dus ik kende het al langer: maar wat een impact als je dat in zo'n grote zaal hoort.
Ook een tip voor velen hier op MuMe denk ik.
Deze versie heb ik in huis:

Ik vergeet nooit meer dat ik dit hoorde als opwarmmuziek in de Ahoy bij de Smashing Pumpkins.
Ik had deze cd toen al in huis dus ik kende het al langer: maar wat een impact als je dat in zo'n grote zaal hoort.
Ook een tip voor velen hier op MuMe denk ik.
Deze versie heb ik in huis:

0
geplaatst: 7 september 2005, 16:56 uur
Die eerste heb ik ook ja. Prachtig! Ik ken de Poolse uitvoering op Naxos ook, die sommigen nog mooier vinden, maar ik ga voor die op Nonesuch. Vooral om de 'fluwelen' orkestklank.
Maar de Naxos-uitvoering is ook erg mooi, en inderdaad erg goedkoop.
Maar de Naxos-uitvoering is ook erg mooi, en inderdaad erg goedkoop.
0
geplaatst: 7 september 2005, 19:10 uur
Ik heb ook die eerste. Volgens mij gekocht van mijn laatste guldens (een dag of twee later gingen we over op de Euro). 

0
geplaatst: 7 september 2005, 23:32 uur
Oke, ik had al eens in een reactie gepost waar ik niet van houd, maar nu eens welke klassieke muziek ik zoal wel erg mooi vind:
Ik heb nog ongelooflijk veel te beluisteren, maar voorlopig lijkt het erop dat ik grofweg vooral van klassieke muziek houd die gemaakt is tussen 1800 en 1950. En daarnaast uit de Renaissance, zoals de koorwerken van Tallis en Palestrina.
Uit de periode tussen 1800 en 1950 ken ik al veel prachtigs. Een greep uit mijn favorieten:
- Al het latere werk van Schubert en in het bijzonder de diep treurvolle liederencyclus Winterreise, zijn impromptus, zijn laatste vier strijkwartetten en het strijkkwintet (dat tweede deel!)
- De vijfde en zesde symfonieen van Tsjaikovski, omdat ze zo geweldig meeslepend zijn.
- Ik ben een groot liefhebber van pianomuziek: Chopin (in het bijzonder de ballades en natuurlijk de nocturnes), Satie (vooral de gnossiennes en gymnopedies), Beethovens pianosonates en dus de late pianowerken van Schubert.
- De strijkkwartetten van Sjostakovitsj
- Nog niet genoemd hier, geloof ik, maar de strijkkwartetten van Janacek vind ik geweldig. Zo intens en expressief! (wellicht zijn de fragmenten uit de verfilming van De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan bekend)
- Van de typerende Schonberg ben ik vooralsnog geen liefhebber, dat is me wat al te intellectueel, maar wel van zijn vroege Verklarte Nacht!
Veel moderne klassieke muziek is me vaak (nog) wat al te dwars, te intellectueel, maar er zijn zeker uitzonderingen: Sofia Goebajdoelina bijvoorbeeld. En, hier al vaker genoemd, Gorecki en Arvo Part. Zeker Part's Fratres is waanzinnig mooi, dat kan dwars door de ziel snijden. Zo soms kan schoonheid zo'n impact op je hebben dat de rest van de wereld je gestolen kan worden. Luisteren naar Fratres door Gidon Kremer en Keith Jarrett is zo'n ervaring voor mij.
Ik heb nog ongelooflijk veel te beluisteren, maar voorlopig lijkt het erop dat ik grofweg vooral van klassieke muziek houd die gemaakt is tussen 1800 en 1950. En daarnaast uit de Renaissance, zoals de koorwerken van Tallis en Palestrina.
Uit de periode tussen 1800 en 1950 ken ik al veel prachtigs. Een greep uit mijn favorieten:
- Al het latere werk van Schubert en in het bijzonder de diep treurvolle liederencyclus Winterreise, zijn impromptus, zijn laatste vier strijkwartetten en het strijkkwintet (dat tweede deel!)
- De vijfde en zesde symfonieen van Tsjaikovski, omdat ze zo geweldig meeslepend zijn.
- Ik ben een groot liefhebber van pianomuziek: Chopin (in het bijzonder de ballades en natuurlijk de nocturnes), Satie (vooral de gnossiennes en gymnopedies), Beethovens pianosonates en dus de late pianowerken van Schubert.
- De strijkkwartetten van Sjostakovitsj
- Nog niet genoemd hier, geloof ik, maar de strijkkwartetten van Janacek vind ik geweldig. Zo intens en expressief! (wellicht zijn de fragmenten uit de verfilming van De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan bekend)
- Van de typerende Schonberg ben ik vooralsnog geen liefhebber, dat is me wat al te intellectueel, maar wel van zijn vroege Verklarte Nacht!
Veel moderne klassieke muziek is me vaak (nog) wat al te dwars, te intellectueel, maar er zijn zeker uitzonderingen: Sofia Goebajdoelina bijvoorbeeld. En, hier al vaker genoemd, Gorecki en Arvo Part. Zeker Part's Fratres is waanzinnig mooi, dat kan dwars door de ziel snijden. Zo soms kan schoonheid zo'n impact op je hebben dat de rest van de wereld je gestolen kan worden. Luisteren naar Fratres door Gidon Kremer en Keith Jarrett is zo'n ervaring voor mij.
0
geplaatst: 23 september 2005, 12:55 uur
Bach met "Air" vind ik echt fantastisch. Verder vind ik "de 4 jaargetijden" van Vivaldi erg mooi.. Niet origineel, aangezien dit stuk op de nr. 1 staat van de top 100 klassieke muziek.
0
geplaatst: 23 september 2005, 13:03 uur
Het begin van de Winter (het populaire stuk) is inderdaad een sen-sa-tio-ne-le belevenis. En Air van Bach... Kan het mooier? Het maakt niet uit dat je onorigineel bent.
Het gaat erom of het goed is of niet.
Kijk, ik heb iets voor Bach. Van z'n vocale werken moet je leren houden maar 'de Brandenburgse concerten' is altijd een goede aankoop.
Het gaat erom of het goed is of niet.Kijk, ik heb iets voor Bach. Van z'n vocale werken moet je leren houden maar 'de Brandenburgse concerten' is altijd een goede aankoop.
0
geplaatst: 23 september 2005, 13:09 uur
Paalhaas schreef:
Het bekende werk hier: Beethoven, Schubert, Bach, Mozart, etc. Voornamelijk symfonieën en concerto's...
Inderdaad een mooie keuze.
Van pianowerk hou ik itt Koekebakker niet zo, al zijn er uizonderingen. Geef mij maar een viool (oh, wat ben ik saai
).Waar ik ook behoorlijk van hou is de 'fusion' van klassiek met jazz.
0
geplaatst: 28 september 2005, 10:38 uur
Klassiek 
Eigenlijk ben ik niet zo thuis in dit genre, maar ik heb een cd van "Beethoven" en daar staan wel mooie stukken op. verder heb ik nog een LP-box thuis van "Tchaikovsky" waar ik ook nog wel eens naar luister, en dan met name naar het Zwanenmeer...
Ik hou niet echt van dat bombastische gedoe, want daar word ik opgejaagd van. Geef mij maar een mooie piano...

Eigenlijk ben ik niet zo thuis in dit genre, maar ik heb een cd van "Beethoven" en daar staan wel mooie stukken op. verder heb ik nog een LP-box thuis van "Tchaikovsky" waar ik ook nog wel eens naar luister, en dan met name naar het Zwanenmeer...
Ik hou niet echt van dat bombastische gedoe, want daar word ik opgejaagd van. Geef mij maar een mooie piano...
0
geplaatst: 21 december 2005, 20:29 uur
Ik begrijp niet echt wat iedereen zo fantastisch vindt aan Gorecki. Hij heeft inderdaad ene mooie, meeslepende opbouw, maar voor de rest doet hij me echt niets.
Ik moet toegeven dat dat misschien wel kan komen omdat ik meer de voorkeur geef voor meer bombastische, zwakkere stukken. Vandaar dat Tchaikovsky en dergelijken me ook niet echt kunnen bekoren.
Ik moet toegeven dat dat misschien wel kan komen omdat ik meer de voorkeur geef voor meer bombastische, zwakkere stukken. Vandaar dat Tchaikovsky en dergelijken me ook niet echt kunnen bekoren.
0
geplaatst: 6 januari 2006, 22:46 uur
Kan iemand me nog tips geven over gelijksoortige chorale werken als Rachmaninov's Liturgy of St. John's Chrysostom?
Hoeft niet per se religieus te zijn, 't gaat me puur om het muzikale aspect.
Hoeft niet per se religieus te zijn, 't gaat me puur om het muzikale aspect.
0
aslan (crew)
geplaatst: 6 januari 2006, 23:02 uur
Xfofaxx schreef:
Ik begrijp niet echt wat iedereen zo fantastisch vindt aan Gorecki.
Ik begrijp niet echt wat iedereen zo fantastisch vindt aan Gorecki.
bv.:
allegro - deciso assai uit "Kleines Requiem für eine Polk"
en
second piece uit "3 Pieces in Old Style for String Orchestra"
en
deciso uit "Quassi una Fantasia, String Quartet no.2 op.64"
zijn fantastisch
0
geplaatst: 3 april 2006, 19:54 uur
Jammer dat er niet echt veel klassieke muziek op dit forum te vinden is. Ik begin het nu zelf een beetje leuk te vinden. Ik ken niet erg veel, een beetje Mozart en Tchaikovsky. Die laatste vind ik trouwens wel heel erg goed
. Ik ben er mee in aanraking gekomen door Doornroosje en de Barbiefilms van mijn zusje...
. Ik ben er mee in aanraking gekomen door Doornroosje en de Barbiefilms van mijn zusje...
0
geplaatst: 4 april 2006, 11:15 uur
Unsuk Chin: Akrostichon-Wortspiel
O.K. Lets put it simple, whoever this Unsuk Chin is, she is a genius. This album is a masterpiece. It contains some of the most interesting avantgarde compositions of the last 15 years. This music will simply blow your mind away. If you are already familiar with Schoenberg and Cage (which I think you are) and are an open minded avantgarde music listener, and believe in the freedom of music stylistics of today, then.... what are you waiting for. Buy this album now! You won't be dissapointed.
O.K. Lets put it simple, whoever this Unsuk Chin is, she is a genius. This album is a masterpiece. It contains some of the most interesting avantgarde compositions of the last 15 years. This music will simply blow your mind away. If you are already familiar with Schoenberg and Cage (which I think you are) and are an open minded avantgarde music listener, and believe in the freedom of music stylistics of today, then.... what are you waiting for. Buy this album now! You won't be dissapointed.
0
dutch2
geplaatst: 4 april 2006, 11:32 uur
Carow schreef:
Jammer dat er niet echt veel klassieke muziek op dit forum te vinden is. Ik begin het nu zelf een beetje leuk te vinden. Ik ken niet erg veel, een beetje Mozart en Tchaikovsky. Die laatste vind ik trouwens wel heel erg goed
. Ik ben er mee in aanraking gekomen door Doornroosje en de Barbiefilms van mijn zusje...Als je Mozart en Tchaikovsky mooi vindt, zou je misschien eens Schubert of Beethoven kunnen proberen. Allebei goed behapbaar en (enigszins) vergelijkbaar. Hoewel er tussen Mozart en Tchaikovsky natuurlijk nog een wereld van verschil zit.
0
geplaatst: 10 april 2006, 22:27 uur
Een echte aanrader voor carow is het 2e pianoconcert van Rachmaninov. Romeo en Julia van Prokofiev is ook toegankelijk en lekker om naar te luisteren.
Kun je ook aangeven welke stukken van Mozart en Tchaikovsky je leuk vindt? Er zit namenlijk nogal verschil tussen. Mozart heeft echt vanallesennogwat geschreven. Piano tot opera.
Prokofiev noem ik i.v.m. de ballet van tchaikovsky.
Kun je ook aangeven welke stukken van Mozart en Tchaikovsky je leuk vindt? Er zit namenlijk nogal verschil tussen. Mozart heeft echt vanallesennogwat geschreven. Piano tot opera.
Prokofiev noem ik i.v.m. de ballet van tchaikovsky.
0
geplaatst: 10 april 2006, 23:45 uur
Mozart luister ik niet veel van eigenlijk. En van Tchaikovsky vooral de muziek uit het zwanenmeer en doornroosje en de notenkraker. Maar bedankt voor de tip ^^, ik zal het zeker gaan uitproberen!
0
geplaatst: 17 april 2006, 22:18 uur
Ik vind Fratres van Arvo Part erg mooi, wat is van daaruit een goede volgende stap?
0
geplaatst: 18 april 2006, 15:07 uur
Jordy schreef:
Ik vind Fratres van Arvo Part erg mooi, wat is van daaruit een goede volgende stap?
Welke richting in de klassieke muziek is dat Jordy?
0
geplaatst: 18 april 2006, 16:14 uur
Jordy schreef:
Ken je die van de Tabula rasa CD? Zo niet, ga daar snel achteraan. Er zijn verschillende edities hiervan. Ik bedoel de versie met
1. Fratres
2. Cantus in memoriam Benjamin Britten
3. Fratres
4. Tabula rasa
Stuk voor stuk briljant.
0
geplaatst: 18 april 2006, 23:19 uur
Met Gidon Kremer en Keith Jarrett is dat, op ECM. Da's ook een van mijn favoriete klassieke cd's, ja.
Veel Part-liefhebbers houden ook van de derde symfonie van Gorecki, ken je die al, Jordy? Daar heb je trouwens wel wat meer geduld voor nodig.
Als die (serene) richting je bevalt, zou je eens kunnen proberen:
- The Unanswered Question van Charles Ives
- The Protecting Veil van John Tavener
Andere, wat experimentele, maar nog vrij toegankelijke werken uit de tweede helft van de vorige eeuw die je zou kunnen proberen:
- Het pianokwintet en het trio voor viool, altviool en cello van Alfred Schnittke
- Styx van Giya Kancheli
- Quatuor pour la Fin du Temps van Olivier Messiaen
Maar als je vooral zoekt naar de direct aansprekende dramatiek van Fratres zou je best eens bijna 200 jaar terug de draad kunnen oppakken: de kamermuziek van Franz Schubert bijvoorbeeld. Zijn strijkkwintet en zijn laatste vier strijkkwartetten (vooral nr. 14 "Der Tod und das Madchen") zijn ongelooflijk mooi.
Of 100 jaar later, en dus wat dwarser en experimenteler, de strijkkwartetten van Shostakovich, Bartok en Janacek(!) bijvoorbeeld. Of Schoenbergs Verklaerte Nacht.
Veel Part-liefhebbers houden ook van de derde symfonie van Gorecki, ken je die al, Jordy? Daar heb je trouwens wel wat meer geduld voor nodig.
Als die (serene) richting je bevalt, zou je eens kunnen proberen:
- The Unanswered Question van Charles Ives
- The Protecting Veil van John Tavener
Andere, wat experimentele, maar nog vrij toegankelijke werken uit de tweede helft van de vorige eeuw die je zou kunnen proberen:
- Het pianokwintet en het trio voor viool, altviool en cello van Alfred Schnittke
- Styx van Giya Kancheli
- Quatuor pour la Fin du Temps van Olivier Messiaen
Maar als je vooral zoekt naar de direct aansprekende dramatiek van Fratres zou je best eens bijna 200 jaar terug de draad kunnen oppakken: de kamermuziek van Franz Schubert bijvoorbeeld. Zijn strijkkwintet en zijn laatste vier strijkkwartetten (vooral nr. 14 "Der Tod und das Madchen") zijn ongelooflijk mooi.
Of 100 jaar later, en dus wat dwarser en experimenteler, de strijkkwartetten van Shostakovich, Bartok en Janacek(!) bijvoorbeeld. Of Schoenbergs Verklaerte Nacht.
0
geplaatst: 18 april 2006, 23:21 uur
Welke richting in de klassieke muziek is dat Jordy?
wist ik het maar

0
geplaatst: 18 april 2006, 23:22 uur
Paalhaas schreef:
Ken je die van de Tabula rasa CD? Zo niet, ga daar snel achteraan. Er zijn verschillende edities hiervan. Ik bedoel de versie met
1. Fratres
3. Fratres
4. Tabula rasa
Stuk voor stuk briljant.
(quote)
1. Fratres
3. Fratres
4. Tabula rasa
Stuk voor stuk briljant.
Tabula Rasa staat ook op de versie van Fratres die ik heb, erg mooi inderdaad
* denotes required fields.