MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Pop-muziek: De nieuwe generatie...

zoeken in:
Nee, je legt me wederom woorden in de mond die niet kloppen. Ik schuif helemaal niets onderuit.

Ik concludeer simpelweg dat de tijden enorm veranderd zijn als je anno 1994-95 vergelijkt met 2024-25. O.a. als het gaat om de representatie van vrouwen op festivals. Zowel solo-artiesten (zangeressen) als all female bands worden een stuk serieuzer genomen dan toen. Dat kun je progressie noemen.

In een ideale wereld heb je geen vrouwenquota nodig, ook niet in het bedrijfsleven, bij de overheid en op televisie. En snap verder heus wel dat dit onderwerp in 1995 voor de Lowlands-organisatie helemaal niet speelde, dat ze echt niet nadachten over een vrouwenquotum.

Disclaimer: mocht je alleen maar aan het trollen zijn dan wil ik je vriendelijk vragen hiermee te stoppen. Dan is het mijn tijd absoluut niet waard. Over een serieus onderwerp wil ik met andere users een serieus gesprek.

Onweerwolf
Het boeken van Björk in 1996 bewijst dus dat Lowlands toen vrouwen ook al serieus nam derhalve zie ik niet in hoe Primavera 2025 progressiever zou zijn. Als het je gaat om totaal aantal vrouwen dan moet je dus wel aantonen dat dat aantal destijds artificieel werd beperkt maar wat jij doet is oproepen tot het artificieel vergroten van dat aantal nu.

Volgens mij zijn in de jaren '20 veel meer vrouwen bezig met muziek maken dan in de jaren '90 en ze zijn zeker ook veel succesvoller heden ten dage dus in hoeverre het ene festival wel en het andere festival niet representatief is is niet simpelweg een kwestie van even optellen.

Bovendien zijn er wel meer terreinen waarop een festival progressief kan zijn, dat staat of valt niet met vrouwen boeken.

Onweerwolf
Gretz schreef:
Disclaimer: mocht je alleen maar aan het trollen zijn dan wil ik je vriendelijk vragen hiermee te stoppen. Dan is het mijn tijd absoluut niet waard. Over een serieus onderwerp wil ik met andere users een serieus gesprek.

Kom nou Geert, vorige week was je ook al boos en gooide je het ook al op trollen. Niet iedereen die niet jouw mening over vrouwelijke artiesten deelt is een trol.

Ik geef je toch gewoon een duidelijk voorbeeld met Björk om aan te geven waarom wat jij stelt helemaal niet klopt? Hoezo is dat trollen?

Onweerwolf
Arrie schreef:
Het is wel zo dat in de Top 40 de sterke meeweging van airplay het erger maakt, aangezien radiostations veel te lang dezelfde hits blijven draaien.

Dat 'te' lang mag je best kwalificeren want als je kijkt naar streaminglijstjes dan zie je ook dat er veel hits zijn die heel lang heel veel gestreamed blijven worden dus als een radiostation zijn luisteraars zo logisch mogelijk wil bedienen dan valt 'lang dezelfde hits blijven draaien' zeker goed te beargumenteren.

Onweerwolf schreef:
Het boeken van Björk in 1996 bewijst dus dat Lowlands toen vrouwen ook al serieus nam derhalve zie ik niet in hoe Primavera 2025 progressiever zou zijn. Als het je gaat om totaal aantal vrouwen dan moet je dus wel aantonen dat dat aantal destijds artificieel werd beperkt maar wat jij doet is oproepen tot het artificieel vergroten van dat aantal nu.

Gap, ik heb nergens beweerd dat aantallen in het verleden artificieel werden beperkt. Dat verzin je nu zelf. Ik heb alleen beargumenteerd dat vrouwen in het verleden minder kansen hadden in de muziekbusiness. Waardoor het totaal aantal vrouwelijke artiesten dat een festival als Lowlands in de jaren 90 kon of wilde boeken zeer beperkt was. Björk 1996 was een positieve uitzondering. Als namen zoals Charli XCX, Dua Lipa, Lorde, Billie EIlish, Carly Rae Jepsen, Sabrina Carpenter, Chappell Roan, Olivia Rodrigo, Taylor Swift en Kacey Musgraves 30 jaar eerder worden geboren hadden ze in de 90s misschien ook al wel op Lowlands gespeeld. Het lijkt me evident dat er destijds minder succesvolle vrouwelijke solo-artiesten waren dan nu.

Ik roep ook helemaal niet per se op dat artificieel vergroten nu. Neemt niet weg dat ik initiatieven zoals Primavera 2018 niet verkeerd vindt. Soms is het goed om een statement te maken.

Volgens mij zijn in de jaren '20 veel meer vrouwen bezig met muziek maken dan in de jaren '90 en ze zijn zeker ook veel succesvoller heden ten dage dus in hoeverre het ene festival wel en het andere festival niet representatief is is niet simpelweg een kwestie van even optellen.

Uiteraard, dat zei ik vorige week zelf al in een van m'n eerste posts. Vrouwen hebben idd de afgelopen decennia veel meer kansen gekregen in de muziek. Daardoor wordt een groter aantal vrouwen professioneel muzikant (zelfde geldt voor andere functies in de muziekindustrie

Bovendien zijn er wel meer terreinen waarop een festival progressief kan zijn, dat staat of valt niet met vrouwen boeken.

Dit ontkent volgens mij helemaal niemand

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik geef je toch gewoon een duidelijk voorbeeld met Björk om aan te geven waarom wat jij stelt helemaal niet klopt? Hoezo is dat trollen?

Björk was zoals aangegeven een uitzonderlijke boeking. Eén zwaluw maakt nog geen zomer he.

Onweerwolf
Okay, wat is er dan precies progressief aan de line-up van Primavera 25 tov Lowlands jaren '90? Beide festivals zijn toch gewoon een vergelijkbare afspiegeling van wat er populair was/is?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat 'te' lang mag je best kwalificeren want als je kijkt naar streaminglijstjes dan zie je ook dat er veel hits zijn die heel lang heel veel gestreamed blijven worden dus als een radiostation zijn luisteraars zo logisch mogelijk wil bedienen dan valt 'lang dezelfde hits blijven draaien' zeker goed te beargumenteren.

Te lang naar mijn eigen smaak, persoonlijk dingetje, maar je hebt gelijk natuurlijk.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Björk was zoals aangegeven een uitzonderlijke boeking. Eén zwaluw maakt nog geen zomer he.

Nou, volgens mij dus juist wel want anders snap ik echt niet wat je nou bedoelt. Björk geeft ontegenzeggelijk aan dat Lowlands wel progressief boekte. Als het niet voldoende was dan zul je moeten beargumenteren wie er dan ook nog geboekt hadden moeten worden maar er ten onrechte niet waren. Dus dat er een wèl een quotum was.

Ik heb dit ook wel eens gelezen over Woodstock. Daar stonden een aantal beroemde zangeressen maar relatief weinig tov het aantal mannen. Maar wie hadden er dan nog meer moeten staan? Tina Turner misschien maar verder? Nico vind ik al veelgevraagd.

Onweerwolf schreef:
Okay, wat is er dan precies progressief aan de line-up van Primavera 25 tov Lowlands jaren '90? Beide festivals zijn toch gewoon een vergelijkbare afspiegeling van wat er populair was/is?

Dat heb ik volgens mij al redelijk uit de doeken gedaan. Primavera Sound bestaat pas sinds 2001. Dit festival heeft een voortrekkersrol gespeeld als het gaat om het boeken van meer popartiesten (en diverse andere genres die voorheen ook matig vertegenwoordig waren op festivals). Primavera durfde eerder dan andere festivals vrouwelijke artiesten tot headliner te promoveren. In feite is Primavera een trendsetter geweest. Andere festivals zijn later pas op diezelfde bandwagon gesprongen.

De revolutie is dus mede te danken aan Primavera, zo zie ik het. Maar ze zijn natuurlijk niet de enige. Ik ben ervan overtuigd dat een progressief medium als Pitchfork ook een belangrijke rol heeft gespeeld in de discours die we nu poptimism noemen. Rockism and poptimism - Wikipedia - en.wikipedia.org

Onweerwolf schreef:
(quote)

Nou, volgens mij dus juist wel want anders snap ik echt niet wat je nou bedoelt. Björk geeft ontegenzeggelijk aan dat Lowlands wel progressief boekte. Als het niet voldoende was dan zul je moeten beargumenteren wie er dan ook nog geboekt hadden moeten worden maar er ten onrechte niet waren. Dus dat er een wèl een quotum was.

Ik heb dit ook wel eens gelezen over Woodstock. Daar stonden een aantal beroemde zangeressen maar relatief weinig tov het aantal mannen. Maar wie hadden er dan nog meer moeten staan? Tina Turner misschien maar verder? Nico vind ik al veelgevraagd.

Joni Mitchell, die schreef er dan maar een liedje over.

Onweerwolf
Bjork was gewoon een van de headliners in 1996 dus hoezo was Primavera eerder?

Alanis Morrisette headline'de Pinkpop ook al toen Primavera nog bedacht moest worden.

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Joni Mitchell, die schreef er dan maar een liedje over.

Die was wel uitgenodigd maar wilde niet toch?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik heb dan ook nooit uitgesproken dat Lowlands (of een vergelijkbaar festival) voor die tijd niet progressief boekte. Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet.

Augustus 1995 was ik 6 jaar dus ik ga geen betoog schrijven welke artiesten Lowlands voor hun 3e editie ook had kunnen boeken. Dat doe je maar lekker zelf als je dat interessant vindt.

En nogmaals, ik ben geen groot voorstander van een quotum. Begrijp best waarom er toen geen quotum werd ingesteld en waarom de meeste festivals dit nog steeds niet doen. Gelukkig is er ook positieve verandering mogelijk zonder quota

Onweerwolf schreef:
Bjork was gewoon een van de headliners in 1996 dus hoezo was Primavera eerder?

In de aanvankelijk discussie brandde ging het over representatiecijfers. Anders reken je nog even uit welk percentage van de Lowlands 1996 line-up vrouw was? Of die van Pinkpop 1997? Dat is waarschijnlijk schrikbarend laag.

Onweerwolf
Gretz schreef:
Ik heb dan ook nooit uitgesproken dat Lowlands (of een vergelijkbaar festival) voor die tijd niet progressief boekte. Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet.

Je zei "lijkt me sterk" en daaruit heb ik geconcludeerd dat je vond van niet.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

In de aanvankelijk discussie brandde ging het over representatiecijfers. Anders reken je nog even uit welk percentage van de Lowlands 1996 line-up vrouw was? Of die van Pinkpop 1997? Dat is waarschijnlijk schrikbarend laag.

Is dat zo? Want zoals gezegd: volgens mij zijn er nu veel meer vrouwen bezig met muziek èn succesvol dan 30 jaar geleden dus is het ook logisch dat het percentage vrouwen op een podium toen lager was en dat is niet schrikbarend.

Onweerwolf schreef:

Alanis Morrisette headline'de Pinkpop ook al toen Primavera nog bedacht moest worden.

Schier onmogelijk dat ze headliner was in 1996 als ze maar 8 nummers speelde... Alanis Morissette Concert Setlist at Pinkpop 1996 on May 27, 1996 | setlist.fm

Ze mocht waarschijnlijk in de maandagmiddag op het hoofdpodium staan? Maakt het nog geen headline act he. Lees op 3voor12 dat ze door Pinkpop doorbrak in Nederland. Dat is wat anders.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je zei "lijkt me sterk" en daaruit heb ik geconcludeerd dat je vond van niet.

Onweerwolf schreef:
Dit had toch gewoon de Lowlands bill uit midden jaren '90 kunnen zijn?

Gretz schreef:
Lijkt me sterk dat er tijdens de eerste edities van Lowlands zoveel vrouwelijke artiesten en zoveel pop (en andere niet-rock genres) geprogrammeerd waren

De verkeerde conclusie dan. Ik reageerde op jouw statement dat dit Primavera affiche in hindsight best een Lowlands bill van de 90s kon zijn. Daar ben ik niet geheel van overtuigd, om eerder genoemde redenen

Onweerwolf schreef:
(quote)

Is dat zo? Want zoals gezegd: volgens mij zijn er nu veel meer vrouwen bezig met muziek èn succesvol dan 30 jaar geleden dus is het ook logisch dat het percentage vrouwen op een podium toen lager was en dat is niet schrikbarend.

Niemand ontkent deze feiten (ik al helemaal niet. Over de achterliggende redenen waarom nu meer vrouwen (professioneel) muziek maken en waarom meer vrouwen succesvol zijn zijn wel het blijkbaar oneens. Dat kan. Denk nu dat het meeste wel is gezegd? Bedankt voor dit gesprek OWW

Onweerwolf
Ze had al een hit gehad met You Oughta Know en Ironic was op dat moment een hit. Ik weet niet of je de videoclip van Ironic kent maar elke 40 plus alto die destijds chagrijnig voor de buis naar TMF en The Box keek kan je verzekeren dat die extreem populair was.

Dus je kunt steggelen over wat een headliner is maar ze was gewoon een grote naam in 1996 en ze was niet de enige; want ook The Gathering, Skunk Anansie, Moloko en K's Choice stonden er.

En herinneren wij ons Pinkpop niet ook vooral vanwege die voortreffelijke vertolking van Troy? Dat was al in de 80's.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

(quote)

(quote)

De verkeerde conclusie dan. Ik reageerde op jouw statement dat dit Primavera affiche in hindsight best een Lowlands bill van de 90s kon zijn. Daar ben ik niet geheel van overtuigd, om eerder genoemde redenen

(quote)

Niemand ontkent deze feiten (ik al helemaal niet. Over de achterliggende redenen waarom nu meer vrouwen (professioneel) muziek maken en waarom meer vrouwen succesvol zijn zijn wel het blijkbaar oneens. Dat kan. Denk nu dat het meeste wel is gezegd? Bedankt voor dit gesprek OWW

Laten we het omdraaien dan: had Primavera in de 90's zoveel dames geboekt als dat ze nu doen als ze toen hadden bestaan? Want dan hadden ze dus, volgens mij, artificieel veel vrouwen geboekt, meer dan logisch was geweest op basis van succes. Dat zou toch helemaal niet progressief zijn?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Laten we het omdraaien dan: had Primavera in de 90's zoveel dames geboekt als dat ze nu doen als ze toen hadden bestaan?

Misschien toch wel een interessant gedachte-experiment.

De (nieuwe) popsterren Charli XCX, Chappell Roan en Sabrina Carpenter zijn dus dé headliners van Primavera 2025. Welke pure vrouwelijke popartiesten zouden ze in 1995 hebben geboekt? (van de namen die toen actief waren en populair). Björk vind ik zelf geen voorbeeld, niet mainstream genoeg in vergelijking met bovengenoemde namen.

Onweerwolf schreef:
Want dan hadden ze dus, volgens mij, artificieel veel vrouwen geboekt, meer dan logisch was geweest op basis van succes. Dat zou toch helemaal niet progressief zijn?

Je blijft maar steeds hameren op 'artificieel', alsof dat de duivel is. Ik heb geen zin om hier opnieuw een mening over te geven. Volgens mij gaat het hier in de kern ook helemaal niet om.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Misschien toch wel een interessant gedachte-experiment.

Charli XCX, Chappell Roan en Sabrina Carpenter zijn dus dé headliners van Primavera 2025. Welke pure popartiesten zouden ze in 1995 hebben geboekt? (van de namen die toen actief waren en populair). Björk vind ik zelf geen voorbeeld, niet mainstream genoeg in vergelijking met bovengenoemde namen.

Je vindt het dus progressief om mainstream artiesten te boeken?

Dat is inderdaad wel interessant ja.

Céline Dion, Mariah Carey, Janet Jackson, TLC, 2 Unlimited?

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Je blijft maar steeds hameren op 'artificieel', alsof dat de duivel is. Ik heb geen zin om hier opnieuw een mening over te geven. Volgens mij gaat het hier in de kern ook helemaal niet om.

Volgens mij gaat het daar nou juist wel om. Er zijn drie mogelijkheden: 1 precies dat aantal vrouwen boeken dat logisch hun succes afspiegelt. 2. Minder dan 1, dus een quotum, 3 meer dan 1 dus artificieel meer.

Je mag zelf invullen of Primavera 2025 2 1 of 3 is maar als je daar 1 invult en vervolgens stelt dat Lowlands in de 90's minder progressief is dan moet je wel aantonen dat er toen sprake was van 2.

Onweerwolf
En als je dus niet zegt dat er bij Lowlands jaren '90 sprake was van 2 maar gewoon van 1 maar dat Primavera 25 wel progressiever is dan betekent dat dus volgens mij automatisch dat er dan dus sprake is van 3 bij Primavera. Zo niet dan hoor ik graag waarom.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je vindt het dus progressief om mainstream artiesten te boeken?

Nee nee nee. Je haalt constant onjuiste conclusies uit mijn opmerkingen, dus het moet haast wel dat het je niet lukt om begrijpend te lezen.

Céline Dion, Mariah Carey, Janet Jackson, TLC, 2 Unlimited?

Ja, in die richting. Maar volgens mij was het ondenkbaar dat zulke popartiesten toen voor festivals geboekt werden? Op de oude Pinkpop line-ups kom je ze ook niet tegen.

Onweerwolf
Nou Gretz, wat vind je dan precies progressief aan Primavera 25 tov Lowlands jaren '90?

Onweerwolf schreef:
Nou Gretz, wat vind je dan precies progressief aan Primavera 25 tov Lowlands jaren '90?

Al uitgelegd waarom ik Primavera progressief vind in het algemeen. (Je kunt oeverloos gaan vergelijken met de eerste jaren van Lowlands, maar dat ga ik niet doen). Primavera is al sinds jaar en dag een voorloper in het boeken (en tot headliner promoveren) van toffe vrouwelijke artiesten. De boekers van Primavera kijken niet blind naar populariteit. Dit geldt ook voor genres en stromingen die in het verleden minder goed gepresenteerd werden op festivals. Primavera is heirin ook trendsetter: eerder dan andere festivals durven zij artiesten en genres groot te maken.

Het Lowlands van de jaren '90 heb ik zelf niet bewust meegemaakt, dus ik hier niet meer verder op in.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:59 uur

geplaatst: vandaag om 19:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.