menu

Genres / Overigen / The Blues

zoeken in:
avatar van Oldfart
Overigens herken ik wel iets in Shangri-la's opmerking; ik kan ook lang niet altijd naar blues luisteren, en zeker ook niet altijd te lang achter elkaar.

avatar van George
Met alle respect voor Johnny Winter , maar in de meeste gevallen heb ik het in een goede bui na 5 min. of in een hele goede bui na 10 min. wel gehoord.
Geef mij dan bv. maar een Freddie King !

Of Magic Slim & The Teardrops voor een swingend bluesrockfeest !

Aanbevolen: Magic Slim and Nick Holt ( the WC Handy Winner 1990).
Wolf 120.856 cd
Black Tornado - Blind Pig BPCD 5046(1998).

avatar van Oldfart
Zo rond de tijd dat 'Second Winter' uit kwam was Johnny heel hot, en was zijn naam alom aanwezig; maar wat ik toen al vond geldt ook nu nog: zijn muziek mist iets; alle ingredienten zijn aanwezig om top te zijn; een goede stem voor het genre, een goed muzikant, aparte looks, en toch, ....en toch, er ontbreekt iets.
Ik denk dat het variatie is

Sheplays
Oldfart schreef:
Overigens herken ik wel iets in Shangri-la's opmerking; ik kan ook lang niet altijd naar blues luisteren, en zeker ook niet altijd te lang achter elkaar.


Volgens mij moet je zelf een beetje de blues hebben om lang naar de blues te kunnen luisteren .

avatar van Oldfart
Zou goed kunnen, of in ieder geval in een bepaalde mood, state of mind, zijn.
Een paar stevige pints Guinness wil ook wel helpen overigens.

avatar van Oldfart
Albert laat horen wat nou precies het blues gevoel is;
is deze 10 minuten te lang?
Voor mij niet:
sky is crying

avatar van Oldfart
Twee keer dezelfde song;
allebei blues;
hebben we het hier over het zelfde gevoel?

stormy monday I

stormy monday II

avatar van George
Beste Oldfart , je krijgt er nog een bril bij
en daarom denk ik ook dat jij drommels goed weet wat jij bij Johnny Winter mist : nl. de werkelijke bluesziel in zijn muziek.


EVANSHEWSON
Echt goede blues is geen pose maar komt uit het hart, zoals bij alle echt goede muziek.

Veel blues is door zwarte artiesten nu eenmaal stukken interessanter en authentieker dan van blanke collega's, maar af en toe kan een blanke toch best het bluesgevoel naar boven brengen.

Ik vind als Eric Clapton niet commercieel gaat, dat hij best een acceptabele blanke bluesartiest genoemd mag worden.

Maar de bluesartiesten die me het meest beroeren zijn toch :

BB King, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Freddie King, Buddy Guy, Willie Dixon, Sonny Boy Williamson, Elmore James, Champion Jack Dupree, Screaming Jay Hawkins, Lightnin' Hopkins en dergelijke zwarte bluesmannen.

avatar van billy
tondeman schreef:
Alexis Korner & Steve Marriott - Get Off Of My Cloud

Inderdaad zeer slecht gespeeld... of noem je dat timing?

Of ie echt ''blues'' heeft is een tweede, maar spelen kon ie het zeker.


nou, het moeilijkere gitaarwerk wordt daar nu toch niet echt door hem gespeeld...

avatar van billy
EVANSHEWSON schreef:

BB King, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Freddie King, Buddy Guy, Willie Dixon, Sonny Boy Williamson, Elmore James, Champion Jack Dupree, Screaming Jay Hawkins, Lightnin' Hopkins en dergelijke zwarte bluesmannen.


Robert Johnson, toch ook het vermelden waart in deze topic dacht ik

avatar van Shangri-la
billy schreef:
(quote)


Robert Johnson, toch ook het vermelden waart in deze topic dacht ik


En dat is toch wel een van de belangrijkste lijkt mij.

avatar van George
Mag het , nog een filmpje van een van mijn , hier op MM blijkbaar totaal onbekende , (jazz) blues helden : Eddie Vinson ?

http://nl.youtube.com/watch?v=eFDcUY6HiAo

avatar van Lennonlover
Zeg eens, scharen jullie het repertoire van Canned Heat ook onder Blues pur sang?

avatar van George
Canned Heat , was een van de eerste blanke bluesgroepen die ik vroeger leerde kennen. Goin' up the country (Lennon heeft het voor zijn plezier ook een keer gezongen tijdens de Get back sessies) , Lennonlover !

avatar van Lennonlover
Héérlijke groep, canned heat...! Woodstock Boogie, Let's Work Together, Catfish Blues...

Dat wist ik niet, George. Kun je dat ergens beluisteren?

avatar van George
Is op bootleg cd's ( Get Back /Let it be) sessies te verkrijgen. Stel je er overigens niet al te veel van voor.

avatar van Lennonlover
jah, da's waarschijnlijk gewoon om te lachen. Zoals hij dat zo vaak deed.
Zoals die mop, ik vergeet dat nooit: ik heb zoooo hard gelache, dat hij vertelde nadat ze Get Back hadden gespeeld op de rooftop:

"On behalf of the group I'dd like to thank you and we hope we'll pass the audition"
Ik heb vijf minuten strijk gelegen:D

EVANSHEWSON
billy schreef:
(quote)


Robert Johnson, toch ook het vermelden waart in deze topic dacht ik


Jazeker, natuurlijk, of course my dear !

EVANSHEWSON
Lennonlover schreef:
jah, da's waarschijnlijk gewoon om te lachen. Zoals hij dat zo vaak deed.
Zoals die mop, ik vergeet dat nooit: ik heb zoooo hard gelache, dat hij vertelde nadat ze Get Back hadden gespeeld op de rooftop:

"On behalf of the group I'dd like to thank you and we hope we'll pass the audition"
Ik heb vijf minuten strijk gelegen:D


Ja, typisch superieure Lennon-humor, zo ook in de lyrics van It's Getting better, waar Paul zingt :

It's getting better all the time...

en John antwoordt met "It couldn't get much worse!"

maar zo wijken we wel van het bluesidioom af.

Al mogen voor mij YER BLUES en I WANT YOU (SHE'S SO HEAVY) als pure en echte bluessongs beschouwd worden zulle!

avatar van George
Ja , laten wij er a.u.b. geen Beatles topic van maken . Daar wordt -ook door mij-genoeg aandacht aan gegeven op andere topics.
Kijk ik vervolgens naar het antwoord wat ik aan Lennonlover verstrek , dan blijkt dat ik n.b. de aanleiding daartoe vorm.
Excuses !

Dus tijd voor AMOS MILBURN !!!
http://nl.youtube.com/watch?v=8aCXs6Kin7M

en...Memphis Slim & Willie Dixon !!!
http://nl.youtube.com/watch?v=Q6KZLLK1KUg&mode=related&search=

avatar van Lennonlover
Da's nikske, George. Het is je vergeven



kan iemand mij bluesbands, die ik zeker gehoord moet hebben, à la Canned Heat voorschrijven?

avatar van George
Je zou het eens met Peter Green's Fleetwood Mac uit de sixties of met de eerste cd van Paul Butterfield Bluesband uit 1965 kunnen proberen.
Hierbij een filmpje met een uitstekende beeldkwaliteit van Fleetwood Mac .
http://www.youtube.com/watch?v=41eSp7DEa7U


avatar van Droombolus
George schreef:
wat jij bij Johnny Winter mist : nl. de werkelijke bluesziel in zijn muziek.


{bumpety-bump}

Daar ben ik het niet zo erg mee eens vrees ik........ het probleem met Winter is volgens mij dat hij alles dicht jakkert met zijn solo's en fills. Elk open plekkie tussen zijn zangregels wordt volgepropt, dat gaat ten koste van de sfeer........


avatar van LeRoi
Zijn er liefhebbers van.........

1. Cuby & The Blizzards - Cuby's Blues
2. Howling Wolf - Blues Encore
3. Dixon, Willy - Poet Of The Blues
4. G.Love & Special Sauce - Gelijknamig
5. James, Etta - At Last!
6. Red Devils - King King
7. Roomful Of Blues - The First Album
8. Ten Years After - Portfolio
9. Eric Clapton - Unplugged

.......in de zaal?

Zo ja, check dan eens Jimmy Reed ('At The Carns').....valt mij op dat maar weinigen deze artiest kennen.....toch?

avatar van Droombolus
LeRoi schreef:
Zijn er liefhebbers van.........

1. Cuby & The Blizzards - Cuby's Blues
4. G.Love & Special Sauce - Gelijknamig
6. Red Devils - King King

.......in de zaal?

Zo ja, check dan eens Jimmy Reed ('At The Carns').....valt mij op dat maar weinigen deze artiest kennen.....toch?


Bovenstaanden heb ik ook in de kollektie ( Cuby's nog op 2LP ). King King is met The Ford Blues Band's Here We Go ! mijn fave 90s CD wat betreft de blues.

Jimmy Reed heb ik 2 cheap-ass comps van. De man is voor mij vooral interessant voor de invloed die hij op de witteman's blues & 60s British R&B gehad heeft..........

Van Etta James heb ik toevalig net Etta James Rocks The House in bestelling staan........ Je ziet waarschijnlijk al een patroon hier: ik houd van live albums als het op de blues aankomt ...........

avatar van LeRoi
Ha een Liefhebber!,

Heb je niets van Ten Years After dan?
Zelf vooral bewondering van de 'Southern USA Blues' m.n. The Wolf en Jimmy Reed (en Cuby natuurlijk!) leggen het Oergevoel van muziek voor mij in de donder.
Maar, 'Goin Home' van de Ten Years After is natuurlijk ook niet mis.... !

Gast
geplaatst: vandaag om 14:35 uur

geplaatst: vandaag om 14:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.