Genres / Overigen / The Blues
zoeken in:
0
geplaatst: 3 november 2007, 11:47 uur
Natuurlijk heb ik Ten Years After in de verzameling, maar Goin' Home ( in de populaire Woodstock uitvoering ) heb ik eigenlijk wel genoeg gehoord. Ik vond ze eigenlijk voor hun Woodstock succes veel leuker, platen als Undead, Stonedhenge & Ssssshh dus, en ik ben blij dat ik ze in 69 nog in het Concertgebouw in Amsterdam heb zien spelen voordat met de Woodstock film de gekte losbarstte.....
Ik ben meer van de wiitte blues, komt waarschijnlijk omdat ik opgegroeid ben op een dieet van Cuby & John Mayall, met m'n neus in de witte blues boom van de 60s viel en daarmee muzikaal mee ontwikkelde via Cream & Jimi naar de blues-rock.
Komt nog bij dat ik zelf ook muzikant ben en met mijn eerste eigen bandje ook dat soort herrie speelde. Na diverse muzikale omzwervingen ben ik sinds 86 helemaal terug en speel alleen nog maar blues & blues-rock in mijn diverse bandjes. Veel leukere muziek om een feestje me te bouwen is er gewoon niet.
Ik ben meer van de wiitte blues, komt waarschijnlijk omdat ik opgegroeid ben op een dieet van Cuby & John Mayall, met m'n neus in de witte blues boom van de 60s viel en daarmee muzikaal mee ontwikkelde via Cream & Jimi naar de blues-rock.
Komt nog bij dat ik zelf ook muzikant ben en met mijn eerste eigen bandje ook dat soort herrie speelde. Na diverse muzikale omzwervingen ben ik sinds 86 helemaal terug en speel alleen nog maar blues & blues-rock in mijn diverse bandjes. Veel leukere muziek om een feestje me te bouwen is er gewoon niet.
0
geplaatst: 7 november 2007, 22:55 uur
Ik ken wel 'Dun Drieterejuh Blues' van die band uit de Achterhoek, maar of dat is wat je zoekt.... 

0
geplaatst: 8 november 2007, 10:33 uur
Ik dacht dat Daniel Lohues zich met nederlandstalige blues bezighield, maar daar heb ik zelf nog nooit wat van gehoord. Het trekt me ook niet erg moet ik eerlijk zeggen .......
0
geplaatst: 8 november 2007, 14:40 uur
Motorhead schreef:
Is er ook een goeie nederlandstalige blues (band)??
Is er ook een goeie nederlandstalige blues (band)??
Cuban Heels.

0
geplaatst: 9 november 2007, 03:57 uur
Jezus Droombolus wat zit jij vol met vooroordelen:
je hebt iets nog nooit gehoord, en toch trekt het je niet.
Daniel Lohues maakt met zijn Louisiana Blues Club wat hoort tot het vermakelijkste dat er ooit op vaderlandse bodem op bluesgebied is gemaakt.
Het is overigens ook geen nederlandstalige blues, maar drentstalige, een taal die zich uitstekend leent voor de blues.
Daniel Lohues maakt met zijn Louisiana Blues Club wat hoort tot het vermakelijkste dat er ooit op vaderlandse bodem op bluesgebied is gemaakt.
Het is overigens ook geen nederlandstalige blues, maar drentstalige, een taal die zich uitstekend leent voor de blues.
0
geplaatst: 9 november 2007, 14:49 uur
Oldfart schreef:
Ik heb gewoon niks met nederlands gezongen muziek, ouwezeur
. Dat is geen vooroordeel, da's een persoonlijke mening.
0
geplaatst: 9 november 2007, 16:07 uur
Wat een achterhaalde mening, dat je hier nog gebruik maakt van die taal??
En overigens: Het is jouw gemis. Niet de mijne.
En overigens: Het is jouw gemis. Niet de mijne.
0
geplaatst: 4 januari 2008, 13:54 uur
0
geplaatst: 5 januari 2008, 20:37 uur
Zijn we met z'n allen toch Howlin' Wolf vergeten. Wát een held!
http://www.youtube.com/watch?v=ux6N00CwudA
http://www.youtube.com/watch?v=6TwEYuues6Y
http://www.youtube.com/watch?v=s35Ak4m6QOk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ux6N00CwudA
http://www.youtube.com/watch?v=6TwEYuues6Y
http://www.youtube.com/watch?v=s35Ak4m6QOk&feature=related
0
geplaatst: 5 januari 2008, 21:00 uur
levenvergeten schreef:
Zijn we met z'n allen toch Howlin' Wolf vergeten.
Zijn we met z'n allen toch Howlin' Wolf vergeten.
Nee hoor, die staat in dit topic.
0
geplaatst: 7 januari 2008, 17:04 uur
Aandacht voor ' White Man ' Hans Theessink . Zijn laatste cd ' Slow Train ' is een aanrader. 
http://nl.youtube.com/watch?v=9R0KZLTnjis

http://nl.youtube.com/watch?v=9R0KZLTnjis
0
geplaatst: 27 januari 2008, 18:04 uur
De eerste blues-artietsen die echte bekendheid kregen en alom geliefd werden zijn oa.:
Howling Wolf (Spoonful, Smokestack lightning, Little red rooster)
Bo Diddley (Bo Diddley, I'm a man, Who do you love)
Muddy Waters (Hoochie coochie man, Got my mojo working)
Robert Johnson (Crossroads blues, Hellhound on my trail)
Leadbelly (Midnight special, Goodnight Irene)
John Lee Hooker (Boogie Chillun, Boom Boom Boom)
B.B. King (Ain't nobody home, Sweet sixteen)
Elmore James (Dust my broom, One way out)
Later zijn ook blanke artiesten er beroemd mee geworden, zoals: Eric Clapton, Joe Bonamassa, ZZ Top, Rory Gallagher, Walter Trout, Lonnie Mack)
Een van de mooiste vormen van muziek.
Howling Wolf (Spoonful, Smokestack lightning, Little red rooster)
Bo Diddley (Bo Diddley, I'm a man, Who do you love)
Muddy Waters (Hoochie coochie man, Got my mojo working)
Robert Johnson (Crossroads blues, Hellhound on my trail)
Leadbelly (Midnight special, Goodnight Irene)
John Lee Hooker (Boogie Chillun, Boom Boom Boom)
B.B. King (Ain't nobody home, Sweet sixteen)
Elmore James (Dust my broom, One way out)
Later zijn ook blanke artiesten er beroemd mee geworden, zoals: Eric Clapton, Joe Bonamassa, ZZ Top, Rory Gallagher, Walter Trout, Lonnie Mack)
Een van de mooiste vormen van muziek.
0
geplaatst: 11 maart 2008, 19:29 uur
Ik denk dat ik dit hier wel kwijt kan. Ik geef aankomende zaterdag een 20's/30's feest en natuurlijk zoek ik daarvoor bijpassende muziek. Ik heb al het een en ander gevonden, Bessie Smith, Louis Armstrong, Leadbelly, Mississippi John Hurt. Maar ik zoek iets meer opzwepende muziek, kan zowel jazz als blues zijn. Kan iemand mij enkele artiesten of CD's aanraden? Als je pindakaaslink voor me hebt, graag via privébericht. Alvast bedankt voor de moeite!
0
geplaatst: 11 maart 2008, 21:28 uur
Zo , jij gaat ver terug in de tijd ! Ik zou zeker de 'Swing' en de 'Ragtime' uit die periode niet vergeten . Op het net valt daarover genoeg te vinden. Teveel namen om hier met goed fatsoen kwijt te kunnen. Sidney Bechet , Duke Ellington , Benny Goodman zijn slechts een paar ' opzwepende ' namen.
De vocal groups - de voorlopers van de latere doo-wop uit de jaren vijftig - zoals The Mills Brothers waren ook zeer geliefd , zongen fantastisch en maakten aanstekelijke muziek.
Take The A Train en veel plezier gewenst met je feest.
De vocal groups - de voorlopers van de latere doo-wop uit de jaren vijftig - zoals The Mills Brothers waren ook zeer geliefd , zongen fantastisch en maakten aanstekelijke muziek.
Take The A Train en veel plezier gewenst met je feest.
0
tondeman
geplaatst: 11 maart 2008, 22:03 uur
Misschien ook wat boogiewoogie? Albert Ammons, Pete Johnson, Meade Lux Lewis Big Joe Turner
http://www.youtube.com/watch?v=mIVJw8yX6GY
http://www.youtube.com/watch?v=mIVJw8yX6GY

0
geplaatst: 11 maart 2008, 22:10 uur
Bedankt heren, hier kan ik wel wat mee! Ik ga er meteen achteraan.
0
geplaatst: 14 maart 2008, 02:17 uur
Gegroet, ik jullie hulp even nodig. Ik zou me graag wat in de Blues muziek willen verdiepen, maar ik vrees dat ik er bitter weinig tot niets van ken. Welke platen zouden goede aanraders zijn om het genre te ontdekken? Bedankt.
0
geplaatst: 14 maart 2008, 12:56 uur
Johanv4434 schreef:
Gegroet, ik jullie hulp even nodig. Ik zou me graag wat in de Blues muziek willen verdiepen, maar ik vrees dat ik er bitter weinig tot niets van ken. Welke platen zouden goede aanraders zijn om het genre te ontdekken? Bedankt.
Bijna elke goede blues artiest heeft wel een leuke verzamelaar op z'n naam staan, check bijv.: Robert Johnson, Muddy Waters, Howlin' Wolf of Junior Kimbrough om er maar een paar te noemen (voor meer namen zie andere berichten in dit topic). Enjoy

0
geplaatst: 15 maart 2008, 11:28 uur
Blues uit mijn platenkast die ik iedereen aanraad.
Betty Lavette - I've got my own hell to raise: blues/soul diva
Rory Gallagher - Irish tour: mooi live plaat
Jerry Lee Lewis - Last man standing: duets met oa Jimmy Page, Neil Young, Springsteen
John Campbell - One believer: de stem van de duivel uit de delta
Peter Green - Peter Green's Fleetwood Mac: subtiel
John Mayall - The turning point: de Godfather
Cuby&the blizzards - desolation: nederblues op zijn best
Cuban Heels - Morphine mama: ned. toekomst a la Red Devils
Carl Verheyen - Slang justice: goede ondergewaarde gitarist
Blind dog - The last adventures of captain dog: uitgesponnen beetje freaky blues
Beth Hart - Leave the light on: goede stem/charisma blues/soul
voorlopig wel weer genoeg.
Betty Lavette - I've got my own hell to raise: blues/soul diva
Rory Gallagher - Irish tour: mooi live plaat
Jerry Lee Lewis - Last man standing: duets met oa Jimmy Page, Neil Young, Springsteen
John Campbell - One believer: de stem van de duivel uit de delta
Peter Green - Peter Green's Fleetwood Mac: subtiel
John Mayall - The turning point: de Godfather
Cuby&the blizzards - desolation: nederblues op zijn best
Cuban Heels - Morphine mama: ned. toekomst a la Red Devils
Carl Verheyen - Slang justice: goede ondergewaarde gitarist
Blind dog - The last adventures of captain dog: uitgesponnen beetje freaky blues
Beth Hart - Leave the light on: goede stem/charisma blues/soul
voorlopig wel weer genoeg.
0
tondeman
geplaatst: 31 maart 2008, 14:12 uur
Ik zet net dat album op van opnames die Alan Lomax van hem maakte, had nooit eerder van hem gehoord, WOW!
Mississippi Fred McDowell
Mississippi Fred McDowell
0
geplaatst: 31 maart 2008, 14:53 uur
L_T_B schreef:
op 26 april 2007
Mississippi Fred McDowell - Goin Down to the River
Een van de laatste overlevenden van de originele Delta-blues.
op 26 april 2007
Mississippi Fred McDowell - Goin Down to the River
Een van de laatste overlevenden van de originele Delta-blues.
0
geplaatst: 1 april 2008, 00:57 uur
Ik vind het mooi dat er nog redelijk veel opgenomen muziek uit de jaren 20 is overgebleven. Ik heb bijvoorbeeld albums van Blind Lemon Jefferson en verzamelalbums als Best of the Mississippi Delta Blues. Vaak van niet erg goede kwaliteit, maar het heeft vaak zo'n heerlijk 'simpele' air over zich. Verder zijn er ook albums van delta-blues muzikanten later opgenomen, zoals die van Skip James en Lowell Fulson. Erg de moeite waard, wat mij betreft 

0
geplaatst: 29 september 2008, 14:23 uur
Ik wil me wat meer verbreden in de blues. Dus bij deze de vraag of de mensen op deze site en in dit genre mij wat instap-tips kunnen geven. Wel graag met vocalen.
Zo vraag ik mij af of bijvoorbeeld BB King wat is.
Zo vraag ik mij af of bijvoorbeeld BB King wat is.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 oktober 2008, 11:29 uur
@ Reijersen: BB King is 1 van de grootste bluesartiesten, vind ik zelf een erg goede artiest.
Van de echte oude blues zou ik Lead Belly, Robert Johnson, Blind Lemon Jefferson etc. kunnen aanraden.
Wil je meer mooie solo's dan zit je met Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, John Mayall etc. goed.
Van de echte oude blues zou ik Lead Belly, Robert Johnson, Blind Lemon Jefferson etc. kunnen aanraden.
Wil je meer mooie solo's dan zit je met Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, John Mayall etc. goed.
0
geplaatst: 3 oktober 2008, 10:05 uur
Stevie Ray stond inderdaad ook al op het lijstje. Hendrix ken ik al aardig wat van. BB King ga ik zeker proberen, en dan nu dus de andere tips ook. Bedankt!
0
geplaatst: 3 oktober 2008, 12:05 uur
Joe Bonamassa is een aanrader voor een tegenwoordige blues jongen.
En Walter Trout is ook een goeie. En vergeet Dr. John niet.
Verder is Hans Theessink een goeie nederlandse blues man.
En Walter Trout is ook een goeie. En vergeet Dr. John niet.
Verder is Hans Theessink een goeie nederlandse blues man.
* denotes required fields.