menu

Genres / Overigen / Alles over Altcountry, Roots en Americana

zoeken in:
Michiel Cohen, Jij zoekt met jouw video's regelmatig de grenzen van de genres country, blues en rootsmuziek op. Definities van deze genres heb ik niet, maar ik weet wel dat elektronica niet wordt gebruikt. In elk geval niet zo nadrukkelijk als in de video.
Ik hoor in dit nummer meer een soort ambient soundscape synthesizer geluid dat naar mijn mening niet thuis hoort in dit topic.

heicro schreef:
Michiel Cohen, Jij zoekt met jouw video's regelmatig de grenzen van de genres country, blues en rootsmuziek op. Definities van deze genres heb ik niet, maar ik weet wel dat elektronica niet wordt gebruikt. In elk geval niet zo nadrukkelijk als in de video.
Ik hoor in dit nummer meer een soort ambient soundscape synthesizer geluid dat naar mijn mening niet thuis hoort in dit topic.

De trein die muziek heet dendert verder naar het volgende station en blijft niet stilstaan ergens in de vorige eeuw. Ook in de country,blues,roots en Americana zijn er nieuwe ontwikkelingen en worden elektronica/geluidseffecten steeds vaker toegepast.Deze ontwikkelingen negeren is een gemiste kans.https://elparaisorecords.com/releases/brian-ellis-brian-grainger-dusk.

heicro schreef:

Sowieso mag die linkdump met Youtubefillmpjes wel wat minder. Zonder toelichting heeft dat weinig tot geen toegevoegde waarde mijns inziens.

L_T_B schreef:
(quote)

Sowieso mag die linkdump met Youtubefillmpjes wel wat minder. Zonder toelichting heeft dat weinig tot geen toegevoegde waarde mijns inziens.

Toelichting? Gewoon lekker zelf luisteren en oordelen want daar is muziek tenslotte voor bedoeld.

heicro schreef:
Kortom, een leuk lijstje LuukRamaker, bedankt. Het is altijd fijn om nieuwe albums te ontdekken. Hopelijk was dit een aansporing voor anderen om ook eens een lijstje te maken.

Zoveel mensen, zoveel lijsten. Grappig om te zien dat iedereen andere albums noemt, maar dat de meeste zich wel kunnen vinden in andermans keuzes.

Onderstaand mijn bescheiden lijstje tot nu toe. Ik moet nog een aardige inhaalslag maken...

01. Lori McKenna - The Balladeer (2020)
02. Sarah Jarosz - World on the Ground (2020)
03. Steve Earle & The Dukes - Ghosts of West Virginia (2020)
04. Rose Cousins - Bravado (2020)
05. Raina Rose - Vesta (2020)
06. Sierra Hull - 25 Trips (2020)
07. Siren Songs - Siren Songs (2020)

Ontdekking van de maand: Arlo McKinley - Die Midwestern

Indruk maakt hij wel met z'n outlaw countrystijl. Een beetje zoals Jamey Johnson, maar hij doet me ook denken aan Chris Stapleton en Sturgill Simpson. Net als deze gearriveerde artiesten heeft hij ook een geweldige stem.

Kwam ik toevallig tegen. Staan wel meer leuke tracks op het album.

Deze staat nu officieel op nr 25.000 in mijn eigen playlist.

De beste songs van 2020:

Mike and the Moonpies – Danger een Nashville countrysound waarmee ze teruggrijpen naar de jaren zeventig.

John Moreland - Harder Dreams het album haalt niet het hoge niveau van ouder werk, maar er zitten weer een paar pareltjes tussen

Boris McCutcheon - La Llorona and the Lowriders zijn 8e album alweer en ook deze bevat weer een flink aantal hele sterke songs

White Old Red - Hold On topper van zijn laatste album, dat hij het briljante album “Naked and Falling” niet zou overtreffen was te verwachten

Bonny Light Horseman - Deep In Love een band die oude folksongs een moderne twist geeft

Lynne Hanson - Lollipops and Roses was onbekend ondanks zeven eerder uitgebrachte albums, maar in Canada winnares van twee awards

Gabe Lee - Heartbreaker's Smile songwriters zijn er genoeg, maar één van het kaliber zoals hij zijn er maar weinig, heeft bovendien een heldere herkenbare stem

Dalton Domino - Happy Alone na talloze drugs- en drankproblemen en even zo vaak weer opgekrabbeld te zijn mag hij graag zingen over zijn belevenissen

Caleb Caudle - Monte Carlo het coronavirus heeft ook voor hem enorme financiële consequenties, zijn 24 weken durende wereldwijde tournee is niet doorgegaan

Early James – Blue Pill Blues een opmerkelijke stem en lekker gitaarwerk, dat kan je verwachten van zijn album Singing for my Supper

The Tender Things - How You Make a Fool naar het schijnt was het debuutalbum uit 2017 ook al sterk, deze opvolger is in elk geval een topper

Israel Nash - Down in the Country het is iedere keer afwachten welke richting hij opgaat, maar zijn EP “Topaz” is zeker niet teleurstellend

Lucinda Williams - Bad News Blues goeie plaat hoor, deze nieuwe van Lucinda, zoals gewoonlijk weer gruizig, scherp en een beetje duister hier en daar

Andrew Hibbard - Running from the Enemy direct wanneer de eerste noten uit de speakers komen hoor je flarden Bob Dylan en Neil Young en nog veel meer echo’s uit een ver verleden

Joe Edwards – Trouble de Schot Joe Edwards bracht dit jaar zijn debuutalbum uit, het is goed te horen dat hij gecharmeerd is van zo'n beetje alle muziekstijlen met Amerikaanse roots.

Chris Stapleton - Starting Over hij laat definitief horen dat hij één van de smaakmakers is binnen het altcountry/ rootsgenre

The Panhandlers West Texas in MY Eye West Texas, smoorheet in de zomer en ijskoud in de winter, maar de leden van de band zijn er geboren en getogen en raken er niet over uitgezongen

Will Stewart - Southern Raphael zijn album "County Seat" van twee jaar geleden viel al op, maar dit nummer van zijn nieuwe EP “Way Gone” is gewoon...verslavend

Ted Russell Kamp - Have Some Faith album “Down in the Den” heeft goede rock en blues en wat minder goede soul en dixieland, maar dit is veruit zijn beste nummer

Fretland - Long Haul Americana-sound die goed in de markt ligt dankzij enige vergelijkenis met First Aid Kit

Charley Crockett - Run Horse Run het is goed te horen dat Charley Crockett inspiratie heeft gehaald bij
Frankie Laine's fifties klassieker “Rawhide”

Waylon Payne – Dead on a Wheel hij is acteur en singersongwriter, veelzijdig dus, maar ook eigenzinnig, zijn muziek is vooral in de stijl van Payne zelf en die is ijzersterk

Robert Jon and The Wreck – Oh Miss Carolina hun aanstekelijke mix van southern rock, blues en rootsrock én die harmonieuze samenzang zorgt voor een feelgood sfeer

Greg Copeland - Scan the Beast in 1982 kwam z'n 1e album uit, in 2008 z'n 2e, hij is 74 nu en heeft net z'n 3e en zeer waarschijnlijk zijn laatste uitgebracht, maar zijn muziek is het wachten waard

James Hyland - The Edge of Comancheria het hele album lang wordt je meegesleept met het oude westen, goudkoorts, vuurgevechten, cowboys en whiskey

Justin Wells - No Time for a Broken Heart moderne outlaw country in de stijl van Jamey Johnson, Chris Stapleton en Sturgill Simpson, hij heeft net als deze gearriveerde artiesten een geweldige stem

Robyn Ludwick – Redeem wie van Lucinda Williams houdt, zou eens moeten luisteren naar Robyn Ludwick, ze imponeert met haar indringende en broeierige songs

The Furious Seasons – As a Matter of Fact dit akoestisch folktrio uit Los Angeles heeft genoeg te vertellen, luister maar naar het album "La Fonda"

Otis Gibbs – Sons and Daughters hij ontdekte een oude elektrische Les Paul en een Princeton Tuxedo-versterker uit 1963 en hing zijn akoestische aan de wilgen, het resultaat is verbluffend

Jeremy Ivey - Someone Else's Problem doet sterk denken aan het cult album “Cowboy in Sweden” van Lee Hazlewood, de singersongwriter met die karakteristieke baritonstem

Rattlesnake Milk - Highway Blues de muziek van deze band heeft invloeden van traditionele country, cow punk en trucker-rockabilly en ze hebben goed geluisterd naar Chris Isaac

Jaarlijst 2020

1. Justin Wells – The United State   
2. Mike and the Moonpies – Cheap Silver And Solid Country Gold     
3. Otis Gibbs – Hoosier National     
4. Chris Stapleton – Starting Over     
5. Boris McCutcheon - As Old as Española‎       
6. The Tender Things – How You Make A Fool      
7. Rattlesnake Milk - Rattlesnake Milk     
8. James Hyland – Western      Independent  
9. Robert Jon & the Wreck - Last Light on the Highway      
10. Gunther Brown - Heartache & Roses      

Getwijfeld, maar net niet:

Arlo McKinley - Die Midwestern
Allman Betts Band – Bless Your Heart
Victor Camozzi – Black Dog
Ags Connolly – Wrong Again
Aaron Boyd – Until the End
Robyn Ludwick - Lake Charles
Pi Jacobs – Two Truths And A Lie (de dames halen net als vorig jaar mijn eindejaarslijstje niet)

Veelzijdig genre, zo blijkt maar weer.

Mijn favoriete albums van dit jaar (op basis van genre/topictitel):

01. Colter Wall - Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs (2020)
02. William Prince - Gospel First Nation (2020)
03. Sturgill Simpson - Cuttin' Grass - Vol. 1 (2020)
04. Steve Earle & The Dukes - Ghosts of West Virginia (2020)
05. Hawktail - Formations (2020)
06. Bo DePeña - Bo DePeña (2020)
07. Bonny Light Horseman - Bonny Light Horseman (2020)
08. Alecia Nugent - The Old Side of Town (2020)
09. Jesse Daniel - Rollin' On (2020)
10. Lori McKenna - The Balladeer (2020)

Favoriete nummers:

01. Steve Earle & The Dukes - If I Could See Your Face Again
02. Sturgill Simpson - Old King Coal
03. Hawktail - Annbjørg
04. Bonny Light Horseman – Bonny Light Horseman
05. Colter Wall - Cowpoke
06. Logan Ledger - (I'm Gonna Get Over This) Some Day
07. Corb Lund - I Think You Oughta Try Whiskey (ft. Jaida Dreyer)
08. Tyler Childers - Squirrel Hunter
09. Jason Isbell and The 400 Unit - Letting You Go
10. Tami Neilson - Any Fool with a Heart

Heb ze ook ingezonden voor de MusicMeter-Awards overigens. Mochten anderen daarin interesse hebben, zie bijbehorend topic: De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards (zou mooi zijn als daar ook in de blues/country/roots & folk-categorie wat leuke albums/nummers/artiesten naar voren komen)

Mooie lijsten heicro (Otis Gibbs leuk om te zien) en LuukRamaker (dat instrumentale nummer van Tyler Childers en gospel album van William Prince verrassend).

Bij deze de beste 50.

1. Courtney Marie Andrews - Old Flowers
2. Josh Abbott Band - The Highway Kind
3. The Panhandlers - The Panhandlers
4. John Baumann - Country Shade
5. Ruston Kelly - Shape & Destroy
6. Colter Wall - Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs
7. Kyle Nix - Lightning on the Mountain & Other Short Stories
8. Ward Davis - Black Cats and Crows
9. The Wilder Blue - Hill Country
10. Hannah White & The Nordic Connections - Hannah White & The Nordic Connections

11. Chris Stapleton - Starting Over
12. Gabe Lee - Honky Tonk Hell
13. Jesse Daniel - Rollin' On
14. Reckless Kelly - American Jackpot / American Girls
15. Drive-By Truckers - The New OK
16. Lori McKenna - The Balladeer
17. American Aquarium - Lamentations
18. Tessy Lou Williams - Tessy Lou Williams
19. Juliet McConkey - Disappearing Girl
20. Mo Pitney - Ain't Lookin' Back

21. Zach Bryan - Elisabeth
22. Brandy Clark - Your Life Is a Record
23. Randy Rogers & Wade Bown - Hold My Beer, vol 2
24. Jason Isbell & The 400 Unit - Reunions
25. Charley Crockett - Welcome to Hard Times
26. Ashley Campbell - Something Lovely
27. Dawn Landes - ROW
28. Karen Jonas - The Southwest Sky and Other Dreams
29. T.J. Hernandez - Destination Unknown
30. Whitney Rose - We Still Go to Rodeos

31. Joshua Ray Walker - Glad You Made It
32. Margo Price - That's How Rumours Get Started
33. William Prince - Reliever
34. Justin Wells - The United State
35. Jaime Wyatt - Neon Cross
36. Kip Moore - Wild World
37. Hellbound Glory - Pure Scum
38. Elijah Ocean - Blue Jeans and Barstools
39. Tyler Childers - Long Violent History
40. Aubrie Sellers - Far From Home

41. John Moreland - LP5
42. Larkin Poe - Self Made Man
43. Brett Eldredge - Sunday Drive
44. Craig Gerdes - Tough As Nails
45. Robert Vincent - In This Town You're Owned
46. The Lowest Pair - The Perfect Plan
47. Suzie Candell - Restless
48. John Craigie - Asterisk the Universe
49. Brent Cobb - Keep 'Em on They Toes
50. James Lee Baker - 100 Summers

Meer toelichting op alle albums op mijn website.

wvv89 schreef:
Meer toelichting op alle albums op mijn website.

Ik ben onder de indruk van je website, William. Het ziet er professioneel uit en is heel informatief. Chapeau.

wvv89 schreef:
Otis Gibbs leuk om te zien

Die verhalen van hem op YouTube zijn ook echt aanraders.

Zeker mooie website zeg, zal het in de gaten blijven houden

Naar welke albums kijken jullie het meeste uit? Zelf wel benieuwd naar Morgan Wallen, vooral Austin Meade en aanstormend talent Tyler Booth uit Kentucky (country/southern rock en een stem wat hij heeft..) Maar van hem is er nog geen album, die verwacht ik wel dit jaar.

Steve Earle & The Dukes heeft hier ook indruk gemaakt.

Nog nooit van deze artiest gehoord. Erg fraai.

geplaatst:
Lijstjes tijd!

Ik betwijfel of één of meerdere van onderstaande albums mijn eindejaarslijstje haalt, maar het beste van het 1e kwartaal is voor mij:

Ross Cooper - Chasing Old Highs 
Charley Crockett - 10 for Slim 
Randy Lee Riviere - Wyoming
William The Conqueror - Maverick Thinker 
Dale Harper and The Highlanders - Ghost Town
Israel Nash - Topaz 
Still Corners - The Last Exit 
Steve Earle & The Dukes - J.T. 

geplaatst:
Historisch gezien werden Dylan covers soms klassiekers. Denk aan Mr. Tambourine Man van The Byrds en All Along The Watchtower van Jimi Hendrix.
Ik kan er nog wel een paar noemen, maar haar vertolking (met haar geweldige band) van 'Queen Jane Approximately' hoort wat mij betreft ook in het rijtje thuis.

geplaatst:
De 25 jaar oude Eddie 9V behoort tot een kleine groep jonge artiesten die zich heeft afgewend van de saaie oppervlakkigheid van commerciële pop. Hij ging op zoek naar iets diepers.
Het titelnummer van zijn onlangs verschenen album "Little Black Flies" is daar een voorbeeld van. Het is één grote old school soul-blues-groove. maar tegelijkertijd klinkt het niet gedateerd. Het is alsof de geest van Stax Records is teruggekeerd. Het hele album klinkt zo. Geweldig en dan heb ik het nog niet eens over zijn stem gehad. Luister maar.

Dit is mijn beste elftal van country releases uit de eerste helft van 2021. Mooi jaar tot zover moet ik zeggen. Albums in willekeurige volgorde:

Eric Church - Heart
Charlie Marie - Ramble On
Alan Jackson - Where Have You Gone
Jack Ingram, Miranda Lambert, Jon Randall - The Marfa Tapes
Aaron Watson - American Soul
Cole Chaney - Mercy
Dallas Moore - The Rain
Triston Marez - Triston Marez
Morgan Wade - Reckless
Lily B Moonflower - Moonflower
Nefesh Mountain - Songs for the Sparrows

Lijstjes tijd!
Januari tot juli 2021.
De top 4 staat wel vast en haalt waarschijnlijk mijn eindejaarslijst. De overige albums zijn in de ranglijst inwisselbaar. Echte toppers mis ik nog.

1. Britton Patrick Morgan - I Wanna Start a Band
2. Vincent Neil Emerson – Vincent Neil Emerson
3. Pony Bradshaw – Calico Jim
4. Zach Schmidt - Raise A Banner
5. The Secret Combination - Finally
6. Ticket West - Cab Driving Man
7. Hiss Golden Messenger - Quietly Blowing It
8. The Pink Stones – Introducing...The Pink Stones
9. Eddie 9V – Little Black Flies
10. Randy Lee Riviere – Wyoming
11. Tony Joe White - Smoke From The Chimney
12. Ervin Stellar – Nothing to Prove
13. Libby DeCamp – Westward And Faster
14. Janet Simpson - Safe Distance
15. The Barlow – Horseshoe Lounge
16. Mac Leaphart – Music City Joke
17. William The Conqueror – Maverick Thinker
18. Israel Nash – Topaz
19. Dale Harper and The Highlanders - Ghost Town
20. Ross Cooper – Chasing Old Highs

Gast
geplaatst: vandaag om 15:04 uur

geplaatst: vandaag om 15:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.