menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / Alles over Altcountry, Roots en Americana

zoeken in:
Een paar maanden geleden ben ik aan een hernieuwde ontdekkingsreis door Nashville, Memphis, Austin en New Orleans begonnen. Hier gebeurde het, hier leefden mijn idolen en leven nog steeds veel muzikanten die muziek maken die ik mooi vind.

Los van allerlei andere interessante muziekstromingen is deze muziek altijd mijn grote liefde geweest.

In de jaren zeventig waren er de pioniers, mannen als Guy Clark, Waylon Jennings, David Allan Coe, Willie Nelson, Townes van Zandt en niet te vergeten Johnny Cash hadden mijn interesse.
De muziek heette toen nog Outlaw Country. De teksten waren door hun zelf geschreven, hun muziek was rauwer dan gewone country en had blues, rock en "honky tonk" invloeden.

Deze stijl raakte jammer genoeg al snel in de vergetelheid en ik verloor ook mijn interesse, maar zoals gezegd ben ik heden ten dage weer in de ban van Altcountry, Roots, Americana, Singer/songwriter, Folkcountry, Bluescountry of hoe het ook tegenwoordig heten moge.
Ryan Adams & The Cardinals, Grayson Capps en Jeffrey Foucault behoren inmiddels tot mijn favorieten,
Drive by Truckers, Chris Knight, Chuck Prophet, Son Volt, Sam Baker, Wilco en niet te vergeten Steve Earl vind ik ook geweldig.

Zoals een groot muziekliefhebber betaamt wil ik natuurlijk nog veel meer ontdekken.
Dus kom maar op met jullie juweeltjes, oud of nieuw. Gaarne uw bijdrage.

DutchViking
Leuk, ik ben zelf ook een grote liefhebber van americana en alt-country. De liefde voor die muziek is een jaar of tien, twaalf geleden begonnen, toen ik min of meer toevallig in aanraking kwam met de lp Grievous Angel van Gram Parsons (van mijn pa). Er was direct een klik en die plaat opende voor mij de deur naar alt-country. Feitelijk is Gram Parsons voor mij ook de peetvader van de alt-country, de man die op geheel eigen wijze vernieuwing heeft gebracht binnen de countrymuziek. Deels door zijn werk met The Byrds (Sweetheart of the Rodeo en de song Drug Store Truck Drivin' Man), maar vooral met zijn band Flying Burrito Brothers en solo. Zijn twee tijdloze soloplaten GP en Grievous Angel (met onder meer prachtige duetten met Emmylou Harris) hebben eeuwigheidswaarde voor mij.

Pas een jaar of vijf geleden ben ik me echt gaan verdiepen in alt-country, americana en andere genres binnen rootsmuziek (vooral cajun en texmex). Tot die tijd kende ik, Gram Parsons uitgezonderd, alleen maar tegen roots-rock aanliggende artiesten als Bruce Springsteen, The Eagles en Neil Young. Die hernieuwde kennismaking kwam tot stand na het beluisteren van The Dirty South van Drive-By Truckers, een plaat die maandenlang niet uit mijn stereo-set was te branden. Via Drive-By Truckers ben ik terecht gekomen bij Slobberbone, een band die jouw misschien ook wel zal interesseren.

Slobberbone kun je zien als het wat rauwere broertje van de Truckers, het is zeg maar 'ruwe bolster, blanke pit'-country uit Denton, Texas. De band heeft het bijltje er enkele jaren geleden bij neergelegd, maar heeft enkele ijzersterke releases op haar naam staan. Vooral Everything You Thought was Right, was Wrong Today bevat een aantal sterke songs.

In jouw rijtje vind ik naast de Truckers vooral Steve Earle en Ryan Adams goed. Wat Ryan Adams betreft, zie ik wel een parallel met Ryan Bingham. Ook een jonge, gretige artiest die met zijn album Mescalito een verpletterende indruk op mij wist achter te laten. Bingham is amper 25, maar klinkt als iemand die alles al heeft meegemaakt, dankzij zijn rauwe, doorrookte stem. Een gevoel van melancholie maakte zich van mij meester toen ik de opener Southside of Heaven voor de eerste keer hoorde. Op dat moment waande ik me weer even op de Route 66 in Arizona en Californië waar ik vorig jaar vertoefde. De authentieke country van Bingham beviel mij direct en misschien vind jij het ook wel wat. Het albumgemiddelde van 4,32 voor Mescalito zegt al veel over de klasse van het album.

Wat americana betreft, vind ik Los Lobos een erg sterke band. Vooral hun experimentele album Kiko scoort goed bij mij. Op deze site staat een recensie van mij bij dat album, daar sta ik eigenlijk nog steeds wel achter. Voor mij was Los Lobos dé ontdekking van het afgelopen jaar, vooral vanwege Kiko maar ook de rest van hun oeuvre spreekt mij wel aan.

Andere bands en artiesten die ik je nog zou kunnen aanraden, zijn Whiskeytown (de voormalige band van Ryan Adams voordat hij solo ging), Uncle Tupelo (de band van waar Jay Farrar deel van uitmaakte), Tom Petty (wat meer neigend naar (roots-)rock), Bottle Rockets (een relatief nieuwe, maar vrij goede alt-countryband) en JW Roy, een van de beste singer/songwriters van eigen bodem.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Uit jouw lijstje ken ik Chuck Prophet en Sam Baker nog niet, ik zal daar eens achteraan gaan.

Eventjes vlug een paar tips die mij te binnen schieten:

(afbeelding)
Richmond Fontaine - Post to Wire

(afbeelding)
Boris and the Saltlicks - Cactusman Versus the Blue Demon

(afbeelding)
Richard Buckner - Devotion + Doubt

(afbeelding)
Lucero - Nobody's Darlings

(afbeelding)
Loomer - Songs of the Wild West Island

(afbeelding)
The Handsome Family - Through the Trees

Wat mij verbaast is dat er in dit hele topic nog geen één woord is gerept over de vrouwelijke americana (deze term ga ik maar gebruiken) artiesten. Als fervent vrouwen liefhebber ( ) hieronder een lijstje van mijn vrouwelijke favorieten.

- Gillian Welch, die samen met haar muzikale partner David Rawlings zo uit de jaren '30 lijkt te zijn gestapt.

- Lucinda Williams, de "godmother" van de hedendaagse singer/songwriter americana.

- Iris Dement, de vrouw van Greg Brown met haar zeer karakteristieke stemgeluid.

- Carrie Rodriguez, die het na drie duetalbums met Chip "Wild Thing" Taylor op eigen benen probeert.

- Grey Delisle, die ook zeer verdienstelijk tekenfilms inspreekt.

- Lucy Kaplansky, die eind jaren '70, begin jaren '80 al actief was in Greenwich Village.

- Mary Gauthier, één van de leukste depressieve vrouwen die ik ken.

- The Be Good Tanyas, de band waar ook Jolie Holland deel van uit maakte.

- The Waifs, australiana van de bovenste plank.

- Neko Case, alternatieve alternatieve country.

- Kasey Chambers, pop americana uit Australië.

- Kathleen Edwards, de jongere versie van Lucinda Williams.

- Laura Cantrell, die wijlen John Peel tot haar fans mocht rekenen.

- Lori McKenna, moeder van 5 kinderen.

- Sarah Harmer, wiens laatste album "album van het jaar" was in Canada.

DutchViking,
Jou enthousiasme voor Ryan Bingham heeft mij onmiddellijk doen besluiten om eens wat van deze man te beluisteren.
Nou je hebt geen woord overdreven, ik ben ook verkocht. Zijn liedjes gezongen met die schuurpapierenstem vaak begeleid met steel/slidegitaar, banjo en viool zijn prachtig.
Ik ga nog verder met mijn zoektocht naar nog meer mooie tips van jou.

bubbachups,

Ik ken alleen de overigens goede cd Devotion and Doubt van Richard Buckner alle overige artiesten ga ik opzoeken.

L T B

Ik ben ook gek op vooral mooie vrouwen, maar vreemd genoeg val ik meer op mannenstemmen.
De enige uitzondering is Joni Mitchell, niet eens zozeer om haar stem, maar meer omdat zij een artieste van de buitencategorie is.

Ik ken de cd West van Lucinda Williams redelijk goed, Rescue vind ik haar beste nummer.
Gillian Welch ken ik van duetten met Steve Earl en Alison Kraus.

Alle overige zangeressen zeggen me helemaal niets, maar ik beloof je dat daar verandering in komt.

Bedankt voor jullie bijdragen, wie volgt?

Misschien is dit album wat voor je:

http://www.musicmeter.nl/album/13723

Davez
Conor Oberst en Bright Eyes is misschien wat voor jou? Het gaat in beide gevallen om dezelfde muzikant eigenlijk, gewoon andere naam.

Misschien valt hij niet echt hieronder maar Bob Dylan verdient toch wel een vermelding. Nuja ik vind folk en folkrock zeker een aanverwant genre!

Ik denk verder aan Meg Baird, Sun Kil Moon, Richard Shindell, josh Ritter, Paul Duncan Todd Snider

Vooral die laatste vind ik wel goed, erg leuke teksten en lekker swingend of rockend alsook ingetogen met momenten.

Redbird (band van Foucault en Mulvey) heeft ook een mooie plaat gemaakt

Zo dat springt me te binnen, let wel op dit is meer folkgericht

Iets dat zeker in je straatje ligt moet Paul Siebel en Willis alan Ramsey zijn

Slobberbone, Whiskeytown, Uncle Tupelo, Richmond Fontaine, Lucero, Gillian Welch, Lucinda Williams, Conor Oberst, Bright Eyes, Sun Kil Moon en Paul Siebel allemaal inmiddels gehoord en voor het grootste gedeelte goed genoeg bevonden om ze in de gaten te houden..
Voor mij is Whiskeytown met een top 10 notering voor "Strangers Almanac" de winnaar. Tja Ryan Adam, is voor mij de ontdekking van dit descennium.
Gillian Welch, 4.5* voor haar album "Time (The Revelator)", zo intens en toch ingetogen, prachtig, is een goeie tweede.
Ik kijk nu uit naar de nieuwe van Ryan Adams & The Cardinals, vanaf 28 oktober verkrijgbaar.

John Prine zal je vast al kennen, zo niet dan moet je zeker diens debuutalbum eens beluisteren (misschien is die alleen net niet rauw genoeg voor je).

Verder kan ik je ook John Stewart, Dave Alvin en Jeff Talmadge aanraden. Ook Fred Neil en Jackson C Frank passen wat mij betreft goed tussen namen als Townes van Zandt en Guy Clark die je opnoemt in je openingspost.

En vergeet ook Lee Hazlewood niet (Cowboy in Sweden!).

Juist toegevoegd en wat mij betreft een grote aanrader in het genre, van eigen bodem:

(afbeelding)

Planteydt - Jotter's Whiffle

Iemand hier de 'Carolina Chocolate Drops' in de laatste aflevering van Later gezien?

Heel rootsy en goed gespeeld.
Was voor mij het eerst dat ik van ze hoorde.

Staan hier al met 3 platen, maar slechts 1 stem.
http://www.musicmeter.nl/al... is blijkbaar de laatste.

http://www.carolinachocolat...

shit, ze spelen in Nederland de komende dagen, en ik moet werken:

http://www.bbc.co.uk/later/...

November 19 :: Paradiso Upstairs :: Amsterdam, Holland

November 20 :: Crossing Border Festival :: Den Hague, Holland

(afbeelding)

Big Low - The Junction of the Two Rivers (2008)

Ook uit Nederland, hoewel Dan Tuffy van oorsprong Australiër is.

Op musicfrom.nl zegt men er dit over:

"Big Low is een drietal dat bestaat uit Dan Tuffy, Marc Constandse en Michiel Hollanders. Alle drie de heren spelen ook in het Wageningse Balkan-kwartet Parne Gadje, maar waar bij die band Marc Constandse de centrale figuur is, draait het bij Big Low vooral om Dan Tuffy. Hij is niet alleen de zanger, maar schreef ook negen van de twaalf nummers op het nieuwe album ‘The Junction Of Two Rivers’. Van de andere drie is er één een cover en de andere twee zijn traditionals.

Big Low maakt een mengeling van americana, country en folk en dit doen ze op zeer bijzondere instrumenten. Wat is bijvoorbeeld een velofoon? En wat moeten we ons voorstellen bij een bike-tyre bass? Naast deze en nog vele andere door Michiel Hollanders in elkaar gesleutelde instrumenten speelt ook de gitaar van Dan Tuffy een hoofdrol.

‘The Junction Of Two Rivers’ opent zeer sterk met ‘I Wont Let You Down’, dat wel wat doet denken aan Calexico, ten tijde van hun debuutalbum ‘Spoke’. In dit nummer is een belangrijke rol weggelegd voor de wood-saw. Hierbij denk je misschien aan een zingende zaag, maar in dit geval wordt er gewoon op het ritme van de muziek in een stuk hout gezaagd. Dit geeft het toch al mooie ‘I Wont Let You Down’ nog net een beetje extra. Het wat meer folky ‘Hang On To That Last Ray Of Hope’ is ook een erg goed nummer, met een prachtige melodie. ‘Yesterday Is Finished With You’ is juist wat hoekiger en doet een beetje aan Tom Waits denken. Zijn invloed komt helemaal duidelijk naar voren in ‘You’ll Never Find Another Me’.

Niet alle drie de leden van Big Low doen op alle nummers mee. Zo wordt ‘My Name Is Jimmy Governer’ door Tuffy alleen uitgevoerd. Deze song is erg mooi en had zo op Bruce Springsteen’s ‘The Ghost Of Tom Joad’ kunnen staan. De traditional ‘One Kind Favour’ wordt wel door het hele drietal uitgevoerd en klinkt, afgezien van de veel betere geluidskwaliteit, alsof hij nog door John of Alan Lomax is opgenomen.

Tegenover al deze mooie nummers staat eigenlijk maar één minpunt en dat is de uitvoering van ‘Dark As A Dungeon’. Deze klassieker van Merle Travis is vooral bekend door de uitvoering van Johnny Cash, op het album ‘At Folsom Prison’. De versie van Big Low is echter een stuk minder sterk. Gelukkig weet de band met de rest van de songs op dit nieuwe album stukken meer te overtuigen."

Tourdata:

21 NOVEMBER - Groene Engel/Oss
13 DECEMBER - Unitas/Wageningen
19 DECEMBER - Atak/Enschede
20 DECEMBER - Regentas Theatre/The Hague
17 JANUARY - Perron 55/Venlo

Dit Topic mag niet ter ziele gaan, daar is Southern Rock te leuk voor,
is wat ik zo juist schreef bij een nieuwe Southern Rock Topic.

Hiermee wil ik eigenlijk de "Alles over Altcountry, Roots en Americana" Topic ook weer eens onder de aandacht brengen.

Ik weet dat er genoeg liefhebbers voor dit genre zijn en daardoor zijn er veel artiesten die, indien we een beetje ons best doen, onder de aandacht gebracht zouden kunnen worden.
We zouden b.v. elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden m.b.t. nieuwe releases. Persoonlijk heb ik niet altijd tijd om nieuwe releases op de voet te volgen.

Enfin, gezien het feit, dat Southern Rock een aanverwant subgenre is wil ik jullie mijn laatste favorieten niet onthouden.
Hieronder een copie van de tekst:

Hoewel jou definitie voor Southern Rock de boel nogal afbakend en daardoor weinig ruimte laat voor iets aangepaste subgenres wil ik je toch met een aantal hele goede "Southern Rock" bandjes kennis laten maken.
Ik zou zeggen, neem er de tijd voor om een of meerdere van deze artiesten eens te beluisteren.

In willekeurige volgorde:
The Band of Heathens
Wovenhand
Alejandro Escovedo
Everlast
Lucero
The Gourds
The Old 97's
Great Lake Swimmers
Los Lonely Boys

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=nXpco1afxDI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mijn Top 10 van het beste wat Roots, Altcountry en Americana in 2009 heeft voortgebracht:

1. Tom Russell - Blood and Candle Smoke
2. Strand of Oaks - Leave Ruin
3. Son Volt - American Central Dust
4. Jeffrey Foucault - Shoot the Moon Right Between the Eyes
5. Buddy & Julie Miller - Written in Chalk
6. Levon Helm - Electric Dirt
7. Neko Case - Middle Cyclone
8. Steve Earle - Townes
9. The Felice Brothers - Yonder Is the Clock
10 J.J. Cale - Roll On

Mijn top 15 van 2009.

01. Son Volt - American Central Dust
02. Dave Rawlings Machine - A Friend of a Friend
03. Israel Nash Gripka - New York Town
04. John Doe and The Sadies - Country Club
05. Zoe Muth - Zoe Muth and the Lost High Rollers

06. Gurf Morlix - Last Exit to Happyland
07. Po' Girl - Deer in the Night
08. Sarah Jarosz - Song Up in Her Head
09. Tom Russell - Blood and Candle Smoke
10. Buddy & Julie Miller - Written in Chalk

11. Langhorne Slim - Be Set Free
12. The Gourds - Haymaker!
13. Slaid Cleaves - Everything You Love Will Be Taken Away
14. Lyle Lovett - Natural Forces
15. Corin Raymond - There Will Always Be a Small Time

Benno
Een top 15 van 2009

1. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were An Eagle
2. Guy Clark - Somedays The Song Writes You
3. Bob Dylan - Together Through Life
4. Buddy & Julie Miller - Written In Chalk
5. Iron and Wine - Around The Well

6. Mawkin:causley - The Awkward Recruit
7. Kris Kristofferson - Closer To The Bone
8. Frank Fairfield - Frank Fairfield
9. Wilco - Wilco (the album)
10. Son Volt - American Central Dust

11. Hope Sandoval & the Warm Inventions - Through The Devil Softly
12. Chris Smither - Time Stands Still
13. Bonnie "Prince" Billy - Beware
14. Richmond Fontaine - We Used To Think the Freeway Sounded Like A River
15. Josephine Foster - Graphic As A Star

Ik heb het alleen niet zo nauw genomen met het label dat op de albums geplakt is, zodoende ook platen die in het collectieve geheugen niet tot de genres van dit topic behoren (maar mijns inziens wel).

In De Site > Gebruikers > Even voorstellen...:

heicro schreef:
Recent is er in ons genre niet veel bijzonders uitgebracht.... of heb jij al een tip?

Derek Hoke of Joe Pug?

We moeten dit topic maar weer eens reanimeren.

Dit topic koester ik al een tijd. Helaas is er weinig belangstelling, maar nu Kiwi terug is heb ik weer hoop.

Ik zal er alles aan doen om dat topic weer nieuw leven in te gaan blazen, hoewel het niet meevalt om kenners van het genre zoals jullie nog van goede nieuwe tips te voorzien Ik zal het topic vandaag of morgen eens doorlezen, ik denk dat er ook wel wat voor mij bij zit.

Met Darryl Lee Rush zal ik alvast een tipje van de sluier oplichten. Het album scoort van mij moeiteloos een 4,5*. Een uitgebreide beschrijving zal ik een dezer dagen in het topic plaatsen.

Ik ben een niet-kenner van het genre maar wel geïnteresseerd, dus kom maar op met die tips

Ik zie hier een hoop namen tussen staan die ik nog niet ken, dus heb de komende tijd nog genoeg te doen denk ik zo..

Mooi topic, dit ga ik met belangstelling volgen.

P.s kunnen we ook folk aan het rijtje toevoegen?

Ik zou zeggen begin bij het begin. Er zijn al diverse tips gegeven op (amerikaanse) folk gebied....... en nieuwe tips zijn altijd welkom.

Dit zijn alvast een aantal folkplaten die ik geweldig vind en ten zeerste aan kan bevelen:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Kent iemand hier Remmelt Muus en Femke?

Prachtige Americana van een on-Nederlands niveau.
De zangeres van het trio heeft nu een solo cd uitgebracht, is te horen op:

Femke Japing » Music - femkejaping.nl

Iets meer richting singer songwriter, maar een mooie cd...

R.

Remmelt Muus en Femke? En of ik die ken. Een klasse band van eigen bodem.
Dit schreef ik over hun cd The Long Way Round(2005)

"Dit is een hele goeie en afwisselende cd met folk, roots en countryachtige liedjes. Met z'n drieen zingen ze soms ala Crosby, Stills and Nash. Als er solo wordt gezongen hoor je een stem die lijkt op die van Neil Young.
Alle ingredienten zijn er, mondharmonica, akoustische gitaren, prachtige samenzang, een goeie sfeer. Deze band is het best bewaarde geheim van Nederland."

Ik ben zelf vooral een liefhebber van de wat rauwere americana / alt-country. Vorig jaar heb ik Darryl Lee Rush ontdekt, een Texaanse singer/songwriter die qua stijl wel wat weg heeft van Steve Earle. In Nederland helaas nog nagenoeg onbekend – ik vrees dat dat ook wel zo zal blijven – maar in Texas en aangrenzende staten een graag geziene muzikant die veel optreedt.

De muziek van The Rum Brothers is te omschrijven als een aanstekelijke mix van Ierse folk met americana, zoals blijkt uit dit nummer Pump Action Paddy. Ik heb het genoegen geproefd om ze live te aanschouwen en dat smaakte zeker naar meer.

Dat laatste geldt ook voor Golden Smog, een Amerikaanse band die al enige tijd meedraait en op haar albums een zeer volwassen indruk maakt. Van Golden Smog naar Green on Red is een relatief kleine stap, daar ik beide bands wel wat van elkaar weg vind hebben. Green on Red werd in de jaren '80 bekend met haar alternatieve rock met alt-countryinslag. Vrijwel al hun nummers kunnen mij bekoren, waaronder deze aanstekelijke meezinger Time Ain't Nothing.

Ik weet niet of ik David Lindley ook onder americana, alt-country of folk kan scharen, maar mijn kennismaking met zijn muziek deed me er in ieder geval regelmatig aan denken. Lindley is vooral bekend door zijn samenwerking met Jackson Browne, maar eerlijk gezegd vind ik 's mans soloplaten ovet het algemeen beter dan die van Browne. Lindley's nummer Petit Fleur is al enige tijd een favoriet van mij, het klinkt vrij cajun-achtig.

Ook DL Menard heeft zijn sporen ruimschoots verdiend. In Nederland nauwelijks gekend maar een levende legende in Louisiana, de bakermat van cajunmuziek.

Even terugkomend op americana, kan ik Chip Taylor & Carrie Rodriguez aanraden. De oude Taylor en de jonge Rodriguez hebben samen enkele aardige albums uitgebracht en dat smaakte zeker naar meer. Wie van Johnny Cash houdt, raad ik aan deze versie eens te beluisteren.

Dé ontdekking van vorig jaar is voor mij Felice Brothers, hun folk met licht melancholische inslag beviel me direct. Ik zie dat zij echter al vrij bekend zijn op MusicMeter (en ongetwijfeld dus ook bij de lezers in dit topic), dus een korte beschrijving zal ik achterwege laten

Guy Clark - Somedays the Song Writes You (2009)

Nu pas ontdekt en hoort eigenlijk hoog in mijn Top 10 van 2009 thuis.
Deze cd mag je gerust tot een van de beste van zijn indrukwekkende oevre beschouwen.
Het doet erg denken aan "Old No. 1" uit 1975, mijn favoriete album van Guy Clark.
De melancholieke sfeer, zijn zang, de verhalen en zijn fantastische spel op de akoestische gitaar zijn als vanouds aanwezig.

Aan dit alles is niet te horen dat hij inmiddels al 67 jaar is, daarom
een diepe buiging voor een van de grondleggers van de outlaw country.
Menig jong hedendaags altcountry artiest zal heel wat inspiratie uit zijn composities halen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:07 uur

geplaatst: vandaag om 20:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.