menu

Genres / Overigen / Alles over Altcountry, Roots en Americana

zoeken in:
woordenaar
Via de website Rolling Stone heb ik vandaag het album It Could Just Be This Place van not an Airplane ontdekt. Te beluisteren via Spotify of Bandcamp. Twee nummer slechts: Speak in en Speak out, beide met een tijdsduur van rond de 15 minuten. Rolling Stone noemt het alternative-country operettas, en eigenlijk weet ik ook geen betere omschrijving. Fascinerende muziek met een echt elpee gevoel.

Wat vinden jullie de essentiële Americana/altcountry-platen van 2012? Ik kwam er achter dat ik daar maar weinig van had geluisterd, terwijl ik het enorm waardeer (Wilco, Ryan Adams, Israel Nash Gripka, The Deep Dark Woods, dat soort muziek).

Tijn bij dit Topic heb je misschien meer kans op een antwoord en kun je rondsnuffelen of er wat van je gading bij zit. Genoeg te kiezen lijkt me.

Vento Vivimus
In Genres > Overigen > Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel:

Wil ik even tijd vragen voor 'something completely different':

Omdat de zomervakantie volgende week dan toch echt eindelijk begint en we nu al weer halverwege 2013 zijn wil ik de deskundigen die zich hier verzamelen vragen welke folk, americana & roots albums uit de eerste zes maanden van 2013 ik in mijn vrije tijd zeker moet beluisteren.

Kortom: welke folk, americana & rootsalbums uit 2013 mag ik de komende weken - in de auto, op het terras, op de camping & op het strand - zeker niet overslaan ?

Vento Vivimus
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Folk, Americana, roots albums van 2013:

Omdat we nu al weer halverwege 2013 zijn wil ik de deskundigen die zich hier op dit forum verzamelen vragen wat de folk, americana & roots albums zijn van 2013? .

Mijn top 3:

Steve Earle - The Low Highway (!)
Phosphorescent - Muchacho
Wooden Wand - Blood Oath of the New Blues

Suggesties genoeg, maar laat ik niet al het gras voor de voeten van anderen wegmaaien.

Ik zit nog te wachten op een echte uitschieter, maar tot nu toe hebben deze albums mijn goedkeuring:
Steve Earle - The Low Highway
Patty Griffin - American Kid
Phosphorescent - Muchacho
Hollis Brown - Ride on the Train
John Fogerty - Wrote a Song for Everyone
Dawn McCarthy & Bonnie 'Prince' Billy - What the Brothers Sang

Top 5je:
Javi Garcia - The Great Controversy
I Can Lick Any Sonofabitch in the House - Mayberry
The Black Lillies - Runaway Freeway Blues
Steve Earle - The Low Highway
Case Studies - This Is Another Life

Charlie Parr
Daniel Lohues
Deadstring Brothers
Black Lillies
Hollis Brown

Dat zijn mijn favorieten voorlopig voor dit jaar.

Amy Speace vind ik ook erg goed, maar valt denk ik net niet in dit genre.

Ik kan de nieuwe van Billy Talbot echt aanraden: Billy Talbot Band - On the Road to Spearfish (2013)

Hier te beluisteren:
On the Road to Spearfish « Billy Talbot Billy Talbot - billytalbot.com

Het heeft in de verte wel wat weg van Dylans Tempest, al is On The Road To Spearfish wel een stuk mooier.

heicro schreef:
Een paar maanden geleden ben ik aan een hernieuwde ontdekkingsreis door Nashville, Memphis, Austin en New Orleans begonnen. Hier gebeurde het, hier leefden mijn idolen en leven nog steeds veel muzikanten die muziek maken die ik mooi vind.
Over een paar maanden vertrek ik voor een maand naar de Verenigde Staten, op muziekreis langs Nashville, Memphis, New Orleans en 'the deep south'. Nu wil ik graag wat kwalitatief hoogwaardige verzamelaars aanschaffen met muziek uit het gebied waar we naartoe gaan. Wat betreft soul, blues en funk is dit geen probleem maar ik kan geen echt geschikte country verzamelaar vinden met als thema/ de nadruk op het diepe zuiden.

Heeft iemand de gouden tip? Welke verzamelaar zou aan mijn eisen kunnen voldoen?

Die stiekemerd. Justin Townes Earle komt einde deze maand met een nieuw album aanzetten, dus dacht zijn pa: "Daar kan ik niet bij achterblijven". En dus komt op 16 juni ook een nieuw album van Steve Earle met zijn Dukes uit, getiteld "So You Wanna Be An Outlaw". Hier het eerste nummer Lookin' For a Woman.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=eaj4iv58s0E

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Van zijn album From a Room, Vol. 1 Prachtige soulvolle stem.

Last Thing I Needed, First Thing This Morning - Chris Stapleton

Dan ook graag aandacht voor de versie van Phosphorescent: Phosphorescent - Live on KEXP - YouTube

Zin album To Willie is ook geweldig.

Jim Keaveny trok naar de in de woestijn gelegen spookstad Terlingua. Daar in het zuidwesten van Texas bouwde hij een huis waar hij met zijn vriendin geheel zelfvoorzienend leeft. Ze doen het zonder elektriciteit en stromend water. Floortje Dessing zocht deze bijzondere artiest enkele jaren geleden op voor de tv-serie Floortje Naar Het Einde Van De Wereld.

Jim Keaveny - "Anything Without You" [Official Music Video] - YouTube

Vijf jaar na dato is hun debuutalbum opnieuw uitgebracht en terecht want dit is een hele beste roots-band met opvallend goede gitaarspel en samenzang. Als je het hele album beluisterd dan hoor je dat ze door met name jaren zeventig artiesten zijn beïnvloed.

Cordovas - "Old Dog" - YouTube

Wie had dat gedacht...ik vind een liedje van Madonna wonderschoon. Het betreft wel een uitvoering van Tommy Emmanuel samen met Amanda Shires. Het nummer komt van het album Accomplice One.

Borderline [feat. Amanda Shires] | Collaborations | Tommy Emmanuel - YouTube

Vento Vivimus
Oordeel zelf: New kid in town ?

NoDepression.com is behoorlijk positief !
"Crushed Coins takes its time revealing itself as a quiet classic, don’t miss it."
& Rolling Stone schreef vorig jaar april:
Why You Should Pay Attention:
Caleb Caudle may only now be catching the ears of country and Americana listeners, but the North Carolina native already has seven albums under his belt. His latest, Carolina Ghost, positions him as one of the genre's most promising young songwriters, earning comparisons to revered songwriters like Jason Isbell and Ryan Adams, and a coveted placement on a recent episode of CMT's Nashville. He's currently hard at work on a new album, Crushed Coins, to be released later this year. The quick succession shows the 29-year-old is as prolific as he is thoughtful.
... en ... Robert van Gijsel schrijft in 'De Volkskrant':

https://www.youtube.com/watch?v=9BD3Zkju5P8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

YouTube (live video) THE BASEMENT:
Caleb Caudle - Full Set @ Basement Nashville - Vinyl Release Party - 1:00:49
22-02-18

Album:
Caleb Caudle - Crushed Coins - Cornelius Chapel - 23-02-18
Country / Folk

Rosanne Cash en John Paul White zingen ook mee...'It Ain't Over Yet' werd het afgelopen jaar uitgekozen tot beste Americana song.

Rodney Crowell - "It Ain't Over Yet (feat. Rosanne Cash & John Paul White)" [Official Video] - YouTube

heicro schreef:
.'It Ain't Over Yet' werd het afgelopen jaar uitgekozen tot beste Americana song.
Dat is volkomen terecht. Een regelrechte klassieker.

Direct dan maar de volgende klassieker? Levi Parham bezingt Boxmeer zoals ze dat alleen in Oklahoma kunnen......en kijk eens wie daar op de toetsen drukt.....

https://www.youtube.com/watch?v=aO5CL6_UfFI

De beste vrouwelijk singer-songwriter van dit moment. Haar nieuwe album is nu uit: What it's like to fly alone. Hierbij de emotionele afsluiter van dat album Fourteen Years over de dood van haar zus. Dames en heren: ik presenteer u Courtney Patton.

https://www.youtube.com/watch?v=mwnuJ9cPVIA

Duistere en desolate polderaltcountry van jaren geleden. Toch maar even uit de vergetelheid gehaald.
Ze komen uit Den Haag...je zou denken dat ze in het diepe zuiden van Mississippi door de hitte bijna omkomen van de dorst...maar het gaat over alcohol. Zelf noemen ze hun muziek country noir.
GOT TO HAVE A DRINK - SMUTFISH

Als we dan toch oude Nederlandse koeien uit de sloot gaan halen.

No release date yet, but expect our new album to be released in the autumn of 2018, on Lonely Sounds Records (distributed by our old friends Sonic Rendzevous). Details to be announced…

The Yearlings

Slechts drie pagina's in 10 jaar tijd zijn er vol geschreven in dit topic. Ondanks vele tips, video's en lijstjes heeft het niet veel mensen bewogen om eens naar Altcountry, Roots en Americana te luisteren. Sterker nog, ik heb het gevoel dat de gemiddelde smaak op Musicmeter steeds meer richting mainstream gaat. Afwijkende genres raken in het verdomhoekje.

Gelukkig zijn er nog een paar liefhebbers. Voor deze mensen heb ik een opsomming gemaakt van Altcountry, Roots, Americana en Folkalbums uit 2017 en 2018 die ik heb leren kennen. Wellicht beweegt dit initiatief anderen om ook met een lijstje te komen. Er valt immers genoeg te ontdekken.

De beste:
Gold Star – Big Blue 4.0
David Ramirez – We're Not Going Anywhere 4.0
The Teskey Brothers – Half Mile Harvest 4.0
Tommy Emmanuel – Accomplice One 4.0
Rodney Crowell - Close Ties 4.0

Ook goed:
Peter Oren – Anhropocene 3.5
John Moreland – Big Bad Luv 3.5
Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - Tearing at the Seams 3.5
Brent Cobb – Providence Canyon 3.5
Glenn Hansard – Between Two Shores 3,5
Marie Gauthier - Rifles and Rosary Beads 3,5
Ben Harper and Charlie Musselwhite – No Mercy in This Land 3.5
Miles Kennedy – Year of the Tiger 3.5
Bennett Wilson Poole – Bennett Wilson Poole 3.5
Tyler Childers - Purgatory 3.5

Voor de duidelijkheid: Ik geef in het algemeen geen hele hoge cijfers. Vaak vind ik albums fantastisch, maar als er één of een paar mindere nummers opstaan brengt dat mijn waardering soms drastisch omlaag.

Albums die mij zeer de moeite lijken maar die ik nog eens vaker moet beluisteren:
Marie Lepanto – Tenkiller
Jesse Marchant - Illusion of Love
American Aquarium - Things Change
Ry Cooder - The Prodigal Son

Iets tegenvallend en daarom in sommige gevallen ook niet de moeite waard om het vaker te beluisteren en een waardering te geven:
Ellis Bailey – Wildfire
Ralf de Jong – Breathe of Live
Caleb Caudle – Crushed Coins
Robert Plant – Carry Fire
John Oates – Arkansas
Ray LaMontagne - Part of the Light
Joan Osborne – Songs of Bob Dylan

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Ik mis de tips en verhaaltjes over roots, americana en blues. Via vooral de toevoegingen van o.a. J.J. Wever, LuukRamaker en ZZ Top en verder iedereen die ik vergeten ben doe ik zeker wel inspiratie op en uiteraard ook door eigen speurwerk. Maar een goed Americana album haalt zelden meer dan 10 stemmen, af en toe breekt er eens iemand door die een groter publiek bereikt, maar vele parels komen er bekaaid van af. Ik vind de belangstelling voor Kacey Musgraves terecht, maar als je dan ziet dat een Courtney Patton die zoveel completer is het met zoveel minder stemmen moet doen dan is dat toch wel apart. Ook artiesten als Kayla Ray, Jamie Lin Wilson krijgen zo weinig aandacht dat ik ze zelf bijna vergeten was. Margo Price slaat dan weer wel aan. Ligt trouwens ook wel een beetje aan de reislust van de artiesten. Musgraves komt gewoon naar Nederland, maar de door mij genoemde artiesten zelden of nooit. Zo is Bruce Springsteen ook veel populairder geworden dan John Mellencamp, terwijl Mellencamp dit milennium artistiek toch ver boven de Boss uittorent. Maar als je je niet laat zien vraag je er ook een beetje om.

Goed, genoeg gezwetst. Mijn tips:

Top:
- Courtney Patton - What it's like to fly alone
- CW Ayon - Attack of the 64's
- Jon Latham - Lifers
- Margo Price - All American Made
- Ralph de Jongh - Breath of Live
- Ralph de Jongh - Dancing on a Volcano
- Rodney Crowell _ Close Ties
- JW Roy - A room full of strangers
- Plan Kruutntone - Wat doen de handen
- Scott H. Biram - The Bad Testament
- Colter Wall - Colter Wall

Ook goed:
- Daniel Lohues - Vlier
- John Mellencamp - Sad Clowns and Hillbillies
- Allison Krauss - Windy City
- Charlie Parr- Dog
- Brent Cobb -
- Angelica Rockne - Queen of San Antonio
- Turnpike Troubadours - A long way from your heart
- Marie Gauthier - Rifles and Rosary Beads
- Ross Cooper - I rode the wild horses

Artiesten met een goede plaat, maar minder dan verwacht op basis van het verleden:
- Rod Melancon
- Jason Isbell
- Gregory Page
- Sam Baker
- Steve Earle
_ Rich Hopkins
- Daniel Romano zakt eerst door de ondergrens met Modern Pressure, maar Human Touch was weer prima, maar is niet meer online te horen geloof ik.

Ik wil het leuk houden, dus ga ik ga geen rijtje kansloze artiesten opnoemen.

Heb zelf niet gauw de neiging mijn 'ontdekkingen' te delen, maar 'k profiteer altijd wel graag van andermans ervaringen, dus bedankt daarvoor.

Deel de laatste tijd eigenlijk nog slechts wat sterren uit en heb niet het idee dat een tekstuele toelichting enige toegevoegde waarde heeft, omdat ik er over het algemeen simpelweg weinig over te zeggen heb ('t klinkt goed, leuk of aardig of 't is niet echt wat). Maar goed, voor lijstjes ben ik altijd wel te porren. Vind het maar moeilijk af en toe om muziek onder een bepaalde label te scharen, maar dit lijkt me wel een goede aanvulling (hoewel ook een aantal eerder genoemden):

- Colter Wall - Colter Wall (2017)
- Turnpike Troubadours - A Long Way from Your Heart (2017)
- Willie Watson - Folksinger Vol.2 (2017)
- Margo Price - All American Made (2017)
- Benjamin Tod - I Will Rise (2017)
- Tyler Childers - Purgatory (2017)
- Rodney Crowell - Close Ties (2017)
- Sam Outlaw - Tenderheart (2017)
- John Moreland - Big Bad Luv (2017)
- Jason Eady - Jason Eady (2017)
- David Rawlings - Poor David's Almanack (2017)
- Lee Ann Womack - The Lonely, The Lonesome & The Gone (2017)
- The Country Side of Harmonica Sam - A Drink After Midnight (2017)
- Björn van der Doelen - De Cowboy, de Outlaw, de Sheriff en de Hoer (2017)

- Lindi Ortega - Liberty (2018)
- Courtney Patton - What It's Like to Fly Alone (2018)
- Old Crow Medicine Show - Volunteer (2018)
- Ross Cooper - I Rode the Wild Horses (2018)
- Ashley Monroe - Sparrow (2018)
- Joshua Hedley - Mr. Jukebox (2018)
- Kayla Ray - Yesterday & Me (2018)
- Craig Gerdes - Smokin, Drinkin & Gamblin (2018)
- Brandi Carlile - By the Way, I Forgive You (2018)

Sommige albums zijn wellicht behoorlijk 'country' en vallen misschien niet helemaal onder de topictitel, maar beter te veel dan te weinig.

Ik zal hier ook mijn bijdrage aan leveren. Ik ben pas sinds de laatste jaren country / americana gaan luisteren. Ook de pure country van vroeger en dan voornamelijk de Bakersfield Sound (o.a. Buck Owens & His Buckaroos, Merle Haggard, Red Simpson en Susan Raye). Niet altijd even goed en soms gedateerd maar kan er zeker van genieten.

Wat betreft hedendaagse country / americana muziek volg ik blogs (zoals savingcountrymusic) en social media om een beetje up to date te blijven met nieuwe artiesten. Ik ben via via bij Lonestarmusic terecht gekomen die vinyl en cd's versturen vanuit Texas naar Nederland zonder verzendkosten.

Hieronder een lijstje met de wat bekendere namen die ik hoog heb zitten:

John Moreland
Tyler Childers
Sturgill Simpson
Jason Isbell
Sam Outlaw
Colter Wall
Brent Cobb
Kacey Musgraves
Brandi Carlile
Caleb Caudle
Cody Jinks
Parker Millsap
Whiskey Myers
American Aquarium
John Fullbright
Robert Ellis

Nu de misschien wat interessantere onbekendere artiesten die ik volg:

Chris King - Animal (2016)
Mike Ethan Messick - The Only Easy Day Was Yesterday (2011)
Mike Ethan Messick - How Close We Came (2017)
Drew Kennedy - At Home in the Big Lonesome (2017)
Red Shahan - Culberson County (2018)
Balto - Strangers (2017)
Flatland Cavalry - Humble Folks (2016)
Callahan Divide - Poplar (2016)
Jason Boland & The Stragglers - Hard Times Are Relative (2018)
Jim Cuddy - Constellation (2018)
Traveller - Western Movies (2018)
Tennessee Night | Ed Dupas
Glen Phillips - Swallowed by the New (2016)
Erik Dylan - Baseball on the Moon (2018)

Staan echt een paar pareltjes tussen met een mix van country, americana en folk muziek
Allemaal overigens te vinden op Spotify

Vergeet American Songwriter niet (American Songwriter » The Craft of Music - americansongwriter.com)

Veel recensies van nieuwe en bekende artiesten en af en toe wat 'first listens'

Gast
geplaatst: vandaag om 01:48 uur

geplaatst: vandaag om 01:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.