menu

Genres / Overigen / Alles over Altcountry, Roots en Americana

zoeken in:
Bedankt voor de tip! Ik was Guy Clark een beetje uit het oog verloren na "The Dark" maar dit is toch weer een heerlijk plaatje.

Benno
Aangezien ik nu weer het bovenstaande Guy Clark-album draai, dwalen mijn gedachten weer af naar de beste man. Ik zou hierbij dan ook graag zijn album uit 2006, Workbench Songs, pluggen. Dit album doet amper tot niet onder voor Somedays the Song Writes You. Helaas kreeg dat album nog minder aandacht dan deze.

Benno schreef:
Ik zou hierbij dan ook graag zijn album uit 2006, Workbench Songs, pluggen.

Aangezien ik het eerdere werk van Clark zeer kan waarderen, heb ik deze ook maar eens aangezwengeld. Wederom een zeer degelijke (lees: goede) plaat van deze relatief onbekende grootheid. En liedjes over Woody Guthrie ("Walkin' Man") scoren sowieso bonuspunten bij mij.

Eens kijken of ik ook zo goed kan pluggen als jij.

Waarom Frog Holler relatief onbekend blijft bij het grote publiek blijft mij een raadsel. Waar bands als The Jayhawks en The Gourds kunnen rekenen op grote internationale bekendheid moet Frog Holler het doen met een zeer selecte fanbase. Begin dit jaar bracht het zesmans collectief rond singer/songwriter Darren Schlappich hun zesde volwaardige album "Believe It or Not" uit. Wat in 1996 begon als een bluegrass trio groeide in enkele jaren uit tot een americana band van formaat. Het voorlopig hoogtepunt in hun oeuvre is het album "Idiots" met een dertiental nummers (waaronder "Adams Hotel Road") over het leven in small town Amerika. En ook al heeft de band met "Believe It or Not" weer een zeer degelijk album afgeleverd, het zal de band waarschijnlijk niet uit de anonimiteit halen.

L_T_B schreef:
- knip -

Ik ga ze binnenkort zeker eens checken, want hou wel van een potje bluegrass op zijn tijd

Benno
Ik ga het ook wel checken, hoewel het wel moeilijk is om het album te vinden (in CD-vorm). Heeft iemand hem misschien in een Nederlandse platenzaak zien liggen?

Voor liefhebbers van de o.a. The Gourds heb ik deze tip:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.noordhollandsdagblad.nl/multimedia/dynamic/01497/over_1497269h.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Overmountain Men - Glorious Day

Hier zijn ze te zien en te horen:

Some place along the river

Angola

Een nieuwe cd van The Gourds!
Hun vorige en enige cd die ik van hun ken, is een beste, dus ik ben heel benieuwd.

@Benno: Bij Plato heb ik wel eens wat van ze zien liggen, maar je kunt het beter online (€ 11,33 inclusief verzendkosten), online (€ 8,12 inclusief verzendkosten) of online (€ 9.08 inclusief verzendkosten) bestellen.

heicro schreef:
Een nieuwe cd van The Gourds!
Hun vorige en enige cd die ik van hun ken, is een beste, dus ik ben heel benieuwd.

Nee het is geen nieuwe van The Gourds, ik noemde ze omdat deze plaat vergelijkingen met ze vertoont.

Mijn Top 10 van het beste wat Roots, Altcountry en Americana in 2010 heeft voortgebracht:

1. Jeffrey Foucault - Cold Satellite
2. Carole King & James Taylor - Live at the Troubadour
3. Ryan Bingham & The Dead Horses - Junky Star
4. Jakob Dylan - Women + Country
5. John Hiatt - The Open Road
6. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave
7. Mark Erelli - Little Vigils
8. Johnny Moeller - Bloogaloo
9. Mark Erelli / Jeffrey Foucault - Seven Curses
10.John Mellencamp - No Better Than This

Staan een aantal namen tussen die ik nog niet ken, dus zal die binnenkort eens nader onderzoeken

The Warped 45's komen uit Toronto , Canada.
Beide albums zijn op hun site in het geheel te beluisteren:

Twee albums, The Warped 45's

Meerdere leadzangers met goede stemmen, en goede instrument beheersing.
Eerste indruk is niet verkeerd:
Mooie mandoline riedeltjes, af en toe een fiddle, maar soms ook een lekkere electrische gitaar met een licht ruig randje, fijne dobro loopjes, een warme keyboard sound op een tapijtje van acoustische gitaren.
De ingredienten zijn niets nieuws, maar de vocalen zijn fijn. De songs zijn okee, de melodieen fijn.
Niet zo harmonieus als bij de Jayhawks, niet zo ruig als bij Bingham, meer iets er tussenin.
En het geheel geeft een plezierig gevoel bij beluistering.
Het eerste album rockt ietsje meer, het tweede is wat rootsier. Maar er staan ook Drive-By Trucker 'Light' songs op de tweede.
Origineel? Nee, maar hoe vaak komt dat voor in dit genre? Maar eigen genoeg voor een prettige kennismaking.

Nice footstomping music

Snel even deze topic in m'n updates gezet. Ik zie dat het hier over Guy Clark e.a. gaat, dat volg ik graag!

Oldfart tipte mij The Warped 45's. Heerlijke country-rock. Doet soms een klein beetje gypsy aan, en het zijn inderdaad geen slechte muzikanten.

Ik kwam dit een hele tijd geleden tegen bij Vrije Geluiden, erg interessant nummer, het album moet ik eigenlijk nog eens checken:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=TSZxqjEcyM8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Doet soms een klein beetje gypsy aan
bedoel je de band Gypsy ?

Nee, gewoon zo'n zigeunersfeertje dat af en toe in de lucht hangt.

Jamey Johnson zingt country niet zoals de countrysterren van tegenwoordig zingen.
Gelukkig maar, want deze artiesten met hun overgeproduceerde tot popsongs getransformeerde zogenaamde countryliedjes hoor je tot vervelens toe de hele dag hier in Amerika.
Deze man gaat terug naar de roots, zeg maar de stijl zoals de outlaws Waylon Jennings en Hank Willems Jr zongen.
Hij begint steeds meer bekendheid te krijgen en wordt door liefhebbers van roots country op handen gedragen. Ik heb het geluk gehad, dat hij toevallig op mijn pad kwam toen ik in Clarksdale, Mississippi verbleef. Zijn optreden was het beste op countrygebied dat ik ooit gehoord heb.

De klassieke outlaw met zijn passie, soul en (Nashville producers) onafhankelijke geest waren een must voor Waylon Jennings en andere outlaws. In de jaren zeventig en tachtig ontdekte ik deze stijl en sindsdien voel ik mezelf ook een outlaw. Puur voor het plezier schrijf ik ook regelmatig "outlaw country songs".
Met zijn album, The Guitar Song, bewijst Jamey Johnson dat eerlijke, authentieke country muziek nog steeds leeft.
Deze dubbel cd is een verademing vergeleken met de glad geproduceerde nummers die je tegenwoordig op de radio hoort.

Deze dubbel cd is verdeeld in twee sets - The Black Album is gepassioneerd, donker en stemmig, terwijl de White Album de zon laat schijnen met positieve en " verlossende" geluiden. Jamey Johnson laat hiermee zijn handelsmerk eerlijkheid en passie horen.

The Guitar Song is meer dan alleen het nieuwste album van een van de meest veelbelovende artiesten. Het is een product van een man die de countrysoul trouw blijft.

heicro schreef:
Hank Willems Jr

Dat Fred Eaglesmith (Elgersma) Nederlandse voorouders had wist ik, maar blijkbaar heeft de familie Williams ook Nederlandse roots.

Afgaande op deze videoclip is deze artiest niet aan mij besteed. Het klinkt mij nog te "Nashville" in de oren. Ik moet wel zeggen dat ik sowieso niet zo'n fan ben van de outlaw country. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Deze videoclip die jij hier toont is niet helemaal representatief voor zijn werk.......... en L.A. Freeway door Jerry Jeff Walker is ook een van mijn all time favourites, maar wist je dat dit nummer geschreven is door zijn collega outlaw Guy Clark.

Die versie van Guy Clark vind ik ook veel beter moet ik zeggen.

Om wat meer beeld en geluid bij dit genre te krijgen heb ik het volgende topic geopend: Maak kennis met folk, ameri.... Geinteresseerden?

De Top 55 van 2011 van The Euro Americana Chart.

1 Israel Nash Gripka - Barn Doors & Concete Floors
2 John Hiatt - Dirty Jeans & Mudslide Hymns
3 Tom Russell - Mesabi

Nummer 3 is - onterecht - de grote onbekende op MusicMeter.

De beste Roots, Altcountry en Americana albums van 2011 (ofwel een kleine selectie van bij mij bekende albums uit het gigantisch grote aanbod)

1 Jeffrey Foucault - Horse Latitudes
2 Israel Nash Gripka, Barn Doors & Concete Floors
3 John Hiatt, Dirty Jeans & Mudslide Hymns
4 The Deep Dark Woods - The Place I Left Behind (tip met stip)
5 Ryan Adams, Ashes & Fire
6 Cowboy Junkies - Demons
7 Ry Cooder , Pull Up Some Dust and Sit Down
8 Gillian Welch, The Harrow & The Harvest
9 Lucinda Williams, Blessed
10 Joe Henry, Reverie

@ L_T_B: Tom Russell moet ik zeker eens gaan horen.

Jeffrey Foucault en Tom Russell moet ik dan ook maar op 't lijstje zetten.

Vond zelf die van Ry Cooder wat tegenvallend. Vond het niet echt een spannende plaat. Een herhaling van zetten. Plus z'n stem begint nu echt nogal saai te worden.

Edit: nog steeds goed voor 3,5*, dus dat zegt ook nog wel iets.

Stijn_Slayer schreef:
Vond zelf die van Ry Cooder wat tegenvallend. Vond het niet echt een spannende plaat. Een herhaling van zetten. Plus z'n stem begint nu echt nogal saai te worden.

Ry Cooder kan bij mij weinig kwaad doen. Ik moet dan ook oppassen dat ik niet kritiekloos word, maar wat mij betreft is zijn laatste album nog steeds erg goed. Zijn stem klinkt echter inderdaad niet meer zoals het was, daar moet ik jou wel gelijk in geven.

Ik weet niet waar ik deze vraag het best stel, dus probeer ik het maar in dit topic: wat verstaan jullie eigenlijk onder rootsmuziek? Ik vind het zo'n vage aanduiding, daarom zou ik van de rootsliefhebbers hier graag wat verduidelijking krijgen. Waarom zijn bijvoorbeeld Hè Hè van Jan De Wilde en De Zotte Morgen van Zjef Vanuytsel rootsplaten? Want die aanduiding krijgen ze hier op MusicMeter...

Vind het zelf erg lastig om het te omschrijven Dit heb ik van bluesforum:

Rootsmuziek wordt vaak verward met folkmuziek. Roots is echter een begrip dat naast folk ook blues en country bevat. De verschillende vormen van roots muziek kwamen op in de eerste twintig tot dertig jaar van de 20ste eeuw. Vooral de Great Depression was een voorname factor die de opkomst van de rootsmuziek beinvloedde. Tijdens de periode van de Great Depression kwamen veel van de meesters van de Delta blues en de cajun muzikanten naar steden als Chicago, Los Angeles en New York. Omdat in dezelfde periode ook de platenindustrie enorme groeide ontstond hier een wisselwerking waarvan zowel de industrie als de rootsmuzikanten beiden profiteerden. In de jaren vijftig waren alle vormen van de roots muziek inmiddels uitgegroeid tot populaire muziekstromingen die veel jongeren aanspraken. Voorbeelden daarvan zijn rock & roll, rockabilly, doo wop en soul. In de country muziek was vooral de Nashville sound erg populair. Andere vormen van rootsmusic zijn bijvoorbeeld reggae of Asian,

Mochten er mensen met aanvullingen of correcties zijn, hoor ik het graag

Hm, die definitie vind ik nog niet echt bevredigend. Dan snap ik nog altijd niet waarom bijvoorbeeld De Zotte Morgen een rootsplaat zou zijn.

Een eenduidende definitie bestaat dan ook niet. Roots is in elk geval muziek zonder moderne electronica en computer toepassingen. Het mag daarentegen wel elektrisch versterkt gespeeld worden. Persoonlijk beschouw ik Roots muziek zoals Jeroenheinz omschrijft.
Americana bijvoorbeeld is een genre waar artiesten teruggrijpen naar de Folk, Cajun, Blues, Mexicana, Mariachi en Country(Rock) van enkele tientallen jaren terug.

Wereldmuziek is traditionele (volks)muziek en wordt terecht ook soms aangeduid als Roots muziek.

De Zotte Morgen van Zjef Vanuytsel ken ik niet en kan ik daarom ook niet beoordelen. Het album is van 1970 en wordt waarschijnlijk hierdoor als Roots gekwalificeerd, maar het kan misschien net zo goed als Singer/Songwriter of als Folk worden gezien.

OK, hier kan ik dus uit afleiden dat 'roots' terugkeren naar het oorspronkelijke is, naar de traditionele muziek (wereld- en volksmuziek), folk, blues en country. Geen elektronica, gewoon terug naar de bron.

Dank je, Jeroenheinz en Heicro, nu wordt het al een pak duidelijker.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:56 uur

geplaatst: vandaag om 20:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.