Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 23 november 2009, 12:33 uur
Misschien leuk om bij dat hemels mooie Miserere van Allegri het volgende te vermelden.
In 1770 , lang geleden dus , reisde de 14-jarige Mozart met zijn vader door Italie voor een concertreeks. Zij deden daarbij ook Rome aan. En in de St.Pieter hoorde de jonge Mozart voor het eerst Allegri's Miserere. 'Mozart vond het zo mooi dat hij zijn vader om een partituur van het werk vroeg.
Die was echter niet te verkrijgen. Verboden door de paus himself !
Het was door de kerk verklaarde '' heilige muziek ' en het stuk mocht slechts eenmaal per jaar tijdens Pasen worden uitgevoerd. Daarna verdween de muziek achter slot en grendel .
De 14-jarige Wolfgang stond niets anders te doen dan de muziek uit zijn herinnering uit te schrijven. En....dat deed hij...zonder daarbij ook maar een enkele fout te maken .
Vind je Allegri's Misere ook zo mooi , dan schaar je je dus in goed gezelschap !
In 1770 , lang geleden dus , reisde de 14-jarige Mozart met zijn vader door Italie voor een concertreeks. Zij deden daarbij ook Rome aan. En in de St.Pieter hoorde de jonge Mozart voor het eerst Allegri's Miserere. 'Mozart vond het zo mooi dat hij zijn vader om een partituur van het werk vroeg.
Die was echter niet te verkrijgen. Verboden door de paus himself !
Het was door de kerk verklaarde '' heilige muziek ' en het stuk mocht slechts eenmaal per jaar tijdens Pasen worden uitgevoerd. Daarna verdween de muziek achter slot en grendel .
De 14-jarige Wolfgang stond niets anders te doen dan de muziek uit zijn herinnering uit te schrijven. En....dat deed hij...zonder daarbij ook maar een enkele fout te maken .
Vind je Allegri's Misere ook zo mooi , dan schaar je je dus in goed gezelschap !
0
geplaatst: 23 november 2009, 13:09 uur
Ik ken het verhaal ja. Vermoedelijk is het niet helemaal waar - sowieso werd Miserere al in de late zeventiende eeuw in Wenen gezongen, maar dat maakt het natuurlijk niet minder mooi. Overigens is het wel mogelijk dat Charles Burney, die als eerste het stuk commercieel uitgaf, zijn transcriptie van Mozart gekregen had. Classical Net vat het een en ander hier aardig samen.
0
geplaatst: 23 november 2009, 13:28 uur
Omdat we het over Mozart hebben....
Muziek voor of vanuit de hemel ???
YouTube - Laudate Dominum K 339 Mozart Coro Città di Riccione
Muziek voor of vanuit de hemel ???
YouTube - Laudate Dominum K 339 Mozart Coro Città di Riccione
0
geplaatst: 23 november 2009, 13:50 uur

En als het dan toch over Mozart gaat... Ik kwam laatst deze tegen op YouTube: die Zauberflöte in het Zweeds! Klinkt belachelijk, maar in handen van Ingmar Bergman werkt het wonderwel - ik heb nog nooit zo'n schattige Papageno gezien. Misschien ook iets voor Mjuman?
0
Sheplays
geplaatst: 24 november 2009, 22:08 uur
Zeker een schattige Papageno maar zweeds of noors hoor ik toch zelf het liefst in muziek uit het hoge noorden.
Ik laat jullie dan maar eens het stuk horen waardoor ik kennismaakte met Sibelius. Ik keek een film over een stel dollende otters onder begeleiding van het derde gedeelte van de 5e symphonie. Dit gedeelte heeft een motief dat men de roep van de zwanen noemt.
Het zweedse radio orkest o.l.v. Esa Pekka Salonen 1987
Ik kan het niet laten om twee popplaatjes te laten horen waarbij dit motief wordt gebruikt.
Beach Baby van First Class uit 1974
Je moet het wel even uitzitten tot ongeveer 3 minuten
en
Since Yesterday van Strawberry Switchblade uit 1984 dat met het motief opent. Waarschijnlijk letterlijk de zwanenzang van dit leuke duo want ik heb nooit meer van ze gehoord.
Ik laat jullie dan maar eens het stuk horen waardoor ik kennismaakte met Sibelius. Ik keek een film over een stel dollende otters onder begeleiding van het derde gedeelte van de 5e symphonie. Dit gedeelte heeft een motief dat men de roep van de zwanen noemt.
Het zweedse radio orkest o.l.v. Esa Pekka Salonen 1987
Ik kan het niet laten om twee popplaatjes te laten horen waarbij dit motief wordt gebruikt.
Beach Baby van First Class uit 1974
Je moet het wel even uitzitten tot ongeveer 3 minuten

en
Since Yesterday van Strawberry Switchblade uit 1984 dat met het motief opent. Waarschijnlijk letterlijk de zwanenzang van dit leuke duo want ik heb nooit meer van ze gehoord.
0
geplaatst: 24 november 2009, 22:17 uur
@Sheplays , heel interessant !
Tegelijk bezorg je me ook iets vervelends. Ik kan er zo een twee drie namelijk niet opkomen welk beroemd Beach Boys nummer gebruik maakt van een Sibelius thema en uit welk werk dat was. Jij wel ???
Tegelijk bezorg je me ook iets vervelends. Ik kan er zo een twee drie namelijk niet opkomen welk beroemd Beach Boys nummer gebruik maakt van een Sibelius thema en uit welk werk dat was. Jij wel ???
0
Sheplays
geplaatst: 24 november 2009, 22:23 uur
Hmm, zou het God Only Knows kunnen zijn?
*edit: nee, dit nummer was geïnspireerd door Wagners Götterdämmerung.
*edit: nee, dit nummer was geïnspireerd door Wagners Götterdämmerung.
0
geplaatst: 24 november 2009, 22:33 uur
@Sheplays , ja , dat moet het zijn ! Ook al 'gepikt' uit de vijfde van Sibelius , volgens mij.
0
Sheplays
geplaatst: 24 november 2009, 22:35 uur
Leuk pikwerk, dat wel! 
Nog een stukje Sibelius, de grote zweedse tenor Johan "Jussi" Björling zingt Diamanten På Marssnön.

Nog een stukje Sibelius, de grote zweedse tenor Johan "Jussi" Björling zingt Diamanten På Marssnön.
0
geplaatst: 24 november 2009, 22:39 uur
Jazeker hoor ! Prachtig nummer.
Wanneer mijn cd thuis is afgelopen ga ik eens luisteren naar de 'roots ' van God only knows.
Wanneer mijn cd thuis is afgelopen ga ik eens luisteren naar de 'roots ' van God only knows.
0
geplaatst: 24 november 2009, 23:32 uur
Sheplays schreef:
Leuk pikwerk, dat wel!
Leuk pikwerk, dat wel!

Van die grote zweedse tenor bezit ik een aantal cd's. Zo'n prachtige stem !
0
geplaatst: 25 november 2009, 22:15 uur
Het eerste werk wat ik van de componist Edvard Grieg leerde kennen was Peer Gynt. Later volgden zijn pianoconcert , de Holbergsuite en zijn 'Lyrische stukken' voor piano. Wereldberoemde werken die thuishoren in elke klassieke basisdiscotheek.
Nog veel later kwam ik erachter dat Grieg nog veel meer moois had geschreven. Zo hoorde ik Anne Sofie von Otter een aantal liederen van de componist zingen. Wat een prachtige stem bezit zij toch en wat kon die Grieg schrijven !
En dan zijn kamermuziek.... Vooral zijn eerste strijkkwartet.vind ik echt een geweldig stuk . Ik zal er nooit genoeg van krijgen.
Het is een niet een van Grieg's meest populaire of toegankelijkste werken. Toch wil ik het laten horen omdat ik het zo ontzettend mooi vind.
En wie weet krijgt Grieg er misschien een liefhebber van zijn eerste strijkwartet bij......
YouTube - Highbury Quartet play Grieg Quartet No.1 G minor 1st mvt
Nog veel later kwam ik erachter dat Grieg nog veel meer moois had geschreven. Zo hoorde ik Anne Sofie von Otter een aantal liederen van de componist zingen. Wat een prachtige stem bezit zij toch en wat kon die Grieg schrijven !
En dan zijn kamermuziek.... Vooral zijn eerste strijkkwartet.vind ik echt een geweldig stuk . Ik zal er nooit genoeg van krijgen.
Het is een niet een van Grieg's meest populaire of toegankelijkste werken. Toch wil ik het laten horen omdat ik het zo ontzettend mooi vind.
En wie weet krijgt Grieg er misschien een liefhebber van zijn eerste strijkwartet bij......
YouTube - Highbury Quartet play Grieg Quartet No.1 G minor 1st mvt
0
pretfrit
geplaatst: 26 november 2009, 00:24 uur
Mooi hoor...nog nooit gehoord.
Ik heb overigens al meer ontdekt dankzij jou voortdurende enthousiasme voor klassiek George
Ik heb overigens al meer ontdekt dankzij jou voortdurende enthousiasme voor klassiek George

0
geplaatst: 26 november 2009, 20:38 uur
@Pretfrit , leuke reactie hoor.
Nou , dan plaats ik gelijk het 2e deel uit dat weergaloze eerste en enige strijkkwartet van Grieg ( het 2e heeft hij niet voltooid).
YouTube - Highbury Quartet - Grieg G minor 2nd mvt
Nou , dan plaats ik gelijk het 2e deel uit dat weergaloze eerste en enige strijkkwartet van Grieg ( het 2e heeft hij niet voltooid).
YouTube - Highbury Quartet - Grieg G minor 2nd mvt
0
geplaatst: 27 november 2009, 23:03 uur
Hierbij mijn eigen opname van het allereerste stuk waarmee dit topic begon (gespeeld op een digitale roland):
RV - Scriabin Etude Op. 2 No. 1 v1.0.mp3 - mediafire.com
RV - Scriabin Etude Op. 2 No. 1 v1.0.mp3 - mediafire.com
0
hdk-nl
geplaatst: 27 november 2009, 23:39 uur
Waarschijnlijk niet bekend bij de meesten, ik ben er zelf ook per toeval op gestruind. Maar vond het toch wel erg mooi.
0
aslan (crew)
geplaatst: 30 november 2009, 03:04 uur
alfred schnittke blijft mijn grote favoriet (zie ook mijn vorige link):
Gogol-Suite - Scherzo Quartet
0
geplaatst: 1 december 2009, 23:57 uur
Hier ben ik weer met meer pianomuziek. Die Chopin Ballade was al eerder gepost trouwens. 
Nog een machtig stuk van Scriabin: Fantasie Op. 28.
Een voor een leer ik z'n werken kennen. Wat een genie.
Berman, goede geluidskwaliteit
YouTube - Berman plays Scriabin Fantaisie Op.28
Sofronitsky, favoriete interpretatie, lage geluidskwaliteit
YouTube - Vladimir Sofronitsky plays Scriabin Fantasie h-moll, Op. 28
Geen dagelijkse kost dit. Misschien nogal 'over the top' voor de eerste keer luisteren. Gewoon wat vaker luisteren. ;D

Nog een machtig stuk van Scriabin: Fantasie Op. 28.
Een voor een leer ik z'n werken kennen. Wat een genie.
Berman, goede geluidskwaliteit
YouTube - Berman plays Scriabin Fantaisie Op.28
Sofronitsky, favoriete interpretatie, lage geluidskwaliteit
YouTube - Vladimir Sofronitsky plays Scriabin Fantasie h-moll, Op. 28
Geen dagelijkse kost dit. Misschien nogal 'over the top' voor de eerste keer luisteren. Gewoon wat vaker luisteren. ;D
0
geplaatst: 2 december 2009, 00:07 uur
DeepeR schreef:
bekend stukkie van Vivaldi, kan er nooit genoeg van krijgen
(embed)
bekend stukkie van Vivaldi, kan er nooit genoeg van krijgen
(embed)
check dit:
0
geplaatst: 2 december 2009, 00:29 uur
aslan schreef:
(embed)
(embed)
nooit van die Schnittke gehoord, maar ik vind het prachtig! Dank voor de tip!
0
geplaatst: 13 december 2009, 20:14 uur
Het openingskoor uit :
YouTube - J. S. Bach - (1/3) Weihnachtsoratorium BWV 248 - Kantate I (Excerpts)
@Deeper ,wel uitermate knap hoor van die accordeonist. Nooit eerder van gehoord.
YouTube - J. S. Bach - (1/3) Weihnachtsoratorium BWV 248 - Kantate I (Excerpts)
@Deeper ,wel uitermate knap hoor van die accordeonist. Nooit eerder van gehoord.
0
hdk-nl
geplaatst: 21 december 2009, 19:48 uur
Twee persoonlijke favorieten van verschillende piano concerten:
Ik denk dat ik van de wat traditionelere klassiek toch wel een groot liefhebber ben van de Russische componisten. De cultuur die daar te vinden is, is groots en niet alleen op gebied van klassieke muziek.
Ik denk dat ik van de wat traditionelere klassiek toch wel een groot liefhebber ben van de Russische componisten. De cultuur die daar te vinden is, is groots en niet alleen op gebied van klassieke muziek.
0
geplaatst: 21 december 2009, 20:26 uur
Dat 2e pianoconcert van Rachmaninoff leerde ik begin jaren zeventig als eerste van zijn 4 concerten kennen. Het betekende voor mij zo'n beetje het begin van een prachtige ontdekkingstocht door de wereld van het klassieke pianoconcert.
Voor beginnende luisteraars is deze 2e een uitstekende gekozen instap. Een weergaloos , mooi melodieus en toegankelijk werk.
Goed gekozen , hdk-nl !
Voor beginnende luisteraars is deze 2e een uitstekende gekozen instap. Een weergaloos , mooi melodieus en toegankelijk werk.
Goed gekozen , hdk-nl !
0
geplaatst: 21 december 2009, 22:18 uur
Inderdaad. Dat einde van het 2e deel is toch altijd wel een tranentrekker. 
Liszt - Au Bord d'une Source
YouTube - Liszt - Au bord d'une source - Denys Masliuk
mooi 'luchtig' stukje van Franz Liszt

Liszt - Au Bord d'une Source
YouTube - Liszt - Au bord d'une source - Denys Masliuk
mooi 'luchtig' stukje van Franz Liszt
0
geplaatst: 28 december 2009, 23:33 uur
hallo, even een vraagje aan de kenners. ik zat een paar dagen geleden naar de film 'bad santa' te kijken met billy bob thornton in de hoofdrol. nu hoorde ik in die film een nummer en ik weet niet wat het is, ik ken de naam niet. ik ken alleen de melodie. ik zou heel graag willen weten welk nummer dit is en van wie het is.
kan iemand mij aan de naam helpen? 1000 maal dank!
YouTube - Bad Santa Part 2 of 10 (FULL MOVIE) {Unrated Version}
even doorspoelen naar 2:46
groetjes erik
kan iemand mij aan de naam helpen? 1000 maal dank!
YouTube - Bad Santa Part 2 of 10 (FULL MOVIE) {Unrated Version}
even doorspoelen naar 2:46
groetjes erik
0
geplaatst: 11 januari 2010, 00:44 uur
Hallo
nog geen filmpjes van mijn kant maar zijn er hier liefhebbers van Edvard Grieg?
Vooral Peer Gynt?
nog geen filmpjes van mijn kant maar zijn er hier liefhebbers van Edvard Grieg?
Vooral Peer Gynt?
0
aslan (crew)
geplaatst: 12 januari 2010, 17:33 uur
nog een mooie van Schnittke: deel 1 van het Concerto Grosso 6
* denotes required fields.